Gå til innhold

Bli betalt for selskap med eldre - hva tenker dere?


studentoslo23

Anbefalte innlegg

TS skriver ingenting om at de damene han har avtale med, bor på noe slags hjem. I en 23-årings øyne er vel damer fra 40-årsalder gamle, så det kan like godt dreie seg om velstående, "yngre" damer.

Jeg er i 20-årene selv, men ser ikke på damer i 40-årene som spesielt gamle.

Anonymkode: 9580a...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke helt, ts tilbyr en tjeneste "eldre damer" er villig til å betale for. Hva er det som er galt med det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, skal man følge med samfunnsutviklingen og få tid til reiser, hytte, og dagliglivets vante gang er det vel ikke unaturlig at besteforeldrene blir likestilt med fjerne slektninger.  Tolker samfunnet vi lever i idag som ganske kynisk med mtp at dagens unge og til en viss grad dere foreldre også har vokst seg til å ikke se lengre enn til deres egen navle. 

I scenario som dette må jeg si at innvandrere scorer bedre enn en del nordmenn når det kommer til den nære familiens, eventuelt andre slektnigers ansvar overfor eldre hva angår ensomhet og omsorg. 

Synes forøvrig at ts skal få ta betalt mtp statusen som student. 

Anonymkode: 198b2...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jah, skal man følge med samfunnsutviklingen og få tid til reiser, hytte, og dagliglivets vante gang er det vel ikke unaturlig at besteforeldrene blir likestilt med fjerne slektninger.  Tolker samfunnet vi lever i idag som ganske kynisk med mtp at dagens unge og til en viss grad dere foreldre også har vokst seg til å ikke se lengre enn til deres egen navle. 

I scenario som dette må jeg si at innvandrere scorer bedre enn en del nordmenn når det kommer til den nære familiens, eventuelt andre slektnigers ansvar overfor eldre hva angår ensomhet og omsorg. 

Synes forøvrig at ts skal få ta betalt mtp statusen som student. 

Anonymkode: 198b2...a0a

Hvilken hytte?  Reiser/ferie, hva er det? Dagliglivets vante gang?  Jobb må man ha for å leve, husarbeid må gjøres, og søvn må man ha for å fungere.  Eller mener du at kommunen skal betale en person, i hver husholdning som har et eldre familiemedlem, 100 % omsorgslønn i 10-20 år, for å dekke den eldres praktiske og sosiale behov?

Jeg kjenner jeg blir litt provosert av å lese dette.  Du synes å ha et urealistisk syn på hvordan det er å ha ansvar for et eldre familiemedlem.

Jeg kan bruke vår familie som et eksempel.
Grovt regnet bruker vi i gjennomsnitt 14 timer i uken på å hjelpe vår eldre med praktiske oppgaver.  Noen uker mer, andre uker mindre.
Det høres sikkert lite ut for en utenforstående, det er bare 120 minutter om dagen, 7 dager i uken, men dette kommer altså på toppen av alt annet.
 
Ta bare en liten bagatell som legebesøk.  Den eldre må til legen regelmessig hver 2. uke, i perioder ukentlig. På disse dagene måtte jeg tidligere avspasere 4 timer fra jobben hver gang.  Jeg var heldig som hadde denne muligheten, men timene måtte like fullt jobbes inn. (Dette endret seg da jeg ble sykemeldt, delvis på grunn av omsorgssituasjonen)

Våre plikter starter kl 6 om morgenen, hverdag som helg, og avsluttes kl 22 om kvelden. I hverdagen har vi sjeldent mer enn 2 timer sammen som familie.  Våre barn er heldigvis ikke lenger småbarn, men de behøver også oppmerksomhet fra oss foreldre i løpet av dagen.

Hytte har vi ikke, og vi har hatt mulighet til å være to netter borte de siste 5 årene fordi den eldre ikke kan være alene.

Tenk så flott det hadde vært for begge parter om vi kunne brukt noen av disse timene på sosiale ting, i stedet for praktiske oppgaver.

Vi har bedt om at den eldre skal flytte hjem til oss, både for at hun ikke skal være ensom, men også på grunn av at det vil lette den praktiske byrden for oss som pårørende, men hun nekter.
Hun nekter også å delta på dagaktiviteter sammen med andre i samme situasjon som seg selv, hun nekter å motta hjelp fra hjemmetjenesten (både hjemmesykepleie og hjemmehjelp), hun nekter å akseptere avlastning, og hun nekter å søke på omsorgsbolig. 

Du trekker en parallell til innvandrerfamilier, men du glemmer å se på det faktum at de familiene du roser opp i skyene  som oftest har en hjemmeværende husmor.  Dette er i ferd med å endre seg nå.
De jeg kjenner fra innvandrerfamilier, der begge er ute i jobb, har samme tdsmessige utfordringer i hverdagen som etnisk norske når det kommer til familiær eldreomsorg.

Trådstarter dekker et behov gjennom å tilby sine tjenester, men det er ikke fordi dagens unge, og oss foreldre til disse, er navlebeskuende, og ikke har evne eller vilje til å se ut over våre egne nesetipper. Det er fordi døgnet ikke har mer enn 24 timer.

 

Anonymkode: 52aec...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig registerer jeg at trådstarter ikke har skrevet noe siden han startet tråden.

Jeg regner derfor med at han laget denne tråden utelukkende for å skape debatt om et akutelt tema.

Anonymkode: 52aec...e94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store planer om å betale for selskap på den måten når jeg blir gammel. Betaler man blir det mer ordentlig og den eldre blir ikke sittende i takknemlighetsgjeld, og kan også forvente at selskapspersonen faktisk dukker opp når det er avtalt. Synes det høres kjempeflott ut. Du må holde inntekten under et visst nivå  (hobbyinntekt) eller betale skatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...