Gå til innhold

Bli betalt for selskap med eldre - hva tenker dere?


studentoslo23

Anbefalte innlegg

Jeg er en mannlig 23 år gammel masterstudent i Oslo, som det siste halve året har tatt betalt for å holde eldre mennesker med selskap.

Startet med at en perifer venninne av familien ønsket selskap og visste at jeg trengte penger som student, men etter hvert besøker jeg også noen andre kvinner. (Så nå er jeg vel en type støttekontakt?) Er opptatt av å gjøre ting riktig, og har et enkeltmannsforetak som jeg fakturerer fra, ikke noe svart arbeid.

Vil legge til at det ikke er noen ting i nærheten av seksuelt, og det ville aldri skjedd! Jeg holder dem rett og slett med selskap. Jeg kommer på besøk, vi prater, drikker kaffe, eller går en tur, handler, spiser lunsj eller middag ute, har gått på teater og slike ting, ringer noen av dem i ukedagene o.l. Både jeg og de gamle ser ut til å trives med ordningen. 

Forrige dagen sa faren min at han mener det er uetisk av meg å ta penger for å være sammen med eldre. Selv mener jeg ikke det. De jeg besøker er damer som har OK økonomi og råd til å betale, så jeg har ingen dårlig samvittighet. 

 

Lurer på om dere mener dette er galt? Man profitterer jo på ensomhet, men mener samtidig at jeg har en meningsfylt jobb. Interessant å høre andre synspunkter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare gjøre det frivillig (f.eks. gjennom Røde kors) sånn som alle oss andre? Du tjener jo ikke penger når du henger med andre venner. 

Anonymkode: c0904...fba

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en mannlig 23 år gammel masterstudent i Oslo, som det siste halve året har tatt betalt for å holde eldre mennesker med selskap.

Startet med at en perifer venninne av familien ønsket selskap og visste at jeg trengte penger som student, men etter hvert besøker jeg også noen andre kvinner. (Så nå er jeg vel en type støttekontakt?) Er opptatt av å gjøre ting riktig, og har et enkeltmannsforetak som jeg fakturerer fra, ikke noe svart arbeid.

Vil legge til at det ikke er noen ting i nærheten av seksuelt, og det ville aldri skjedd! Jeg holder dem rett og slett med selskap. Jeg kommer på besøk, vi prater, drikker kaffe, eller går en tur, handler, spiser lunsj eller middag ute, har gått på teater og slike ting, ringer noen av dem i ukedagene o.l. Både jeg og de gamle ser ut til å trives med ordningen. 

Forrige dagen sa faren min at han mener det er uetisk av meg å ta penger for å være sammen med eldre. Selv mener jeg ikke det. De jeg besøker er damer som har OK økonomi og råd til å betale, så jeg har ingen dårlig samvittighet. 

 

Lurer på om dere mener dette er galt? Man profitterer jo på ensomhet, men mener samtidig at jeg har en meningsfylt jobb. Interessant å høre andre synspunkter.

Det er ikke noe galt i dette, ettersom du betaler skatt og det er orden på ting

Anonymkode: 94f7e...4b1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gjøre det frivillig (f.eks. gjennom Røde kors) sånn som alle oss andre?

De som driver frivillig arbeid føler seg sikkert vel og kjenner at noe begynner å vokse ut på ryggen, men for mottakeren er det ikke like festlig å være offer for veldedighet. Om vi har mulighet for det, foretrekker vi eldre å betale for oss, for ikke å komme i takknemlighetsgjeld og få høre disse skryte av sine velgjerninger.

Anonymkode: 7741f...5be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta penger for å være en venn liksom? Gjøre det som vi alle burte gjort? Enig med din far!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som driver frivillig arbeid føler seg sikkert vel og kjenner at noe begynner å vokse ut på ryggen, men for mottakeren er det ikke like festlig å være offer for veldedighet. Om vi har mulighet for det, foretrekker vi eldre å betale for oss, for ikke å komme i takknemlighetsgjeld og få høre disse skryte av sine velgjerninger.

Anonymkode: 7741f...5be

Er det noe å skryte av da? Jeg blir jo venn med de jeg besøker. Vi hygger oss. Ingen av de jeg har blitt kjent med har sagt noe om takknemlighetsgjeld, og jeg følte aldri det da jeg fikk besøk da jeg hadde en alvorlig sykdom. Jeg synes bare det var flott å få nye venner. 

Anonymkode: c0904...fba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta penger for å være en venn liksom? Gjøre det som vi alle burte gjort? Enig med din far!

Det er flere slike byråer på markedet som tilbyr privat omsorg. Det går vel ut på det samme om det er et byrå eller enkeltpersoner som driver med dette, så lenge det ikke er svart arbeid?

Endret av Arabella
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen forskjell på det og feks de klovnene som flyr på aldershjem.

Så lenge de eldre også er inneforstått med dealen og det er hvitt så er det jo ikke noe etisk dillemma.

(Hadde min mor vært på aldershjem og det kom en klovn som skulle "underholde" henne så ville jeg bitt fly forbannet og fornærmet på hennes vegne. Hadde det derimot vært leid inn noen for å konversere, så hadde jeg satt pris på det)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe å skryte av da? Jeg blir jo venn med de jeg besøker. Vi hygger oss.

