Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Emiliania skrev:

:fnise: De er nok litt kommersielle, og det er sant. Butikkene er åpne etter at babyen er født. Vi kjøpte myke neglfiler for Vesla etter at hu var født. Var ikke en døyt om det på listen over ting man trenger, men barnepleier anbefalte det på det sterkeste. Et par småting fikk vi aldri brukt, da det ikke var anbefalt. Stoler heller på barnepleier enn på en liste fra et kommersielt firma. :fnise: 

Jeg vil prøve, og vet at jeg kan reise til sykehuset om det er nødvendig. Det blir lite med smertestillende her hjemme, jeg fødte også sist gang uten epidural. Når man har effektive tvillingrier og mindre enn 4 timer i aktiv fødsel, så rekker man ikke smertestillende. Å stå under dusjen hjalp faktisk en del. Og dusj har vi jo. 

Hvilke småting er det om jeg kan spørre? Vil nødig kjøpe noe som ikke er nødvendig. Vi har for eksempel diskutert dette med sengekant og det anbefales ikke. Allikevel er det mange som har det, men det er vel ikke fare for baby å ikke ha det? Altså, senga er jo så stor og sprinklene så smale, så man får ikke satt seg fast heller.

Imponert over fødselsopplevelsen din og tanker rundt fødsel! Håper du er like heldig med neste :) Fordel med kort vei til sykehuset. Her ligger det ca 20 minutter med bil unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Sjela skrev:

Hvilke småting er det om jeg kan spørre? Vil nødig kjøpe noe som ikke er nødvendig. Vi har for eksempel diskutert dette med sengekant og det anbefales ikke. Allikevel er det mange som har det, men det er vel ikke fare for baby å ikke ha det? Altså, senga er jo så stor og sprinklene så smale, så man får ikke satt seg fast heller.

Imponert over fødselsopplevelsen din og tanker rundt fødsel! Håper du er like heldig med neste :) Fordel med kort vei til sykehuset. Her ligger det ca 20 minutter med bil unna.

Det var snakk om et magebelte til babyen, og dyne den første perioden. Et lite teppe og et overtrekk var det eneste de trengte (kan være andre anbefalinger andre steder).  Sengekant var også noe som var unødvendig ifølge barnepleier. Det er hovedsaklig bare for å forhindre at babyen setter seg fast, men er sprinklene så små er det ikke nødvendig. Når de er såpass små så beveger de seg veldig lite i senga. Først når de er et par måneder begynner de å skyve seg oppover, og da kan sengekanten være et problem. Greit å ha når de kan komme seg vekk på egenhånd (rulle, flytte på seg), men ellers er det litt risky. Om dere vil ha sengekant er det opp til dere. 

Var veldig heldig. Fikk beskjed fra jordmor at den fødselen min var helt etter boka, en perfekt fødsel. Jeg var forvirra etter at Vesla var ute. Det var liksom over så fort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen igjen i dag og fikk beskjed om at jeg har svangerskapsdiabetes. :sad: Holdt maska mens jeg var inne hos legen, men tutet som en liten unge når jeg kom ut i bilen. Fikk meg en real knekk... Legen min ga meg ikke særlig mye råd, hun sa det var vanskelig siden jeg ikke er i noen risikogruppe, så det eneste hun hadde å si ut i fra kostholdet mitt var at jeg skulle bytte ut brødet jeg spiser til lunsj og kveldsmat med knekkebrød eller annen mat. Ellers fikk jeg bare beskjed om å måle blodsukker hver morgen og vente på innkalling til veiledning på sykehuset... Føler hun bare skremte vettet av meg for så å si at hun ikke hadde noen løsning eller hjelp til meg. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle! Det var så fantastisk å se lille prinsessa! 💕 

vi får en ekstra ultralyd i uke 32 pga foreløpig lav morkake, men det var vist ikke noe å bekymre seg over siden den vanligvis ville flytte seg oppover. Grei bonus å få en ekstra titt! 😃 

Ellers er formen bra og jeg jobber fullt igjen. I dag var jeg på spinning og det er en super gravidaktivitet føler jeg.

