Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Wenda skrev:

Hvordan skal gjestene klare å få laget noe til 17. Mai da? :ler: 

Gudinne T tenker på alt, så hun har jo laget en egen 17mai tråd! Der kan du få svar på om jordbær kan fryses eller ei :nigo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, skruf skrev:

Gudinne T tenker på alt, så hun har jo laget en egen 17mai tråd! Der kan du få svar på om jordbær kan fryses eller ei :nigo:

Så bra

Da kan sikkert alle spørre om hvordan de skal lage pavlova, om de kan lage kremen to dager før og om jordbær råtner om de må ligge i kjøleskapet i et par dager.  Og da mener jeg ALLE kan spørre istedenfor å bare lese tidligere tråder, spørsmål og svar

Anonymkode: f1250...498

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, venus_ skrev:

Nei, jeg vet ikke hvilken oppskrift det var jeg. Ville bare opplyse om at det ikke alltid er kikkomann det er snakk om. Men enig i at det isåfall burde opplyses.

Spiller ingen rolle om hvilke soyasaus det er. Det forandrer ikke saken. 

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Kjapp og lettvint lapskaus: 200 g smør, 3 dl mel, 2 dl soyasaus, en liter fløte, 6 ss creme fraiche, en pølsesnabb og en grønnsaksblanding. Ingen skal komme og påstå at jeg har knabba oppskriften fra noen andre!

Jeg vil ikke blande meg opp i hvordan en FB-gruppe jeg aldri vil bli medlem av drives, men det er faen så viktig å lese skikkelig korrektur på oppskriftene før man poster dem så ikke folk blir sittende igjen med dobbeltpeprede pepperkaker.

Håper virkelig ikke det er denne oppskriften hun la ut, som det har skjedd noe feil med. Ang melmengden. For denne oppskriften ser for j....ut. er den virkelig? I så tilfelle må de bare slutte å legge ut oppskrifter. La gjestene stå for det på fb.

200 GR smør? En liter fløte, 2 dl soyasaus? 6 ss cf? Alt dette på en pølsesnabb og en pose grønnsaksblanding. Si at det ikke er sant.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, skruf skrev:

Synes synd på de som ikke har så mye peiling og ikke klarer å se at dette må være feil, og følger oppskriftene til T slavisk..

Var ei som hadde bakt sukkerbrødet mange ganger og fått like horribelt resultat hver gang. Tilslutt mistet hun helt troa på seg selv, og hun ble så lettet da T opplyste om at det var feil i oppskriften..

Og 2dl soyasaus :klaske:

Ble glad? Hun burde vært rasende. Syns det begynner å bli mye av dette. Hun er nøye på at andre skal skrive rett mengde, men ikke på seg selv. Stengt i pinsen? Tror de at folk ikke greier å legge ut oppskrifter uten overvåking?  Nei, de kunne jo finne på å skrive feil i oppskrifter som hint av ditt, og litt av datt. En pølsesnabb, hvor mye er det? En pose grønnsaker ? Mange ulike str. I grunnen greit at det er stengt, så kanskje folk orker å Google og finne gode oppskrifter på mat og kaker.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble glad? Hun burde vært rasende. Syns det begynner å bli mye av dette. Hun er nøye på at andre skal skrive rett mengde, men ikke på seg selv. Stengt i pinsen? Tror de at folk ikke greier å legge ut oppskrifter uten overvåking?  Nei, de kunne jo finne på å skrive feil i oppskrifter som hint av ditt, og litt av datt. En pølsesnabb, hvor mye er det? En pose grønnsaker ? Mange ulike str. I grunnen greit at det er stengt, så kanskje folk orker å Google og finne gode oppskrifter på mat og kaker.

Haha, ja, det er nettopp det som er så teit! Vedkommende tør jo ikke konfrontere T og konfirmere henne med at hun er årsaken til at flere sukkerbrød gikk i boss pga feil oppskrift. Istedet så ble hun lettet og i hallelujastemning over at det bare var T som hadde skrevet feil...

Forstå det den som kan.

Jeg får litt sånn sektvibber. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig ikke det er denne oppskriften hun la ut, som det har skjedd noe feil med. Ang melmengden. For denne oppskriften ser for j....ut. er den virkelig? I så tilfelle må de bare slutte å legge ut oppskrifter. La gjestene stå for det på fb.

