Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Emmelise skrev:

Øh.. altså... Ikke at jeg har slaktet høns i mitt liv (enda, jeg er er stadig ung!) men det er velkjent at de har dødskramper av en annen verden. Til det punktet at man anbefaler at man heller legger fuglen i en trakt og kutter strupen slik at du ikke har uhell med øksa. 

For å være trippelsikker så sjekket jeg ut diverse videoer på youtube om slakting av høns og samtlige av dem, hodeløse såvel som strupekuttet gir INNTRYKK av å stadig være i livet i flere minutter etterpå selv om de faktisk er døde. Det er dritekkelt å se på, men en realitet.

Jeg tror nok den hanen døde ved første hugg. Hvis ikke ble det rimelig kjapt rettet opp på ved neste hugg. Som slaktevideo ser jeg lite problemer med den. Det er bare ikke en matlagningsvideo og har vel egentlig lite med gruppa å gjøre.

Også sliter jeg litt med poenget. For de aller fleste av oss henter høns og haner fra frysedisken i butikken tross alt.

Min morfar slaktet høns hjemme og han klarte det med ett hugg, men gud hjelpe meg som hønene løp rundt hodeløse. Dette var dødskramper og hønsene var døde, men det var litt skummelt å se på for en liten pike. Litt senere lærte han seg å putte hønekroppen i en sekk, slik at den ikke skulle flakse rundt på gårdsplassen.

Nå er dette over 50 år siden og regelverket er nok annerledes i dag.

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dette uttrykket "fly rundt som hodeløse høns" kommer fra. Det ser grotesk ut, men hanen døde nok umiddelbart selv om det hang igjen et par slintrer/sener som trengte flere forsøk. 

Anonymkode: b0fb0...18f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Dette så veldig godt ut Takk T får alt jeg får lære og har lære av deg du er bare helt fantastisk alle dine gode gjær oppskrifter det er så mye jeg har lære av deg Tusen takk så ønsker jeg deg og dine en riktig fin dag ⚘2764.png2764.png2764.png

Quote

Så utrolig pent sagt av deg 1f495.png💕. Blir helt satt ut 1f60d.png😍
Veldig kos at 1f495.png💕

Er det virkelig så ille at medlemmene tror alle oppskriftene er hennes...? Det er skremmende det...!
Ser jo ofte at folk takker HENNE for oppskriftene HENNES... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Døgnvill skrev:

Er det virkelig så ille at medlemmene tror alle oppskriftene er hennes...? Det er skremmende det...!
Ser jo ofte at folk takker HENNE for oppskriftene HENNES... 

Nå må du ikke glemme at hun er det største matguruen vi har her i landet da. Slår jo Hellstrøm, Bølgen og Moi etc langt ned i støvlene 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Døgnvill skrev:

Er det virkelig så ille at medlemmene tror alle oppskriftene er hennes...? Det er skremmende det...!
Ser jo ofte at folk takker HENNE for oppskriftene HENNES... 

Hun burde ha døpt om gruppa, bloggen og AS'et sitt til "Livets harde matskole - med Tanja". Det sier i grunnen alt om både kunnskapsnivået og klientellet.

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Nå må du ikke glemme at hun er det største matguruen vi har her i landet da. Slår jo Hellstrøm, Bølgen og Moi etc langt ned i støvlene 

Ja ikke bare det, men de største av dem har jo lært så masse av henne og bruker hennes ideer støtt og stadig. Noen er til og med så imponerte over oppskriftene hennes at de stjeler dem!
:rolleyes::ler:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ardwinna skrev:

Hun burde ha døpt om gruppa, bloggen og AS'et sitt til "Livets harde matskole - med Tanja". Det sier i grunnen alt om både kunnskapsnivået og klientellet.

Ja ikke bare det, men de største av dem har jo lært så masse av henne og bruker hennes ideer støtt og stadig. Noen er til og med så imponerte over oppskriftene hennes at de stjeler dem!
:rolleyes::ler:

Ja, jeg henger med i den gruppa via KG. Husker jo ikke om jeg meldte meg ut selv eller ble slettet 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, EvaLena said:

Nå må du ikke glemme at hun er det største matguruen vi har her i landet da. Slår jo Hellstrøm, Bølgen og Moi etc langt ned i støvlene 

Min feil. Dette tenkte jeg ikke på. Du (hun) har jo fullstendig rett. Ber om unnskyldning og sier 10 Ave Maria på rappen. :fnise:

3 minutter siden, Ardwinna said:

Hun burde ha døpt om gruppa, bloggen og AS'et sitt til "Livets harde matskole - med Tanja". Det sier i grunnen alt om både kunnskapsnivået og klientellet.

