Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går var det ei som la ut om bordskikk. Eller hva hun forventet av barn og voksne.

Det gikk på at det er uhørt å si: æsj,liker ikke osv. Før de hadde smakt på maten. Det var vel ment som et innlegg,hva andre syns. En matside,hvor mange er samlet,så syns hun vel det passet.

Hun fikk veldig mye medhold. Svært få var negativ. Var en som mente det var gammeldags.   

Så kommer admin: de valgte å stenge tråden for kommentarer. Grunnen var visst påtrykk av masse rapportering.

Jeg ler meg ihjel. Noen som tror på det? De skriver ikke,men rapporterer det. Det ble for mye positiv oppmerksomhet,som tok plass. 

Husker ikke helt,men sånne tråder hadde en tendens til negativ utvikling,noe det ikke var.

Jeg kommenterte at jeg var enig i ts. Mfb blir bare sykere og sykere. 

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser det er linket til toscakake igjen.

Noe så slurvete laget. Noen mandler er hakket,noen nesten hele. Det er ikke sånn glasuren på toscakake skal være.

Veldig dårlig presentert for en blogg. 

Og hvorfor legges det ut samme retter/kaker fra blogg hele tiden

Tenkte å skrive at glasuren ikke skal være sånn, men da hadde vel svaret blitt: vi gjør det sånn, det er min vri. 

Jeg spyr snart

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://sparpedia.no/topp-20-matblogger/

Matfrabunnenfb.blogg.no:
Dette er den perfekte blogg for deg som liker å lage mat fra bunnen av. Kanskje ønsker du å ha kontroll over hvilke ingredienser som befinner seg i hverdagsmaten din, eller kanskje digger du bare hele matlagingsgprosessen “fra scratch”. Uansett, i denne bloggen finner du mengder av inspirasjon til spennende måltider til alle anledninger, fra mange verdensdeler.

Sikker på at de ikke mente matfrabunnen.no?

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ardwinna Dette var FANTASTISK skrevet! Du (eller noen) skulle lagt det ut på gruppa, dette tar den helt på kornet!

Anonymkode: e748c...a4d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Ardwinna skrev:

Oh dear god... Nå kjenner jeg at en god klageremse presser på her...

"Dette er Tanjas gruppe for hennes blogg Mat fra bunnen", ja... Akkurat. Ingen som husker at det var en gruppe startet av Tanja for å dele oppskrifter på mat fra bunnen, der gjestene/medlemmene delte oppskrifter med hverandre på lik linje med Tanja? Det var det som var tonen til å begynne med. Så fant fru T ut at det ble veldig mange medlemmer og at hun kunne reklamere for egne kokkekunster. Det var en eksklusiv klubb for gjestene der det ikke skulle linkes ut av gruppa, kun til dokumenter og album i selve gruppa, og reglene ble bare flere og flere (og til tider veldig uklare). Folk som stilte kritiske spørsmål eller avslørte at de var medlem på KG (uansett aktiv i MFB-tråden eller ikke) ble kastet ut og blokkert med ulne begrunnelser om at "de vet selv hvorfor" og "Tanja ønsker ikke denslags i gruppa si". Dersom noen ønsket nærmere begrunnelse måtte de sende PM til admins, men så var det jo selvfølgelig kun noen få som skulle ha PM og Tanja selv skulle ikke under noen omstendigheter ha PM. I tillegg lar det seg vanskelig gjøre å finne ut hvem som er admin og hvem av dem som skal ha PM når man er blokkert og ikke kan se gruppa i det hele tatt.

Etterhvert ble det plutselig så rotete og vanskelig å finne frem Tanjas oppskrifter mellom alle gjeste-oppskriftene, at hun opprettet en egen blogg (forøvrig samme navn som en allerede eksisterende så hun måtte ha endelsen fb i adressen) og tillot linking til denne bloggen, selvsagt for å hjelpe gjestene. Ingen annen baktanke altså... :rolleyes: Der det før hadde vært lov til å linke til andre blogger så lenge man i tillegg skrev full oppskrift, ble det nå fullstendig forbudt å linke til noen andre steder enn MFB-bloggen. Og reglene ble enda strengere og mer uklare, faktisk så uklare at til og med admins var forvirret og gav forskjellige svar.

