Gå til innhold

Vixen.no - en bløff?


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest Max Potente

Nå anser jeg meg selv for å være en moderne mann med moderne holdninger til kjønnsroller og alt det der. Likevel synes jeg Nygård-Hansen utgjør en merkelig figur der han i en alder av nesten femti tar i bruk alle bloggertriksene og i overført betydning inntar fosterstillingen med sprutende tårer og tommelen i munnen.

Hva skjedde med selvrespekten? Lurer jeg. Kan det bli noe flauere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Max Potente skrev:

Nå anser jeg meg selv for å være en moderne mann med moderne holdninger til kjønnsroller og alt det der. Likevel synes jeg Nygård-Hansen utgjør en merkelig figur der han i en alder av nesten femti tar i bruk alle bloggertriksene og i overført betydning inntar fosterstillingen med sprutende tårer og tommelen i munnen.

Hva skjedde med selvrespekten? Lurer jeg. Kan det bli noe flauere nå?

Neppe🙄

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nicky B skrev:

Jeg er skikkelig skuffet over Calvert. Har alltid hatt så sansen for henne men når hun deler et blogginnlegg om vixenfesten i 'smått og stort' gruppa på fb for så å ikke svare på kommentarene som lurer på hvordan hun kan synes det er greit med koblingen Vixen/Chili blir jeg litt matt i pelsen.

Har aldri hørt om henne før, men ifht til det jeg har lest på flere innlegg av henne i SoMe gruppa på FB ifht denne saken, virker hun en tanke nedlatende! Og som du nevner, går rundt grøten og unngår å svare på det som har vært essensen i saken! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at hun klarer å legge opp til en diskusjon, hun vet jo at det er det hun gjør når hun poster et slikt innlegg der, men nekter å imøtegå noe av kritikken, og kun svarer rundt grøten. 

At ene i juryen er betalt av Chilli P er det ingen tvil om, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor det skal være noe man ikke ønsker å svare på. Ei heller kan det være så vanskelig å legge frem dette som BOTB skal ha blitt disket for. Men neida... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Max Potente skrev:

Nå anser jeg meg selv for å være en moderne mann med moderne holdninger til kjønnsroller og alt det der. Likevel synes jeg Nygård-Hansen utgjør en merkelig figur der han i en alder av nesten femti tar i bruk alle bloggertriksene og i overført betydning inntar fosterstillingen med sprutende tårer og tommelen i munnen.

Hva skjedde med selvrespekten? Lurer jeg. Kan det bli noe flauere nå?

Du vet at det sitter en nedi Østfold og tenker "Challenge accepted" akkurat nå?

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Har aldri hørt om henne før, men ifht til det jeg har lest på flere innlegg av henne i SoMe gruppa på FB ifht denne saken, virker hun en tanke nedlatende! Og som du nevner, går rundt grøten og unngår å svare på det som har vært essensen i saken! 

Det er nettopp det som skuffer - holdningen hennes i diskusjonen til innlegget hun delte og at hun går så rundt grøten. Har vært på flere av hennes foredrag opp gjennom og hun har virket veldig oppegående så dette blir ugreit. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juryen mener alt er gjennomsiktig og åpent rundt bindingen mellom Vixen og Chili. - Det kan hvem som helst finne ut av, sa Hans Petter Nygård-Hansen. - Det har ingen innvirkning på juryen, sier Christine Calvert. Mener de at åpenhet rundt denne koblingen er at man kan finne ut av det ved en lang runde googling? Mener de virkelig at jurymedlemmer med lønn fra Chili Publications er helt habile? Hele dette temaet har blitt feiet under teppet og blitt beskrevet som et "non-issue", selv om ingen i Vixen har ville pratet åpent om det og svare når folk stiller spørsmål. 

Deretter, den 2. februar, postet Chili Publication et ordfattig notat på facebook om historien til Chili Publications (https://www.facebook.com/notes/chili-publications/historien-om-chili-publications-og-vixen/1883439728395882/). Selv her blir det beskrevet som en helt uproblematisk binding, og sagt at Chili aldri har hatt noe problem med å blande kommersielt og redaksjonelt. Nei vel, ok, det er greit, men man må få lov til å stille spørsmål rundt deres kredibilitet når disse to blandes uansett hvor uproblematisk Chili synes det er. 

Merker jeg nesten blir litt provosert over at det hele blir håndtert med et notat på en facebookside. Det er nok en gang en nødvendig ånde for å kunne si at man nå har vært åpen rundt denne koblingen, men det gjøres svært tydelig at de vil at færrest mulig skal lese dette når det er det første og eneste notatet de har på facebooksiden sin. De er sikkert storfornøyde selv, at de har vært så åpne og ærlige om bindingen mellom Vixen og Chili. Et simpelt notat på facebook er jo så enkelt å finne dersom man ikke allerede vet om det... 

