Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenk hvis Vilde blir overbevist at det er mer enn bare russetiden som gjleder siste året, og hun velger å fokusere på skolen😎

Anonymkode: 4aaf0...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare noen få timer igjen :D Håper det faktisk går an å se det, og at ikke p3 kræsjer.

Jeg håper at denne sesongen blir mer lik den første, at vi ser mer av livet på skolen, og hjemme hos Sanna. Ser vi mer til broren og dama som vi så litt av i sesong 2? Var vel en krangel der eller noe. Får vi se mer av den rasistiske naturfaglæreren uten bh? Hvordan utvikler vennskapet til Sana og Isak seg?

Anonymkode: 97bb1...1c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare noen få timer igjen :D Håper det faktisk går an å se det, og at ikke p3 kræsjer.

Jeg håper at denne sesongen blir mer lik den første, at vi ser mer av livet på skolen, og hjemme hos Sanna. Ser vi mer til broren og dama som vi så litt av i sesong 2? Var vel en krangel der eller noe. Får vi se mer av den rasistiske naturfaglæreren uten bh? Hvordan utvikler vennskapet til Sana og Isak seg?

Anonymkode: 97bb1...1c3

*Sana

Anonymkode: 97bb1...1c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Traileren kan symbolisere at ting ikke alltid er som de ser ut til eller at små handlinger kan få store konsekvenser. 

Jeg håper også at det IKKE blir noe stereotypisk historie om kulturforskjeller eller tvangsekteskap. Sana har alltid virket veldig komfortabel som den eneste muslimen i serien (Vilde er vel den eneste som påpeker det ala "den magiske hijaben" i sesong 2, på samme måte som hun var den eneste som gjorde et stort nummer av hvorvidt Isak var homofil i sesong 3), så jeg håper virkelig ikke at hun blir redusert til en stereotypisk minoritetsjente. 

Men skal vi tolke headeren så ser det ut til at østen/vesten blir et viktig tema. Mange referanser å ta av. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke alt, men det jeg ser er: 

  • Donald Trump (øverste symbol for vestlig dekadense og idioti)
  • Kaba (stedet i Mekka alle muslimer skal be mot)
  • Båten fra Brureferd i Hardanger, symbol på nasjonalromantikken
  • Stavkirke (med det som ser ut som et brennende oljetårn like ved)
  • Hasjplante 
  • Norges lover
  • Potet (potet er kallenavnet på etnisk norske i Oslo Øst)
  • Moske (ser ut som Aqsa-moskeen i Jerusalem)
  • En halvmåne og en fullmåne
  • Et kvinneunderliv med en kniv like ved
  • En solsikke
  • EU-flagget
  • To persiske tepper (ser det ut som?)
  • Et bilde av den tidligere basketballspilleren John Stockton (han er nå trener for et kvinnelag i USA). Hun som spiller Sana spiller basketball, og Sana spiller vel også? I det minste så ligger det basketballbilder ute på instagramen til Sana.
  • Sminke 
  • Champagne 
  • Duty free-handlepose
  • Danskebåten
  • Biljardkule (nr 5)
  • Båtflyktninger
  • Taxi-skilt (kan være en referanse til Respekt Taxi/moralpolitiet i det pakistanske miljøet?)
  • MacDonalds-logo
  • Kebab
  • Hamburger
  • Lepper
  • En basketball
  • Jesus
  • Screenshot av en profil på en app. Tinder?
  • (norske) fjell i bakgrunnen
  • En fredsdue 
  • Osama Bin Laden som skyter en AK-47
  • Penger

Anonymkode: bc177...098

Legger til:

  • Lindsay Lohan (partydronninga som for tiden flørter med Islam)
  • Henna-maling
  • Nestle (selskap som er kjent for å gi beng i menneskerettighetene)
  • Utstillingsdukke i burkini? Det trenger ikke å bety noe mer, men det første jeg tenkte på var denne ikoniske typen fra filmen La Jetee - en film om å gå tilbake til fortiden for å endre fremtiden. (Edit: Etter å ha tenkt over denne en stund tror jeg faktisk ikke at jeg er helt på jordet. Utfra traileren virker det som sesongen kommer til å handle om sommerfugleffekten, i likhet med filmen. Og at skam refererer til og låner plott fra filmhistorien er ikke akkurat noe nytt. Dette er en gammel, smal film, men den er gjort mer tilgjengelig form av Hollywood-versjonen 12 Monkeys)

 

Noen som kjenner igjen bygningen i høyre hjørne? Og skjønner hva alt det oransje skal forestille?

