Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 timer siden, Kalevala skrev:

Det er denne sangen, av Cat Stevens, som har konvertert til Islam og nå kaller seg Yusuf Isla

Den er ikke av Cat Stevens......

Anonymkode: d461e...6e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 timer siden, Maleficenta skrev:

Jo det syns jeg man trenger. Klart hun skylder å ikke skuffe fansen. Noe annet går jo bare negativt utover henne selv

Hadde DET vært hennes drivkraft bak SKAM.. å ikke skuffe fansen, være livredd for at noe skal gå negativt ut over henne selv.. men heller lage hundrevis av sesonger til vi ble så drit lei at ingen ønsket å se på mer, hadde serien aldri blitt til. Her virker det som om du ikke har forstått noen ting.

Takk og pris for at det finnes dyktige, innovative og seriøse regissører som Julie Andem. Som bruker måneder av research, manusskriving og casting for å lage en best mulig serie. Som er opptatt av å gi ungdom redskaper til å takle vanskeligheter, til å lette på presset de føler, og å vise at mennesker trenger mennesker. Som hun sier, nerven i SKAM skal være sterk og relevant. Ikke være bare platt russe underholding.. 

Om grunnen til at dette er siste sesong er at hun vil skåne de unge skuespillerne sine som opplever et enormt press, at hun er sliten og trenger nye utfordringer, at skuespillerne ønsker andre utfordringer eller at hun mener at SKAM har gjort det serien kan og ikke har mye mer å gi.. aner vel ingen. Men hennes avgjørelse er selvfølgelig riktig. At hun ikke søker etter penger, berømmelse og å "please" fansen setter bare hennes integritet enda høyere.    

Anonymkode: 9a5a2...642

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Maleficenta skrev:

Ser ikke for meg så mye kjæresteri med sana. I alle de dorrige sesongene virker hun totaøt uinteressert i kjærestedrama eller i det hele tatt å finne seg kjæreste

Du glemmer visst at vi har sett Sana gjennom Eva, Noora og Isaks øyne. Hvordan synes du f.eks Noora var i sesong 3? Drit kjedelig og irriterende. Eller Eva i sesong 2. Guttegal, nesten alltid full med masse selvbedrag.

Nå kommer vi til å se alt gjennom Sanas øyne. Det blir spennende utfordrende og helt sikkert interessant. Selvfølgelig er hun interessert i gutter (eller jenter). Selvfølgelig har hun utfordringer med sin religion, sine venner og med seg selv. Vi får vente å se hva temaene i denne sesongen blir. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, media skrev:

Å kritisere Andem er bare tull, hun skylder ingen av oss noen ting. Hver sesong står godt på egne ben, uten at man trenger en sesong for hvert halvår av VGS for at serien skal være "komplett". At serien skulle bli så annerkjent og bli fornyet til flere sesonger enn den første sesongen tipper jeg Skam-teamet ikke nødvendigvis tok som en selvfølge, og da er ikke rart at arbeidsmengden blir overveldende, eller at potensiale av historier og muligheter som holder like høy kvalitet som de forrige begynner å bli mindre. Jeg har tilfeldigvis gått forbi mens de filmet Skam, og jeg trodde det først var en liten skoleproduksjon som holdt på, fordi teamet var så utrolig lite. Ble overrasket når jeg plutselig så at det var Skam de filmet. Kan se for meg at arbeidsmengden og presset blir enormt når produksjonen er så liten, og forventningene så høye. Jeg vil mye heller at de skal slutte på topp, enn å lage flere sesonger som ender opp med å være middelmådige. Og jeg vil ikke at noen skal bli utbrent og syke av å jobbe 24/7 for at et mindretall av (egoistiske) seere skal kunne se Vilde rulle rundt i russebuss og endelig føle seg komplette. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er definitivt ingen regissør eller forfatter, for du har jo ikke peiling i det hele tatt :) 

Ikke snakk om ting du ikke kan noe om.

Anonymkode: 25728...2f7

Er du regissør eller forfatter?

Jeg er en aspirerende skribent/forfatter. Hadde jeg hatt en slik suksess, hadde jeg gitt alt selv om det var sinnsykt med arbeid. Dette er slik man vet man på forhånd. Det er tøft når man står midt i det, men det er verdt det. Det er jobben deres. Det er deres suksess. Jeg vet at jeg ikke hadde sviktet fansen, og jeg hadde ikke sluttet midt i. Det er lagt opp til 6 sesonger, eller i det minste en siste sesong der de opplever russetiden.

