Gå til innhold

Skjeggkre i hele leiligheten, 6 mill.ut av vinduet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte oss ny bolig for rundt 6 mnd. Siden. Den kostet 6 mill og vi har siden pusset den litt opp. Det viser seg nå at hele leiligheten er full av skjeggkre. Forsikringsselskapet vil ikke snakke med oss, og det er ingenting vi kan gjøre for å bli kvitt dem. Dette kommer jo også til å spre seg til alle naboene våre. Noen som har noen tips, bortsett fra å tenne på hele bygården?

Anonymkode: e2d78...23e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt skadedyrfirma! Når hele leiligheten er full av det hadde jeg overlatt det til profesjonelle å orde opp i det :) Siden det er leilighet i en bygård kan det være aktuelt å behandle fellesområdet og sjekke om hele bygningen er full i det. Det hjelper jo ikke om dere fjerner de om det bare kommer nye fra naboen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt skadedyrfirma! Når hele leiligheten er full av det hadde jeg overlatt det til profesjonelle å orde opp i det :) Siden det er leilighet i en bygård kan det være aktuelt å behandle fellesområdet og sjekke om hele bygningen er full i det. Det hjelper jo ikke om dere fjerner de om det bare kommer nye fra naboen. 

har gjort det, det er ingenting som hjelper, alt må rives. 

Anonymkode: e2d78...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte oss ny bolig for rundt 6 mnd. Siden. Den kostet 6 mill og vi har siden pusset den litt opp. Det viser seg nå at hele leiligheten er full av skjeggkre. Forsikringsselskapet vil ikke snakke med oss, og det er ingenting vi kan gjøre for å bli kvitt dem. Dette kommer jo også til å spre seg til alle naboene våre. Noen som har noen tips, bortsett fra å tenne på hele bygården?

Anonymkode: e2d78...23e

Jeg forstår ikke.

Anonymkode: 65e44...884

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte leiligheten min for snart fem år siden. Bodde der i flere år uten å være plaget av insekter, før de plutselig en dag kom inn gjennom sprekker i gulvlistene. Fant til slutt ut at det var sølvkre, og det er nærliggende å tro at de kom fra naboene ettersom jeg bor i femte etasje og ikke var plaget av dem fra starten av. De var overalt når det var mørkt, og pilte inn i veggene når jeg slo på lyset. Ufattelig ekle. 

Jeg Googlet en del på nettet, og leste om Pelias Universalspray. (http://www.pelias.no/pelias-netshop/insekter/pelias-universal-insektsmiddel-detail) Bestilte den og sprayet ned hele leiligheten før jeg skulle på ferie. Når jeg kom tilbake lå det døde sølvkre på alle rom, hundrevis, om ikke tusenvis. Etter det har jeg ikke sett et levende insekt her, og dette var for rundt et år siden.  

Anonymkode: 022ad...e74

  • Liker 29
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har kontaktet to forskjellige firmaer som sier at bestanden vår er så stor at de ikke får bukt med det...

Anonymkode: e2d78...23e

Det virker som at du har bestemt deg for at dette er uoverkommelig!

Hva med å ta til deg de rådene som blir gitt og virkelig gå inn for saken? Søsteren min kjøpte en leilighet i en bygård i Oslo og hadde etter kort tid også enorme problemer med dette. De gikk virkelig inn "all in" og støvsugde alle krinkler og kroker, flere ganger om dagen, la ut en søtlig gift av noe slag og sparyet med det samme som har blitt foreslått over her. 

De ble kvitt problemet relativt rask og har ikke sett en eneste en etter det. Og der var det myyyye av det...

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har kontaktet to forskjellige firmaer som sier at bestanden vår er så stor at de ikke får bukt med det...

Anonymkode: e2d78...23e

Enkelte firmaer svarer sånn når de egentlig ikke vil ta et oppdrag.... Hvis det er for lite og for dårlig lønnsomhet f.eks, så finner de på noe for å slippe og ta det. Et firma jeg vet om i landskapsarkitekt-businessen, pleide å prise de små oppdragene de egentlig ikke ville ha skyhøyt og heller bruke tiden sin på de store og bedre betalte. En sjelden gang var det noen dumrianer som takket ja likevel, selv om prisen var helt på jordet, så da tok de oppdraget likevel og tjente grovt på det.

Etter hva jeg forstår er det ikke uvanlig at firmaer "finner på ting" som unnskyldninger for å slippe og si blankt "nei" til et oppdrag.

Firmaene du har vært i kontakt med, ville kanskje rett og slett ikke ha det lille oppdraget ditt hvis du sa det var i en enkelt husholdning?

Det er altså ikke helt sikkert at insektangrepet du har er så umulig å få bukt med som de påstår.... Andre brukere her i tråden har jo andre erfaringer og har gitt deg tips om spray til og med.

Anonymkode: 59850...a30

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel en innboforsikring med rettshjelpsdekning? Når forsikringsselskapet ikke vil snakke med dere så får de snakke med en advokat! (Det spørs jo og litt hvordan dere har opptrådt når dere har forsøkt å få dem i tale? ) 

Jeg er usikker på om du snakker om sølvkre eller om sjeggkre er noe annet? Sølvkre trives ike der hvor det er lav luftfuktighet inne. Så de er det bare å tørke ut. 

Anonymkode: 7ef53...e5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har-du-sett-disse-hjemme-28748 Fungerer dete nye kg systemet nå, så er der en god lenke om skjeggkre og sølvkre. Det eneste jeg ikke er enig med Johan Mattson i Mycoteam om, er at disse er allergifremkallende. Sølvkjre, skjeggkre og kakelakker er i samme familie som midd. Er en allergisk med eller uten astma for en av disse så reagerer en allergisk på hele gjengen. 

Anonymkode: 7ef53...e5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette et skadedyr? Sølvkre er jo ikke det i alle fall. Ekkelt ja; skadelig på noen måte? nei.

Anonymkode: a7bf2...a31

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette et skadedyr? Sølvkre er jo ikke det i alle fall. Ekkelt ja; skadelig på noen måte? nei.

Anonymkode: a7bf2...a31

Ja, det er skadedyr. Skjeggkre ser ut som Sølvkre,  men er større og mer tilpassningsdyktig. De kan trives i tørre miljøer og trenger ikke fuktighet for å overleve. Bestanden blir også mye større enn Sølvkre og  de lever opptil 7 år. Leste de er skadedyr fordi de spiser gammelt papir og kan gjøre store skader på museum osv.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er skadedyr. Skjeggkre ser ut som Sølvkre,  men er større og mer tilpassningsdyktig. De kan trives i tørre miljøer og trenger ikke fuktighet for å overleve. Bestanden blir også mye større enn Sølvkre og  de lever opptil 7 år. 

Jo, men hvilken skade gjør de?

Anonymkode: 54eb8...5b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvilken skade gjør de?

Anonymkode: 54eb8...5b8

Leste de er skadedyr fordi de spiser gammelt papir og kan gjøre store skader på museum osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste de er skadedyr fordi de spiser gammelt papir og kan gjøre store skader på museum osv.

WSe mitt svar over. De er allergene, kan fremprovosere allergi og astma. De trenger mat og leser jeg fuktighet! Mat får de via stivelsesrike produkter som mel, smuler, (dårlig hygiene i boligen!) Og når de ikke finner smuler og andre matrester går de på papir, vegglim osv. 

Anonymkode: 7ef53...e5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virker som at du har bestemt deg for at dette er uoverkommelig!

Hva med å ta til deg de rådene som blir gitt og virkelig gå inn for saken? Søsteren min kjøpte en leilighet i en bygård i Oslo og hadde etter kort tid også enorme problemer med dette. De gikk virkelig inn "all in" og støvsugde alle krinkler og kroker, flere ganger om dagen, la ut en søtlig gift av noe slag og sparyet med det samme som har blitt foreslått over her. 

De ble kvitt problemet relativt rask og har ikke sett en eneste en etter det. Og der var det myyyye av det...

vi har selvfølgelig gjort dette. Vi har støvsugd og lagt ut gift, dette har ikke løst problemet for vår del. Bestanden har gått litt tilbake for så å blomstre opp. nå til helgen skal vi prøve å fryse leiligheten ( om temperaturen holder seg). 

Anonymkode: e2d78...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel en innboforsikring med rettshjelpsdekning? Når forsikringsselskapet ikke vil snakke med dere så får de snakke med en advokat! (Det spørs jo og litt hvordan dere har opptrådt når dere har forsøkt å få dem i tale? ) 

Jeg er usikker på om du snakker om sølvkre eller om sjeggkre er noe annet? Sølvkre trives ike der hvor det er lav luftfuktighet inne. Så de er det bare å tørke ut. 

Anonymkode: 7ef53...e5b

vi har både boligkjøperforsikring og innboforsikring, innbo skylder på boligkjøperforsikringen og de vil ikke snakke med oss. Vi har ringt dem i to mnd. Nå, og vi har enda ikke fått en saksbehandler. I mellomtiden har vi ingen steder å bo. Sover på gjesterommet til mor. 

Anonymkode: e2d78...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

vi har både boligkjøperforsikring og innboforsikring, innbo skylder på boligkjøperforsikringen og de vil ikke snakke med oss. Vi har ringt dem i to mnd. Nå, og vi har enda ikke fått en saksbehandler. I mellomtiden har vi ingen steder å bo. Sover på gjesterommet til mor. 

Anonymkode: e2d78...23e

Uff, tragisk situasjon dere har havnet i. Hvilket forsikringsselskap er dette? Sånn at vi andre ikke blir kunder der, tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...