Nå har jeg bare lyst til å pusse opp barnerommet og ordne masse. 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk sydd ferdig et babynest, og det gikk jo så mye lettere enn jeg tenkte på forhånd. Har mønsteret fra stoff og stil, og fulgte denne fine videoen :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, LempikasPromise skrev:

Jeg har faktisk sydd ferdig et babynest, og det gikk jo så mye lettere enn jeg tenkte på forhånd. Har mønsteret fra stoff og stil, og fulgte denne fine videoen :

Men jeg brukte en billigdyne fra Jysk i bunnen i stedet for madrass. Brettet den flere ganger, sydde rundt riktig form, klippet ut og la inni. Madrass ble liksom så "hardt". 

@Rux så kjedelig med svangerskapsdiabetes! Jeg kjenner dessverre ikke noe til det, så jeg har ingen gode råd å komme med.  Men det er jo godt det ble oppdaget tidlig, så de kan følge deg opp ordentlig.

(Dustete kvinneguiden, eller iPad eller begge deler gjorde at jeg ikke fikk endret/skrevet ferdig innlegget over....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti
2 timer siden, LempikasPromise skrev:

Men jeg brukte en billigdyne fra Jysk i bunnen i stedet for madrass. Brettet den flere ganger, sydde rundt riktig form, klippet ut og la inni. Madrass ble liksom så "hardt". 

@Rux så kjedelig med svangerskapsdiabetes! Jeg kjenner dessverre ikke noe til det, så jeg har ingen gode råd å komme med.  Men det er jo godt det ble oppdaget tidlig, så de kan følge deg opp ordentlig.

(Dustete kvinneguiden, eller iPad eller begge deler gjorde at jeg ikke fikk endret/skrevet ferdig innlegget over....)

Kult! Hva brukte du som stuffing inni kanten da? Jeg fant bare platevatt, men er ikke så glad i å bruke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sisti skrev:

Kult! Hva brukte du som stuffing inni kanten da? Jeg fant bare platevatt, men er ikke så glad i å bruke det. 

Jeg kjøpte tre stk sval puter på IKEA (koster bare 9,- pr stk), klippet dem opp og stappet inni. Ble ganske så bra. Jeg kunne sikkert ha tatt meg litt bedre tid så sømmene ble litt penere, men det ser mykt og godt ut. Og jeg tenker at vesla blir fornøyd. 

Jeg var forresten hos ei venninne og hilste på hennes to uker gamle datter i dag. Kjente etter besøket at jeg plutselig gleder meg veldig, mer enn jeg trodde. Selv om det kommer til å bli skikkelig skummelt også.  Husker så godt vanskelighetene med å bli kjent og lære seg å lese baby's signaler. Tar ofte litt tid og energi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
5 minutter siden, LempikasPromise skrev:

Jeg kjøpte tre stk sval puter på IKEA (koster bare 9,- pr stk), klippet dem opp og stappet inni. Ble ganske så bra. Jeg kunne sikkert ha tatt meg litt bedre tid så sømmene ble litt penere, men det ser mykt og godt ut. Og jeg tenker at vesla blir fornøyd. 

Jeg var forresten hos ei venninne og hilste på hennes to uker gamle datter i dag. Kjente etter besøket at jeg plutselig gleder meg veldig, mer enn jeg trodde. Selv om det kommer til å bli skikkelig skummelt også.  Husker så godt vanskelighetene med å bli kjent og lære seg å lese baby's signaler. Tar ofte litt tid og energi :)

Aaah, ja det er jo lurt å bruke! Takk for tipset, skal se om jeg får begynt til uka, fant noe fint stoff med søte dinosaurer på i dag. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rux skrev:

Var hos legen igjen i dag og fikk beskjed om at jeg har svangerskapsdiabetes. :sad: Holdt maska mens jeg var inne hos legen, men tutet som en liten unge når jeg kom ut i bilen. Fikk meg en real knekk... Legen min ga meg ikke særlig mye råd, hun sa det var vanskelig siden jeg ikke er i noen risikogruppe, så det eneste hun hadde å si ut i fra kostholdet mitt var at jeg skulle bytte ut brødet jeg spiser til lunsj og kveldsmat med knekkebrød eller annen mat. Ellers fikk jeg bare beskjed om å måle blodsukker hver morgen og vente på innkalling til veiledning på sykehuset... Føler hun bare skremte vettet av meg for så å si at hun ikke hadde noen løsning eller hjelp til meg. :unsure:

Huff, det var kjipt.. hun skulle absolutt gitt deg bedre informasjon (og mulig hatt en annen tilnærmingsmåte). Men dette vil nok gå bra! Tenker at når du har vært på veiledning så vil ting se litt lettere ut, rett og slett fordi du har fått den informasjonen du trenger. Du kan ikke ringe jordmor og få noen råd av henne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, February 16, 2016 at 20.26, purreløk skrev:
Den Wednesday, February 17, 2016 at 7.01, purreløk skrev:
Den Wednesday, February 17, 2016 at 14.14, purreløk skrev:
13 timer siden, purreløk skrev:

Huff, det var kjipt.. hun skulle absolutt gitt deg bedre informasjon (og mulig hatt en annen tilnærmingsmåte). Men dette vil nok gå bra! Tenker at når du har vært på veiledning så vil ting se litt lettere ut, rett og slett fordi du har fått den informasjonen du trenger. Du kan ikke ringe jordmor og få noen råd av henne? 

Jeg fikk faktisk brev i posten allerede i går, med innkallelse til sykehuset om en drøy uke, så da satser jeg på at jeg får vite det jeg trenger der. Håper dem er litt mer hjelpsomme. Er egentlig veldig fornøyd med fastlegen min, men denne gangen syns jeg hun gjorde en dårlig jobb...men ut i fra hva jeg har lest på nettet er det visst ganske mange med svangerskapsdiabetes som føler at dem får dårlig informasjon, så det er kanskje litt dårlige kunnskaper om det blant fastleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Rux skrev:

Så utrolig kjipt! Tror neppe fastleger kan så voldsomt mye om det egentlig, med tanke på hvor mange andre lidelser de må tenke på, og er gjerne litt mer hjelp å få på sykehus. Men er jo på en måte godt at du har fått innkallelse såpass fort. Det er bedre enn at du går rundt og bekymrer deg, og å være usikker. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det lett for jordmor å se kjønn til dere om har vært på OUL?  Har gira meg sånn opp til at vi skal få vite kjønn 100 % at jeg tror det blir veldig skuffende for meg om hun ikke kan si det sikkert, ved det kan være det med jenter? i familien min har de ihvertfall to ganger fått høre jente, mens det har blitt gutt (vært sjenert på UL:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, nytid skrev:

Var det lett for jordmor å se kjønn til dere om har vært på OUL?  Har gira meg sånn opp til at vi skal få vite kjønn 100 % at jeg tror det blir veldig skuffende for meg om hun ikke kan si det sikkert, ved det kan være det med jenter? i familien min har de ihvertfall to ganger fått høre jente, mens det har blitt gutt (vært sjenert på UL:fnise:

Tja, har hørt det samme. Så de garanterer vel egentlig aldri 100%. Jeg har forøvrig ei på Facebook som fikk beskjed på OUL at de skulle få gutt, og 10 uker etterpå så var de på 3d UL og da fikk de vite at det var ei jente :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Emiliania skrev:

Så utrolig kjipt! Tror neppe fastleger kan så voldsomt mye om det egentlig, med tanke på hvor mange andre lidelser de må tenke på, og er gjerne litt mer hjelp å få på sykehus. Men er jo på en måte godt at du har fått innkallelse såpass fort. Det er bedre enn at du går rundt og bekymrer deg, og å være usikker. :jepp: 

Ja jeg håper jeg kan få mer informasjon der, så jeg slipper å være så usikker. Hittil har jeg bare hatt lave målinger, både fastende og etter måltider, så kanskje det ikke er så ille som jeg først fryktet. Jeg får bare prøve meg fram med forskjellig mat og se på målingene fram til jeg skal på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Rux skrev:

Ja jeg håper jeg kan få mer informasjon der, så jeg slipper å være så usikker. Hittil har jeg bare hatt lave målinger, både fastende og etter måltider, så kanskje det ikke er så ille som jeg først fryktet. Jeg får bare prøve meg fram med forskjellig mat og se på målingene fram til jeg skal på sykehuset.