Anonymkode: 48a75...140

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer visst at vi har sett Sana gjennom Eva, Noora og Isaks øyne. Hvordan synes du f.eks Noora var i sesong 3? Drit kjedelig og irriterende. Eller Eva i sesong 2. Guttegal, nesten alltid full med masse selvbedrag.

Nå kommer vi til å se alt gjennom Sanas øyne. Det blir spennende utfordrende og helt sikkert interessant. Selvfølgelig er hun interessert i gutter (eller jenter). Selvfølgelig har hun utfordringer med sin religion, sine venner og med seg selv. Vi får vente å se hva temaene i denne sesongen blir. 

For ikke å snakke om Isak gjennom Evas øyne i sesong 1 :P han virka jo skikkelig barnslig og nesten litt plagsom da. Var veldig skeptisk da han skulle ha sesong 3, men han viste seg jo å være en helt annen person nesten. Elsker måten de har fått det til på, at karakterene varierer litt etter hvem sine øyne man ser gjennom. For det er jo sant - alle oppfatter jo forskjellige personer på forskjellige måter :)

Anonymkode: 0c169...1e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du regissør eller forfatter?

Jeg er en aspirerende skribent/forfatter. Hadde jeg hatt en slik suksess, hadde jeg gitt alt selv om det var sinnsykt med arbeid. Dette er slik man vet man på forhånd. Det er tøft når man står midt i det, men det er verdt det. Det er jobben deres. Det er deres suksess. Jeg vet at jeg ikke hadde sviktet fansen, og jeg hadde ikke sluttet midt i. Det er lagt opp til 6 sesonger, eller i det minste en siste sesong der de opplever russetiden.

Ja VEL. Nå blir dette siste sesongen, uansett hvor elendig gjort du synes det er. 

Deal with it

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja VEL. Nå blir dette siste sesongen, uansett hvor elendig gjort du synes det er. 

Deal with it

Skikkelig kult svar av deg. YOLO liksom :alice:

Jeg skriver faktisk fra en aspirerendes skribent sine øyne, og hvis jeg hadde oppnådd en slik suksess som Andem kunne det ikke falt meg inn å avslutte det på en slik måte. Det er uprofesjonellt og rart. Det er forståelig å ta seg en pause, og kanskje droppe sesong 5, men ikke droppe sesong 6 og russetida...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver faktisk fra en aspirerendes skribent sine øyne, og hvis jeg hadde oppnådd en slik suksess som Andem kunne det ikke falt meg inn å avslutte det på en slik måte. Det er uprofesjonellt og rart. Det er forståelig å ta seg en pause, og kanskje droppe sesong 5, men ikke droppe sesong 6 og russetida...

Yolo? Haha, det er ikke verdt en kommentar en gang :P 

Er det så veldig relevant om du skriver eller ikke..?

HUN velger å gi seg nå, og det hun i sin fulle rett til å gjøre. De fleste her inne skjønner nå dette da, heldigvis. Folk er forskjellige, noen vil melke seriene for alt det er verdt og få så mye penger ut av det som mulig, andre vil gi seg mens leken er god, eller når de har gått lei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yolo? Haha, det er ikke verdt en kommentar en gang :P 

Er det så veldig relevant om du skriver eller ikke..?

HUN velger å gi seg nå, og det hun i sin fulle rett til å gjøre. De fleste her inne skjønner nå dette da, heldigvis. Folk er forskjellige, noen vil melke seriene for alt det er verdt og få så mye penger ut av det som mulig, andre vil gi seg mens leken er god, eller når de har gått lei.

Det var jo du som trodde du var så kul... :)

Det er det, da flere her inne skriver "er du forfatter/regissør"? "det er åpenbart at du ikke er forfatter/regissør". Jeg skriver ikke bare fra en fans side, jeg skriver faktisk fra en aspirerende forfatters side. Som sagt er det lagt opp til 6 sesonger og jeg tror virkelig ikke at serien hadde tapt seg med 1 eller 2 sesonger til. Tror du det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje dere to skal legge ballen død før dere begynner med personangrep her. Dere er uenige og kommer ikke til å bli enige samme hvor lenge dere holder på med dette. 

