Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Sisti skrev:

Ja, det er jo mye man klarer å lese seg opp til, og se YouTube-film om i dag. :ler: Det er faktisk ammingen jeg er mest spent på, så sånn sett er et ammekurs viktigere enn fødekurs for min del. 

Vet dere hvor lenge salget på Princess varer? Har lyst å vente med å handle til etter OUL, så håper salget er i neste uke også, men det er kanskje litt optimistisk... 

Er vogndyne en størrelse mindre enn vanlige babydyne? Trenger man både vogndyne og vognpose? Jeg er syns det er så...vanskelig! :ler: Er så mye dilldall man må ha som jeg har NULL peiling på. 

Haha, vi er jo ganske grønne på dette selv så vi spurte i butikken og hun fant frem begge og viste oss. Den til senga er 100x80, den til vogna er 65x80. Må si det er fryktelig stive priser for noe så smått, men så er visst andungen dundyne veldig bra da. Allergi-og svanemerket og greier. Godt det var salg :fnise: Jeg trodde det var litt for tidlig å starte med vognpose allerede i august, men det kommer jo selvsagt helt an på været så da er det like greit å kjøpe begge deler. Jeg aner forresten ikke hvor lenge salget varer dessverre. 

Jeg er også veldig spent på ammingen. Før jeg fikk somlet meg inn på Kvinneguiden hadde jeg inntrykk av at det bare var å legge baby til puppen også gikk det av seg selv. Det sier litt om hvor "tabu" ammeproblemer tydeligvis er å snakke om i dag :( Veldig synd. 

8 minutter siden, LempikasPromise skrev:

Jeg gikk ikke på et eneste kurs før fødsel, og angrer ikke på det.  Tenkte at det er ikke noe jeg får planlagt uansett, og var veldig innstilt på å ta det som det kommer.  Når det er sagt så tviler jeg ikke på at slike kurs er effektive for de som ønsker å gå på dem. 

Jeg tror ikke de har fødselsforberedende kurs som tilbud her, men de har gratis foreldrekurs for førstegangsforeldre.  Går over flere kvelder, og en av kveldene tar opp fødsel og fødselsforløp.

 

 

:) 

Her i kommunen arrangerer de også kurs for den kommende familien. Er kanskje noe ala foreldrekurset? Altså føre-var mot samlivsbrudd. Litt forberedelser på endringene som vil skje osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anubiel
51 minutter siden, Sisti skrev:

Hvordan er det med dere andre, får dere fødselsforberedende kurs gratis? Her koster det 1000 kroner, og er gjennom private aktører, så tror kanskje vi dropper det. 

Her koster det 500 kr.

 

Kjøpte også både vogndyne og dyne til sprinkelseng i Muscovy-dun hos Princess. Har den samme typen dyne til dobbeltsenga, og den er knallgod. Absolutt verdt den stive prisen (dobbeltdynen kostet 8 000 for noen år siden, men heldigvis jobbet moren min i firmaet da og vi fikk ansattrabatt... :fnise:)

Endret av Anubiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sjela skrev:

 

Jeg er også veldig spent på ammingen. Før jeg fikk somlet meg inn på Kvinneguiden hadde jeg inntrykk av at det bare var å legge baby til puppen også gikk det av seg selv. Det sier litt om hvor "tabu" ammeproblemer tydeligvis er å snakke om i dag :( Veldig synd. 

 

Jeg husker godt at søstera mi hadde ammeproblemer (jeg var bare fjortis da hun fikk barn, og akkurat dette med ammeproblemene hennes satte seg skikkelig godt i hodet mitt), noe som bidro til at hun fikk fødselsdepresjoner, og hun skammet seg skikkelig over at det var vanskelig å amme. Så jeg har lovet meg selv at jeg skal gjøre så godt jeg kan for å få det til, derfor jeg er interessert i kurs også, men går det ikke så går det ikke - det er ikke noe å skamme seg over. Syns ikke det bør være tabu, og at man ikke bør ta det så tungt, men ammeproblemer kommer jo gjerne i en periode hvor man er skikkelig, skikkelig hormonell, så det er vel ikke så enkelt å komme seg ut av eventuelle negative tanker. Håper jeg er superrasjonell etter fødsel. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg husker godt at søstera mi hadde ammeproblemer (jeg var bare fjortis da hun fikk barn, og akkurat dette med ammeproblemene hennes satte seg skikkelig godt i hodet mitt), noe som bidro til at hun fikk fødselsdepresjoner, og hun skammet seg skikkelig over at det var vanskelig å amme. Så jeg har lovet meg selv at jeg skal gjøre så godt jeg kan for å få det til, derfor jeg er interessert i kurs også, men går det ikke så går det ikke - det er ikke noe å skamme seg over. Syns ikke det bør være tabu, og at man ikke bør ta det så tungt, men ammeproblemer kommer jo gjerne i en periode hvor man er skikkelig, skikkelig hormonell, så det er vel ikke så enkelt å komme seg ut av eventuelle negative tanker. Håper jeg er superrasjonell etter fødsel. :ler: 

