Gå til innhold

Jeg vil ut av relasjonen med bestevenninne i rus-miljøet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hun sier jo selv hun ikke har noe rusproblem, og hun kommer til å bruke alt imot meg fordi jeg brukte en del hasj før i tiden. Og selv om jeg har sluttet å ruset meg som jeg gjorde før, så bruker hun alt i mot meg fordi hun er ingen narkoman uansett hva folk sier.  Og da blir det garantert ord mot ord! 

 

 

 

ts

Anonymkode: 48e8d...37c

Men dere vet jo begge at hun ruser seg? Uansett om hun kaller det et problem eller ei, er ikke rusbruken hennes og det miljøet som finnes rundt noe du kan utsette deg for. 

Det er ingen mening i å inngå en diskusjon med henne om hva du selv har misbrukt tidligere, hvem som er verst også videre. Fortid er fortid, du har helt klart gjort dine feil du også. Poenget er hvilken fremtid du ønsker å skape for deg selv her og nå. Du er på endringens vei, og hvis hun ikke vil endre seg, eller nekter for at hun trenger å endre seg men fortsatt driver med rus, vil det være fullstendig ødeleggende for deg å ha kontakt. Så enkelt og så trist er det.

Du skriver "selv om jeg har sluttet å ruset meg som jeg gjorde før". Betyr det at du fortsatt tyr til rusmidler, bare i langt mindre grad? Har altså ikke lest gjennom tråden i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke si noe som kan få henne til å klare å få deg på "kroken" igjen som venninne. Ikke noe med at du er glad i henne o.l. Bare send mld og si du kutter herved ut kontakten på grunn av hennes rusmisbruk og at du ikke kommer til å svare på NOEN henvendelser fra henne, uansett hvor snill eller desperat hun måtte prøve å være. Hun kan prøve å bruke alle argumenter mot deg, gi deg dårlig samvittighet osv. Du trenger ikke komme med lange forklaringer på hvorfor du føler det er vanskelig og destruktivt å være venn. Sitt gjerne sammen med noen som backer deg opp og er moralsk støtte mens du sender meldingen(e). Jeg har gjort det selv et par ganger for å kutte folk med usunn påvirkning ut av livet mitt (dog ikke rusmisbrukere). Det funket. Men aldri, aldri gi etter hvis hun skulle mase på deg en eller gang i fremtiden. 

Anonymkode: 151fc...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier til venninnen din at du er her den dagen hun er klar for et liv utenfor rus, men du ønsker ikke selv å være involvert i rusmiljøet. Derfor vil dere ikke treffes så ofte fremover, du trenger å fokusere på studier. Ettersom du selv prøvde rus og fikk problemer pga det, så er du nødt til å holde avstand. Si at du håper hun en dag er klar for å bli rusfri, og det gleder du deg til.

Steg 1 for henne er å anerkjenne at hun har et rusproblem. Steg 2 er å selv ønske/finne motivasjon til å bli rusfri. Du kan ikke fikse henne.

Enig!

 

Ts

Anonymkode: 48e8d...37c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere vet jo begge at hun ruser seg? Uansett om hun kaller det et problem eller ei, er ikke rusbruken hennes og det miljøet som finnes rundt noe du kan utsette deg for. 

Det er ingen mening i å inngå en diskusjon med henne om hva du selv har misbrukt tidligere, hvem som er verst også videre. Fortid er fortid, du har helt klart gjort dine feil du også. Poenget er hvilken fremtid du ønsker å skape for deg selv her og nå. Du er på endringens vei, og hvis hun ikke vil endre seg, eller nekter for at hun trenger å endre seg men fortsatt driver med rus, vil det være fullstendig ødeleggende for deg å ha kontakt. Så enkelt og så trist er det.

Du skriver "selv om jeg har sluttet å ruset meg som jeg gjorde før". Betyr det at du fortsatt tyr til rusmidler, bare i langt mindre grad? Har altså ikke lest gjennom tråden i sin helhet.