Det utviklet seg fra å være en blogg til å samle Tanja sine oppskrifter som et hjelpemiddel for gjestene i gruppa, til å bli en blogg som ble mer og mer vinklet mot ren skjær business. Gruppen blir spammet med linker til bloggen og både T selv og admins linker og linker dagen lang, både i egne innlegg og i kommentarfeltene til gjestenes innlegg. Uansett hva gjestene spør om, er det viktig å lure inn en blogglink i kommentarfeltet. Tanja jobber hardt for å holde seg på topp på blogglista så hun kan tjene penger, og mange av gjestene forsvarer henne med nebb og klør og nekter å innse det åpenbare: de har sakte men sikkert blitt dratt inn i en sekt der Tanja er lederen og de bare er gjester i hennes menighet som aldri skal glemme at de er der på Tanjas nåde. Hennes gruppe, hennes regler, og ingen kritikk ønskes. Saklig kritikk og spørsmål om hennes måte å drive business på blir ansett som usaklig kritikk, mobbing og grunn til å værsågod bare forlate gruppa. Det står også admins klare til å hjelpe dem ut av gruppa.

Så nå tjener Tanja penger på å opprettholde et luftslott der hun forteller gjestene i gruppa og på bloggen at hennes baktanke er å hjelpe folk til å lage mindre ferdigmat og inspirere med sine oppskrifter, som selvsagt er egenkomponerte, dvs funnet på helt selv. Admins jobber hardt med å opprettholde dette luftslottet og både linker iherdig til bloggen og forsvarer Tanja med alt de har. Og ingen stopper opp og tenker tanken om at de er fotsoldater som jobber gratis for Tanja og bygger opp forretningen hennes uten å få noe annet enn et klapp på hodet som takk. Noen få inviteres kanskje til fnisete ledersamling for jentene for å vise hvor utrolig fiiiint de har det i ledergruppa.

Jeg skjønner at Tanja vil tjene penger og jeg unner henne faktisk også å tjene penger, men hvorfor er det så vanskelig å innrømme at MFB er ren business? Hva med å være såpass ærlig med gjestene i gruppa at man sier sannheten; at facebookgruppa er reklamekanalen til MFB-bloggen, og at det beste for bloggen er at det er mest mulig fokus på bloggen og oppskriftene der og minst mulig fokus på alle andre oppskrifter. Linking er reklame for å gi inntekter til Tanja. Til og med argsinte admins som forsvarer Tanja skjønner det. De sier jo selv i et av eksemplene over her at de synes det er nesten mer frekt at noen ønsker å reklamere for egen blogg (via linking til oppskrifter) i Tanjas facebookgruppe. Likevel vil de aldri innrømme på Tanjas vegne at eneste grunn til reglene i gruppa er at alle skal bli inspirert av kun Tanjas oppskrifter og betale henne ved klikke på bloggen hennes.

Jeg foreslår at de gjør gruppa om til en side og er åpen om at den er en presentasjon av MFB-bloggen og deres reklamekanal for Tanjas oppskrifter der og hennes fremtidige kokebøker. Hun burde også lære av andre matblogger og bruke ord som "inspirert av" og "endret etter min smak" når hun presenterer nye oppskrifter som tydelig er hentet fra andre. Det er ikke flaut å innrømme at man lar seg inspirere av andre, det er både ærlig og helt normalt.
Og for all del; slutt å sause samme privatpersonen Tanja og hennes rolle som leder av MFB gruppe og blogg! Admins er kroniske til å dra inn Tanjas private egenskaper og spille på samvittigheten til folk så snart noen kritiserer måten hun drifter MFB på. Lytt til folk, svar saklig og ta til dere kritikk. En viktig ting som tydeligvis er lett å glemme for T og admins, er at uten gjestene og bloggleserne, er MFB verdt null og nada. Du kan ikke drive butikk uten kunder.