Det provoserer meg litt. Det er så himla mange sketchy ting rundt selve prisen, nominasjonsprosessen, diskvalifiseringsprosessen, og ikke minst rundt juryleder og jurymedlemmer. Det er så mange spørsmål som ikke blir besvart, og så mange løse tråder. Jeg kan skjønne de er lei av kritikk og nye påstander, men da må de ta seg tiden til å svare saklig og med fakta, det forsvinner jo ikke bare av seg selv. Om de er lei av at folk sprer "usanne rykter", må de jaggu komme med dokumentasjonen som motbeviser ryktene. Nå virker de bare skinnhellige, og skal liksom holde seg for gode til å svare på slike rykter. Det er klart det blir oppspinn av slikt. Skjønner ikke at de ser det selv. Så mye av kritikken og problematikken rundt Vixen kunne vært løst med mer åpenhet, gode og ærlige svar/tilbakemeldinger, og jurymedlemmer som er opptatt av å både gi og få tilbakemeldinger.

 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Max Potente
9 minutter siden, mikrobe said:

Du vet at det sitter en nedi Østfold og tenker "Challenge accepted" akkurat nå?

:ler: 

Siklelo litt kaffe på buksa. Takk, ass! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg en frihet å poste denne her også, for egentlig ligger den nærmere inneholdet i denne tråden:

2 minutter siden, Bloggleseren said:

Og så er det ikke bloggerne som har fått kritikk denne gangen, heller - det er Vixen. Det er Vixen med HPNH i spissen som forsøker å gjøre dette til en "stakkars bloggerne"-greie for å skifte fokus over på noen andre, for det er Vixen tjent med. Det er ren stråmannsargumentasjon.

I denne saken er det et markedsføringsfirma (Chili) som får kritikk for skjult markedsføring. At et content-marketing-byrå bestemmer seg for å dele uten en bloggpris gjennom et søsterselskap uten å annonsere bindingen, er omtrent så nært skjult markedsføring som man kan komme. Og hvem andre skulle komme på noe sånt enn et content-marketing-byrå. Prisutdelingen i seg selv er jo textbook innholdsmarkedsføring; bare se på hvor mye gratis medieomtale de og bloggerne deres får, og hvor mye eksponering sponsorene deres får i hovedstrømsmedia.  

Hele dekningen av Vixen er så utrolig fordummende og kvinnefiendtlig. Bare ordet "bloggkrig" i seg selv er nedlatende og helt på siden av mål. Kunne de sagt "catfight" noe tydeligere? Dette er jo ikke en diskusjon mellom bloggere, men berettiget kritikk av et reklamebyrå og deres strategi for skjult markedsføring. 

Det burde jo være i medienes interesse også å se at de blir brukt til nyttige idioter av Chili ifm. all dekningen de gir av dette reklamejippoet. Tipper bildeeksponering i VG, Dagbladet mv. er priset inn i den pakken Specsavers betaler for å ha banneret sitt i bakgrunnen på eventet. Chili ler hele veien til banken mens bloggerne er nyttige idioter som tror de får en pris som betyr at noen verdsetter dem. Prisutdelingen i seg selv er en vits, og de som er inne med de rette folka får sikkert beskjed på forhånd om de får noe. Verken Sofie Elise eller Lene Orvik stilte i år, og ingen av dem fikk priser. Neppe tilfeldig. 

Hvorfor denne HNPH stod der og gråt er beyond me, for i år ble det jo enda flere medieoppslag enn vanlig, men kanskje aksjonærene i Chili ikke har tatt seg bryet med å forklare ham forretningsstrategien. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Diamant skrev:

Ser at Kristin Gjelsvik kommer til Dagsrevyen straks :)

Flere enn meg som legger merke til at K.G. ikke har hverken sinnarynke eller smilerynker..?

Ellers syns jeg hun gjorde en god figur, men skulle gjerne sett Ulrikke Falch i stedet, da hun er et mye mer bevisst og sterkere forbilde...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tok jo bare opp at kroppspresset er ille...

Selv legger hun ut «reklame» for alkohol ganske ofte. Se feks Villa Paprika-tråden om hva folk her inne mener om dét.

Og det er minst like viktig å merke innlegg som reklame, hun sa ikke mye om det.

Vi har regler om reklamering mot barn og reklamering generelt - hva med at bloggerne bruker disse på lik linje som andre mediehus?

Endret av Prinsesse788
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Når NRK mener at hvem som vinner Vixen er verdt omtale, da har de virkelig gjort knefall for klikkvennlige nyheter. 

DET ER ET EVENT LAGET AV EN GJENNOMKOMMERSIELL AKTØR, SOM ER LAGET FOR Å FREMME LIKE KOMMERSIELLE BLOGGERE.  DET ER REKLAME.

Jeg savner faktisk tiden da Krinken bannlyste låta til Lars Kilevoll fordi den inneholdt reklame. Penger trumfer journalistikk i NRK også åpenbart. 

Dengang da: gjennomskuer Lars Kilevold " Dette ekke promotion, dette ekke reklame, jeg synger om ting som har skjedd meg , så navna må jeg jo ha med. Allikevel tror jeg nok dette blir bannlyst av NRK, Så kanskje dette er siste gang, du hører låta spelt" 

Nå: Vixen er viktige nyheter! 

Gratulerer NRK, med å være mikrofonstativ og formidler av reklame, uten å forstå det selv!

 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Hun tok jo bare opp at kroppspresset er ille...

Selv legger hun ut «reklame» for alkohol ganske ofte. Se feks Villa Paprika-tråden om hva folk her inne mener om dét.

Og det er minst like viktig å merke innlegg som reklame, hun sa ikke mye om det.

Vi har regler om reklamering mot barn og reklamering generelt - hva med at bloggerne bruker disse på lik linje som andre mediehus?

Men det er jo det eneste hun er opptatt av, da. Utenom party og ferie. Jeg reagerte også på bortforklaringene vedr. all alkoholen på blogg og SoMe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rosalie skrev:

Men det er jo det eneste hun er opptatt av, da. Utenom party og ferie. Jeg reagerte også på bortforklaringene vedr. all alkoholen på blogg og SoMe.

Hvordan VET hun at leserne hennes "stort sett" er fra 18 år og oppover? Finnes det statistikk på det? Og "stort sett" betyr ikke det samme som "alle". Hva med lesere under 18, som ser opp til henne på grunn av de fornuftige meningene hennes og har lyst til å bli som sitt store idol med en øl og brune ben på stranden? Det er vel aldersgrense på både alkohol og kosmetisk kirurgi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, CecilieX skrev:

Når NRK mener at hvem som vinner Vixen er verdt omtale, da har de virkelig gjort knefall for klikkvennlige nyheter. 

DET ER ET EVENT LAGET AV EN GJENNOMKOMMERSIELL AKTØR, SOM ER LAGET FOR Å FREMME LIKE KOMMERSIELLE BLOGGERE.  DET ER REKLAME.

Jeg savner faktisk tiden da Krinken bannlyste låta til Lars Kilevoll fordi den inneholdt reklame. Penger trumfer journalistikk i NRK også åpenbart. 

 

 

Jeg sendte NRK en haug dokumentasjon på at dette er knallhard og kynisk reklame og det eneste de klarer å få fram er at «bloggerne krangler». NRK skuffer med sin latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Rosalie skrev:

Hun og Helsesista. Resten er kjøpt og betalt, og dermed lite troverdige.

Trines matblogg er også ryddig og seriøs, og jeg tror få andre har så sterk påvirkning på hva som serveres til middag rundt om i de tusen hjem.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, orfeus skrev:

Jeg sendte NRK en haug dokumentasjon på at dette er knallhard og kynisk reklame og det eneste de klarer å få fram er at «bloggerne krangler». NRK skuffer med sin latskap.

Jeg hørte Vixen-reportasje på NRK P2s Nyhetsmorgen i dag morges, og hjelpe MEG hvor overflatisk og uinformert den dekningen framsto når en har fulgt saken fra "innsiden" på SoMe i noen uker i forkant!

Det ble skrevet noe her i tråden i går om at TV2-nyhetene bare laget "reklameinnslag" fra prisutdelingen uten kritisk tilsnitt fordi de slik vil hegne om og promotere sin egen serie Bloggerne. Det slår meg at NRKs dekning av Vixen på samme måte klumper seg rundt Ulrikke Falchs kronikk på NRK Ytring, siden hun er "deres" Skam-kjendis. Reportasjene deres om saken har så langt jeg har notert ikke gått utover eller bak det aktørene selv uttaler om saken, helst på NRKs egne nettsider. Det er mikronfonstativ-journalistikk i akkurat like stor grad - det hjelper ikke stort at det deles ut mikrofoner til flere involverte.

Endret av Aricia
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media generelt (spesielt innenfor TV, radio og avis) er skuffende lite oppdatert på SoMe, content marketing osv. Tror oppriktig at jeg som ikke jobber i media, har mer peiling. (Ubeskjedent nok.)

Endret av Kollontaj
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixen-juryen har uttalt at de tok inn igjen Annijor etter de fikk innsyn i dialogen hennes med Forbrukerombudet (nå Forbrukertilsynet), jfr. https://www.nrk.no/kultur/utestengte-bloggere-far-delta-pa-vixen-awards-likevel-1.13887158

Her er det Annijor selv sier om saken - fra https://www.tv2.no/a/9658401/

"Bloggeren tok saken i egne hender og sendte skjermdumper til Vixen av andre bloggere hun mente var langt verre enn henne selv på merking av reklame.

– Dagen etter var jeg plutselig med i kåringen igjen. Så i stedet for å diske flere i min kategori, så valgte de å ta meg med. Så selvfølgelig synes jeg det er idiotisk, forteller hun."

Endret av Asti
La inn lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...