Jeg tror det kan hjelpe mye å bare vite om at det er mange som sliter med det samme. Og at man ikke er noe dårligere mor av den grunn. Følelser forsterkes jo ofte om man føler at man er den eneste som sitter med problemet.

Jeg håper også på å være superrasjonell etter fødsel, men har allerede hatt et par episoder hvor jeg har vært litt vel hormonell, så man skal vel se at det bare blir verre fremover :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi droppet også fødselsforberedende kurs, var ikke akkurat kjent med systemet her. Denne gangen velger vi å droppe det også, er bare private aktører som driver med det virker det som. Det er liksom noe vi har vært gjennom, å føde. :fnise: Det koster også rundt 900 kr for kurset. Vi får veileding om amming fra jordmødre og fra kraamzorg (barnepleiere som kommer hjem til oss). 

Og jeg tror mange føler de må amme for å være en fullstendig og en perfekt mor. Av og til gir jo mediabildet dette imaget. Det er liksom slik jeg har opplevd det, slik oppleves det til tider enda. Alle kan alt og alle er perfekte, man gjør liksom ikke feil. Jeg husker godt at den dagen vi sa farvel til kraamzorg, etter en uke med hjelp, da var jeg redd. Men etter et par dager så jeg at ungen ikke kreperte og hu var fornøyd. Det hjalp min selvtillit som mor, men ja den har fått sine knekk opp gjennom tiden. Men, når vi ser når vesla er fornøyd og kan uttrykke seg selv greit, styrker det mamma-selvtilliten. Det er så skremmende å bli mamma, men man er ikke mindre mamma om ungen kommer ut gjennom et snitt i magen enn fra vagina, og ikke mindre mor om barnet får tilfredstilt matbehovet sitt gjennom pulvermat enn fra puppen. 

Endret av Emiliania
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Emiliania skrev:

 

Og jeg tror mange føler de må amme for å være en fullstendig og en perfekt mor. Av og til gir jo mediabildet dette imaget. Det er liksom slik jeg har opplevd det, slik oppleves det til tider enda. Alle kan alt og alle er perfekte, man gjør liksom ikke feil. Jeg husker godt at den dagen vi sa farvel til kraamzorg, etter en uke med hjelp, da var jeg redd. Men etter et par dager så jeg at ungen ikke kreperte og hu var fornøyd. Det hjalp min selvtillit som mor, men ja den har fått sine knekk opp gjennom tiden. Men, når vi ser når vesla er fornøyd og kan uttrykke seg selv greit, styrker det mamma-selvtilliten. Det er så skremmende å bli mamma, men man er ikke mindre mamma om ungen kommer ut gjennom et snitt i magen enn fra vagina, og ikke mindre mor om barnet får tilfredstilt matbehovet sitt gjennom pulvermat enn fra puppen. 

Amen til dette! 

Det er kjærlighet, omsorg og ansvar som gjør det til mor, ikke hva og hvordan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, nytid skrev:

Oi, her har jeg ligget på lat siden en god stund! så mye morro å leste :D gratulerer til alle som har vært på OUL å sett at alt står bra til :hoppendeglad::gravid:

jeg er nå idag 16 uker, å har ikke vært like aktiv fordi jeg rett og slett er så redd for at det skal være noe, at jeg ikke greier å glede meg.... jeg har ikke noe følelse til den lille i magen:( føles bare rart ut, å hvis jeg føler for å begynne å kjøpe noe eller gleder meg, kommer pessimisten frem å tenker at fortsatt mye som kan skjer.. :ohmy: er vanskelig å planlegge å tenke fremover, 

noen som har følt det litt slik, men endret seg etter OUL? jeg føler at kanskje ting endrer seg når jeg får vært på ultralyd å sett at alt er grei pluss vite kjønn så jeg kan føle litt mer tilknyttning :vetikke:

har forresten utrolig mye "menssmerter" dagen lang, vet ikke om det er normalt? 

Jeg følte mye på det samme, at jeg ikke helt hadde lov å glede meg skikkelig før OUL, fordi det KUNNE jo være noe som var galt! Men det er egentlig ikke nødvendig å tenke sånn - for det står bra til med de aller, aller fleste barna! Nå etter OUL har jeg roet meg betraktelig. Nå gleder jeg meg, jeg har begynt å kjenne liv og jeg VET at det ikke er noe galt. Lillemor i magen har det topp! Samboeren min sier at det ble brått slutt på utsagn som "tenk om vi kommer på oul og baby er død?!" fra meg. Litt pessimistisk, ja. Men det går over :klemmer:

4 timer siden, Sisti skrev:

Hvordan er det med dere andre, får dere fødselsforberedende kurs gratis? Her koster det 1000 kroner, og er gjennom private aktører, så tror kanskje vi dropper det. 

Her hvor jeg bor er det bare på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja håper pessimisten i meg dør etter OUL! @Surriball ! :fnise: er så lei av å si, jeg har ... hvis det blir noe da.. etter hver setning som omhandler fosteret! 

her i Tr.heim får vi bare tilbud om å se på en video på nett hjemme som fødselsforberedende! de har sluttet helt med det og bare laget en film å sleng den på nette :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på OUL, og alt så fint ut.

Fikk endelig termin 31.juli.

 

Ooog, så mye for å ikke vite kjønn. Det første bilde som kom opp var midt mellom beina. Og der var det ingen tissefant, i tillegg til at jordmor omtalte baby som "prinsesse vil ikke"  når baby ikke samarbeidet :P Så da blir det ganske sikkert en :babyjente: på oss altså. Magefølelsen stemte igjen den.  Litt kjedelig for sambo som ville ha det som en overraskelse, men han ble selvsagt glad også.

Endret av LempikasPromise
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LempikasPromise skrev:

Da har vi vært på OUL, og alt så fint ut.

Fikk endelig termin 31.juli.

 

Ooog, så mye for å ikke vite kjønn. Det første bilde som kom opp var midt mellom beina. Og der var det ingen tissefant, i tillegg til at jordmor omtalte baby som "prinsesse vil ikke"  når baby ikke samarbeidet :P Så da blir det ganske sikkert en :babyjente: på oss altså. Magefølelsen stemte igjen den.  Litt kjedelig for sambo som ville ha det som en overraskelse, men han ble selvsagt glad også.

Åååh så koselig :laugh: Gratulerer så mye med jenta :strix:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LempikasPromise skrev:

Da har vi vært på OUL, og alt så fint ut.

Fikk endelig termin 31.juli.

 

Ooog, så mye for å ikke vite kjønn. Det første bilde som kom opp var midt mellom beina. Og der var det ingen tissefant, i tillegg til at jordmor omtalte baby som "prinsesse vil ikke"  når baby ikke samarbeidet :P Så da blir det ganske sikkert en :babyjente: på oss altså. Magefølelsen stemte igjen den.  Litt kjedelig for sambo som ville ha det som en overraskelse, men han ble selvsagt glad også.

Gratulerer med jenta! Så gøy! Og det ble jo forsatt en overraskelse... bare at den kom 5 måneder tidligere enn dere hadde tenkt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 18.11, Emiliania skrev:

Hva venter vi? Gutt, jente eller overraskelse (dinosaur?):

Frøken Vims: :babygutt:

Anubiel: :babygutt:

Nott: :babygutt:

Surriball: :babyjente:

Mandel88: :babyjente:

LilleMy1989: :babygutt:

Emiliania: :babygutt: (mest trolig)

Purreløk: :babygutt:

Trudb: :babyjente::babyjente:

frk. fersken: :babygutt:

 

Om jeg har glemt noen, skriiik ut. Samme gjelder om jeg har registert feil.. :sjenert:  

Før meg opp med jente :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, LempikasPromise skrev:

Før meg opp med jente :)

Will do og gratulerer så mye med den vesle jenta. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Sjela skrev:

Åååh så koselig :laugh: Gratulerer så mye med jenta :strix:

 

Tusen takk! Det blir spennende :)

16 timer siden, Surriball skrev:

Gratulerer med jenta! Så gøy! Og det ble jo forsatt en overraskelse... bare at den kom 5 måneder tidligere enn dere hadde tenkt ;)

Takk, og he he, ja sant ;) 

11 timer siden, Emiliania skrev:

Will do og gratulerer så mye med den vesle jenta. :)

Takk, og takk :tommel: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, LempikasPromise skrev:

Da har vi vært på OUL, og alt så fint ut.

