Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Gjest Anubiel

Jepp, jeg er også uvanlig trøtt. Ikke så mye som de første tre månedene, men ille nok. Jobber 100% og lager middag når jeg kommer hjem. Etter det er jeg helt kake. Legger meg senest kl 22 og sover over 8 timer, men det føles aldri nok. :sFun_sleeping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trøtt her og! er student så mange dager kan jeg sove til 12, men må gå å legge meg i 23 tiden (da klarer jeg rett og slett ikke mer :fnise:  en fridag hjemme ser slik ut ca : sover til kl 12- kan sovne igjen i 15 -16, da kommer typen hjem, kan også finne på å ha en liten lur etter middag også i seng kl 23! ellers sitter jeg å gjesper hele forelsingen på skolen:sFun_sleeping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen dager hvor jeg er helt i høygir, mens andre dager må jeg slappe litt av. Er som regel nok med en 8-9 timer. 1. trimester var kronisk trøtthet og da sov jeg lett 10-12 timer. Dog, prøver så godt jeg kan å planlegge dagene litt, sånn at jeg kan passe på å ha nok energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Fortsatt trøtt ;) Men ikke like ille. 

Igår kjente jeg selv spark utenpå magen :hjerte: Og ikveld når vi la oss så holdt mannen på magen mens vi lå heeelt stille og etter en stund holdt han en real sparkefest der inne! Mannen fikk dermed kjenne spark for første gang ikveld :rodmer: Så utrolig deilig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Godt" at det ikke bare er meg som er trøtt, da. Synes det skal gå over snart, jeg...

Så koselig med spark som kjennes utenpå, @LilleMy1989 ! Det er så kjekt når mannen også får kjenne :):hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Nå er jeg endelig ganske sikker på at jeg også kjenner spark! :nigo: jammen på tide nå som jeg er 19+6 og ikke kan skylde på foranliggende morkake. Kjente det faktisk på utsiden av magen i går også, men det er så sporadisk at mannen ikke har sjans til å rekke å kjenne ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti
11 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Jepp! Fortsatt trøtt ;) Men ikke like ille. 

Igår kjente jeg selv spark utenpå magen :hjerte: Og ikveld når vi la oss så holdt mannen på magen mens vi lå heeelt stille og etter en stund holdt han en real sparkefest der inne! Mannen fikk dermed kjenne spark for første gang ikveld :rodmer: Så utrolig deilig! 

Så koselig!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sisti skrev:

Nå er jeg endelig ganske sikker på at jeg også kjenner spark! :nigo: jammen på tide nå som jeg er 19+6 og ikke kan skylde på foranliggende morkake. Kjente det faktisk på utsiden av magen i går også, men det er så sporadisk at mannen ikke har sjans til å rekke å kjenne ennå. 

Gratulerer :strix: Så koselig! Mannen var så heldig å kjenne det i går fordi han hadde hånden liggende på magen mens vi så film. Og plutselig kom det to-tre dult :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
2 minutter siden, Sjela skrev:

Gratulerer :strix: Så koselig! Mannen var så heldig å kjenne det i går fordi han hadde hånden liggende på magen mens vi så film. Og plutselig kom det to-tre dult :rodmer: 

Kanskje jeg må få mannen med på film og hånd på magen i kveld da. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.3.2016 at 17.52, Chandra skrev:

Her var det mye som hadde skjedd! Gratulerer til alle som har vært på OUL! :)

I dag var det vår tur og vi så en sprellende jente med termin 4. august. Det var så koselig å se henne! Hun turnet rundt og veivet med bein og armer. Skikkelig aktiv krabat! <3

Etterpå dro vi på Princess for å kjøpe andungen dyner, men tilbudet gikk vist ut forrige uke så da får vi vente til neste gang.

Ellers har vi fått en barnevogn av en venninne. Det er en pen Brio kombivogn. Det eneste er at bagdelen ser liten ut og jeg er redd vi må bytte den ut etterhvert. Men en fin gratis vogn kan man jo ikke si nei til! :) Det er i alle fall en start. Egentlig vil jeg bare pusse opp barnerommet og få alt på plass helst med en gang. Vi tittet litt i babybutikker i stad, men ejg endte egentlig bare opp med å bli forvirret av alt. :fnise:

Gratulerer så mye med ei lita tulle :babyjente: i magen!

Den 4.3.2016 at 19.32, Rux skrev:

Var hos legen igjen i dag og fikk beskjed om at jeg har svangerskapsdiabetes. :sad: Holdt maska mens jeg var inne hos legen, men tutet som en liten unge når jeg kom ut i bilen. Fikk meg en real knekk... Legen min ga meg ikke særlig mye råd, hun sa det var vanskelig siden jeg ikke er i noen risikogruppe, så det eneste hun hadde å si ut i fra kostholdet mitt var at jeg skulle bytte ut brødet jeg spiser til lunsj og kveldsmat med knekkebrød eller annen mat. Ellers fikk jeg bare beskjed om å måle blodsukker hver morgen og vente på innkalling til veiledning på sykehuset... Føler hun bare skremte vettet av meg for så å si at hun ikke hadde noen løsning eller hjelp til meg. :unsure:

Så utrolig kjip beskjed å få :( Satser på at du får kyndig veiledning på sykehuset :klem: Jeg har dog lest om flere her inne som har fått samme beskjed, hvor alt har gått veldig greit når man først kommer inn i rutine med nytt kosthold. Krysser fingrene for at dette skal gå så lett og bekymringsfritt for seg som overhodet mulig for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har jeg fått gjort aller første innkjøpt til lillebror :tommel: Dvs. bortsett fra tripptrapp stolen vi kjøpte en sen fredagskveld i desember da vi innså at vi hadde et gavekort fra julen før liggende som gikk ut samme dag ;) Vel anyhow, på lørdag fikk jeg kjøpt en ubrukt Medela Swing (elektrisk) brystpumpe på finn til 800 kr. Megafornøyd med det altså siden jeg ser at de stort sett ligger på 1300-1600 kr nye :nigo: Hadde en Medela Swing sist og så, og den ble flittig brukt gjennom hele ammeperioden, og spesielt mye i starten. Denne gangen skal jeg ha den med på sykehuset også, i tilfelle jeg får problemer med sen melkeproduksjon denne gangen også. Sist gang håndmelket jeg på meg kink i nakken de første dagene (måtte håndmelke nesten kontinuerlig mellom ammingene for å få i gang melkeproduksjonen), så denne gangen skal jeg være føre var!

Ellers tok jeg frem litt babytøy i de minste størrelsene som vi har liggende etter storebror, og vi har så mye fint! :rodmer: Gleeeeeeder meg til å ta det i bruk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg virkelig må ha en slik pumpe... Mannen foreslo sånn som ikke er elektrisk og jeg bare "da får du sitte og pumpe" :hoho: DET gidder nemlig ikke jeg.... 

Veldig koselig Sisti :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig med spark på utsiden. Her kjenner jeg det hovedsaklig mot skrittet. Kan jo si til mannen at han får ha hånda godt nedi buksa mi da. :fnise:  Men, som regel gir mini seg med rullingen idet pappaen legger hånda på magen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Frøken Vims skrev:

Så utrolig kjip beskjed å få :( Satser på at du får kyndig veiledning på sykehuset :klem: Jeg har dog lest om flere her inne som har fått samme beskjed, hvor alt har gått veldig greit når man først kommer inn i rutine med nytt kosthold. Krysser fingrene for at dette skal gå så lett og bekymringsfritt for seg som overhodet mulig for deg!

Jeg begynner nesten å lure om legen min har gjort noe feil... Jeg spiser generelt ganske sunt, så jeg har hatt lave målinger både om morgenen før mat, og etter alle måltider. Så tenkte jeg at det hadde vært fint å vite hvor ille det egentlig blir om jeg spiser nei-mat, så på lørdagen lagde vi pizza. Målte både meg og mannen (han har ikke diabetes) før vi spiste, jeg var 4,7 før mat, og han var 7,2. To timer etter pizza målte jeg til 5,7 - noe som er under grensa for fastende, altså veldig bra, og mannen målte 9,2!

Da begynte jeg å lure enda mer, så på søndag valgte jeg å teste det ut mer, da jeg skulle i bursdag. Jeg spiste to browniesstykker, og et stort stykke eplekake. Målte to timer etterpå og var 6,2! Så vidt over grensa for fastende.
Når man har svangerskapsdiabetes skal jo kake og hvetebakst føre til høye målinger. Jeg har ikke vært i nærheten av grensa en gang (grensa etter man har spist er 8). Så nå skal jeg gjøre et par forsøk til, blant annet med grøt med sukker på i dag, og får jeg ikke høye verdier av det heller så ringer jeg legen min i løpet av uka. Syns det er dårlig gjort at hun stresset meg så fælt ved å fortelle meg hvor alvorlig dette er, og så viser det seg at jeg fint kan spise nei-mat uten at det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan diagnoserte hun det??? Eneste generelle sjekken de har for risikogruppe (overvekt, alder og familiehistorikk) er jo glukosebelastning....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Men hvordan diagnoserte hun det??? Eneste generelle sjekken de har for risikogruppe (overvekt, alder og familiehistorikk) er jo glukosebelastning....

Jeg tok glukosebelastningstest ja. Ho sa ingenting om hva verdien på den var, og jeg ble så utafor når ho sa at jeg hadde svangerskapsdiabetes at jeg glemte helt å spørre om det. Men jeg skal prøve å få ringt i løpet av dagen i morgen, hvis jeg får tid, og høre både verdien på den prøva og hva ho tenker i forhold til at jeg har så lave målinger. Jeg spurte en jeg kjenner som har diabetes, og han sa at hvis han hadde spist tre kakestykker sånn som jeg gjorde så ville han vært langt over 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den skal jo sendes til sykehuset og så er det svaret derifra som avgjør saken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært til OUL og alt så bra ut med lille :strix: Ny termin er 6. august og foreløpig er det uvisst om det blir gutt eller jente selv om mammaen og pappaen var fryktelig spente på dette :P 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...