Hvilken aldersforskjell snakker vi om? Jeg husker da jeg var 20: en i 30-åra var steingammel. Men sent i livet blir en aldersforskjell på 15 år ubetydelig. 
Venn med en som er 50 år eldre? Ikke mulig, vi er alt for forskjellige. Men vi kan jo ha fredelig sameksistens, og vi kan ha det trivelig nok sammen. Derfor kan det fungere med unge støttekontakter. Men venner blir unge og eldgamle ikke.

Anonymkode: 7741f...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere slike byråer på markedet som tilbyr privat omsorg. Det går vel ut på det samme om det er et byrå eller enkeltpersoner som driver med dette, så lenge det ikke er svart arbeid?

Mener at kommunene betaler det de skulle betalt om tjenesten var deres. Altså, vi snakker om hjemmetjenester.

I tillegg: at det er et medisinsk behov for tilsyn. Det holder ikke å bare være gammel. 

Endret av Kontormus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt over noen ting her. Det første er at du har laget deg en profil her inne kun for å fortelle om dette og at du først forteller om eldre mennesker, men at det snart viser seg å dreie seg kun om eldre kvinner.

Det påståtte enkeltmannsforetaket ditt. Har du registrert det kun for å fakturere eldre damer for dine tjenester?

Er du kun ute etter å dra i gang en debatt her inne? Syns nemlig alt dette virker litt tvilsomt. 

Og hvis det er reelt så er jeg helt enig med din far. Hva med å være et medmenneske? Greit nok hvis disse eldre kvinnene betaler for restaurantbesøk eller billetter til operaen. Men å betale for at du skal holde de med selskap er litt på kanten syns jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen forskjell på det og feks de klovnene som flyr på aldershjem.

Så lenge de eldre også er inneforstått med dealen og det er hvitt så er det jo ikke noe etisk dillemma.

(Hadde min mor vært på aldershjem og det kom en klovn som skulle "underholde" henne så ville jeg bitt fly forbannet og fornærmet på hennes vegne. Hadde det derimot vært leid inn noen for å konversere, så hadde jeg satt pris på det)

 

Jeg er helt enig. Jeg forstår ikke hvorfor noen mener at dette er uetisk. 

Anonymkode: b11bd...5f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gjøre det frivillig (f.eks. gjennom Røde kors) sånn som alle oss andre? Du tjener jo ikke penger når du henger med andre venner. 

Anonymkode: c0904...fba

De andre vennene hans er nok jevnaldrende og har ikke dette behovet for en slik ordning. 

Hvorfor er det OK å ta betalt for å ta med umyndige mennesker på utflukter og diverse (type støttekontakt), men ikke eldre mennesker? 

Anonymkode: b11bd...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, her ble det mye sammenblanding. Det er forskjell på HVEM som betaler. De som bor på sykehjemmet betaler jo ikke ekstra for klovnene. Det gjør heller ikke de som mottar omsorgstjenester utover de obligatoriske egenandeler (som vi alle må betale for helse- og omsorgstjenester). Ønsker man å være støttekontakt får en vel henvende seg til kommunen som betaler lønnen din - og ikke de som du skal være til støtte for.

Fakturere ei gammel dame for småprat? Nei....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skriver ingenting om at de damene han har avtale med, bor på noe slags hjem. I en 23-årings øyne er vel damer fra 40-årsalder gamle, så det kan like godt dreie seg om velstående, "yngre" damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er lett å undervurdere hvor bra litt selskap der de selv bestemmer kan være for folk. Hvis de selv gjør et informert valg om å betale for det, så vurderer de nok tiden som mer verdifull enn pengene. Da er det greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

..oog hvor er så barna og slekta til disse stakkars ensomme fruene?

Anonymkode: 198b2...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..oog hvor er så barna og slekta til disse stakkars ensomme fruene?

Anonymkode: 198b2...a0a

Kanskje de ikke har barn og/ eller slekt, eller at barn og annen slekt ikke bor nære?

Anonymkode: 94f7e...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..oog hvor er så barna og slekta til disse stakkars ensomme fruene?

Anonymkode: 198b2...a0a

Ps

Selv om de evt har barn og slekt, kan de være ensomme og/ eller mangle venner og kan av de grunnene ha behov for en slik tjeneste som TS forteller om

Anonymkode: 94f7e...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, her ble det mye sammenblanding. Det er forskjell på HVEM som betaler. De som bor på sykehjemmet betaler jo ikke ekstra for klovnene. Det gjør heller ikke de som mottar omsorgstjenester utover de obligatoriske egenandeler (som vi alle må betale for helse- og omsorgstjenester). Ønsker man å være støttekontakt får en vel henvende seg til kommunen som betaler lønnen din - og ikke de som du skal være til støtte for.

Fakturere ei gammel dame for småprat? Nei....

Det er da virkelig ikke nødvendig å gjøre så fremt man betaler skatt. Mener du man skal gjøre det samme med maling av hus, barnepass, ordne i hagen etc. ? 

Anonymkode: b11bd...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...