Fikk endelig termin 31.juli.

 

Ooog, så mye for å ikke vite kjønn. Det første bilde som kom opp var midt mellom beina. Og der var det ingen tissefant, i tillegg til at jordmor omtalte baby som "prinsesse vil ikke"  når baby ikke samarbeidet :P Så da blir det ganske sikkert en :babyjente: på oss altså. Magefølelsen stemte igjen den.  Litt kjedelig for sambo som ville ha det som en overraskelse, men han ble selvsagt glad også.

Så gøy :) Gratulerer med jente :nigo: 

...........................

Ok, så i omgangskretsen er det ei som har kyssesyke. Sånn jeg har forstått det så er den klassiske varianten ikke farlig for gravide. Derimot finnes det et virus som kan ligne på kyssesyke, CMV. Jeg synes det er rart at legen ikke råder henne til å si fra til omgivelsene om hvilken type det er? Altså at legen ikke tenker på de som er rundt i det hele tatt. Nå vet jeg ikke hvor smittsomt dette er og det er visst også vanlig at man er/har vært smittet, gjerne uten å vite det. Jeg må jo vite hvilken type hun har i forhold til om jeg skal holde meg borte fra henne og de hun omgås eller ikke. 

Jeg er nå veldig redd for at det er CMV og at jeg ikke skulle ha antistoff mot det fra før. Kjenner jeg får litt panikk over å ikke vite her. Konsekvensene kan være ganske store hvis jeg blir smittet med CMV nå hvis jeg ikke har vært det før. Jeg har allerede vært og testet for virus og antistoff men ikke fått svar enda. 

Og så synes jeg det er litt rart at jeg ikke har hørt om dette før dersom det er så vanlig å være smittet (halvparten av den voksne befolkning har antistoff, 1/3 av alle barn har viruset elns). Betyr det at det egentlig er svært få som blir smittet og får fosterskader? 

:sjokk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt at det finnes to typer virus  @LilleMy1989 :sjokkbla: Men bra du har testet deg for antistoff! Håper du får svar snart. Jeg var veldig dårlig et helt år hvor jeg hadde en elendig lege og legekontor som ikke tok mine symptomer på alvor. Mest sannsynlig gikk jeg ubehandlet for kyssesyke nesten et helt år før jeg fikk antibiotika mot selve halsbetennelsen som jeg blant annet pådro meg. Da jeg byttet lege sjekket han for antistoff og kunne konstatere at jeg hadde hatt kyssesyken på et eller annet tidspunkt. Men det er så utrolig kjipe ettervirkninger av den sykdommen som altfor få kjenner til :( Det gikk 5-6 år før jeg fikk tilbake mitt gode immunforsvar. Var det bare noen som pusta på meg ble jeg syk. Og lymfekjertlene i lysken er siden den gang litt større enn normalt :sur:  Så om det er kyssesyken og du ikke har antistoffer ville jeg gjort det meste for å ikke bli smittet uansett om det er kyssesyken eller det andre viruset. Men så smitter vel dette viruset bare ved dråpesmitte også så normal omgang med vennen din er nok ikke farlig så lenge du ikke drikker av samme glass eller kysser personen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Sjela skrev:

Jeg har ikke hørt at det finnes to typer virus  @LilleMy1989 :sjokkbla: Men bra du har testet deg for antistoff! Håper du får svar snart. Jeg var veldig dårlig et helt år hvor jeg hadde en elendig lege og legekontor som ikke tok mine symptomer på alvor. Mest sannsynlig gikk jeg ubehandlet for kyssesyke nesten et helt år før jeg fikk antibiotika mot selve halsbetennelsen som jeg blant annet pådro meg. Da jeg byttet lege sjekket han for antistoff og kunne konstatere at jeg hadde hatt kyssesyken på et eller annet tidspunkt. Men det er så utrolig kjipe ettervirkninger av den sykdommen som altfor få kjenner til :( Det gikk 5-6 år før jeg fikk tilbake mitt gode immunforsvar. Var det bare noen som pusta på meg ble jeg syk. Og lymfekjertlene i lysken er siden den gang litt større enn normalt :sur:  Så om det er kyssesyken og du ikke har antistoffer ville jeg gjort det meste for å ikke bli smittet uansett om det er kyssesyken eller det andre viruset. Men så smitter vel dette viruset bare ved dråpesmitte også så normal omgang med vennen din er nok ikke farlig så lenge du ikke drikker av samme glass eller kysser personen ;) 

Herregud for en teit lege Sjela! :sur: Jeg har skjønt at vanlig kyssesyke kan være ganske hardt. Man skal vel holde seg i ro osv. Hvis man da er kjempetrent og jobber med/går skole innen idrett så må det jo være helt forferdelig :sjokk: CMV kan ligne på kyssesyken eller noe. Tror ikke det ER kyssesyke men samme symptomer. Synes den siste setningen der var litt gøy :hoho: Jeg kan forsikre deg om meeeget normal omgang. Jeg bare så for meg at hun tok på noe som jeg tok på og så klødde meg på øyet osv. Tror nok ikke det er så smittsomt, var bare det at jeg fikk vondt i halsen i går og kjenner meg på en måte på vei til å bli forkjøla og da satte panikken inn, foråsidetsånn. 

Uansett så har jeg ringt og etterspurt resultatene og treffer selvfølgelig på sekretæren som "leker" lege med "jeg tror" "jeg går ut ifra" osv. Drit i det! Jeg vil ha et profesjonelt svar! Fra noen som VET! Faktisk.. :jepp: Denne personen mente at prøven viste at jeg har antistoff mot både Epstein Barr og CMV, meeeen det kan jo være fordi jeg er smittet nå.....? :klo:

 Så jeg fikk fram at jeg ville at legen skulle ringe meg for jeg er bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Herregud for en teit lege Sjela! :sur: Jeg har skjønt at vanlig kyssesyke kan være ganske hardt. Man skal vel holde seg i ro osv. Hvis man da er kjempetrent og jobber med/går skole innen idrett så må det jo være helt forferdelig :sjokk: CMV kan ligne på kyssesyken eller noe. Tror ikke det ER kyssesyke men samme symptomer. Synes den siste setningen der var litt gøy :hoho: Jeg kan forsikre deg om meeeget normal omgang. Jeg bare så for meg at hun tok på noe som jeg tok på og så klødde meg på øyet osv. Tror nok ikke det er så smittsomt, var bare det at jeg fikk vondt i halsen i går og kjenner meg på en måte på vei til å bli forkjøla og da satte panikken inn, foråsidetsånn. 

Uansett så har jeg ringt og etterspurt resultatene og treffer selvfølgelig på sekretæren som "leker" lege med "jeg tror" "jeg går ut ifra" osv. Drit i det! Jeg vil ha et profesjonelt svar! Fra noen som VET! Faktisk.. :jepp: Denne personen mente at prøven viste at jeg har antistoff mot både Epstein Barr og CMV, meeeen det kan jo være fordi jeg er smittet nå.....? :klo:

 Så jeg fikk fram at jeg ville at legen skulle ringe meg for jeg er bekymret. 

:hoho:

Uff, skjønner godt du blir panikkslagen! Jeg hadde også blitt det. Superparanoid :P Etter en helg på besøk hos mamma ble jeg og mannen forkjøla og la hele skylden på broren min som også hadde vært der og var småsyk. Ikke sikkert det var han som var kilden til sykdommen, men hvem kunne det ellers vært liksom? Her har jeg styrt unna alle som er syke og etter å ha hørt om et massivt influensautbrudd på jobb har jeg omtrent bare vært på hjemmekontor i det siste :fnise: Og nå leser jeg at omgangssyka herjer, så det er kanskje bare like greit å bli her :ler:

Håper legen ringer deg! Viktig å få kverken på bekymringene. Ikke godt å gå rundt sånn :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det salg på babyshop og princess, damer! Vogner med 20-40% avslag og vognposer med 40-50% avslag. Vi fikk kjøpt oss vognpose i går, og er godt fornøyd med at det ble så "billig" (det er jo aldri billig...). Princess har 40% på puter og dyner og sånt, så det kan jo være lurt å ta en titt der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Surriball skrev:

Nå er det salg på babyshop og princess, damer! Vogner med 20-40% avslag og vognposer med 40-50% avslag. Vi fikk kjøpt oss vognpose i går, og er godt fornøyd med at det ble så "billig" (det er jo aldri billig...). Princess har 40% på puter og dyner og sånt, så det kan jo være lurt å ta en titt der også!

I know :hoppe: Klinka til og kjøpte 2 dundyner, 2 sengesett til hver og noen helsetepper på salget. Det er samme prosenter på KID også ;) Veldig kjekt med vognposesalg også. Vi endte med å bestille en lammeskinnspose på Jollyroom nedsatt til 799 fra 1999,- så følte vi gjorde en skikkelig god deal der, selv om forhandlerne nok har mye å gå på. Hvilken vognpose endte dere opp med? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...