Endret av sukkerspinnn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stortingsbygningen, en kvinnelig helgen med sverd gjennom brystet, et gresskar, båtflyktninger, ulike former for alkohol, pølse i brød, en valp, en basketball, taxi-skilt, en muslim som ber, niqab-kledd kvinne, taxfree-pose, en moske, solsikke, penger, politi, en planet(?), et kvinneunderliv, et grantre, poteter, en kniv, en løve som angriper en bøffel(?), utdrag fra ulike kjente malerier, Norges lover m.m. 

Spent på sammenhengene her. :) 

Anonymkode: da7fd...deb

Så du alt det der i traileren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Maleficenta skrev:

Så du alt det der i traileren??

Det er i headeren, ikke traileren. http://skam.p3.no/wp-content/themes/d16/assets/images/header/header_sX-large-1.jpg 

Noen lurte på det oransje, jeg vet at i blomsterverdenen symboliserer oransje og gult vennskap. Fikk en lengre innføring en gang fra en overivrig gammel selger... aner ikke om dét er betydningen de er ute etter her. :) 

@sukkerspinnn "Bygningen" i høyre hjørne ser ut som en oljeplattform. 

Endret av mikrobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Eller så kan det at traileren er baklengs bety at Sana ordnet opp? Når den begynner så står Even bøyd ned på gulvet og han reiser seg,det samme gjør de andre. De faller ikke,de reiser seg opp igjen.Kanskje derfor den er baklengs?

Det var en fin tolkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, mikrobe skrev:

Det er i headeren, ikke traileren. http://skam.p3.no/wp-content/themes/d16/assets/images/header/header_sX-large-1.jpg 

Noen lurte på det oransje, jeg vet at i blomsterverdenen symboliserer oransje og gult vennskap. Fikk en lengre innføring en gang fra en overivrig gammel selger... aner ikke om dét er betydningen de er ute etter her. :) 

@sukkerspinnn "Bygningen" i høyre hjørne ser ut som en oljeplattform. 

Å jeg ser mer kontrasten. Muslim vs den vestlige verden og kanskje at våre verdier kan være overfladiske... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Eller så kan det at traileren er baklengs bety at Sana ordnet opp? Når den begynner så står Even bøyd ned på gulvet og han reiser seg,det samme gjør de andre. De faller ikke,de reiser seg opp igjen.Kanskje derfor den er baklengs?

Interessant teori, men jeg sliter litt med å se det sånn. Det vi ser er jo at alle opplever noe smådumt/-vondt, så tracer vi det hele tilbake og ser at alt er på grunn av en dominoeffekt Sana skapte...

Anonymkode: 753ca...807

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Å jeg ser mer kontrasten. Muslim vs den vestlige verden og kanskje at våre verdier kan være overfladiske... 

Ja, vi kan i grunn lære endel av hverandre. Alt er da ikke elendighet i "deres" kultur, akkurat som alt ikke er bra i "vår". Annerledes er ikke synonym for dårligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mikrobe skrev:

Ja, vi kan i grunn lære endel av hverandre. Alt er da ikke elendighet i "deres" kultur, akkurat som alt ikke er bra i "vår". Annerledes er ikke synonym for dårligere. 

Ja jeg tenkte noe i de baner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISAK OG EVEN VAR SØTE! "Ingen er søtere enn oss" <3 

Anonymkode: 753ca...807

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, så deilig å se jentegjengen sammen igjen :) Har savnet det. Tror dette blir en fin sesong. Og forhåpentligvis betyr denne åpningen at vi får se mye til begge gjengene. 

Og Sana er så anderledes når vi ser hun gjennom sine egne øyne. Synes stemmen hennes er anderledes til og med. Mye mildere. Hun er ikke like "streng" eller rappkjefta i tonen. 

Gleder meg til å se hva som skjuler seg bak den mystiske Sana.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det virker som om skuespillerteknikken er veldig inspirert av Josefine da... Når hun ser på gutta og spør om hun var sen, f.eks. Veldig Noora-aktig.

Anonymkode: 753ca...807

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Elsker dette, om det er reelt: 

https://twitter.com/skam_stan/status/851399083524845568

 

Anonymkode: da7fd...deb

WOW! Det ser helt reelt ut! Hun posta den tegningen for seks uker siden https://www.instagram.com/p/BQ5F1pnlvFO/?taken-by=elli_skam

Anonymkode: 753ca...807

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Likte ikke at Sana snakket og oppførte seg veldig likt som Noora i sesong 2. :(

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det er slik opptreden som er skaperens (Julie andem) sin fantasi, og at hovedpersonene/rollene derfor likner hverandre? Vi blir jo tatt med inn i hennes verden på en måte. Kanskje det er derfor hun ikke ønsker å lage flere sesonger? At hun ikke ønsker å repetere seg selv liksom. Jeg liker den selvstendige og modige fremtredenen til Sana, jeg. Men det likner Noora. Gleder meg til å følge med videre! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...