Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Spør en musiker, en forfatter eller en billedkunstner. De som er seriøse, som virkelig utretter noe og som lever og ånder for det, gjør det fordi de vil lage noe de synes er bra. Og de håper at andre setter pris på det. Hadde Beatles, Hamsun, Van Gogh eller Stanley Kubrick laget noe for å ikke "skuffe fansen" for å gjøre fansen fornøyd.. hadde de kun laget crap!

Det har sikkert vært en fantastisk motivasjon for Julie Andem og SKAM-crewet at de har fått så mye positiv feedback fra fans, og spesielt fra de serien var rettet mot, ungdom. Det er helt sikkert fantastisk, og selvfølgelig slitsomt, at serien har blitt såpass kjent og verdsatt i store deler av verden. Det må være surrealistisk å vite at flere millioner kinesere har streamet serien din, og at du som 17- åring har et par millioner russiske fans. 

Det har aldri vært bestemt hvor mange sesonger det skulle bli, det har kun vært spekulasjoner blant folk. Sannsynligvis er historien om SKAM ferdig etter sesongen om SANA. Sannsynligvis har Julie Andem og skuespillerne annet spennende arbeid de skal gjøre, og sannsynligvis vil den neste sesongen bli råbra. Det er i hvert fall en spennende karakter, og det blir interessant å se verden gjennom en 17 år gammel muslimsk jentes øyne. Det tror jeg vi alle har godt av 😊

Anonymkode: 9a5a2...642

En musiker er ingenting om ingen hører på musikken. En forfatter er ingenting om ingen forlag ønsker å gi ut boken.. du kan dessuten ikke sammenligne disse tinhene med tv og film. Da en tv serie raskt blir tatt av lufta dersom de ikke får nok seere

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har danskebåten, Trump, stavkirker, sminke, en fredsdue og en marihøne til felles? Noen som har lyst til å plukke fra hverandre og analysere headeren mens vi venter? Kjenner dere igjen bygningene? Menneskene? 

( skam.p3.no ) 

Anonymkode: da7fd...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortingsbygningen, en kvinnelig helgen med sverd gjennom brystet, et gresskar, båtflyktninger, ulike former for alkohol, pølse i brød, en valp, en basketball, taxi-skilt, en muslim som ber, niqab-kledd kvinne, taxfree-pose, en moske, solsikke, penger, politi, en planet(?), et kvinneunderliv, et grantre, poteter, en kniv, en løve som angriper en bøffel(?), utdrag fra ulike kjente malerier, Norges lover m.m. 

Spent på sammenhengene her. :) 

Anonymkode: da7fd...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det skal symbolisere den vanskelige balansen mellom det religiøse og vestlig populærkultur. Det å forholde seg til to veldig forskjellige verdener? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Maleficenta skrev:

En musiker er ingenting om ingen hører på musikken. En forfatter er ingenting om ingen forlag ønsker å gi ut boken.. du kan dessuten ikke sammenligne disse tinhene med tv og film. Da en tv serie raskt blir tatt av lufta dersom de ikke får nok seere

Det er jo ikke det jeg sier. Selvfølgelig ønsker en musiker, eller en manusforfatter og regissør som Julie Andem at folk vil høre og se det de lager, at det skal bety noe for noen. Men absolutt ingen kan drive med noe så personlig og kreativt, som er så altoppslukende og krevende som tydeligvis SKAM er hvis de er ute etter å "please" enkelte fans som ønsker mange sesonger?? som vil oppleve at Vilde har det morsomt i russetiden, eller som krever at Even får en egen sesong.:(.

Jeg forstår at folk blir lei seg over at SKAM er slutt til sommeren, men jeg fatter og begriper ikke hvordan man kan slenge så mye dritt til den som har laget dette og til de unge skuespillerne fordi disse kravstore bortskjemte menneskene krever å få mer.. Det er så overtydelig at de ikke forstår hva det vil si å lage et så unikt konsept som SKAM, og hvor mye tid og krefter dette tar.

Anonymkode: 9a5a2...642

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kattehviskeren
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ellers er frisk og rask så hadde jeg vært i stand til det ja. Jeg har allerede jobbet mye da jeg skrev boka mi, men jeg vet selvsagt at det å skrive bok alene ikke er det samme som å filme. Til info har jeg også vært med på filming av kortfilmer.

Anonymkode: 48a75...140

Er den boka di utgitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Er den boka di utgitt? 

Nei. Jeg er ikke helt fornøyd så den trenger å redigeres før jeg tar kontakt med et forlag.

Anonymkode: 48a75...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren
1 time siden, Mynona skrev:

Kanskje det skal symbolisere den vanskelige balansen mellom det religiøse og vestlig populærkultur. Det å forholde seg til to veldig forskjellige verdener? 