Nei, jeg kan ikke si at jeg ruser meg. Men jeg tar meg gjerne et glass rødvin og jeg elsker øl når jeg først skal kose meg ut, eller skal ha jentekveld. Men selve problemet rundt det å eventuelt konfrontere henne igjen er at  hun er veldig manipulerende, og hun er livredd for å få stempelet rusmisbruker selv om hun innerst vet det selv, og hun gjør alt hun kan for å unnskylde seg. Som den gangen jeg møtte henne ruset sovende utenfor et utested i Oslo, og jeg spurte henne om hun hadde et rusproblem så var forklaringer at det var en spesiell begivenhet den kvelden, men hun kunne ikke forklare hva... 

 

Ts

Anonymkode: 48e8d...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe som kan få henne til å klare å få deg på "kroken" igjen som venninne. Ikke noe med at du er glad i henne o.l. Bare send mld og si du kutter herved ut kontakten på grunn av hennes rusmisbruk og at du ikke kommer til å svare på NOEN henvendelser fra henne, uansett hvor snill eller desperat hun måtte prøve å være. Hun kan prøve å bruke alle argumenter mot deg, gi deg dårlig samvittighet osv. Du trenger ikke komme med lange forklaringer på hvorfor du føler det er vanskelig og destruktivt å være venn. Sitt gjerne sammen med noen som backer deg opp og er moralsk støtte mens du sender meldingen(e). Jeg har gjort det selv et par ganger for å kutte folk med usunn påvirkning ut av livet mitt (dog ikke rusmisbrukere). Det funket. Men aldri, aldri gi etter hvis hun skulle mase på deg en eller gang i fremtiden. 

Anonymkode: 151fc...465

Det frister, men det frister mer å bare la henne gå i stillhet fordi jeg er livredd for at noe skal falle tilbake på meg. Husk at det miljøet hun er i, så kan jeg få noen mot meg om jeg sier dette. Jeg bor ikke langt unna en person som rett og slett er farlig, og de har funnet tonen nå fordi de begge misliker meg fordi jeg har kuttet de ut begge to! 

Ts

 

 

Anonymkode: 48e8d...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan ikke si at jeg ruser meg. Men jeg tar meg gjerne et glass rødvin og jeg elsker øl når jeg først skal kose meg ut, eller skal ha jentekveld. Men selve problemet rundt det å eventuelt konfrontere henne igjen er at  hun er veldig manipulerende, og hun er livredd for å få stempelet rusmisbruker selv om hun innerst vet det selv, og hun gjør alt hun kan for å unnskylde seg. Som den gangen jeg møtte henne ruset sovende utenfor et utested i Oslo, og jeg spurte henne om hun hadde et rusproblem så var forklaringer at det var en spesiell begivenhet den kvelden, men hun kunne ikke forklare hva... 

 

Ts

Anonymkode: 48e8d...37c

Ikke ta det i form av konfrontasjon. Du gir henne en beskjed om tingenes tilstand (skriftlig eller muntlig) så får hun ta det akkurat slik hun føler for. Vær sikker i deg selv og hvorfor du er nødt til å sette denne streken. Det er ingen sak som er åpen for diskusjon, det er en endelig avgjørelse, og en opplysning overfor din venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. 

 

Jeg sendte henne melding for 1 uke siden å spurte henne om å møtes, slik at vi kunne prate sammen som hun ønsket. Fordi begge er glade i hverandre, og begge vil jo gjerne at det skulle ordne seg. Jeg fikk i respons to dager etterpå at hun trengte mer tid.. Ikke nok med at hun vil at jeg skal krype for henne til tross for alt hun har gjort mot meg, men når jeg endelig tar kontakt å faktisk bryr meg så får jeg en iskald skulder. Skulle ikke hun egentlig ha vært lykkelig over at jeg i det hele tatt vil møte henne igjen? 

Kan noen forklare meg hva hun prøver på her?  

Anonymkode: 48e8d...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det i form av konfrontasjon. Du gir henne en beskjed om tingenes tilstand (skriftlig eller muntlig) så får hun ta det akkurat slik hun føler for. Vær sikker i deg selv og hvorfor du er nødt til å sette denne streken. Det er ingen sak som er åpen for diskusjon, det er en endelig avgjørelse, og en opplysning overfor din venninne.

Ok, det skal jeg gjøre. Men jeg må gjøre det når jeg først er sterk nok! Vurderer å vente en uke til, så må jeg ha moralsk støtte, så kan jeg kutte henne ut 100% av mitt liv. Viktig at du forklarer meg at dette er noe jeg må stå for, fordi om jeg spør henne om hun har et rusproblem så klarer hun å snu det til meg, eller så klarer hun å manipulere det bort!

 

Tusen takk for all støtte. 

 

Ts! 

Anonymkode: 48e8d...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok, det skal jeg gjøre. Men jeg må gjøre det når jeg først er sterk nok! Vurderer å vente en uke til, så må jeg ha moralsk støtte, så kan jeg kutte henne ut 100% av mitt liv. Viktig at du forklarer meg at dette er noe jeg må stå for, fordi om jeg spør henne om hun har et rusproblem så klarer hun å snu det til meg, eller så klarer hun å manipulere det bort!

 

Tusen takk for all støtte. 

 

Ts! 

Anonymkode: 48e8d...37c

Godt å vite at du sier deg enig, samt virker reflektert over situasjonen og din sårbarhet.

Angående at hun trenger mer tid også videre: Jeg forstår at du ønsker din venninnes beste og bryr deg om henne, men det er tydelig at hun ikke er interessert i å være oppriktig og konstruktiv overfor deg. Hun nekter tross alt på den helt åpenlyse rusmisbruken sin. Man kan derfor anta at hun spiller, og det beste du kan gjøre er å ikke spille med. Gi henne beskjeden slik du føler det passer seg best, vis gjerne at du bryr deg, men sett streken med det. Hun må gjerne gjenoppta kontakten om hun er ærlig overfor deg med sitt misbruk og ønsker å slutte, men inntil det skjer er det helt nødvendig at kontakten ikke finner sted. Det er nødvendig for deg og din fremtid med mannen din, din karriere og dine fremtidige barn. Du vet fra erfaring hva som vil skje om du kommer for langt inn i spillet hennes.

Endret av Tholmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du tar til deg gode råd. Det er hensyn å ta, Men samtidig er det mye "ja, men..." i svarene dine. Du må bare gjennomføre det. Ikke utsette og utsette. Men bare gjør det uten bortforklaringer om hvorfor det er vanskelig på grunn av sånn og sånn. Så ikke la hundre "ja, men..." hindre deg i å kutte henne helt ut. 

Anonymkode: 151fc...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

 

Jeg sendte henne melding for 1 uke siden å spurte henne om å møtes, slik at vi kunne prate sammen som hun ønsket. Fordi begge er glade i hverandre, og begge vil jo gjerne at det skulle ordne seg. Jeg fikk i respons to dager etterpå at hun trengte mer tid.. Ikke nok med at hun vil at jeg skal krype for henne til tross for alt hun har gjort mot meg, men når jeg endelig tar kontakt å faktisk bryr meg så får jeg en iskald skulder. Skulle ikke hun egentlig ha vært lykkelig over at jeg i det hele tatt vil møte henne igjen? 

Kan noen forklare meg hva hun prøver på her?  

Anonymkode: 48e8d...37c

det hun driver med er å manipulere deg. Til å utsette en samtale hun aner kan bli ubehagelig og ikke til hennes fordel for henne. 

Anonymkode: 151fc...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort så godt du kan og du har prøvd å hjelpe, men hun er ikke klar for det og det er ikke noe du kan gjøre før hun er det. Sånn er det desverre. Pass på deg selv og det nye livet du har startet og la henne gå. Kanskje kommer hun tilbake om hun klarer å bli edru, men det er ikke ditt ansvar og du har allerede gjort mer enn nok.

Anonymkode: 0a455...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der du er, og det er vanskelig. Du er som meg, empatisk og samvittighetsfull, og det er lett for slike mennesker å utnytte! Rusmisbrukere er egoistiske og bryr seg ikke om hvem de drar med seg ned i dritten. Livet deres handler kun om rus.

 

Hun prøver bare å manipulere deg! Hold deg unna, så vil hun fort glemme deg. Du tenker nok mer på henne enn hun tenker på deg. Vær sterk!

 

Jeg kom meg unna min venninne før det gikk galt. Men det var nære på. Hun er en hjemløs narkoman i dag, og kjenner meg ikke igjen lenger. Selv om jeg blir trist når jeg ser det, er jeg også lettet for at jeg kom meg unna. Både jeg og barnevernet prøvde å hjelpe, men hun ville ikke høre.

 

Tror ikke du trenger å kontakte noen hjelpesider, da det ikke virker som du savner rusen. Du føler bare medlidenhet med venninna di. Men det er desverre ingenting du kan gjøre! Hun blir ikke frisk før hun virkelig vil selv. Og hun må antagelig nå bunnen først. Inntil da vil hun bare suge livet ut av alle hun møter.

 

Og det er forresten pisspreik at du ikke er egnet til å bli sykepleier. Jeg vil påstå at du er MER egnet, da du kan vise forståelse og empati med de pasientene som driver med rus (og ikke være nedlatende, som mange er). Og du virker som et flott, empatisk og reflektert menneske, perfekt til å være sykepleier!

 

Gjør heller gode ting gjennom yrket ditt :) Lykke til!

signerer denne, både fordi jeg har lignende erfaring og fordi dette er et av de mest vettuge svarene her. Folk uten lignende erfaringer forstår ikke at det er flere varianter av folk med slik erfaring og hvordan det har påvirket dem;

a) de som kanskje ikke har noen grunnleggende "problemer" i livet, men tester fordi man er nysgjerrig, kjeder seg e.l. Er man ellers sterk, er det mange som etter en slik periode kommer seg ut av det tilnærmet "på egenhånd", tar høyere utdanning, gjør det godt i liv og karriere og ellers er ferdig med "sitt liv på skråplanet"

b) de det går virkelig dårlig med. Kan være pga problemer ellers i livet, tilfeldigheter eller dårlige valg i enkeltsituasjoner. Og da er det ofte verre å slutte også

du virker å være kategori a, venninnen din b. Jeg er også en a. Sluttet, tok høyere utdanning, var beste student i kullet og har i dag det som anses som en bra jobb med en bra lønn.

du kan aldri få mennesker i kategori b til å slutte, de må ville det selv. Du kommer ingen vei med å prate med henne, så slutt og prøv. Men kanskje et langt brev, mail e.l før du blokker henne ville gitt deg mer ro i sjelen fordi du får sagt det du ønsker å si, samt at du kunne skrevet at den dagen hun selv har klart å slutte vil du være der igjen?

og ang de som påstår her at du ikke er egnet som sykepleier, screw them. (Forutsatt at du er så ferdig med dette som du virker da, og aldri vil bli fristet av medisintilgang osv). De skjønner nemlig ikke hva du og jeg har opplevd; what doesn't kill you only makes you stronger. Det er mulig å komme gjennom noe som dette styrket, med større respekt, forståelse og empati for andre mennesker og deres livsvalg. Og det tenker jeg er gode egenskaper for en sykepleier. 

Så stå på videre, i livet og utdanningen, og omgi deg med mennesker som har positiv påvirkningskraft på deg. Jeg tror på at du i stor grad velger ditt eget liv og din egen lykke. Ta gode beslutninger og velg å ha det bra - det fortjener du.

Anonymkode: 7f888...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. 

Til alle sammen som har vært så fantastiske å gitt meg svar, tusen takk. Dere har hjulpet meg på stor vei med å reflektere, ta et valg, og se meg selv igjen uten å tenke på hennes beste. Jeg er klar over at dette kvinnemennesket ikke er noe positivt for meg, og jeg har nødt til å ta et valg i livet som går ut på å kutte henne ut 100%! Ja, jeg lager ofte unnskyldninger for å slippe å sende henne en melding, og dette fordi jeg er veldig konfliktsky samt er livredd for drama som sagt tidligere. Mulig jeg må ta konsekvensene av å ha tatt avstand til et menneske som har vært avhengig av meg før, og tro meg jeg har vært avhengig av henne også. Det som er trist er at hun har levd et dobbeltliv litt for lenge, og boblen hennes begynner å sprekke nå' og det sprekker spesielt nå da hun ikke har noen "normale" å gjemme seg bak lengre. Jeg har virkelig tatt henne med på alt, gitt henne alt, og hjulpet henne med alt men alt jeg fikk igjen på slutten var baksnakking og dritt-slenging, og ingenting er så vondt som å bli utnyttet åpenlyst foran flere, da tilogmed min kjæreste ser at hun har brukt meg som et skalkeskjul den siste tiden. 

 

Jeg kommer nå i morgen til å sende henne en melding der jeg forklarer alt, og jeg venter ingen svar tilbake. Jeg kommer til å fortelle henne at jeg har blitt såret av henne, og at jeg ikke ønsker mer kontakt med henne fordi hun ruser seg samt ikke ser seg selv lengre. Jeg kommer også til å oppfordre henne til å søke hjelp, slik at hun også kan bli voksen en dag å kanskje stifte en familie. Og jeg kommer til å fortelle henne at hun bare må ta opp kontakten igjen om hun har jobbet med seg selv, samt sluttet å ruse seg hele tiden. Jeg er dessverre klar over at hun kommer til å bruke alt dette mot meg, og hun kommer garantert til å kalle meg psykopat og alt annet fordi hun har laget seg egne teorier med omverden som ikke stemmer for øyeblikket, særlig etter at hun menget seg med de jeg også har tatt avstand til som igjen hater meg for øyeblikket pga at jeg ikke sliter som de her og nå. 

 

Så ja, jeg er klar for å kutte kontakten og jeg skal gjøre det verdig, og etter jeg har sendt denne meldingen kommer jeg til å blokkere henne fordi hun er meget manipulerende, så jeg er redd for å ha henne tilgjengelig!

 

Takk, hilsen ts. 

Anonymkode: 48e8d...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Jeg må innrømme at jeg er svak i denne relasjonen, og jeg tenker alt for mye på henne. Nå har hun klart å dra meg tilbake, og hun vil at jeg skal krype for henne og jeg lot meg rive med. Har sendt henne 2 meldinger uten å få svar, og jeg føler ikke jeg kan gjøre mer. Hun møtte meg for å kjefte på meg, for å så trygle om å få meg tilbake, og når jeg kommer tilbake for å møte henne og snakke med henne om alt så velger hun å ikke svare... Jeg føler her og nå at hun bare vil manipulere meg, og lage bry for meg og det gidder jeg ikke.

 

Derfor er jeg nå klar for å sette en strek over hele henne som person, men jeg vil gjøre det på riktig måte med minst mulig drama. Jeg ønsker henne det beste i livet, og jeg er veldig glad i henne men jeg tror ikke vi kan være venner lengre. Er det frekt av meg om jeg velger å blokkere henne på mobilen? Og er det frekt av meg om jeg rett og slett lar henne gå uten å si et eneste ord til? Eller bør jeg sende henne en "avskjedsmelding"?

 

Tusen takk til alle som hjelper meg. 

Anonymkode: 48e8d...37c

Jeg ville sendt en melding og gitt henne telefonnummeret til retretten og sagt at hun bør ta kontakt og oppsøke hjelp.  Retretten er brukerstyrt, alle som jobber der har slitt med rus. Vil du ikke ha kontakt blokkerer du henne. Det er vanskelig, men hun har lagt opp til det selv. Du trenger ikke si at hun er blokkert, minst mulig drama når hun selv er glad i å skape drama tenker jeg.  Jeg hadde en venninne som sprakk på heroin etter å ha vært ren i flere år og sluttet å ta telefonen når hun ringte når samboeren min var hjemme (fordi han ikke likte det, men han kjente ikke henne). Argumentet hans var at jeg kunne få barnevernet på døra. En dag ringte hun ikke mer. Hun døde av en overdose. Men hun laget aldri kaos av den typen du beskriver. Dramaqueens ville jeg aldri klart å ha kontakt med.

 

Edit. Ser at du har bestemt deg. Tror du har tatt et riktig valg.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg må nok bestemme meg for å holde avstand fra henne nå. Hun gir meg ingenting lengre, og jeg ser ingen grunn til å fortsette relasjonen med henne unntak av at jeg er veldig glad i henne. 

 

Er bare litt vanskelig for hvordan jeg skal klare å holde meg unna henne, og hvordan måte jeg skal ta avstand til henne på? Noen forslag? 

Ts. 

Anonymkode: 48e8d...37c

Ikke oppsøk stedene hun er på i begynnelsen, hvis hun kontakter deg bare gå. Det er vanskelig, men det blir lettere etterhvert. Og hvis hun plager deg på telefon, blokker nummeret hennes og eventuelt bytt det slik at ingen har det. Kjedelige ting å gjøre, men det sparer deg i lengden fra henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er veldig synd er jo at de lyver sånn, og kan stelle i stand situasjoner man helst vil unngå.

På en annen side så er det jo synd på de, men hvis de ikke vil høre og forandre livet sitt så er det lite man får gjort med det.

for å være helt ærlig så antar jeg hun ikke tenker sånn veldig over det hvis du blokkerer henne - siden hun er rusmisbruker. Jeg tror det er glemt like fort.

Anonymkode: 3299a...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så ja, jeg er klar for å kutte kontakten og jeg skal gjøre det verdig, og etter jeg har sendt denne meldingen kommer jeg til å blokkere henne fordi hun er meget manipulerende, så jeg er redd for å ha henne tilgjengelig!

 

Takk, hilsen ts. 

Anonymkode: 48e8d...37c

Du gjør nok det riktige her, det er jeg sikker på.

Har selv vært i en lignende situasjon som deg, og det er bare en ting å gjøre, nemlig å komme seg unna så godt som mulig.

Lykke til TS, jeg er sikker på du kommer til å greie deg veldig bra! Det er mange tilbud der ute for din venninne som er tilgjengelige dersom hun selv ønsker det, husk på det. Du har ikke ansvar for henne.

Anonymkode: 315b9...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ts her.

Ser at det er en stund siden jeg skrev her inne, og jeg vil igjen takke alle som har støttet meg og hjulpet meg. 

For 3 uker siden så sleit jeg veldig med dårlig samvittighet, og jeg sendte henne derfor en melding.. Jeg forklarte henne at jeg gjerne ville møte henne igjen og at jeg var villig til å prate med henne, men hun fortalte at hun trengte mer tid. Så jeg kontaktet henne igjen der jeg sa jeg ville møte henne igjen, og at jeg ønsket henne det beste i livet. Men jeg har enda ikke fått noe svar...

 

Reagerer veldig på at hun møter meg for å kjefte på meg, for å så fortelle meg at hun vil at vi skal møtes igjen, og at jeg må jobbe for å få henne tilbake. Og når jeg endelig tar kontakt, og gir av meg selv så svarer hun ikke engang. Jeg hadde også bursdag for 3 uker siden, og jeg fikk ingen gratulasjon eller hilsning, så jeg må si meg skuffet! 

 

Jeg har derfor prøvd, og jeg trenger ikke å ha noe dårlig samvittighet lengre da jeg faktisk gikk over meg selv, for å prøve å gjøre henne glad. Må si at jeg sliter veldig med å sette grenser for meg selv, og jeg føler meg fort utnyttet i relasjoner, og jeg har nå lært at jeg ikke skal være dum snill igjen! 

 

 

Anonymkode: 48e8d...37c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...