Ja ikke bare det, men de største av dem har jo lært så masse av henne og bruker hennes ideer støtt og stadig. Noen er til og med så imponerte over oppskriftene hennes at de stjeler dem!
:rolleyes::ler:

Tenke seg til hvor frekke de andre er som faktisk stjeler oppskrifter. Det hadde aldri T gjort. Aldri! :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Døgnvill skrev:

Min feil. Dette tenkte jeg ikke på. Du (hun) har jo fullstendig rett. Ber om unnskyldning og sier 10 Ave Maria på rappen. :fnise:

Tenke seg til hvor frekke de andre er som faktisk stjeler oppskrifter. Det hadde aldri T gjort. Aldri! :fnise:

Du er tilgitt under nåde for denne gang 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena said:

Du er tilgitt under nåde for denne gang 😇

Jeg setter utrolig stor pris på det og tar det veldig til meg. Min oppførsel var langt over streken og burde aldri skjedd.
:sminkedokke::fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Døgnvill skrev:

Min feil. Dette tenkte jeg ikke på. Du (hun) har jo fullstendig rett. Ber om unnskyldning og sier 10 Ave Maria på rappen. :fnise:

Nei nei! 10 Ave Tanja! :regler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ardwinna said:

Nei nei! 10 Ave Tanja! :regler:

Åh herregud... Nok en brøler fra meg.... :haar:
Kan jeg skylde på at jeg blir svimete av å lese på den gruppa? :unsure:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2018 den 20.55, Prinsesse788 skrev:

I dag legges det ut biff stroganoff ...

8 dl creme fraiche

3 dl fløte

Altså, hva???

Er det rart folk blir tykke?

Med stroganoff til middag og T's sjokoladekake til dessert, får man vel påvist diabetes type 2 samme dagen. 

20180506_193543.jpg

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moondance skrev:

Med stroganoff til middag og T's sjokoladekake til dessert, får man vel påvist diabetes type 2 samme dagen. 

20180506_193543.jpg

Jeg tror jeg aldri har sett en oppskrift med så mye smør før. Det der er jo helt vanvittig :overrasket:

Anonymkode: a303d...4bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg aldri har sett en oppskrift med så mye smør før. Det der er jo helt vanvittig :overrasket:

Anonymkode: a303d...4bc

Ikke mye som skiller T’s kake fra texaskaken da. Det er jo en utrolig god og saftig ( og mektig) sjokoladekake. 

Jeg har ikke brukt denne oppskriften da, men en nesten lik med 1 beger lettrømme istede for setersrømme og med litt mindre hvetemel

CEB3ABD3-03F7-4F14-89C0-73B567D77DF2.png

Anonymkode: 8f46a...e0b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg aldri har sett en oppskrift med så mye smør før. Det der er jo helt vanvittig :overrasket:

Anonymkode: a303d...4bc

Det er EN HALV KILO smør, helt sykt:cry3:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kake er jo ikke hverdagsmat, jeg baker glatt en kake med 1kg (!!!!) melis og med majones istedet for smør - er du redd for kalorier, så ikke spis kake.

Mye man kan kritisere T og flokken hennes for, men kake skal ikke være sunt.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Poppie skrev:

Kake er jo ikke hverdagsmat, jeg baker glatt en kake med 1kg (!!!!) melis og med majones istedet for smør - er du redd for kalorier, så ikke spis kake.

Mye man kan kritisere T og flokken hennes for, men kake skal ikke være sunt.

Kake skal ikke være sunt nei, det er jeg enig i. Men det finnes mange gode kaker som ikke inneholder en halv kilo smør/ 1 liter sukker/ eller en halv kilo melis i glasuren i tillegg til alt det sukkeret i røra. 

La oss ikke avspore mer, vi holder oss til gruppa som er temaet;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2018 den 14.40, Honey Dew skrev:

Min morfar slaktet høns hjemme og han klarte det med ett hugg, men gud hjelpe meg som hønene løp rundt hodeløse. Dette var dødskramper og hønsene var døde, men det var litt skummelt å se på for en liten pike. Litt senere lærte han seg å putte hønekroppen i en sekk, slik at den ikke skulle flakse rundt på gårdsplassen.

Nå er dette over 50 år siden og regelverket er nok annerledes i dag.

Pappa vokste opp på gård og en stor "underholdning" for han og søsknene hans var når de slaktet høner (og sikkert haner også) og de flakset hodeløse over låvetaket pga dødskramper. Det hendte visst farfar måtte frem med stigen og hente de som ikke kom seg hele veien over før krampene var over.

Anonymkode: 6def3...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pappa vokste opp på gård og en stor "underholdning" for han og søsknene hans var når de slaktet høner (og sikkert haner også) og de flakset hodeløse over låvetaket pga dødskramper. Det hendte visst farfar måtte frem med stigen og hente de som ikke kom seg hele veien over før krampene var over.

Anonymkode: 6def3...39b

Dette var for ca 50 år siden, på 60-tallet, om noen lurer.

Anonymkode: 6def3...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...