Ifølge diabetes.no skal du få mosjon- og kostholdveiledning. Så tror og håper at du får god oppfølging. :D 

Og når det kommer til OUL, så stemte det hva legen sa. Vi fikk beskjed at førstemann var jente ved OUL, bekreftet både ved 3D og da hu ble født. Denne gangen er det blitt sagt det blir en gutt, men har til gode å være på OUL. Var på tidlig UL i forbindelse med blødninger, og da sa dama som tok UL at det så ut som en pjokk. Så, spent hva vi får høre når vi er der om 5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mange av dere som fortsatt er mye trøtte? Jeg er 22+0 i dag, og har begynt å sove 1-1,5 time middagslur etter jobb igjen, akkurat som i 1. trimester. Jeg er i 100% jobb og ellers i veldig fin form, men hodet mitt blir fylt med vatt og jeg blir fryktelig ineffektiv og trøtt mellom i 13-14-tida og resten av dagen. Er mye mindre trøtt i helgene. Dette gir meg mye dårlig samvittighet, siden jeg føler jeg sløser med jobbens tid og siden jeg allerede har fått en del avlastning. Det jeg lurer på er om det er helt normalt å være så mye trøtt på denne tida, eller om det hadde vært lettere om jeg var litt sykmeldt? Jeg orker ikke å gå ut med hunden om kveldene lenger, og legger meg som regel mellom halv ti og halv elleve... Samtidig har jeg ikke lyst til å "være lat" eller bli sykmeldt for noe som er helt normalt. Tenkte jeg evt kunne ta det opp med legen på kontroll uka etter påske...

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat som deg til og fra @Surriball Utrolig slitsomt å bli så trøtt at man virkelig ikke fungerer. Jeg har følt meg lite produktiv på jobb siden jeg ble gravid. Det har vært en veldig rolig periode arbeidsmengdemessig slik at jeg får tatt unna det som kommer. Vet ikke hvordan det blir når det som regel topper seg med masse oppgaver før sommeren. Liker ikke å føle at jeg ikke gjør mitt beste :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat som deg jeg også @Surriball, sånn bortsett fra at jeg ikke får sovet på ettermiddagen pga at vi har en liten en fra før. Jeg legger meg i åtte-halvni tiden ca to dager i uka for å komme gjennom ukene. Og må passe på å ikke ha for mye på agendaen de resterende kveldene for å ikke gå helt i kjelleren, samt at jeg legger meg før kl 22.

Jeg har bestemt meg for å gå til legen og be om 20% sykemelding etter påske, for da får jeg en dag alene hjemme i uka hvor jeg kan hente meg inn igjen. Kjenner jeg innimellom får depressive tendenser av hvordan ting er nå, føler ikke jeg gjør annet enn å stirre i veggen hjemme eller å jobbe. Jeg trenger å være litt sosial!! :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt? Jo, ja - jeg er også det, men ikke noe i nærheten av det jeg var i 1. trimester - da var jeg omtrent zombie :natti: Jeg har behov for å hvile litt på ettermiddagen, så somregel sover jeg på sofaen mens Liten ser Barnetv ;) hvis det ikke går så sover jeg litt sammen med henne når hun legger seg for kvelden!

Jeg jobber bare 60 % (det gjør jeg når jeg ikke er gravid også!) og det er fordelt på 4 dager - så 5,5 timer mandag-torsdag :tommelopp: Det er nok med og gjør at jeg ikke er så trøtt som dere som jobber fullt + har barn hjemme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...