Veldig bra skrevet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Chibi skrev:

Matfrabunnenfb.blogg.no:
Dette er den perfekte blogg for deg som liker å lage mat fra bunnen av. Kanskje ønsker du å ha kontroll over hvilke ingredienser som befinner seg i hverdagsmaten din, eller kanskje digger du bare hele matlagingsgprosessen “fra scratch”. Uansett, i denne bloggen finner du mengder av inspirasjon til spennende måltider til alle anledninger, fra mange verdensdeler.

Hun vet det er feil nå. Ikke kommentert . Hadde det vært MFB så hadde den vært dyttet opp hele tiden. Går an å beklage...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Chibi skrev:

Matfrabunnenfb.blogg.no:

Man kan si hva man vil om Tanja & co, men høy score på originalitet har de ikke. Dette lukter samarbeid med MFB om rabattavtale e.l. ;)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

@Ardwinna Dette var FANTASTISK skrevet! Du (eller noen) skulle lagt det ut på gruppa, dette tar den helt på kornet!

Anonymkode: e748c...a4d

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra skrevet. 

1 time siden, Auri skrev:

Du sa det, Ardwinna! :5:

Thank you, thank you! :blomst:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparpedia koster. Mange bloggere som samarbeider. Mange tenker woooow....uten å se hva dette er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2017 den 0.54, Juliannaos skrev:

Er bare fordi det er etter åpningstid 🤣

Innlegget har ikke dukket opp enda, så er nok ikke godkjent. Noen som vet om jeg da har havet på en "obs-liste"???

Anonymkode: 100ad...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Guda85 skrev:

@Ardwinna synes du skal poste innlegget ditt i matfrabunnen! :lillesky2:

Men tror nok du må ta det i en kommentar, for det spørs vel om det blir godkjent :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bearnaisen fra bloggen er identisk med matprat sin

Anonymkode: 9e782...182

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bearnaisen fra bloggen er identisk med matprat sin

Anonymkode: 9e782...182

Matprat har jo en tendens til å kopiere T`s oppskrifter, så det kom vel ikke som en overraskelse? 

:ironi:

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sinnatagg skrev:

Matprat har jo en tendens til å kopiere T`s oppskrifter, så det kom vel ikke som en overraskelse? 

:ironi:

😂😂😂den var nok ironisk. Ser kopier på mye. At du slenger oppi fløte eller hva det måtte være, for så å kalle det " min".  Jaja...gi henne æren.

Var en som spurte om hermetisering. T: husker ikke, skal tenke og prøve å komme på det. 😂😂😂😂

Det er lite avansert. Sopihop i en gryte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er diskusjon der inne. Ei som er lei av tråder som: kan jeg spise ditt og datt. Av tråden som var her om dagen om gjenbruk av kokt ris og pasta. Jeg reagerte også på den,og hurra for at hun tok det opp i dag. Et svar før helgen var: jeg har spist ris dom har stått en uke,ble ikke syk. 

Jeg har tidligere reagert på alle svar som gis på et sånt spørsmål. Det er rart vi lever, spist mye ris som har stått fremme....og en del råd som er hinsides. T.o.m adminer kommer med sånne råd.

I dag får hun som tar opp tråden flere flåsete svar. Fra folk uten peiling. At en så stor gruppe tør å legge ut råd om at å spise ris på den måten er uforsvarlig. Det bunner vel i kunnskapsmangel på de som driver siden. At jeg og du har egne erfaringer om at det gikk bra,er ikke et råd.

Siden har blitt en fjortisside.  

Det er som at du gir råd i helsespørsmål her inne på kg. Jeg har plutselig vondt i hodet. Det flimrer for øyne,er kvalm. Så gir jeg råd om å ta to parader og gå til sengs. Farlig. 

Ang spørsmål inne på siden,  så må de nå begynne å luke ut noe. Eks...kan jeg spise egg som gikk ut på dato i går? Er vist enklere å skrive der inne,så kan andre Google for deg. Kan jeg bruke denne? Vaniljesaus som gikk ut i januar. Google,så får du vite hva dato på varer betyr. Kylling har ligget fremme i natt,kan jeg spise?det er rett og slett spamming av siden hver dag.

Så til pasta og ris. Vel, det kan gå bra,men det er ikke det som det dreier seg om. Hadde folk giddet å satt seg inni det selv. Nei,da kommer de med masse flåsete svar.

Skal tro om de samme menneskene hadde gått på en restaurant,for og spise mat med ris. Så ble de syke. Kokken sier :den har jo stått kun en natt i kjøleskapet. Tipper fb har vært full av skriverier om hvor syke de har vært,og kokken som har brukt ris fra i går.

Når adminer ikke klarer å se,lese og forstå dette,så vil denne fb siden stå frem som en gjeng med total kunnskapsløshet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er diskusjon der inne. Ei som er lei av tråder som: kan jeg spise ditt og datt. Av tråden som var her om dagen om gjenbruk av kokt ris og pasta. Jeg reagerte også på den,og hurra for at hun tok det opp i dag. Et svar før helgen var: jeg har spist ris dom har stått en uke,ble ikke syk. 

Jeg har tidligere reagert på alle svar som gis på et sånt spørsmål. Det er rart vi lever, spist mye ris som har stått fremme....og en del råd som er hinsides. T.o.m adminer kommer med sånne råd.

I dag får hun som tar opp tråden flere flåsete svar. Fra folk uten peiling. At en så stor gruppe tør å legge ut råd om at å spise ris på den måten er uforsvarlig. Det bunner vel i kunnskapsmangel på de som driver siden. At jeg og du har egne erfaringer om at det gikk bra,er ikke et råd.

Siden har blitt en fjortisside.  

Det er som at du gir råd i helsespørsmål her inne på kg. Jeg har plutselig vondt i hodet. Det flimrer for øyne,er kvalm. Så gir jeg råd om å ta to parader og gå til sengs. Farlig. 

Ang spørsmål inne på siden,  så må de nå begynne å luke ut noe. Eks...kan jeg spise egg som gikk ut på dato i går? Er vist enklere å skrive der inne,så kan andre Google for deg. Kan jeg bruke denne? Vaniljesaus som gikk ut i januar. Google,så får du vite hva dato på varer betyr. Kylling har ligget fremme i natt,kan jeg spise?det er rett og slett spamming av siden hver dag.

Så til pasta og ris. Vel, det kan gå bra,men det er ikke det som det dreier seg om. Hadde folk giddet å satt seg inni det selv. Nei,da kommer de med masse flåsete svar.

Skal tro om de samme menneskene hadde gått på en restaurant,for og spise mat med ris. Så ble de syke. Kokken sier :den har jo stått kun en natt i kjøleskapet. Tipper fb har vært full av skriverier om hvor syke de har vært,og kokken som har brukt ris fra i går.

Når adminer ikke klarer å se,lese og forstå dette,så vil denne fb siden stå frem som en gjeng med total kunnskapsløshet.

Så oppdaget admin tråden, og atter en gang stenges det. For at det ikke skal gå over styr. Og de minner om hva gruppen står for. Bla Læring!! Ja, det er noe denne admin ikke har lært. 

Blir jo mere misfornøyde folk. Ei som la ut tråden,den er viktig. Den var rett. Admin godtar heller flåsete svar.Sier litt om nivået der inne. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke for en god stund siden at MFB faktisk tok grep og lagde en egen tråd for spørsmål om holdbarhet, og slettet alle innlegg som dukket opp andre steder enn der? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Marimba skrev:

Var det ikke for en god stund siden at MFB faktisk tok grep og lagde en egen tråd for spørsmål om holdbarhet, og slettet alle innlegg som dukket opp andre steder enn der? 

Godt mulig. De bør ikke ha det. For du vet ikke hvilke kunnskap folk har der inne. Ser ut som de fleste er kunnskapsløse,og frekke i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...