Gå til innhold

Bli betalt for selskap med eldre - hva tenker dere?


studentoslo23

Anbefalte innlegg

Herregud, her ble det mye sammenblanding. Det er forskjell på HVEM som betaler. De som bor på sykehjemmet betaler jo ikke ekstra for klovnene. Det gjør heller ikke de som mottar omsorgstjenester utover de obligatoriske egenandeler (som vi alle må betale for helse- og omsorgstjenester). Ønsker man å være støttekontakt får en vel henvende seg til kommunen som betaler lønnen din - og ikke de som du skal være til støtte for.

Fakturere ei gammel dame for småprat? Nei....

Mange benytter omsorgstjenester fra større og mindre private firma og fra personer som driver med slike tjenester uten å være tilknyttet et firma. Ikke alle av de som benytter slike tjenester har krav på å få dekt støttekontakt, og mange som har fått innvilget at de skal få støttekontakt får ikke støttekontakt fordi det er for få støttekontakter

Anonymkode: 94f7e...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare gjøre det frivillig (f.eks. gjennom Røde kors) sånn som alle oss andre? Du tjener jo ikke penger når du henger med andre venner. 

Anonymkode: c0904...fba

Så han skal bare drite i å tjene penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ikke nødvendig å gjøre så fremt man betaler skatt. Mener du man skal gjøre det samme med maling av hus, barnepass, ordne i hagen etc. ? 

Anonymkode: b11bd...5f2

Skjønner ikke hva du mener, og hva har maling og hagearbeide med omsorgstjenester og gjøre? Barnehager betales delvis av  av Staten dessuten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange benytter omsorgstjenester fra større og mindre private firma og fra personer som driver med slike tjenester uten å være tilknyttet et firma. Ikke alle av de som benytter slike tjenester har krav på å få dekt støttekontakt, og mange som har fått innvilget at de skal få støttekontakt får ikke støttekontakt fordi det er for få støttekontakter

Anonymkode: 94f7e...4b1

Hvilke er det som ikke får? Har man et vedtak på det, blir det dekket. At det er for å støttekontakter er vel ikke relevant, så lenge ts kan velge å være det, og få lønn av kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke er det som ikke får? Har man et vedtak på det, blir det dekket. At det er for å støttekontakter er vel ikke relevant, så lenge ts kan velge å være det, og få lønn av kommunen.

De som TS jobber hos, det er jo ikke sikkert at de har vedtak på å få støttekontakt.

Til ditt spørsmål om hvilke som ikke får: Det er mange.

Og at det er for få støttekontakter er relevant.

Du skriver at TS kan velge å være støttekontakt. Men det er det ikke sikkert at han ønsker. Og det er heller ikke sikkert at de han jobber for ønsker å søke om støttekontakt og det er heller ikke sikkert at de kan få støttekontakt innvilget.

Hva er timelønnen for støttekontakter i dag? TS tjener nok mer pr time nå,  enn han hadde gjort om han var ansatt som støttekontakt

Anonymkode: 94f7e...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, her ble det mye sammenblanding. Det er forskjell på HVEM som betaler. De som bor på sykehjemmet betaler jo ikke ekstra for klovnene. Det gjør heller ikke de som mottar omsorgstjenester utover de obligatoriske egenandeler (som vi alle må betale for helse- og omsorgstjenester). Ønsker man å være støttekontakt får en vel henvende seg til kommunen som betaler lønnen din - og ikke de som du skal være til støtte for.

Fakturere ei gammel dame for småprat? Nei....

Hvorfor? Dersom damen selv ønsker det (å betale TS for det han gjør for henne), og hun ikke ønsker å søke om støttekontakt og ikke ønsker besøkstjenester fra frivillige o.l., synes du at det er galt?

Anonymkode: 94f7e...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke er det som ikke får? Har man et vedtak på det, blir det dekket. At det er for å støttekontakter er vel ikke relevant, så lenge ts kan velge å være det, og få lønn av kommunen.

Jeg tenkte i tillegg også litt videre, enn bare casen til TS, pga at det er mange i samme situasjon.

Enkelte betaler forresten rundt 400 kroner pr time (hos private omsorgsfirma) for omsorgstjenester som å bli fulgt til legen o.l.

Om noen eldre eller yngre ønsker å bruke penger på å lønne TS/ andre for ytelser som hjelper dem i hverdagen/ gjør livet rikere, er det galt?

Anonymkode: 94f7e...4b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, her ble det mye sammenblanding. Det er forskjell på HVEM som betaler. De som bor på sykehjemmet betaler jo ikke ekstra for klovnene. Det gjør heller ikke de som mottar omsorgstjenester utover de obligatoriske egenandeler (som vi alle må betale for helse- og omsorgstjenester). Ønsker man å være støttekontakt får en vel henvende seg til kommunen som betaler lønnen din - og ikke de som du skal være til støtte for.

Fakturere ei gammel dame for småprat? Nei....

Enn hvis TS brukte de samme timene på malearbeide hjemme hos den samme damen? Er det også da galt av den gamle damen å betale for arbeidet?

Forskjellige behov.

Forskjellige typer arbeid

Anonymkode: 94f7e...4b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar disse eldre menneskene har travle familier rundt seg, som kanskje ikke har tid til alt i hverdagen, og derfor er det bra at det finner mennesker som TS! 

Han e jo ikke bare på besøk hos de, men han tar de med ut og gir de teater-,café- og letter naturopplevelser, noe de sikkert ikke ville fått ellers. 

Ser noen andre her skriver at de sikkert ikke har krav på støttekontakt fra kommunen,  men det betyr jo ikke at de lett komme seg rundt alene uansett. TS hjelper de med å få nye stimuleringer i dagliglivet.  Hvorfor skal han ikke ta betalt? Hvis han ikke hadde fått lønn for det, måtte han funnet seg en annen jobb. Han har verken råd eller tid til å dra rundt på besøk om ettermiddagen uten å få betalt. 

 

Jeg tror dette er en vinnvinn-situasjon, de eldre får kommet seg ut, og TS får finansiert studiene sine på en måte som helt klart er ganske koselig.

Håper jeg finner noen som vil ta meg med ut når jeg blir gammel. Betaler gladelig hvis alternativet er å sitte inne istedenfor å være ute for å oppleve nye ting!  

Anonymkode: 4f5cc...c87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som driver frivillig arbeid føler seg sikkert vel og kjenner at noe begynner å vokse ut på ryggen, men for mottakeren er det ikke like festlig å være offer for veldedighet. Om vi har mulighet for det, foretrekker vi eldre å betale for oss, for ikke å komme i takknemlighetsgjeld og få høre disse skryte av sine velgjerninger.

Anonymkode: 7741f...5be

Nå synes jeg du var litt i  overkant frekk her. Ja,det finnes de som elsker å skryte av å hjelpe andre så mye at man tror de hjelper kun for å få klapp på skulderen,men hovedparten har ingen annen interesse utover å være en venn/hjelpende hånd.

Det er synd du føler at de som får hjelp og noen å snakke med står i takknemlighetsgjeld,men heldigvis tror jeg de fleste som får besøk av en frivillig ikke føler det du mener de bør føle. Mange som får besøksvenn har ingen andre gode muligheter og tar da kontakt med Røde Kors fordi de har et ønske om å ta et tak for seg selv og prøve å komme ut av ensomheten istedenfor å lulle seg inn i selvsympati med sirup på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som TS jobber hos, det er jo ikke sikkert at de har vedtak på å få støttekontakt.

Til ditt spørsmål om hvilke som ikke får: Det er mange.

Og at det er for få støttekontakter er relevant.

Du skriver at TS kan velge å være støttekontakt. Men det er det ikke sikkert at han ønsker. Og det er heller ikke sikkert at de han jobber for ønsker å søke om støttekontakt og det er heller ikke sikkert at de kan få støttekontakt innvilget.

Hva er timelønnen for støttekontakter i dag? TS tjener nok mer pr time nå,  enn han hadde gjort om han var ansatt som støttekontakt

Anonymkode: 94f7e...4b1

Nei, TS vil nok tjene mest mulig for minst mulig innsats. Dvs. han vil ha betalt for å byr seg, Og det er  mennesker i sårbare situasjoener som skal betale. Jeg syns det er uetisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du mener, og hva har maling og hagearbeide med omsorgstjenester og gjøre? Barnehager betales delvis av  av Staten dessuten...

Jeg ser at du ikke evner å resonnere deg frem til poenget mitt. Du skriver: "Ønsker man å være støttekontakt får en vel henvende seg til kommunen som betaler lønnen din - og ikke de som du skal være til støtte for." Så skriver jeg at dette ikke er noe poeng i så fremt en betaler skatt da dette ikke er et krav for annen type arbeid, slik som malingsjobber, hagearbeid etc. Private avtaler når det gjelder barnepass betales absolutt ikke delvis av staten. Dette betales av de foresatte direkte til barnepasseren.