Ja, det er det helt klart. Sånn sett er denne headeren mye klarere ved første blikk enn de andre. Norsk kultur kontra muslimsk kultur. Men kjenner jeg Andem og Magnus rett er det mer subtile hints her også, og de syns jeg det er vanskelig å se nå. 
I Isaks header lå for eksempel geo-koden til det gamle homse-toalettet i Oslo, her ser jeg ikke noen umiddelbare skjulte referanser som den. (Men nå la ikke jeg merke til den referansen heller da, haha.) 
Men jeg tror det må ligge mer under her, flere hints. Kanskje det blir lettere å tippe litt mer etter første episode?

Tenker at taxi-skiltet, kosebamsen og Stena Line-skipet skiller seg ut som bilder som kanskje viser mer til handling enn direkte til religion vs kultur. Ja, nå syns jeg den kosebamsen ble veldig interessant, en slags myk, barnslig og sårbar side av Sana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg er ikke helt fornøyd så den trenger å redigeres før jeg tar kontakt med et forlag.

Anonymkode: 48a75...140

Den trenger nok en hel haug med redigering etter at du har kontaktet et forlag og. Sorry, men jeg syns du er utrolig skrytete og fornøyd med deg selv til å ikke ha utgitt noenting. Julie Andem har lagd tv-drama i verdensklasse som for alltid kommer til å endre norsk tv-historie, at du driver og disser henne og hennes beslutninger sånn er pinlig. 
(Og dette kan jeg MYE om, uten at jeg vil gå i detaljer på hva jeg selv har gjort.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Den trenger nok en hel haug med redigering etter at du har kontaktet et forlag og. Sorry, men jeg syns du er utrolig skrytete og fornøyd med deg selv til å ikke ha utgitt noenting. Julie Andem har lagd tv-drama i verdensklasse som for alltid kommer til å endre norsk tv-historie, at du driver og disser henne og hennes beslutninger sånn er pinlig. 
(Og dette kan jeg MYE om, uten at jeg vil gå i detaljer på hva jeg selv har gjort.)

Jeg er klar over det ;) Jeg leverer ikke et produkt før jeg synes den er god nok til å leveres. Herregud, driver du med personangrep også nå? Kan ikke ta det du sier seriøst i alle fall. Lenge leve janteloven, eller hva kattehviskeren? :) Det var flere som hele tiden sa "er du regissør eller forfatter"? "du er i alle fall ikke regissør eller forfatter". Da kom jeg med et input som faktisk vet litt mer enn den gjengse fan, og de som spytter ut slike utsagn. Jeg har også vært med på på filming av kortfilmer. Jeg også hele tiden sagt apsirerende forfatter.

Jeg disser ikke Andem, jeg sier at om det ikke ligger en veldig god grunn til å plutselig avslutte det hele er det uprofesjonelt. 

Anonymkode: 48a75...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over det ;) Jeg leverer ikke et produkt før jeg synes den er god nok til å leveres. Herregud, driver du med personangrep også nå? Kan ikke ta det du sier seriøst i alle fall. Lenge leve janteloven, eller hva kattehviskeren? :) Det var flere som hele tiden sa "er du regissør eller forfatter"? "du er i alle fall ikke regissør eller forfatter". Da kom jeg med et input som faktisk vet litt mer enn den gjengse fan, og de som spytter ut slike utsagn. Jeg har også vært med på på filming av kortfilmer. Jeg også hele tiden sagt apsirerende forfatter.

Jeg disser ikke Andem, jeg sier at om det ikke ligger en veldig god grunn til å plutselig avslutte det hele er det uprofesjonelt. 

Anonymkode: 48a75...140

Nei, det er ikke uprofesjonelt, det er ene og alene helt opp til henne. Knausgård kunne også gitt seg etter tre bøker hvis han hadde ønsket. MEN, nå får det være nok snakk om hvor kjip Andem er for å ikke gjøre akkurat som dere har sett for dere og fullt fokus på sesong fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kattehviskeren skrev:

Nei, det er ikke uprofesjonelt, det er ene og alene helt opp til henne. Knausgård kunne også gitt seg etter tre bøker hvis han hadde ønsket. MEN, nå får det være nok snakk om hvor kjip Andem er for å ikke gjøre akkurat som dere har sett for dere og fullt fokus på sesong fire.

Jeg synes at det er uprofesjonelt og et rart valg. Det må jeg kunne mene uten at du og flere driver med personangrep mot meg. Det er lagt opp til 5 eller 6 sesonger, hvor siste sesong er russetiden så det er ikke fordi "hun skal gjøre som vi fans sier- ELLERS!". Ta deg ei bolle...

Anonymkode: 48a75...140

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kattehviskeren
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at det er uprofesjonelt og et rart valg. Det må jeg kunne mene uten at du og flere driver med personangrep mot meg. Det er lagt opp til 5 eller 6 sesonger, hvor siste sesong er russetiden så det er ikke fordi "hun skal gjøre som vi fans sier- ELLERS!". Ta deg ei bolle...

Anonymkode: 48a75...140

Det bør du definitivt gjøre selv! Men nå rapporterer jeg både min og din kommentar for dette er så totalt uinteressant å "diskutere." la oss fokusere på den siste sesongen nå, plis. kanskje kan du lære et ig annet og om dramatisk oppbygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kattehviskeren skrev:

Det bør du definitivt gjøre selv! Men nå rapporterer jeg både min og din kommentar for dette er så totalt uinteressant å "diskutere." la oss fokusere på den siste sesongen nå, plis. kanskje kan du lære et ig annet og om dramatisk oppbygging.

Fint, fordi det var du som begynte med persondebatten og avsporingen....

Anonymkode: 48a75...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarte å lure deg et til personagrep der ja. Skikkelig moden vesen du.

Anonymkode: 48a75...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan dere gi dere med den debatten deres nå? Så vi kan fortsette å snakke om SKAM? Takk.

Anonymkode: 753ca...807

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, April 07, 2017 den 23.19, mikrobe skrev:

Tipper Sana gjør noe for moro skyld, ting spinner ut av kontroll og ender opp med å skade noen. At traileren er baklengs symboliserer kanskje at ting slår tilbake på henne til slutt. 

Tror dere vi får se mer av historiene til de andre karakterene siden det er avslutning, eller er Andem tro mot konseptet?

edit: En annen ting som slo meg da jeg så traileren var det Even sa i forrige sesong om episk kjærlighetshistorie. 

Eller så kan det at traileren er baklengs bety at Sana ordnet opp? Når den begynner så står Even bøyd ned på gulvet og han reiser seg,det samme gjør de andre. De faller ikke,de reiser seg opp igjen.Kanskje derfor den er baklengs?

Også tror jeg ikke det er noe 'muslimske'greier som at hun skal giftes bort eller noe,det er for påfallende og stereotypisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traileren kan symbolisere at ting ikke alltid er som de ser ut til eller at små handlinger kan få store konsekvenser. 

Jeg håper også at det IKKE blir noe stereotypisk historie om kulturforskjeller eller tvangsekteskap. Sana har alltid virket veldig komfortabel som den eneste muslimen i serien (Vilde er vel den eneste som påpeker det ala "den magiske hijaben" i sesong 2, på samme måte som hun var den eneste som gjorde et stort nummer av hvorvidt Isak var homofil i sesong 3), så jeg håper virkelig ikke at hun blir redusert til en stereotypisk minoritetsjente. 

Men skal vi tolke headeren så ser det ut til at østen/vesten blir et viktig tema. Mange referanser å ta av. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke alt, men det jeg ser er: 

  • Donald Trump (øverste symbol for vestlig dekadense og idioti)
  • Kaba (stedet i Mekka alle muslimer skal be mot)
  • Båten fra Brureferd i Hardanger, symbol på nasjonalromantikken
  • Stavkirke (med det som ser ut som et brennende oljetårn like ved)
  • Hasjplante 
  • Norges lover
  • Potet (potet er kallenavnet på etnisk norske i Oslo Øst)
  • Moske (ser ut som Aqsa-moskeen i Jerusalem)
  • En halvmåne og en fullmåne
  • Et kvinneunderliv med en kniv like ved
  • En solsikke
  • EU-flagget
  • To persiske tepper (ser det ut som?)
  • Et bilde av den tidligere basketballspilleren John Stockton (han er nå trener for et kvinnelag i USA). Hun som spiller Sana spiller basketball, og Sana spiller vel også? I det minste så ligger det basketballbilder ute på instagramen til Sana.
  • Sminke 
  • Champagne 
  • Duty free-handlepose
  • Danskebåten
  • Biljardkule (nr 5)
  • Båtflyktninger
  • Taxi-skilt (kan være en referanse til Respekt Taxi/moralpolitiet i det pakistanske miljøet?)
  • MacDonalds-logo
  • Kebab
  • Hamburger
  • Lepper
  • En basketball
  • Jesus
  • Screenshot av en profil på en app. Tinder?
  • (norske) fjell i bakgrunnen
  • En fredsdue 
  • Osama Bin Laden som skyter en AK-47
  • Penger

Anonymkode: bc177...098

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...