Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Åh, gratulerer med gutt, @Sisti :laugh: Så spennende! Ble termindato opprettholdt? Hvor langt er du på vei igjen :klo:Nå er det bare å sette i gang med shoppingen :fnise: Jeg har de siste par dagene kjent mye kiling og bobler på innsiden, så tror den lille er i full kampmodus om dagen. For såå mye av dette kan vel ikke være luft :fnise: 

Kjedelig med sykemelding, men veldig bra du og ikke minst legen tar hensyn til kropp og helse. Det er rart det at når en først "må" så kjennes det plutselig fryktelig kjedelig å ligge på sofaen og se på TV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med gutt @Sisti :strix:

Jeg er også sykmeldt, har fysisk krevende jobb, og ikke pust eller blodtrykk til å være på jobb i det hele tatt. Sliter med "flink pike syndrom" og ønsker at jeg kunne være på jobb i stedet for i sofaen hjemme.

Jeg får dagene til å gå med strikking, lese bøker og tv titting. Akkurat nå prøver jeg å strikke en genser, har aldri gjort det før, så resultatet kan bli spennende. :icon_lol:  

 

Neste prosjekt blir babynest. Bruker mønsteret fra Stoff og stil. Ser veldig greit og enkelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 time siden, Sjela skrev:

Åh, gratulerer med gutt, @Sisti :laugh: Så spennende! Ble termindato opprettholdt? Hvor langt er du på vei igjen :klo:Nå er det bare å sette i gang med shoppingen :fnise: Jeg har de siste par dagene kjent mye kiling og bobler på innsiden, så tror den lille er i full kampmodus om dagen. For såå mye av dette kan vel ikke være luft :fnise: 

Kjedelig med sykemelding, men veldig bra du og ikke minst legen tar hensyn til kropp og helse. Det er rart det at når en først "må" så kjennes det plutselig fryktelig kjedelig å ligge på sofaen og se på TV. 

Siden det er prøverør opprettholdes termindato 28. juli. Men jeg er litt forvirret, for jeg er 19+0 nå, men i følge jordmor i dag er jeg iht termin 19+1. Tror sykehuset og privatklinikken har brukt ulike regnemåter. Men en dag fra eller til betyr vel ikke noe. Hun sa også at hvis det ikke hadde vært prøverør hadde jeg nok fått termin 1. eller 2. august. Så skrukketrollet i magen er nok litt mindre enn termin tilsier. Kaller han for skrukketrollet, for vi fikk kun bilder fra 3D-UL, og der ser de jo egentlig ganske så skrukkete ut... :ler: men veldig søt! 

Ja jeg var veldig imponert over at legen så lett ville gi meg sykemelding. Jeg hadde tenkt å be om bare en uke, men det syns hun var meningsløst, hvis man først er stresset burde man visst minst ha to uker,og da mente hun jeg like gjerne kunne få til over påske. Jeg satt jo der og gråt og greide ikke forklare problemet en gang, så hun skjønte nok at jeg var stressa. :ler:

Så herlig at du kjenner bevegelse! Da går kanskje tiden frem til ul raskere?  Jeg tror jeg av og til kjenner noe, men det er så mange følelser i magen hele tiden, så jeg klarer ikke skille ut om noe er baby. Hjertet mitt jobber jo veldig hardt og jeg kjenner pulsen min veldig, veldig godt i magen, så jeg tror det kamuflerer litt for andre bevegelser. Kan jo se magen min pulserer i takt med pulsen hele tiden, vet ikke om det er vanlig? :klo:

1 time siden, LempikasPromise skrev:

Gratulerer så mye med gutt @Sisti :strix:

Jeg er også sykmeldt, har fysisk krevende jobb, og ikke pust eller blodtrykk til å være på jobb i det hele tatt. Sliter med "flink pike syndrom" og ønsker at jeg kunne være på jobb i stedet for i sofaen hjemme.

Jeg får dagene til å gå med strikking, lese bøker og tv titting. Akkurat nå prøver jeg å strikke en genser, har aldri gjort det før, så resultatet kan bli spennende. :icon_lol:  

 

Neste prosjekt blir babynest. Bruker mønsteret fra Stoff og stil. Ser veldig greit og enkelt ut.

Babynest vurderer jeg også å prøve meg på! Må bare komme meg på stoff og stil først, og foreløpig orker jeg ikke tanken på en eneste butikk, selv om stoff og stil bare ligger noen få km unna... Funderer også på om jeg skal prøve å sy meg en enkel mammakjole. Har ikke sydd noe på ti år så vet ikke om jeg skal ta sjansen, risikerer å bare bli sur hvis det går galt. :ler: I dag har dagen bare gått til å spise brownies og se på jordmødrene på YouTube... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den lille gutten @Sisti.

Jeg jobber ikke, ble naa nylig ferdig med mastergraden. Så jeg tar meg av husarbeid, studerer (jeg kjeder meg) og søker jobber (sånn halvveis). :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
Et øyeblikk siden, Emiliania skrev:

Gratulerer så mye med den lille gutten @Sisti.

Jeg jobber ikke, ble naa nylig ferdig med mastergraden. Så jeg tar meg av husarbeid, studerer (jeg kjeder meg) og søker jobber (sånn halvveis). :fnise: 

Åh, gratulerer med fullført master! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der utregningsmetodene altså @Sisti:fnise: sånn jeg har forstått det så er det 2 offisielle utregninger for svangerskapslengde i Norge. Dvs 182 og 183 dager. Om jeg ikke har misforstått da :sjenert:

Jeg har kjent en luftboble her og litt kiling på innsiden der, men det er først nå jeg er sikker på at det er baby og ikke bare for mye luft :fnise: i morgen er det en uke til oul for min del. Wohoo :danse:

Gratulerer med fullført master, @Emiliania:skya: Det er stort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Sisti skrev:

Åh, gratulerer med fullført master! 

Takk takk! Er nå tre måneder siden, men er relativt fersk ut av universitetet.

2 minutter siden, Sjela skrev:

De der utregningsmetodene altså @Sisti:fnise: sånn jeg har forstått det så er det 2 offisielle utregninger for svangerskapslengde i Norge. Dvs 182 og 183 dager. Om jeg ikke har misforstått da :sjenert:

Jeg har kjent en luftboble her og litt kiling på innsiden der, men det er først nå jeg er sikker på at det er baby og ikke bare for mye luft :fnise: i morgen er det en uke til oul for min del. Wohoo :danse:

Gratulerer med fullført master, @Emiliania:skya: Det er stort! 

Her regner de svangerskapslengde 180 dager, så mitt svangerskap og termindato er litt annerledes regnet ut. :jepp: Etter norsk beregning skulle jeg hatt termin 24. eller 25. juli, men siden jeg bor her blir det jo 22. istedet. 

Og takk! Var stort å få bekreftet at oppgaven var godkjent og å få diplomet mitt! :jepp: Er nå 3 måneder siden, men er jo relativt ferskt.. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Emiliania skrev:

Takk takk! Er nå tre måneder siden, men er relativt fersk ut av universitetet.

Her regner de svangerskapslengde 180 dager, så mitt svangerskap og termindato er litt annerledes regnet ut. :jepp: Etter norsk beregning skulle jeg hatt termin 24. eller 25. juli, men siden jeg bor her blir det jo 22. istedet. 

Og takk! Var stort å få bekreftet at oppgaven var godkjent og å få diplomet mitt! :jepp: Er nå 3 måneder siden, men er jo relativt ferskt.. :fnise: 

Det er en herlig følelse å fullføre en grad. Selv stoppet jeg på bachelor da. Spanderte på meg selv en 2 ukers velfortjent ferie etter at jeg var ferdig ;)

Jaja. Mange rare utregningsmetoder for termin. Men vi kan jo trøste oss med at de færreste faktisk blir født til termin da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sjela skrev:

Det er en herlig følelse å fullføre en grad. Selv stoppet jeg på bachelor da. Spanderte på meg selv en 2 ukers velfortjent ferie etter at jeg var ferdig ;)

Jaja. Mange rare utregningsmetoder for termin. Men vi kan jo trøste oss med at de færreste faktisk blir født til termin da :)

Det er virkelig det! Jeg tok meg en halvannen måned ferie på sofaen. :fnise: Svangerskapstrøtthet, hurra! :sprettoy:

Ja, de aller fleste blir født før eller etter. Overrasker meg ikke om mini kommer i starten av august. Med eldstemann hadde jeg termin 22. september. Hu kom i starten av oktober. :fnise: Så jeg er allerede forberedt at det går den veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 18.11, Emiliania skrev:

Hva venter vi? Gutt, jente eller overraskelse (dinosaur?):

Frøken Vims: :babygutt:

Anubiel: :babygutt:

Nott: :babygutt:

Surriball: :babyjente:

Mandel88: :babyjente:

LilleMy1989: :babygutt:

Purreløk: :babygutt:

Emiliania: :babygutt: (mest trolig)

Sisti: :babygutt:

LempikasPromise: :babyjente:

Trudb: :babyjente::babyjente:

frk. fersken: :babygutt:

 

Om jeg har glemt noen, skriiik ut. Samme gjelder om jeg har registert feil.. :sjenert:  

Da har jeg ENDELIG fått ut fingeren og endret førsteinnlegget :tommel: Litt treg i avtrekkeren om dagen.. :filer:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sisti skrev:

Har ikke kikket så mye på vogn ennå, men vurderer Bugaboo Buffalo eller Britax Go Next. Ville jo gjerne ha Simo Duo men de er jo utsolgt. Emmaljunga blir nok for tung for oss, vi bor på toppen av en haug så det er umulig å gå noe sted uten å få oppoverbakker på vei hjem. Tenkte ikke over det før svigerinne påpekte det. :P

Vi har vært på ultralyd i dag og kikket på en frisk, liten gutt! Var surrealistisk å se den lille sprelle der inne, det ER noen der, og jeg kjenner ingenting! Glad for gutt, håper han ligner på mannen min. :nigo:

Ellers er jeg sykemeldt over påske nå, muligens frem til fødsel. :( det er skikkelig nedtur siden jeg er i god form, men jeg har hatt det vanskelig på jobb lenge, og det har etterhvert begynt å gi fysiske utslag. Jeg har jo hatt hjertebank i ny og ne hele svangerskapet, og nå kommer det oftere og oftere, og fører med seg følelse av utmattelse. I følge legen var det mest sannsynlig stressrelatert og ikke svangerskapsrelatert. Håper på å komme tilbake til jobb etter påske da, for jeg blir jo stresset av å være helt borte også (ingen gjør jobben min mens jeg er borte, så den blir jo ikke enklere med tiden...),og sliter med dårlig samvittighet. Og så kjeder jeg meg! Noen andre som er sykemeldte? Hvordan får dere dagene til å gå? Jeg funderer litt på å prøve å sy noe babytøy, men har ikke sydd noe på 10 år så jeg vet ikke... Kanskje jeg skal lage meg et babynest!? 

Gratulerer så mye med en liten gutt :babygutt: i magen Sisti!

Jeg var i noe ala samme situasjon som deg sist graviditet, dvs. jeg var i fint form men ble allikevel 100% sykemeldt ca rundt uke 30. Årsaken var at jeg jobbet altfor mye (ca 130-140% i snitt) pga en leder som ikke gav meg noe som helst slakk. Det gikk fint lenge siden jeg kunne hvile på kvelder og i helgene, men på sikt fikk jeg forhøyet blodtrykk og hyppige og regelmessige sterke kynnere og ble 100% sykemeldt. Det var en utrolig stor overgang å gå fra full rulle til 100% sykemeldt, men jeg laget meg en rutine på dagen bestående av å sy babyting, gå turer og drive med nesting ;) Jeg tok frem symaskinen når min kjære dro på jobb om morgenen og sydde i løpet av 10 uker en masse greier, bla. en sengehimmel, sprinkelbeskyttere til seng og vugge, masse babylaken og babysengetøy. På denne måten fikk jeg en rutine på dagen og følte jeg fikk brukt dagene på noe fornuftig. I tillegg bakte jeg, traff venninner, gjorde husarbeid osv, og det gikk ikke lang tid før jeg i grunn trivdes med den nye tilværelsen :fnise:

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, sykemeldingen gjelder tross alt bare for en viss periode, og kroppen din har jo tydelig sagt fra at du må roe ned :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt misunnelig på dere som skal kjøpe masse nytt :ler: Vi har jo det aller meste fra før av, og nå som vi venter en gutt til så har vi masse nydelig babytøy som nesten ikke er brukt og som jeg har dyrbare minner knyttet til, så jeg har liksom ikke samvittighet til å handle noe særlig med klær heller. Ifht vogn så har vi en Emmaljunga City Cross som skal gjenbrukes i denne varianten. Gleder meg til å ta frem bagen igjen, for den er så fiiiiin :rodmer:

Det jeg imidlertid skal kjøpe meg er et bæresjal, babycall med video, og en ny Medela elektrisk brystpumpe da den gamle ble litt sliten i motoren. Vurderer å kjøpe en ammepute også, men kom plutselig på at jeg sydde meg en ny en på slutten av forrige ammeperiode, så jeg får vel gi den en sjans først. Må vel ha en ny vognpose etter hvert også, og det er kanskje lurt å kjøpe nå mens de er på tilbud. Har en Voksi Urban fra før av som vi har vært utrolig fornøyd med, så den nye blir også en eller annen variant av Voksiposene :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Frøken Vims skrev:

Kjenner jeg er litt misunnelig på dere som skal kjøpe masse nytt :ler: Vi har jo det aller meste fra før av, og nå som vi venter en gutt til så har vi masse nydelig babytøy som nesten ikke er brukt og som jeg har dyrbare minner knyttet til, så jeg har liksom ikke samvittighet til å handle noe særlig med klær heller. Ifht vogn så har vi en Emmaljunga City Cross som skal gjenbrukes i denne varianten. Gleder meg til å ta frem bagen igjen, for den er så fiiiiin :rodmer:

Det jeg imidlertid skal kjøpe meg er et bæresjal, babycall med video, og en ny Medela elektrisk brystpumpe da den gamle ble litt sliten i motoren. Vurderer å kjøpe en ammepute også, men kom plutselig på at jeg sydde meg en ny en på slutten av forrige ammeperiode, så jeg får vel gi den en sjans først. Må vel ha en ny vognpose etter hvert også, og det er kanskje lurt å kjøpe nå mens de er på tilbud. Har en Voksi Urban fra før av som vi har vært utrolig fornøyd med, så den nye blir også en eller annen variant av Voksiposene :tommel:

Så artig! Kunne skrevet dette innlegget selv 😂

Gutt nr 2 på vei. Ingen samvittighet til å kjøpe nytt. Gjenbruk av emmaljunga City cross og jeg HAR kjøpt ny vognpose. Voksi city, vel å merke 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mye som hadde skjedd! Gratulerer til alle som har vært på OUL! :)

I dag var det vår tur og vi så en sprellende jente med termin 4. august. Det var så koselig å se henne! Hun turnet rundt og veivet med bein og armer. Skikkelig aktiv krabat! <3

Etterpå dro vi på Princess for å kjøpe andungen dyner, men tilbudet gikk vist ut forrige uke så da får vi vente til neste gang.

Ellers har vi fått en barnevogn av en venninne. Det er en pen Brio kombivogn. Det eneste er at bagdelen ser liten ut og jeg er redd vi må bytte den ut etterhvert. Men en fin gratis vogn kan man jo ikke si nei til! :) Det er i alle fall en start. Egentlig vil jeg bare pusse opp barnerommet og få alt på plass helst med en gang. Vi tittet litt i babybutikker i stad, men ejg endte egentlig bare opp med å bli forvirret av alt. :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppendeglad:@Chandra Gratulerer med en liten jente!!  må bare si meg helt enig i det med å bli forvirret! Trodde jeg hadde en grei kunnskap om baby og barn, frem til jeg ble gravid å gikk i en butikk for å virkelig se hva man trengte! skjønner ingenting jeg :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta @Chandra :strix: Er formen din bedre? 

Heldig som har fått vogn i gave da gitt :) Dere får jo bare se det an etterhvert om bagen blir for liten, men det er jo et veldig bra utgangspunkt da :nigo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med jente!! :nigo: 

Ja det er virkelig en jungel... Tror at vi har en relativt grei oversikt nå heldigvis. Kommer nok ikke til å kjøpe så mye "unødvendig" og har, uten å prøve, endt opp med å kjøpe mye brukt/få ting... Vi har kjøpt vogn, stellebord og vippestol brukt og seng fikk vi med en vi kjenner (den er faktisk svart... Litt spesiell ;) ). Vi har fått tilbud om babycall og bæresele fra et vennepar (tror jeg vil gi litt for de) også fikk vi masse flasker med de i tilfelle vi trenger det. 

Føler nesten at vi begynner å få dårlig tid til alt som må ordnes :P Mye som skjer hver måned framover, og siste konfirmasjonen er i juni med bare 6 uker til termin... :sjokk: Noen andre som føler det begynne å gå fort her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Chandra  Gratulerer så mye med jenta! 

---

Det er en jungel der ute ja, men også så fryktelig mye som er unødvendig. Fikk en bok med diverse produkter fra et av babybutikkene og en liste over ting vi trengte.. :fnise: For å si det sånn, så strøyk jeg ut en god del fra den lista. Denne gangen dropper vi babycall (hvis vi ikke finner den gamle), siden leiligheten vår er såpass i størrelse at vi lett vil høre mini. Vi har allerede seng, stellebord, bad, vogn og babysete. I tillegg har vi en haug med leker fra Vesla, så da er det liksom også klart. :jepp: 

Var på kontroll hos jordmor i dag, fikk spørsmålet om jeg ville føde hjemme eller på sykehus. Om det ikke er noe i veien for det, så prøver vi her hjemme. Heldigvis bor vi 2-3 minutter fra sykehus, så skulle det gå skeis reiser vi jo inn. :jepp: 

---

@LilleMy1989 Det fyker unna her også, kjappere denne gangen enn forrige. Snart påskeferie, deretter noe de kaller meivakantie. I tillegg er det bursdager og så videre.. 4 uker før termin skal jeg prøve å få ordnet en overraskelsesbursdag for mannen (han fyller 30). I tillegg skal vi i bryllup neste uke, til noen som har termin et par uker etter meg! Jeg har noen fine kjoler, men begynner å få en ballong på frontpartiet, så må se om de passer. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler mange av disse listene er sponset på en eller annen måte, @Emilíana Synes det er skikkelig sleipt og stoler ikke på den babyboka vi fikk hos legen heller fordi den er skrevet av et kommersielt firma og ikke en nøytral aktør. Dessuten er det sykt mye skrivefeil i den når jeg nå allerede skal være så pirkete :fnise: Jeg tenker at det ikke er krise å ikke få tak i alt på en gang. Butikkene er jo også åpne etter babyen er født :) Fordelen for dere andregangs er jo at dere har masse bra utstyr liggende ;) 

Forresten. Jeg blir veldig imponert over at du vil føde hjemme. Det hadde ikke jeg turt. Men får man smertelindring og sånn hjemme som man får på sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sjela skrev:

Føler mange av disse listene er sponset på en eller annen måte, @Emilíana Synes det er skikkelig sleipt og stoler ikke på den babyboka vi fikk hos legen heller fordi den er skrevet av et kommersielt firma og ikke en nøytral aktør. Dessuten er det sykt mye skrivefeil i den når jeg nå allerede skal være så pirkete :fnise: Jeg tenker at det ikke er krise å ikke få tak i alt på en gang. Butikkene er jo også åpne etter babyen er født :) Fordelen for dere andregangs er jo at dere har masse bra utstyr liggende ;) 

Forresten. Jeg blir veldig imponert over at du vil føde hjemme. Det hadde ikke jeg turt. Men får man smertelindring og sånn hjemme som man får på sykehuset?

:fnise: De er nok litt kommersielle, og det er sant. Butikkene er åpne etter at babyen er født. Vi kjøpte myke neglfiler for Vesla etter at hu var født. Var ikke en døyt om det på listen over ting man trenger, men barnepleier anbefalte det på det sterkeste. Et par småting fikk vi aldri brukt, da det ikke var anbefalt. Stoler heller på barnepleier enn på en liste fra et kommersielt firma. :fnise: 

Jeg vil prøve, og vet at jeg kan reise til sykehuset om det er nødvendig. Det blir lite med smertestillende her hjemme, jeg fødte også sist gang uten epidural. Når man har effektive tvillingrier og mindre enn 4 timer i aktiv fødsel, så rekker man ikke smertestillende. Å stå under dusjen hjalp faktisk en del. Og dusj har vi jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...