Hvorfor er det annerledes med omsorgstjenester enn maling/hagearbeid/barnepass i form av kontakt med kommunen? Årsaken til at det vanligvis er kommunen som betaler lønnen i slike arbeidssituasjoner er jo på grunn av at pasientene på sykehjem, hjemmetjenesten etc. er innrullert i primærhelsetjenesten. Når pasientene ikke er det ser jeg ikke helt hvorfor man må henvende seg til kommunen. 

Anonymkode: 686f4...155

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en mannlig 23 år gammel masterstudent i Oslo, som det siste halve året har tatt betalt for å holde eldre mennesker med selskap.

Startet med at en perifer venninne av familien ønsket selskap og visste at jeg trengte penger som student, men etter hvert besøker jeg også noen andre kvinner. (Så nå er jeg vel en type støttekontakt?) 

(klippet)

 

Lurer på om dere mener dette er galt? Man profitterer jo på ensomhet, men mener samtidig at jeg har en meningsfylt jobb. Interessant å høre andre synspunkter.

Nei, du er ikke en type støttekontakt. Du driver en eskortetjeneste.  (Selv om eskortetjenester vanligvis forbeindes med prostitusjon, er det ikke alltid slik.  En eskorte kan også ta betalt for å ledsage mennesker til arrangementer, sosialisere med dem, osv)

Om dette er umoralsk eller ikke må du nesten finne ut av selv.

Anonymkode: 24b85...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at du ikke evner å resonnere deg frem til poenget mitt. Du skriver: "Ønsker man å være støttekontakt får en vel henvende seg til kommunen som betaler lønnen din - og ikke de som du skal være til støtte for." Så skriver jeg at dette ikke er noe poeng i så fremt en betaler skatt da dette ikke er et krav for annen type arbeid, slik som malingsjobber, hagearbeid etc. Private avtaler når det gjelder barnepass betales absolutt ikke delvis av staten. Dette betales av de foresatte direkte til barnepasseren.

Hvorfor er det annerledes med omsorgstjenester enn maling/hagearbeid/barnepass i form av kontakt med kommunen? Årsaken til at det vanligvis er kommunen som betaler lønnen i slike arbeidssituasjoner er jo på grunn av at pasientene på sykehjem, hjemmetjenesten etc. er innrullert i primærhelsetjenesten. Når pasientene ikke er det ser jeg ikke helt hvorfor man må henvende seg til kommunen. 

Anonymkode: 686f4...155

Jeg ser at du ikke evner å skille snørr og bart. Vi har allerede helse- og omsorgstjenester som er en del av velferdssystemet vårt. De er ment å skulle dekke våre behov for fysiske og mentale pleie. Det har ingenting med maling og gjøre, vi har ikke de behovene du nevner i like stor grad. Barnepass blir delvis betalt av staten, uansett om man velger barnehage eller privat passer (dagmamma), det er derfor man mottar kontantstøtte. Maling og hagearbeid kan man betale selv hvis en ønsker det, men det ingår ikke i våre basale behov i likhet med alle andre tjenester man kan kjøpe for den som har midler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du ikke evner å skille snørr og bart. Vi har allerede helse- og omsorgstjenester som er en del av velferdssystemet vårt. De er ment å skulle dekke våre behov for fysiske og mentale pleie. Det har ingenting med maling og gjøre, vi har ikke de behovene du nevner i like stor grad. Barnepass blir delvis betalt av staten, uansett om man velger barnehage eller privat passer (dagmamma), det er derfor man mottar kontantstøtte. Maling og hagearbeid kan man betale selv hvis en ønsker det, men det ingår ikke i våre basale behov i likhet med alle andre tjenester man kan kjøpe for den som har midler.

Det gjør det da åpenbart ikke. Dersom de hadde gjort det hadde det heller ikke vært nødvendig med slike private avtaler. Jeg ser ikke helt hvilke helse- og omsorgstjenester som går utelukkende på å underholde og sosialisere med eldre mennesker. Dette er da heller ikke noe som blir prioritert i statsbudsjettet. 

Anonymkode: 686f4...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt greit ut, du tilbyr en tjeneste som dekker et behov svært mange eldre føler sterkt på i hverdagen. Og spesielt greit høres det ut til å være når du i tillegg fakturerer og gjør det "hvitt", altså ikke svart arbeid med penger under bordet. Høres helt stuereint ut for min del.

Jeg skjønner ikke at folk kan ha noe i mot at en tjeneste tilbys folk som trenger den og ønsker den, og selv er villige til å betale for det. Jeg prøver å sette meg selv i en av de gamle damenes situasjon, og tenker at "ja, jeg tror jeg hadde vært veldig villig til å betale meg ut av ensomheten som gammel pensjonist, dersom jeg hadde hatt råd til det".

