Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde håper på to sesonger til. Både en jente og guttesesong. Men men. 

Jeg tror ut fra det nye klippet at noe av den attitiden sana har, kommer fra at hun er vant til blikk fra folk pga hijabbruk. Som damen på trikken. Spent på hvordan sesongen utvikler seg, men kan se for meg at vi skal litt under overflaten. Tenker at allerede nå i dette klippet så vi jo noe av konflikten mange møter på- det å prate så åpent om sex vs det å ville vente med sex. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var litt kult at Sanas leppestift ble ødelagt da hun spiste pizza. Jeg har en skikkelig pet peeve på at leppestiften til mennesker på TV tydeligvis tåler ALT. Deilig at de endelig kjører litt mer realistisk og lar den slites av som den jo gjør :fnise: 

Anonymkode: 753ca...807

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Sana virket så falsk.. Hun snakker helt annerledes og syntes skuespillet var litt dårligere. Ellers fin start :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, blåbærpike skrev:

Fantastisk av Julie Andem! Også elsker jeg at den første episoden heter Er jeg sen?, for åhh som vi har ventet :) 

(Sorry ble litt surr med siteringa)

Hmm jeg skjønner ikke helt den twittergreia? Kunne du forklart? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, plastfolien skrev:

(Sorry ble litt surr med siteringa)

Hmm jeg skjønner ikke helt den twittergreia? Kunne du forklart? :)

Hun kopierte antrekkene til hun som laget bilde av skamgjengen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen. Mange venter jo med sex av ulike grunner, jeg er ikke religiøs men ventet en stund da jeg var usikker på meg selv. Snittet er jo 17, så er vel heller de andre jentene som bare var litt tidlig ute. Synes Sana er tøff!

Anonymkode: e82c7...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Skravlekråka skrev:

Hun kopierte antrekkene til hun som laget bilde av skamgjengen

Ikke bare antrekket, hele bildet. Positurene, posisjoneringen, alt :)

Anonymkode: 753ca...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skravlekråka skrev:

Syntes Sana virket så falsk.. Hun snakker helt annerledes og syntes skuespillet var litt dårligere. Ellers fin start :)

Falsk hvordan da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra "headeren" eller den øverste delen av skam-nettsiden, har jeg laget en teori om hva som skjer denne sesongen. Alt har en forklaring nemlig, og ingen av gjenstandene er tilfeldig plassert der. 

Stikkord: kulturkonflikt! 

Sana er oppdratt til å være opptatt av islam og religion. Hun stilles ovenfor en rekke etiske spørsmål om gutter, alkohol og livsstil. Hun ønsker å leve som "vanlige", som Vilde f.eks. På den andre siden ønsker hun å være tro mot bakgrunnen sin for 1) familien og 2) stolthet ovenfor venner og det islamske samfunnet. 

Fortsettelse alternativ 1: I skjul ovenfor religion og familie møter hun Donald Trump på Tinder. Han kommer til Norge og lager mye oppstyr. Hun mister jomfrudommen til Trump.

alternativ 2: som vi vet, er Sana opptatt av politikk og samfunn. Hun deltar derfor i debatt om Trump, masseproduksjon og økonomi. Hun er innblandet i narkovirksomhet på en eller annen måte, eller vi får i alle fall se noe til det. Enten er politiet i sammenheng med narkotika, eller festing som har gått ut av kontroll (dette så vi eksempel på i Noora-sesongen). I kulturkonflikten hun står ovenfor og er en del av, er det mye mat og religion inne i bildet, men også det som er "typisk" norsk i dag blant ungdommen: sminke, klær, penger, alkohol, festing, fast-food osv... Det handler om materialistisk glede og masseproduksjon (1: folk ønsker seg alt og vil ha alt, og 2: ekstreme mengder varer produseres for få kroner, men på vei til kjøperen er det mange ledd som tjener og kjøperen ender likevel med å betale store summer). Det er hele TRE steder avbildet kjøtt. Jeg tror hun kritiserer nordmenns mat-vaner med stort kjøttkonsum. 

Eventuelt alternativ 3: det er fest, Sana er full, lager tinder-profil, møter en tilfeldig gutt/mann som viser seg å være Trump. Han har i hemmelighet besøkt Norge. Sana mister jomfrudommen sin til Trump i en båt eller taxi, og det er fare for at verden går under fordi alle amerikanerne nekter å ha han som president etter at han har ligget med en islamsk 17-åring. - ELLER - så tar Trump selvmord før noen får vite om det, fordi han vet hvilke reaksjoner som venter og hvilke konsekvenser det kommer til å få, og Sana får skylden, kanskje fordi politiet finner en kniv i vesken hennes. - ELLER - at når Sana møter Trump (og er full), dreper hun han med en kniv. 

Tja, hva tror dere?:laugh: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker
14 minutter siden, fitlife skrev:

Tja, hva tror dere?:laugh: 

Sana reiser til Syria for å kjempe. Men hun synes ikke det er noe digg der nede og mistrives. Hun tekster Noora, og Noora er bare "serrr lissom, etter så kort tid?" Men Sana vil hjem. I mellomtiden har ikke Eva fått med seg at Sana reiste til Syria, for hun hooker med penetrator-Chris hele tiden. Det viser seg at mens Sana var i Syria har hun funnet et vidundermiddel i en skjult oase, og hun tar med seg denne flytende miksturen tilbake til Norge. Tilbake på Hartvig blir hun gründer og hun går sammen med de andre jentene for å selge dette vidundermiddelet for å finansiere russebussen de skal kjøpe. Vidundermiddelet kaller de Sana-sol, og det blir en kjempehit. Blant annet kurerer det spiseforstyrrelsen til Vilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var litt kult at Sanas leppestift ble ødelagt da hun spiste pizza. Jeg har en skikkelig pet peeve på at leppestiften til mennesker på TV tydeligvis tåler ALT. Deilig at de endelig kjører litt mer realistisk og lar den slites av som den jo gjør :fnise: 

Helt enig. Jeg synes det var skikkelig kult at Eva fikk diare av pizzaen. Er det noe som har irritert meg, så er det at karakterer på tv har mager som tåler alt, til og med vassen take-away pizza med gammel rømmedressing. Deilig at de kjører litt mer realistisk der også, og gir karakterene diare akkurat som man pleier å få :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, PseudonymBruker skrev:

Sana reiser til Syria for å kjempe. Men hun synes ikke det er noe digg der nede og mistrives. Hun tekster Noora, og Noora er bare "serrr lissom, etter så kort tid?" Men Sana vil hjem. I mellomtiden har ikke Eva fått med seg at Sana reiste til Syria, for hun hooker med penetrator-Chris hele tiden. Det viser seg at mens Sana var i Syria har hun funnet et vidundermiddel i en skjult oase, og hun tar med seg denne flytende miksturen tilbake til Norge. Tilbake på Hartvig blir hun gründer og hun går sammen med de andre jentene for å selge dette vidundermiddelet for å finansiere russebussen de skal kjøpe. Vidundermiddelet kaller de Sana-sol, og det blir en kjempehit. Blant annet kurerer det spiseforstyrrelsen til Vilde.

Hahahahaha, du har i alle fall fantasien intakt:fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, pinar skrev:

Hadde håper på to sesonger til. Både en jente og guttesesong. Men men. 

Jeg tror ut fra det nye klippet at noe av den attitiden sana har, kommer fra at hun er vant til blikk fra folk pga hijabbruk. Som damen på trikken. Spent på hvordan sesongen utvikler seg, men kan se for meg at vi skal litt under overflaten. Tenker at allerede nå i dette klippet så vi jo noe av konflikten mange møter på- det å prate så åpent om sex vs det å ville vente med sex. 

Men altså det med åpenheten. Selv de som ikke venter med sex deler ikke nødvendig så i detaljer om sexlivet sitt. Jeg og hadde reagert på at vilde deler veeel mye detaljer 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yousef Acar er en ny karakter som kommer inn i serien og Shoucat Changezi (eieren av Tøyen fitness og kaffe) skal spille faren hans. 

Anonymkode: 65929...d31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Men altså det med åpenheten. Selv de som ikke venter med sex deler ikke nødvendig så i detaljer om sexlivet sitt. Jeg og hadde reagert på at vilde deler veeel mye detaljer 

Ja det er jo to ytterpunkter da. De fleste er jo ikke som Vilde. Hvertfall ikke som jeg kjenner :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir litt teit når serien prøver å gi inntrykk av at folk stirrer på personer med hijab. Går du nedi Oslo sentrum, så vil jeg anta at rundt 30% av de du ser er norske. Resten er av annen opprinnelse. Det er personer med hijab overalt. Slik er det også andre steder i Oslo. Sånn har det vært i Oslo lenge. Med mindre det er sånn at Sana tror at andre ser på henne pga hijaben.

Jeg syns det er spennende at Sana er hovedperson, men hvis Andem skal provosere med fordommer, så vet jeg ikke om jeg gidder å se på. 

Anonymkode: 26b03...697

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det blir litt teit når serien prøver å gi inntrykk av at folk stirrer på personer med hijab. Går du nedi Oslo sentrum, så vil jeg anta at rundt 30% av de du ser er norske. Resten er av annen opprinnelse. Det er personer med hijab overalt. Slik er det også andre steder i Oslo. Sånn har det vært i Oslo lenge. Med mindre det er sånn at Sana tror at andre ser på henne pga hijaben.

Jeg syns det er spennende at Sana er hovedperson, men hvis Andem skal provosere med fordommer, så vet jeg ikke om jeg gidder å se på. 

Anonymkode: 26b03...697

Jeg fikk inntrykk av at damen stirret fordi det kom et høyt bønnerop ut av mobilen til Sana, og så satte hun seg og ba på trikken. Ikke på grunn av hijaben.

Anonymkode: 753ca...807

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk inntrykk av at damen stirret fordi det kom et høyt bønnerop ut av mobilen til Sana, og så satte hun seg og ba på trikken. Ikke på grunn av hijaben.

Anonymkode: 753ca...807

Det er sant. Likevel syns jeg det blir teit. Folk vil alltid stirre på et eller annet. Om det er folk som ber eller en rød leppestift. 

Anonymkode: 26b03...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...