200 GR smør? En liter fløte, 2 dl soyasaus? 6 ss cf? Alt dette på en pølsesnabb og en pose grønnsaksblanding. Si at det ikke er sant.

Det var en morsomhet basert på forskjellige oppskrifter som er blitt nevnt her. Brun saus av 200 g smør og 3 dl mel som grunnlag for en lettvint lapskaus var en av dem. 2 dl soyasaus sto i en annen oppskrift, og bruken av fløte og cf er så vidt jeg forstår temmelig avsindig på mfb. Likevel var hovedpoenget mitt at det være alvorlige korrekturfeil i flere av disse oppskriftene: Her står det desiliter når det menes spiseskjeer.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei som har laget potetsalat som har for mye sennepsmak og hun lurer på tips om hvordan få mindre sennepsmak..... og hun dytter opp spørsmålet sitt. Så var det dette med å tenke selv da. Tips: litt mindre sennep i potetsalaten, evt dropp sennepen. 

Edit:

Har drete på draget med denne da jeg misforsto innlegget om potetsalaten! 

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, skruf skrev:

Ei som har laget potetsalat som har for mye sennepsmak og hun lurer på tips om hvordan få mindre sennepsmak..... og hun dytter opp spørsmålet sitt. Så var det dette med å tenke selv da. Tips: litt mindre sennep i potetsalaten, evt dropp sennepen. 

Joa, hun burde tatt litt og litt sennep i, men er det ikke greit å spørre når skaden allerede har skjedd? Det hjelper jo ikke henne nå med å si at hun burde ha tatt i mindre sennep. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
43 minutter siden, skruf skrev:

Hva er ditt magiske triks for å droppe sennepen når man allerede har hatt den i? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Brimi skrev:

Joa, hun burde tatt litt og litt sennep i, men er det ikke greit å spørre når skaden allerede har skjedd? Det hjelper jo ikke henne nå med å si at hun burde ha tatt i mindre sennep. 

Det samme tenkte jeg. Og dette spørsmålet var jo også et godt spørsmål når skaden har skjedd :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sisti skrev:

Hva er ditt magiske triks for å droppe sennepen når man allerede har hatt den i? :klo:

My bad; jeg leste for kjapt og fikk for meg at hun skulle lage ny potetsalat som ikke hadde like mye sennepsmak. 

Gidder ikke redigere innlegget mitt, jeg står for den dumskapen gjort av meg selv :) 

Men uansett; hvis potetsalaten ikke smaker godt så er det bare å prøve seg frem for å få mindre sennepsmak. Den er jo allerede ødelagt, så kan ikke bli verre liksom... 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å begynne med ei t-skje sennep, det er også forskjell på hvordan man bruker. Dijon må man gjerne bruke mindre av, pølsesennep gjerne mer. Jeg bruker mest 1-2 teskjeer idun grovsennep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Grillmat. La nettopp indrefileten av storfe i teriyaki marinade. Sto på flasken at det skulle gjøres 10-30 min før bruk. Bør jeg skylle den?"

SKYLLE INDREFILETEN????

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Poppie skrev:

"Grillmat. La nettopp indrefileten av storfe i teriyaki marinade. Sto på flasken at det skulle gjøres 10-30 min før bruk. Bør jeg skylle den?"

SKYLLE INDREFILETEN????

Putt den i oppvaskmaskinen:P

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
11 minutter siden, Severus skrev:

Putt den i oppvaskmaskinen:P

:skratte:

Anonymkode: 00d37...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cambria skrev:

Det samme tenkte jeg. Og dette spørsmålet var jo også et godt spørsmål når skaden har skjedd :)

Den eneste løsningen er jo å ha i mer av det andre, masjones/rømme/cf eller hva man har brukt. Men det kan også være lurt å vente litt, for smakene setter seg og jevner seg ut etter en stunde, spesielt om man ikke har blandet potet og sausen enda. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må helt ærlig si at den beste potetsalaten jeg har smakt -den siste tiden, er en potetsalat med;
crème fraîche,sitron,rødløk,vårløk, gressløk..
(CF, kan byttes ut med lettrømme...)

Men det er en typisk potetsalat som jeg spiser veldig sjeldent... x) 

Så det er sikkert en typisk potetsalat som MFB gjengen hadde likt :P 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns dette var en god beskrivelse av mfb 😄

image.png

Anonymkode: 454a3...aae

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest