Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 26.9.2017 den 10.50, tonebelinda skrev:

Enig, synes han har en ufin måte å svare på. 

Jeg hadde tenkt å kommentere bildet av kjøttkaker til t...der ser du sausen er tykk.

Anonymkode: d8fcb...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmelaget fenalår?? 🙄

Anonymkode: 8da90...241

??

Anonymkode: 100ad...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmelaget fenalår?? 🙄

Anonymkode: 8da90...241

Hva er rart med det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmelaget fenalår?? 🙄

Anonymkode: 8da90...241

Ja, altså, først må du jo ha en søye og en vær.. Passe på at de liker hverandre, slik at du kan få ett lam.. Om ikke, så finner du en singel bonde og spør om han er villig til en liten byttehandel.. Din single datter på 20år, mot ett lam. 
Har du ingen datter, så dra til Slakter Hansen og kjøp ett ferskt lammelår, eller butikken.
Da slipper man også slaktinga selv..

Etterpå hiver du deg rundt med å skylle kjøttet, skjær vekk litt av fettet på låret og pass på å få tørket bort så mye blod som mulig. Press fingrene langs blodårene for å få vekk blodrester.
-Når dette er gjort, så er det tid for salting.

Gni låret inn i salt, pass på å få dekket hulrom med salt.
Legg låret i balja/karet og dekk denne godt med salt.

Nå skal du sette balja på ett sted uten fukt og ikke for kaldt, er det under 0*C, så stopper salteprosessen.
Alt ettersom hva vekta er på låret, så er det en fin tommelfingerregel; 1kg-1døgn. Mer om det er mye fett, kortere tid om det er ett lite stykke.
Har du ett lår på 3,5kg, så kan du fint la det ligge i 4 døgn.
Etter salting, tar du stykket opp, skyller det i kaldt vann og tørker av.
Deretter fester du en hyssing og henger det opp til tørking; f.eks. Ett loft. Ett sted hvor det ikke er mer enn 8*C, uten fukt.
De første dagene må du sjekke til låret ofte, dette for å se etter fluer, mugg, grønnskjær.
Har du fått de to sistenevnte, bør man bruke en saltlake, eller eddik og en klut for å vaske over kjøttet, der hvor du har oppdaget mugg. 
Er det en tid med mye fluer, så må du dekke kjøttet med en pose.

Fenalår, trenger minst 3mnd tørking.

SÅ..
Ja, hjemmelaget fenalår er ikke teit, krever en del arbeid og litt kunnskap.
Er ikke sikkert at dette er heeelt korrekt, lærte salting,speking og tørking i 2004 :fnise: 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.10.2017 den 2.37, ElectricScum skrev:

Denne "hønehumoren" er like elendig og tantete som 99% av bidragene i KGs pinligste tråd "Flåsete svar man har lyst til å gi...".

Hahaha, au... Den tråden har jeg nok deltatt litt for mange ganger i :P

Tanja er ikke redd for å overdrive i hvertfall. Hun selger inn den lettvinte sylta si med følgende kommentar: Denne ble lest og laget av tusenvis i fjor.
Tusenvis altså. Hvordan i alle dager vet hun det?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som savner VM sine videoer? Han er så flink, men pga de nye reglene (pga han var så populær?) så er det slutt på live-sendinger. Var det noen som ikke taklet konkurransen?


Hver gang han legger ut noe så er det flere som spør etter videoer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Cesil skrev:

Seriøst? Kan virkelig REMA reklamere for bloggen (på den ene plakaten står det at man finner oppskriften på bloggen)? Hva blir det neste? Link til Sophie Elises blogg ved siden av de palmeoljefrie varene? 

https://m.imgur.com/rFCrQXL

Rema har vel i bunn og grunn (mest bunn) tapt seg veldig det siste året, så sånn sett passer det vel perfekt at Tanja får reklamere for oppskriftene sine der. Tragisk.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Cesil skrev:

Seriøst? Kan virkelig REMA reklamere for bloggen (på den ene plakaten står det at man finner oppskriften på bloggen)? Hva blir det neste? Link til Sophie Elises blogg ved siden av de palmeoljefrie varene? 

https://m.imgur.com/rFCrQXL

Det var merkelig provoserende kjenner jeg. 

Ellers er jeg enig med Ardwinna at Rema står for fall. Jeg spår at det ikke er mange år igjen før Rema blir borte. 

Anonymkode: 98c44...ad0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke mye om markedsføringsloven, men regner med det der er en lokal kjøpmann/-kvinne som også er admin hos mfb. Så da lurer jeg på om det er lov å bruke en så stor bedrift til å reklamere for egeninteresse? Jeg vet virkelig ikke, vil gjerne ha svar :)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Poppie skrev:

Jeg kan ikke mye om markedsføringsloven, men regner med det der er en lokal kjøpmann/-kvinne som også er admin hos mfb. Så da lurer jeg på om det er lov å bruke en så stor bedrift til å reklamere for egeninteresse? Jeg vet virkelig ikke, vil gjerne ha svar :)

+1!!!!

Anonymkode: 100ad...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jo ut som det er en som jobber der som har trykket opp egne plakater for å reklamerei butikk, men jobber hun der som en ansatt eller kjøpmann.. Lurer på om dette er lov. 

Anonymkode: 5e105...569

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, dere.

Ja det er mye tull på MFB, men det er ikke nødvendig å være så utrolig smålige at man skal "ta" de for alt. 

Det er en oppskrift, og den er fra MFB-bloggen, og butikken har gjort det enkelt for folk å kjøpe ingrediensene. OK, og så da?

Og; hva tror dere egentlig at kommer til å skje om man "tar det opp" med Rema? Det er jo bare hyggelig at kjøpmenn setter preg på butikken sin på den måten, og det at de "tilfeldigvis" valgte en oppskrift fra en side som er litt omdiskutert behøver ikke å bety at man skal rulle de i tjære og fjær? 

Før syns jeg det var mye god og konstruktiv kritikk her inne, men nå må jeg faktisk innrømme at jeg syns at mye av det som skrives her inne er nærmest motbydelig, og det virker som om mange "griper etter halmstrå" for å finne de minste ting å "lure på" og "synse om". 

Det er pinlig, folkens, og det er mange her inne som seriøst burde tenke seg litt om før de trykker "Send inn svar"...

Anonymkode: 6651a...86c

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare å sende til rema og spørre, skal alle begynne å lage den maten blir det stor overvekt.

Anonymkode: f50b7...aef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, dere.

Ja det er mye tull på MFB, men det er ikke nødvendig å være så utrolig smålige at man skal "ta" de for alt. 

Det er en oppskrift, og den er fra MFB-bloggen, og butikken har gjort det enkelt for folk å kjøpe ingrediensene. OK, og så da?

Og; hva tror dere egentlig at kommer til å skje om man "tar det opp" med Rema? Det er jo bare hyggelig at kjøpmenn setter preg på butikken sin på den måten, og det at de "tilfeldigvis" valgte en oppskrift fra en side som er litt omdiskutert behøver ikke å bety at man skal rulle de i tjære og fjær? 

Før syns jeg det var mye god og konstruktiv kritikk her inne, men nå må jeg faktisk innrømme at jeg syns at mye av det som skrives her inne er nærmest motbydelig, og det virker som om mange "griper etter halmstrå" for å finne de minste ting å "lure på" og "synse om". 

Det er pinlig, folkens, og det er mange her inne som seriøst burde tenke seg litt om før de trykker "Send inn svar"...

Anonymkode: 6651a...86c

:klappe:

Anonymkode: b0fb0...18f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, dere.

Ja det er mye tull på MFB, men det er ikke nødvendig å være så utrolig smålige at man skal "ta" de for alt. 

Det er en oppskrift, og den er fra MFB-bloggen, og butikken har gjort det enkelt for folk å kjøpe ingrediensene. OK, og så da?

Og; hva tror dere egentlig at kommer til å skje om man "tar det opp" med Rema? Det er jo bare hyggelig at kjøpmenn setter preg på butikken sin på den måten, og det at de "tilfeldigvis" valgte en oppskrift fra en side som er litt omdiskutert behøver ikke å bety at man skal rulle de i tjære og fjær? 

Før syns jeg det var mye god og konstruktiv kritikk her inne, men nå må jeg faktisk innrømme at jeg syns at mye av det som skrives her inne er nærmest motbydelig, og det virker som om mange "griper etter halmstrå" for å finne de minste ting å "lure på" og "synse om". 

Det er pinlig, folkens, og det er mange her inne som seriøst burde tenke seg litt om før de trykker "Send inn svar"...

Anonymkode: 6651a...86c

Nja, både óg vil jeg si. Greia er jo at T. kommer til å tjene enda mer penger på bloggen fordi en eller annen pusher bloggen utenfor FB også. Det er dét jeg syns er problemet her i hvert fall.

Hadde det vært noen andre så hadde ikke jeg reagert, men jeg reagerer fordi dette går i favør av grunnleggeren igjen. Lakeiene har gjort jobben - igjen - og hun tjener på det. Igjen. 

Anonymkode: 98c44...ad0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema1000 fører sine egne oppskrifter, som kjøpmann og da fremme andres lønnede blogger over sin egen merkevare anser jeg som illojalt.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...