Å si at alle folk burde gjøre dette gratis utifra godheten i sitt hjerte, er en utopi. Det skjer ikke og kommer aldri til å skje i vårt stadig travlere og kaldere samfunn. Så la heller gamle folk betale for det om de kan, så slipper de å være alene.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er sykepleier og ser ingenting uetisk i situasjonen du beskriver. Min mormor betalte i sin tid for en dame som tok henne med ut på tur , holdt henne med selskap osv - og hun hadde jammen familie som stilte opp i tillegg. Det er helt legitim måte å jobbe på. Mange som driver dette som bedrift. Lykke til, du gjør en god gjerning i tillegg.

Anonymkode: 3278e...fe1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det da åpenbart ikke. Dersom de hadde gjort det hadde det heller ikke vært nødvendig med slike private avtaler. Jeg ser ikke helt hvilke helse- og omsorgstjenester som går utelukkende på å underholde og sosialisere med eldre mennesker. Dette er da heller ikke noe som blir prioritert i statsbudsjettet. 

Anonymkode: 686f4...155

Som ansatt i Hjemmetjenesten i et høyinnteksområde ser vi at enkelte eldre ensomme har "venner" utenom familie. Har sett at disse kan bestå av unge (gjerne med innvandrerbakgrunn) eller studenter. Disse tjener på å pleie forholdet til disse eldre menneskene i en eller annen form, men ikke på den måten at de eldre ender opp med gjeld, altså pengekrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gjøre det frivillig (f.eks. gjennom Røde kors) sånn som alle oss andre? Du tjener jo ikke penger når du henger med andre venner. 

Anonymkode: c0904...fba

Det er faktisk veldig få som besøker eldre ensomme, tar de med ut og handler, prater og hører tålmodig på dem. 

Mange unge har det travelt, synes det tar for lang tid, synes det er så slitsomt (et ork) å besøke eldre. Mye lettere å rettferdiggjøre tiden og gjøre det av glede ved å vite at man gjør det som en del av en jobb.

Man burde gjerne gjøre det med god samvittighet uten å ha det som en jobb med betaling, men realiteten er ofte en annen. De fleste har en travel dag, mange andre ting som må prioriteres og gjøres i løpet av dagen. Er det en jobb tenker man ikke på alt annet man også må få gjort. Man er 100% tilstede i jobben.

 

Synes Ts tar opp et interessant tema. Selv besøker og handler jeg for en eldre ensom dame uten å få noe betaling. Synes ofte det er tiltak og tidskrevende. Det tar ofte mye tid. 

Har tenkt tanken at det hadde vært så mye lettere å gjøre hvis det var en jobb. Folk trenger en jobb. Det er fint for samfunnet at folk jobber. Det er en viktig jobb å hjelpe eldre til en bedre livskavalitet, bla for at de lenger kan bo i deres eget hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Ts tar opp et interessant tema.

Selv besøker og handler jeg for en eldre ensom dame uten å få noe betaling

. Synes ofte det er tiltak og tidskrevende. Det tar ofte mye tid. 

 

Det gjør jeg også, i likhet med hele resten av familien.
I tillegg styrer vi økonomien hennes, følger henne til legen, frisøren, hugger ved, klipper hekk, måker snø, henter avisen og posten når hun ikke klarer det selv, har daglig tilsyn, mm.

 

Dette er tjenester det offentlige ikke kan hjelpe med, som tar mye tid og energi, og dette hva jeg skulle ønsket vi kunne fått hjelp til.  Da hadde det vært slik at familien hadde hatt mer tid og overskudd til å være tilstede sosialt.  Ta henne med på konserter og teater, ta henne med på restaurant og en bytur.

Slik det er nå må den eldre få sitt sosiale behov dekket av fremmede (enten med eller uten betaling), fordi familien er utslitte etter å ha fungert som "slaver" i mange år.

Det er på en måte bra at trådstarter kan selge sine tjenester for å dekke ett sosialt behov for eldre, og har startet det jeg kaller en eskortetjeneste.  
Om det er umoralsk eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men hadde trådstarter tilbudt sine praktiske tjenester i stedet for sosiale tjenester, hadde jeg kanskje til og med vært en av hans faste kunder selv.  Da kunne familien nyte den siste tiden vi har sammen med den eldre, i stedet for å stresse med det praktiske hver eneste dag!
Og jeg vet at vi ikke er de eneste som tenker slik.

(Beklager om det virker som et litt hissig innlegg, men frustrasjonsnivået er litt høyt på grunn av dette for tiden!)

Anonymkode: 24b85...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...