Anonymkode: e679f...876

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dere to skal legge ballen død før dere begynner med personangrep her. Dere er uenige og kommer ikke til å bli enige samme hvor lenge dere holder på med dette. 

Anonymkode: e679f...876

Så lenge jeg har fått frem mitt budskap og andre leser det er jeg fornøyd :) Jeg driter i den andre personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir fortsatt overrasket over hvor desperate voksne folk er etter Skam :laugh: blir litt småflau av å lese tråden. Gå på do midt i et møte for å se det første Skam-klippet?? Really? "Knust" fordi dette blir siste sesong. Altså.. Det er en tv-serie!! Ro ned. Dere kommer til å komme over det fortere enn denne sesongen blir ferdig. Julie Andem skylder ingen en dritt. Vil hun ikke lage mer, så vil hun ikke lage mer. Det kommer gode serier etter Skam også.

Anonymkode: 019cd...a5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet jo ikke hva som ligger bak den avgjørelsen. 

- Det kan være at flere av de involverte skuespillerene ikke ønsker å fornye kontrakten sin.

- Det kan være at Andem ønsker å jobbe med andre prosjekter eller allerede er involvert i prosjekter som ikke er offentlige ennå.

- Det kan hende at NRK og Andem ikke har blitt enige om hvordan prosjektet skal drives videre. 

Dette pluss hundre andre faktorer. Jeg jobber i bransjen selv (ikke som manusforfatter/regissør, men jeg har litt innblikk i hvordan slike ting fungerer) og det skal ekstremt mye til for å drive en serie videre i mange sesonger i Norge - i alle fall hvis det er snakk om serier av en viss kvalitet, Hotel Cæsar teller ikke her. Produksjon er ekstremt dyrt og produsentene har veldig lite å gå på når det kommer til å forhandle lønn med skuespillere. Selv når det er snakk om relativt store produksjoner, så er det lite å gå på i alle retninger, både når det kommer til budsjett og andre typer forhandlinger. 

Det er ikke nødvendigvis slik at Andem plutselig bestemmer seg for at "nei nå passer det å slutte med SKAM", tvert om så er det mer sannsynlig at det har skjedd mye i kulissene som gjør at det er mest fornuftig å sette en strek. 

Anonymkode: bc177...098

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Andem er perfeksjonist ser vi i serien. Det er så høy kvalitet på alle sesongene. Det er grenser hvor lenge du klarer å levere så bra, kan ikke forestille meg hvor tidkrevende og hvor mye du må vie deg fullt og hen til det du jobber med. Andem vil gi skam en verdig avslutning, og det skal hun roses for :) Hvorfor får folk for seg at russetiden liksom skal være avslutningen? Det har aldri vært lagt opp til det, dette er det moe seerne har fått som en forventning.  Jeg gleder meg skikkeligt til sesong fire! Kunne ikke hatt en bedre hovedrolle!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg håper ikke fanbasen snur seg mot Andem nå, for det fortjener hun absolutt ikke, og jeg kan ikke se hva vi har gjort som gjør at hun "skylder oss" flere sesonger. Å være fan av noe eller noen er ikke ensbetydende med at man har gjort seg fortjent til noe som helst, vi sitter strengt tatt bare godt plantet i sofaen og konsumerer resultatet av andres harde arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor er vi så sikre på at vi ikke får sett noe fra russetiden i den siste sesongen? Kan jo hende den avsluttes med det. 

Anonymkode: 4c968...d26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet jo ikke hva som ligger bak den avgjørelsen. 

- Det kan være at flere av de involverte skuespillerene ikke ønsker å fornye kontrakten sin.

- Det kan være at Andem ønsker å jobbe med andre prosjekter eller allerede er involvert i prosjekter som ikke er offentlige ennå.

- Det kan hende at NRK og Andem ikke har blitt enige om hvordan prosjektet skal drives videre. 

Dette pluss hundre andre faktorer. Jeg jobber i bransjen selv (ikke som manusforfatter/regissør, men jeg har litt innblikk i hvordan slike ting fungerer) og det skal ekstremt mye til for å drive en serie videre i mange sesonger i Norge - i alle fall hvis det er snakk om serier av en viss kvalitet, Hotel Cæsar teller ikke her. Produksjon er ekstremt dyrt og produsentene har veldig lite å gå på når det kommer til å forhandle lønn med skuespillere. Selv når det er snakk om relativt store produksjoner, så er det lite å gå på i alle retninger, både når det kommer til budsjett og andre typer forhandlinger. 

Det er ikke nødvendigvis slik at Andem plutselig bestemmer seg for at "nei nå passer det å slutte med SKAM", tvert om så er det mer sannsynlig at det har skjedd mye i kulissene som gjør at det er mest fornuftig å sette en strek. 

Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke kjenner til hvordan slik fungerer i Norge.

Om skuespillerene ikke ønsker å fornye kontrakten sin synes jeg det er råttent gjort av dem, da det er Skam som har gitt dem suksess og jeg synes at de skylder serien og Andem å forbli i usle 1-2 sesonger til.

Om Andem ønsker å jobbe med andre prosjekter synes jeg ikke er en god grunn. Hun kan vel fint vente 1 år til, da serien uansett var lagt opp til å slutte.

Det kan hende, men er det noen særlig stor sannsynlighet da Skam er så suksessfull som den er?

Hvis årsaken ene og alene er at Andem plutselig har bestemt seg for å droppe Skam så er det faktisk uprofesjonelt. På dette tidspunkt bør det være en god grunn til at Skam har fått fyken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle om det avsluttes fordi det ble for dyrt å produsere, noen ble gravid, manglende motivasjon, ønske om å jobbe med andre ting, eller et forsøk på å skjerme ungdommene? Ingen av dem skylder oss noe som helst. 

Pokker så bra at det er seriestart mandag, så får vi noe vettugt å diskutere igjen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke kjenner til hvordan slik fungerer i Norge.

Ikke meningen å være frekk her, men det er tydelig. 

Om skuespillerene ikke ønsker å fornye kontrakten sin synes jeg det er råttent gjort av dem, da det er Skam som har gitt dem suksess og jeg synes at de skylder serien og Andem å forbli i usle 1-2 sesonger til.

Alle skuespillerene er svært unge. De fleste var 16/17 år da serien startet og er nå i 20-årene. De har gått fra å være vanlige ungdommer til å bli internasjonale kjendiser. Ikke alle ønsker dette og noen ønsker å benytte seg av sjansen på å prøve nye prosjekter, enten innenfor tv/filmbransjen eller noe helt annet. Man trenger ikke å være begeistret for det, men jeg synes det er ekstremt respektløst å si at de skylder noe til serien. De står selvfølgelig like fritt som oss andre til å bytte beite.

Om Andem ønsker å jobbe med andre prosjekter synes jeg ikke er en god grunn. Hun kan vel fint vente 1 år til, da serien uansett var lagt opp til å slutte.

Dette er ikke nødvendigvis noe Andem bestemmer selv. Ulike prosjekter innenfor TV/film kan ta opp til flere år å planlegge før de blir offentlige. For alt vi vet kan hun allerede være kontraktbundet til noe annet uten at dette er offentlig. 

Det kan hende, men er det noen særlig stor sannsynlighet da Skam er så suksessfull som den er?

Ja, faktisk. Som jeg skrev over så skal det ekstremt mye til for at en norsk serie fortsetter over såppas mange sesonger (igjen, vi utelukker såpeserier her). Det er mye som skal klaffe. For det første så må TV-selskapet bestille nye sesonger og ha en kontrakt med serieskaper og i tillegg må også skuespillerene ha kontrakt. Hvis ikke Andem, NRK eller skuespillerene blir enige så blir det selvfølgelig ingen serie.

Det som gjør det enda vanskeligere i SKAM sitt tilfelle er at serien på ingen måte var planlagt som en stor internasjonal suksess som skulle gå over flere år. Da de startet hadde de kun planer om to sesonger som begge var relativt korte (sett i totalt antall minutter). Ingen av de som var involvert i serien i starten hadde nok planlagt at den skulle gå over så mange år og bli så omfattende. 

NRK er dessuten rettet mot et norsk publikum og har som statskanal en helt annen visjon enn kommersielle kanaler. NRK lager først og fremst innhold mot et norsk publikum og har ikke like mange midler til å rette seg etter hva som slår an kommersielt som det en reklamefinansiert kanal har.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...