Gå til innhold

Ukepenger til 18-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er reglene endret da? Er ikke så mange år siden jeg gikk ut av VG.

Får selv 935 kr hvert skoleår, disse går til skrivebøker og skrivesaker. 

Anonymous poster hash: cdc30...505

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som er eller har tenåring, hvor mye er vanlig å få i ukelønn?

Vår 18-åring får 200 kr uken. Han er veldig flink til å hjelpe til hjemme, og har mange faste ansvarsområder.

Jeg begynner å lure på om han får for lite. Sønnen til noen venner av oss får dobbelt så mye, samtidig som han gjør mye mindre i huset.

Anonymous poster hash: 6b7fb...dcd

Mine fikk ikke ukelønn når de var 18, da jobbet de ved siden av studiene.....

Anonymous poster hash: 16575...f7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er reglene endret da? Er ikke så mange år siden jeg gikk ut av VG.

Det er veldig mange som ikke får stipend utover utstyrsstipendet. I de klassene jeg gikk i var det bare snakk om to-tre stykker, og det var enten borteboere (og mange av dem får bare borteboer- og reisestipend) eller de som hadde skilte foreldre.

Anonymous poster hash: 60b11...70c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først latterliggjør du de som får lommepenger, og så innrømmer du at du fikk det selv?  Er det virkelig så mye bedre å få det av staten enn å få det av foreldrene?

Nei, jeg var for å avvikle stipend selv da jeg fikk det, syntes det var unødvendige penger (men sier ikke nei takk når jeg får det). Dessuten måtte vårt kull bruke penger til bøker + PC og diverse så helt bortkastet var jo ikke de pengene. Men når en er 18 år er man voksen nok til å finne andre måter å tjene penger på - sett at en prøver å søke etter jobb kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde hjemme (bor bare med pappa) og fikk nesten 2000 i måneden i stipend hele VGS (2012-2015), selv om pappa tjener veldig bra. Han har noe skattefradrag pga utleie og eget firma, så skattelistene viser 0 og wholaa stipend på meg. Stipendet ble bare ekstra lunsjpenger og ekstra penger til shopping for meg, i tillegg til ukepenger og senere penger fra egen jobb.

Stipendordningen funket nok ikke helt som tenkt alltid, men tror de har endret det nå da.

Anonymous poster hash: dd910...58a

Vi er to gifte foreldre ( som jo fremdeles er det vanlige) og får da 0 i støtte for vår 18 åring. Dette er det vanlige...

Anonymous poster hash: 12a45...dfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får selv 935 kr hvert skoleår, disse går til skrivebøker og skrivesaker. 

Anonymous poster hash: cdc30...505

 

Det er vel grunnbeløpet alle får? Men vet du om elevene får tillegg om foreldrene tjener så og så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel grunnbeløpet alle får? Men vet du om elevene får tillegg om foreldrene tjener så og så mye?

Det er utstyrsstipendet alle får. Det er ikke alle som får grunnstipend, det beregnes etter hvor mye foreldrene tjener, om de bor sammen og hvor mange yngre søsken man har (men det tas visst ikke hensyn til mer enn 3), med tre yngre søsken kan får man stipend hvis foreldrene tjener inntil 500 000 i året til sammen. Dermed er det ikke så veldig mange som får det stipendet.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/grunnstipend/inntektstabeller-og-belop/

Anonymous poster hash: 60b11...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er utstyrsstipendet alle får. Det er ikke alle som får grunnstipend, det beregnes etter hvor mye foreldrene tjener, om de bor sammen og hvor mange yngre søsken man har (men det tas visst ikke hensyn til mer enn 3), med tre yngre søsken kan får man stipend hvis foreldrene tjener inntil 500 000 i året til sammen. Dermed er det ikke så veldig mange som får det stipendet.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/grunnstipend/inntektstabeller-og-belop/

Anonymous poster hash: 60b11...70c

 

Ja, okei, da har ikke reglene endret seg noe tror jeg  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 17 og får 100 kr annenhver uke. Haha uff, gjerrige foreldre er kjipt..

Hva gjør du hjemme for å få penger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 17 selv, og jeg har ikke fått månedslønn siden jeg var 11 kanskje? Jeg får ikke stipend og jobber bare på sommeren, allikevel klarer jeg meg utmerket økonomisk. Jeg har kjøpt og betalt moped og mopedlappen selv, jeg har kjøpt og betalt bil selv og holder på med billappen selv. Jeg skal innrømme jeg tenker at attenåringer som får penger av foreldrene sine er riiimelig bortsjemte og lite ansvarlige. I tillegg synes jeg litt synd på de, man mister en veldig stor del av "jeg kan klare meg selv"-følelsen når navlestrengen fortsatt henger fast i en alder av 18.. Klær og andre ting har jeg forøvrig også kjøpt selv siden jeg var rundt 13. 

 

Selvfølgelig skal jeg hjelpe til hjemme uten å bli belønnet med penger!? Jeg får tross alt mat og en plass å bo! 

 

Og nei, det er ikke forbanna vanskelig å få seg en jobb. Det handler om å senke forventningene å innse at ikke alle kan jobbe i Bikbok, noen må faktisk også vaske og rydde opp etter andre. 

 

Takk til mine flotte foreldre som ikke lot meg bli en bortsjemt unge på 18år som ikke hadde klart å ta ansvar for meg selv  :blomst:



Anonymous poster hash: 6106b...935
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, okei, da har ikke reglene endret seg noe tror jeg  :laugh:

Reglene ble endret i fjor.

Anonymous poster hash: 60b11...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er 17 selv, og jeg har ikke fått månedslønn siden jeg var 11 kanskje? Jeg får ikke stipend og jobber bare på sommeren, allikevel klarer jeg meg utmerket økonomisk. Jeg har kjøpt og betalt moped og mopedlappen selv, jeg har kjøpt og betalt bil selv og holder på med billappen selv. Jeg skal innrømme jeg tenker at attenåringer som får penger av foreldrene sine er riiimelig bortsjemte og lite ansvarlige. I tillegg synes jeg litt synd på de, man mister en veldig stor del av "jeg kan klare meg selv"-følelsen når navlestrengen fortsatt henger fast i en alder av 18.. Klær og andre ting har jeg forøvrig også kjøpt selv siden jeg var rundt 13. 

 

Selvfølgelig skal jeg hjelpe til hjemme uten å bli belønnet med penger!? Jeg får tross alt mat og en plass å bo! 

 

Og nei, det er ikke forbanna vanskelig å få seg en jobb. Det handler om å senke forventningene å innse at ikke alle kan jobbe i Bikbok, noen må faktisk også vaske og rydde opp etter andre. 

 

Takk til mine flotte foreldre som ikke lot meg bli en bortsjemt unge på 18år som ikke hadde klart å ta ansvar for meg selv  :blomst:

Anonymous poster hash: 6106b...935

 

De fleste klarer nok å blir selvstendige voksne med god kontroll på økonomien selv om foreldrene forsørger dem til de er ferdig på vgs, sånn som loven faktisk sier at de er pliktig å gjøre. En 18 åring som går på skolen har allerede en fulltidsjobb, nemlig skolen.

'Jeg-kan-klare-meg-selv'-følelsen kommer tidsnok når man er ferdig på skolen som 19 åring og skal studere eller begynne i jobb.

Anonymous poster hash: 60b11...70c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg er 17 selv, og jeg har ikke fått månedslønn siden jeg var 11 kanskje? Jeg får ikke stipend og jobber bare på sommeren, allikevel klarer jeg meg utmerket økonomisk. Jeg har kjøpt og betalt moped og mopedlappen selv, jeg har kjøpt og betalt bil selv og holder på med billappen selv. Jeg skal innrømme jeg tenker at attenåringer som får penger av foreldrene sine er riiimelig bortsjemte og lite ansvarlige. I tillegg synes jeg litt synd på de, man mister en veldig stor del av "jeg kan klare meg selv"-følelsen når navlestrengen fortsatt henger fast i en alder av 18.. Klær og andre ting har jeg forøvrig også kjøpt selv siden jeg var rundt 13. 

 

Selvfølgelig skal jeg hjelpe til hjemme uten å bli belønnet med penger!? Jeg får tross alt mat og en plass å bo! 

 

Og nei, det er ikke forbanna vanskelig å få seg en jobb. Det handler om å senke forventningene å innse at ikke alle kan jobbe i Bikbok, noen må faktisk også vaske og rydde opp etter andre. 

 

Takk til mine flotte foreldre som ikke lot meg bli en bortsjemt unge på 18år som ikke hadde klart å ta ansvar for meg selv  :blomst:

Anonymous poster hash: 6106b...935

 

Synes du er flink jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger fikk ikke ukelønn d de var 18, da jobbet de i helgene og ettermiddagen selv og tjente penger. Selv fikk jeg aldri ukeslønn hos mine foreldre men jobbet om sommerene for å tjene litt selv jeg sparte



Anonymous poster hash: c860c...aff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...