Sjela Skrevet 20. juli 2016 #1701 Del Skrevet 20. juli 2016 3 timer siden, Sisti skrev: Ja rasjonelt sett har jeg jo visst at det kan sette i gang når som helst nå, likevel blir det litt sånn sjokk når man får høre det av jordmor. jeg har liksom vært mentalt forberedt på å gå til august, men jordmor tror ikke jeg kan gå en uke en gang. Men vi får bare se, det er jo så individuelt. Nå kommer jeg jo til å kjenne etter ALLE tegn, jeg som har vært så avbalansert frem til nå. Er ikke helt klar kjenner jeg, syns faktisk det er kjempeskummelt nå, plutselig ble jeg nervøs. Lykke til @Nótt! Hvor normalt er det egentlig å sjekke modning? Føler det er så ulik praksis rundt omkring. Jeg var hos jordmor i dag. Alle prøver var fine. Hun mente også at han nok ikke kommer før ny time neste fredag. Det er visst bra vekst. Har ligget rett under kurven hele veien så hun tippet at han var rundt 3200 gram nå og ca 3500 ved fødsel. Hun sa ingenting om at noe skulle sjekkes neste gang. Så bare nysgjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 20. juli 2016 #1702 Del Skrevet 20. juli 2016 Nå har jeg kun gått til legen denne gangen, men har ikke blitt sjekket for modning på noen av kontrollene. Det ble først gjort når jeg kom på sykehuset i dag, da de måtte finne ut om jeg skulle sette igang eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 20. juli 2016 #1703 Del Skrevet 20. juli 2016 8 timer siden, Nótt skrev: Da sitter jeg i en seng på sykehuset og venter på å bli igangsatt. Alt er bra, men litt lite fostervann og siden lillemann er litt mindre aktiv enn han pleier så blir jeg satt i gang. Sitter nå med sånn registrering for andre gang, de må følge med på han er beskjeden jeg får. Lykke til! Håper du får en fin fødselsopplevelse! 3 timer siden, Sjela skrev: Hvor normalt er det egentlig å sjekke modning? Føler det er så ulik praksis rundt omkring. Jeg var hos jordmor i dag. Alle prøver var fine. Hun mente også at han nok ikke kommer før ny time neste fredag. Det er visst bra vekst. Har ligget rett under kurven hele veien så hun tippet at han var rundt 3200 gram nå og ca 3500 ved fødsel. Hun sa ingenting om at noe skulle sjekkes neste gang. Så bare nysgjerrig De sjekker ikke modning her hvor jeg bor, fordi de mener at det ikke forteller oss noen ting. Jordmødrene jeg har snakket med sier at man kan gå et par uker med et par cm åpning, og man kan være umoden ved sjekk og allikevel føde samme kveld. Så de har ikke villet sjekke på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 20. juli 2016 #1704 Del Skrevet 20. juli 2016 3 timer siden, Sjela skrev: Hvor normalt er det egentlig å sjekke modning? Føler det er så ulik praksis rundt omkring. Jeg var hos jordmor i dag. Alle prøver var fine. Hun mente også at han nok ikke kommer før ny time neste fredag. Det er visst bra vekst. Har ligget rett under kurven hele veien så hun tippet at han var rundt 3200 gram nå og ca 3500 ved fødsel. Hun sa ingenting om at noe skulle sjekkes neste gang. Så bare nysgjerrig Varierer nok fra jordmor til jordmor/lege til lege. Jordmor sa på kontroll i uke 37 at hvis jeg ville kunne vi sjekke modning nå i uke 39. Jeg var litt i tvil om jeg ville det, så da hun spurte i dag sa jeg bare "eeh, syns du jeg bør gjøre det?". "Det er jo litt spennende da" svarte hun og så var jeg overbevist. Men vet ikke om jeg syns det var så lurt egentlig, for nå er jeg bare mer var på ting og mer nervøs, og syns egentlig det er litt ubehagelig å tenke på at hodet hans er så langt nede. Burde vært lykkelig uvitende heller... Fødselen kommer jo ikke i gang noe fortere. Vondt var det også for hun måtte romstere noe veldig for å få fingrene forbi hodet hans for å kjenne på livmorhalsen. Uæh. Men det er jo bare å spørre neste gang hvis du ikke blir spurt, og du har lyst! Tar jo bare to minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 20. juli 2016 #1705 Del Skrevet 20. juli 2016 13 minutter siden, Surriball skrev: Lykke til! Håper du får en fin fødselsopplevelse! De sjekker ikke modning her hvor jeg bor, fordi de mener at det ikke forteller oss noen ting. Jordmødrene jeg har snakket med sier at man kan gå et par uker med et par cm åpning, og man kan være umoden ved sjekk og allikevel føde samme kveld. Så de har ikke villet sjekke på meg. Ja det varierer nok veldig fra jordmor til jordmor hva de "tror" er hensiktsmessig. Min mente at på førstegangsfødende var modning en god indikator på nærstående fødsel, men på flergangsfødende er det ikke det, de kan gå sånn i ukevis (førstegangsfødende kan også, men mindre vanlig) . Men det er jo bare hennes erfaring, neppe med noe statistisk grunnlag, så man må jo ta det med en stor klype salt. Vet også at noen jordmødre mener at man skal "fikle" minst mulig oppi der og la naturen gå sin gang uten å skulle overvåke hver minste lille utvikling. Mens andre igjen sjekker i hytt og pine. Jeg hører egentlig til "fikle minst mulig"-gruppa, men så ble jeg så nysgjerrig der og da. Men objektivt sett finnes det jo ingen god grunn til å sjekke hvis man ikke tror fødsel er i gang eller skal vurdere igangsetting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 20. juli 2016 #1706 Del Skrevet 20. juli 2016 Etter den beskrivelsen frister det ikke akkurat så veldig @Sisti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 21. juli 2016 #1707 Del Skrevet 21. juli 2016 Jordmor hadde pinadø rett - jeg ligger nå her med en frisk, fin gutt! Riene kom kastet på meg ca kl 3 i natt, med 3 minutter i mellom, men det tok ikke lang tid før det var 1 minutt i mellom. Kl 5 kom vi på sykehuset med 9 cm åpning. Kl 7 var han ute. Jeg skal innrømme at det var... Fælt... Tenkte hele tiden "herregud, dette går for fort, det var ikke slik det skulle bli". Men vi klarte oss fint. nå er jeg dødssulten (det rakk jeg å tenke mellom hver ri ), og venter på lunsj! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliania Skrevet 21. juli 2016 #1708 Del Skrevet 21. juli 2016 36 minutter siden, Sisti skrev: Jordmor hadde pinadø rett - jeg ligger nå her med en frisk, fin gutt! Riene kom kastet på meg ca kl 3 i natt, med 3 minutter i mellom, men det tok ikke lang tid før det var 1 minutt i mellom. Kl 5 kom vi på sykehuset med 9 cm åpning. Kl 7 var han ute. Jeg skal innrømme at det var... Fælt... Tenkte hele tiden "herregud, dette går for fort, det var ikke slik det skulle bli". Men vi klarte oss fint. nå er jeg dødssulten (det rakk jeg å tenke mellom hver ri ), og venter på lunsj! Gratulerer så mye! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 21. juli 2016 #1709 Del Skrevet 21. juli 2016 35 minutter siden, Sisti skrev: Jordmor hadde pinadø rett - jeg ligger nå her med en frisk, fin gutt! Riene kom kastet på meg ca kl 3 i natt, med 3 minutter i mellom, men det tok ikke lang tid før det var 1 minutt i mellom. Kl 5 kom vi på sykehuset med 9 cm åpning. Kl 7 var han ute. Jeg skal innrømme at det var... Fælt... Tenkte hele tiden "herregud, dette går for fort, det var ikke slik det skulle bli". Men vi klarte oss fint. nå er jeg dødssulten (det rakk jeg å tenke mellom hver ri ), og venter på lunsj! Ååååh hva?! Det gikk fort! Gratulerer så mye med lillegutt kos dere masse i tiden fremover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 21. juli 2016 #1710 Del Skrevet 21. juli 2016 41 minutter siden, Sisti skrev: Jordmor hadde pinadø rett - jeg ligger nå her med en frisk, fin gutt! Riene kom kastet på meg ca kl 3 i natt, med 3 minutter i mellom, men det tok ikke lang tid før det var 1 minutt i mellom. Kl 5 kom vi på sykehuset med 9 cm åpning. Kl 7 var han ute. Jeg skal innrømme at det var... Fælt... Tenkte hele tiden "herregud, dette går for fort, det var ikke slik det skulle bli". Men vi klarte oss fint. nå er jeg dødssulten (det rakk jeg å tenke mellom hver ri ), og venter på lunsj! Shit, det var en rask fødsel! Gratulerer så mye!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 21. juli 2016 Forfatter #1711 Del Skrevet 21. juli 2016 2 timer siden, Sisti skrev: Jordmor hadde pinadø rett - jeg ligger nå her med en frisk, fin gutt! Riene kom kastet på meg ca kl 3 i natt, med 3 minutter i mellom, men det tok ikke lang tid før det var 1 minutt i mellom. Kl 5 kom vi på sykehuset med 9 cm åpning. Kl 7 var han ute. Jeg skal innrømme at det var... Fælt... Tenkte hele tiden "herregud, dette går for fort, det var ikke slik det skulle bli". Men vi klarte oss fint. nå er jeg dødssulten (det rakk jeg å tenke mellom hver ri ), og venter på lunsj! Gratulerer så mye med den lille gutten! Fødselen din høres veldig lik ut som min egentlig, rask og fæl Kos deg med gutten din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 21. juli 2016 Forfatter #1712 Del Skrevet 21. juli 2016 Tenk, nå er gutten vår allerede rukket å bli 3 uker gammel Litt usikker på hvor ukene har blitt av, de har bare forsvunnet i en tåke av amming og søvnmangel. Vi koser oss masse, selv om jeg skal innrømme at det var litt lite strategisk å føde dagen før barnehagen stengte for sommeren Det er liksom ikke bare å "sove når babyen sover" når man har en treåring hjemme. Heldigvis så er vi fra naturens side skrudd sammen for å tåle å sove lite den første tiden, og så får jeg ta igjen søvnen når barnehagen starter igjen. Siden treåringen må aktiviseres selv om mor nettopp har født, har vi vært en del på farten allerede, blant annet på en liten hotellferie. Det har ikke vært helt optimalt med alt nyfødtperioden innebærer av amming, søvnmangel, bæsjebleier og sprutgulpbonanza, men det har gått overaskende bra! Faktisk har vi kost oss masse! Ting er jo mye enklere andre gang når man er litt mer dreven i gamet, med storebror hadde jeg jo knapt vært ute av døra på dette tidspunktet Veldig spennende tid fremover da, nå kommer det jo fødsler på løpende bånd fremover! Er litt misunnelig på dere som skal gjennom fødsel nå snart, for selv om fødsel er grisevondt og tiden etterpå kan være utmattende, frustrerende og slitsom, så har den iallefall for meg vært helt magisk! Det er noe helt spesielt med den første tiden med barnet ditt Tenkte jeg skulle skrive ned en liten fødselshistore selv, hvis noen er interessert i å høre da Ha en fin-fin dag jenter! Krysser fingrene for masse fødings de neste dagene! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 21. juli 2016 #1713 Del Skrevet 21. juli 2016 Her km lillebror til verden kl 0546 i dag morges. Vi koser oss sammen, og storesøster har vært på besøk alt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 21. juli 2016 #1714 Del Skrevet 21. juli 2016 21 minutter siden, Nótt skrev: Her km lillebror til verden kl 0546 i dag morges. Vi koser oss sammen, og storesøster har vært på besøk alt. Gratulerer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 21. juli 2016 #1715 Del Skrevet 21. juli 2016 1 time siden, Nótt skrev: Her km lillebror til verden kl 0546 i dag morges. Vi koser oss sammen, og storesøster har vært på besøk alt. Gratulerer Jeg vil gjerne lese historien din @Frøken Vims Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 21. juli 2016 Forfatter #1716 Del Skrevet 21. juli 2016 1 time siden, Nótt skrev: Her km lillebror til verden kl 0546 i dag morges. Vi koser oss sammen, og storesøster har vært på besøk alt. Gratulerer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliania Skrevet 21. juli 2016 #1717 Del Skrevet 21. juli 2016 @Frøken Vims Jeg leser gjerne historien din. @Nótt Gratulerer så mye! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anubiel Skrevet 21. juli 2016 #1718 Del Skrevet 21. juli 2016 Her har det jaggu skjedd ting, gratulerer til alle de nybakte mødrene! Jeg slenger meg med - lille gutten vår ble født rett før 5 i dag tidlig! @Sisti, nå ble jeg skremt... Er du meg?! Her kom riene fra ingensteder, hadde også ni cm åpning da vi kom på sykehuset og det bar rakt inn på fødestuen. Ikke tid til noe av all den herlige smertelindringen jeg hadde planlagt... Unnskyld språket, men det er det jævligste jeg har vært igjennom! Men - alt er bra med oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 21. juli 2016 #1719 Del Skrevet 21. juli 2016 5 minutter siden, Anubiel skrev: Her har det jaggu skjedd ting, gratulerer til alle de nybakte mødrene! Jeg slenger meg med - lille gutten vår ble født rett før 5 i dag tidlig! @Sisti, nå ble jeg skremt... Er du meg?! Her kom riene fra ingensteder, hadde også ni cm åpning da vi kom på sykehuset og det bar rakt inn på fødestuen. Ikke tid til noe av all den herlige smertelindringen jeg hadde planlagt... Unnskyld språket, men det er det jævligste jeg har vært igjennom! Men - alt er bra med oss! Gratulerer så mye! Bra det ble fødsel! Og nesten litt godt å høre at noen har opplevd det samme. Tror ikke mannen min helt greier å forstå hvor ille det var, for han har jo ikke forberedt seg psykisk på samme måte, for så å oppleve at ting bare gikk over stokk og stein. For han var det jo bare greit at det gikk så fort. Mens jeg fortsatt er skjelven og satt ut. Godt det har gått fint med dere og oss, det er jo det viktigste. Her var det føderush i dag, så sykehuset var jo glade for at føderommet vårt raskt ble ledig igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 21. juli 2016 #1720 Del Skrevet 21. juli 2016 3 timer siden, Nótt skrev: Her km lillebror til verden kl 0546 i dag morges. Vi koser oss sammen, og storesøster har vært på besøk alt. Gratulerer så mye! 17 minutter siden, Anubiel skrev: Her har det jaggu skjedd ting, gratulerer til alle de nybakte mødrene! Jeg slenger meg med - lille gutten vår ble født rett før 5 i dag tidlig! @Sisti, nå ble jeg skremt... Er du meg?! Her kom riene fra ingensteder, hadde også ni cm åpning da vi kom på sykehuset og det bar rakt inn på fødestuen. Ikke tid til noe av all den herlige smertelindringen jeg hadde planlagt... Unnskyld språket, men det er det jævligste jeg har vært igjennom! Men - alt er bra med oss! Gratulerer med den lille gutten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå