Gjest Coolaid Skrevet 19. oktober 2015 #41 Skrevet 19. oktober 2015 Dere som er eller har tenåring, hvor mye er vanlig å få i ukelønn? Vår 18-åring får 200 kr uken. Han er veldig flink til å hjelpe til hjemme, og har mange faste ansvarsområder. Jeg begynner å lure på om han får for lite. Sønnen til noen venner av oss får dobbelt så mye, samtidig som han gjør mye mindre i huset.Anonymous poster hash: 6b7fb...dcd Man skal ikke nødvendigvis få lønn for å bidra (ikke hjelpe) hjemme. Det er sunt å lære å bidra til et fellesskap man er så heldig å høre til i. Helt greit å gi ungene "ukelønn" ,men når de er 18 år så kan ukelønnen byttes ut med at han skaffer seg en jobb. I tillegg bør han bidra hjemme som alle andre.
Gjest Coolaid Skrevet 19. oktober 2015 #42 Skrevet 19. oktober 2015 Klarer du deg på 250 kr i måneden? Jeg har rundt 10-17 tusen og klarer meg såvidt, er 19 med ingen utgifter Anonymous poster hash: ec615...eab Du har tydeligvis ikke peiling på privatøkonomi. Hvor mye penger tror du folk flest kan bruke på seg selv når lønnen kommer inn på konto ?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #43 Skrevet 19. oktober 2015 200 i uka høres bra ut. Anonymous poster hash: e3e5f...545
Gjest chisandra Skrevet 19. oktober 2015 #44 Skrevet 19. oktober 2015 Klarer du deg på 250 kr i måneden? Jeg har rundt 10-17 tusen og klarer meg såvidt, er 19 med ingen utgifter Anonymous poster hash: ec615...eab Målet ditt er vel å kuppe tråden med dette utsagnet?
Vattenflaska Skrevet 19. oktober 2015 #45 Skrevet 19. oktober 2015 Foreldrene mine slutte å gi meg ukepenger når jeg hadde passert 11 (?). Fikk penger når jeg trengte det. Jeg fikk studiestøtte fra når jeg var 14-15.
allesote Skrevet 19. oktober 2015 #46 Skrevet 19. oktober 2015 Nå er det bare to år siden jeg var 18, men jeg tror ikke tidene har endret seg så mye.. Når jeg var 18 hadde jeg en ekstrajobb på siden og tjente noen tusen i mnd., og det var aldri snakk om å få ukepenger en gang... 18-åringer er myndige og de aller fleste liker å se på seg selv som voksne. Da er det på sin plass å hjelpe til hjemme uten å forvente penger for det, mener da jeg 1
Jobbermedbarn Skrevet 19. oktober 2015 #47 Skrevet 19. oktober 2015 Min 18-åring får ikke faste lommepenger lenger. Jobber ved siden av skole nå, men vi betaler månedskort, mobil, bensin, bompenger, klær/sko hun trenger.... 16-åringen får 250 i uka + klær, mobil, månedskort, kino.... Ingen faste oppgaver hjemme, men hjelper stort sett til når jeg spør
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #48 Skrevet 19. oktober 2015 Takk for mange svar! Det ser ut som 200 i uken ikke er så verst. Flere spør hvorfor han ikke jobber. Han går siste året på vgs, og leksene tar mye tid. Dessuten er det vanskelig for ungdom å få jobb her. Han prøvde iherdig å få sommerjobb uten hell. Anonymous poster hash: 6b7fb...dcd
kanelsnurr Skrevet 19. oktober 2015 #49 Skrevet 19. oktober 2015 Det spørs jo hva han "ukelønna" skal dekke også da? Er det bare snop og kantinemat? Nå er det 10 år siden jeg var 18, men jeg mener å huske at jeg fikk et beløp som dekket busskort, klær/sko, personlig pleie (alt fra frisør til tamponger) og "fritid" (kino, kaffebar o.l). Hadde vel samme satser som SIFOs standardbudsjett å forholde meg til. Dere som sier at en 18-åring burde ha jobb: Mener dere at dere ikke lengre skal betale klær og busskort når "ungen" fortsatt går på vgs? For jeg mener det er naturlig at en som er 16+ (og ikke lengre har lyst til å shoppe med mamma) er gammel nok til å gjøre prioriteringen mellom dyre klær og kantinemat... 2
Kara W Skrevet 20. oktober 2015 #50 Skrevet 20. oktober 2015 Dere som mener at 18-åringen ikke skal få penger av foreldrene, hva tenker dere dersom personen ikke får seg jobb? Da får de heller ikke ha mobiltelefon, gå på kino og aldre spise mat i kantinen sammen med de andre? Dra på klubben eller fest kan de også glemme, for de har hverken råd til bussen dit, inngangspenger eller drikke. Nei, da er det bare sunne aktiviteter som å gå tur til biblioteket og låne seg en interessant faktabok som gjelder. Husk bare å smøre matpakke i tilfelle du blir sulten på veien. 5
skruf Skrevet 20. oktober 2015 #51 Skrevet 20. oktober 2015 Det spørs jo hva han "ukelønna" skal dekke også da? Er det bare snop og kantinemat? Nå er det 10 år siden jeg var 18, men jeg mener å huske at jeg fikk et beløp som dekket busskort, klær/sko, personlig pleie (alt fra frisør til tamponger) og "fritid" (kino, kaffebar o.l). Hadde vel samme satser som SIFOs standardbudsjett å forholde meg til. Dere som sier at en 18-åring burde ha jobb: Mener dere at dere ikke lengre skal betale klær og busskort når "ungen" fortsatt går på vgs? For jeg mener det er naturlig at en som er 16+ (og ikke lengre har lyst til å shoppe med mamma) er gammel nok til å gjøre prioriteringen mellom dyre klær og kantinemat... Nettopp det jeg prøvde å få frem også... Det ER ikke alle plasser det er så enkelt for en ungdom å få seg ekstrajobb. Som jeg tidligere har skrevet så har datteren min prøvd lenge uten hell. Har sett det med egne øyne at hun har jobbet hardt for å prøve å få seg jobb. Svart på de annonsene som har ligget ute, gått rundt med åpen søknad på div butikker, ringt kommunen osv osv. Ville vært enklere å få seg en fulltidsjobb, men det lar seg ikke kombinere med siste året på Vgs. Samme var det med fostersønnen vår også. Han er 19 nå og fikk seg først jobb etter at han var ferdig med Vgs (bor til oss enda) Prøvde lenge å få seg jobb før den tid. Dessuten så har foreldre forsørgelsesansvar så lenge de går på Vgs. Og det er bedre at de får penger som de kan disponere selv istedet for å gå til foreldrene å spørre hver gang de trenger noe. Ikke alle ungdommer får stipend på Vgs heller. 2
Celtic Heart Skrevet 20. oktober 2015 #52 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg mener egentlig at 18 åringer Bør ha jobb, men det er flere årsaker til at mange ikke har det. Vi dekker mobil til våre, samt klær, mat og buss. Den eldste på 15 jobber og tjener penger selv og får ikke lenger ukepenger hjemme. Den yngste på 14 har ikke jobb og vil ha mer enn nok med skolen fremover. Trenger han ekstra penger får han det mot en ekstra oppgave her og der. Mulig ting hadde vært annerledes om vi hadde bodd annerledes. Ungdommen her bruker ikke mye penger på butikken ol fordi det er 1,5 mil til nærmeste butikk
Jolene Skrevet 20. oktober 2015 #53 Skrevet 20. oktober 2015 Har egentlig aldri skjønt meg på "ukelønn". Det er ikke noe jeg er vokst opp med. Mine foreldre dekket det mest nødvendige av klær og sko (dyre merkeklær og sko var ikke med i denne ordningen), toalettsaker, skoleting og mobil helt til jeg flyttet hjemmefra. Å hjelpe til hjemme var en selvfølge at man kunne gjøre, uten å skulle få ukelønn for det. Min mor var hjemmeværende, så hun gjorde uansett det meste. Derimot så hjalp vi til dersom hun trengte det, men hun mente at fokuset vårt skulle ligge på skolearbeidet. Dersom vi ville ha noen dyrere ting, så måtte vi spare bursdags- og julepenger, men det hendte de spyttet inn den siste resten. Ofte fikk vi med oss penger til kino, kaffe etc. Når jeg begynte å jobbe, dekket de fortsatt de mest nødvendige tingene, mobil, klær og sko. Poenget mitt er at jeg synes ukelønn er en uting. Det burde være en selvfølge å bidra hjemme, spesielt fordi alle bor der. Å bli sponset med litt penger her og der, i tillegg til de mest nødvendige tingene, er derimot helt innenfor. Får ikke tenåringen seg jobb, får man finne en løsning, men ukelønn synes jeg fortsatt ikke er den løsningen. Da hadde i så fall tenåringen virkelig måttet jobbe for de pengene i sommerferien (eks er 4 uker mellom juni og juli, resten fri), men da hadde kravene skullet vært litt mer enn å støvsuge hjemme. Ukepenger for å gjøre ingenting, er i hvertfall idiotisk.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #54 Skrevet 20. oktober 2015 Her jeg bor har 18 åringene deltidsjobb, men de får i tillegg 3-500kr uka i lommepenger av foreldrene (uten å hjelpe til hjemme). Bilen får de låne når de vil (uten å måtte betale for bensin). Synes det hele er ganske så sykt. Anonymous poster hash: 80aed...a01
Kara W Skrevet 20. oktober 2015 #55 Skrevet 20. oktober 2015 Har egentlig aldri skjønt meg på "ukelønn". Det er ikke noe jeg er vokst opp med. Mine foreldre dekket det mest nødvendige av klær og sko (dyre merkeklær og sko var ikke med i denne ordningen), toalettsaker, skoleting og mobil helt til jeg flyttet hjemmefra. Å hjelpe til hjemme var en selvfølge at man kunne gjøre, uten å skulle få ukelønn for det. Min mor var hjemmeværende, så hun gjorde uansett det meste. Derimot så hjalp vi til dersom hun trengte det, men hun mente at fokuset vårt skulle ligge på skolearbeidet. Dersom vi ville ha noen dyrere ting, så måtte vi spare bursdags- og julepenger, men det hendte de spyttet inn den siste resten. Ofte fikk vi med oss penger til kino, kaffe etc. Når jeg begynte å jobbe, dekket de fortsatt de mest nødvendige tingene, mobil, klær og sko. Poenget mitt er at jeg synes ukelønn er en uting. Det burde være en selvfølge å bidra hjemme, spesielt fordi alle bor der. Å bli sponset med litt penger her og der, i tillegg til de mest nødvendige tingene, er derimot helt innenfor. Får ikke tenåringen seg jobb, får man finne en løsning, men ukelønn synes jeg fortsatt ikke er den løsningen. Da hadde i så fall tenåringen virkelig måttet jobbe for de pengene i sommerferien (eks er 4 uker mellom juni og juli, resten fri), men da hadde kravene skullet vært litt mer enn å støvsuge hjemme. Ukepenger for å gjøre ingenting, er i hvertfall idiotisk. Jeg er enig i at man skal hjelpe til hjemme uavhengig av hva man får av penger. Opplegg av typen "50.kr for å støvsuge, 10 kr for å gå ut med søppel" mener jeg blir feil. At man f.eks kan vaske bilen for penger er derimot OK, da vedlikehold av bil ikke er en naturlig del av barns hverdag. Barn er forskjellige, og for noen er det sikkert like greit å bare få dekket det de trenger, Jeg mener dog at barn har godt av å lære seg til å måtte spare og prioritere pengene sine så tidlig som mulig. Da mener jeg et det er bedre å gi dem et fast beløp som de kan forvalte selv, så får de selv bestemme om de synes det er best med ny mobil, å spise i kantinen hver dag eller å spare til moped, men at de ser at de ikke kan få alt. Da slipper man også at foreldre skal sette seg til doms over hva pengene skal brukes til, av typen "Du kan få penger til ny jakke, men ikke til ny mobil". La heller barnet selv få bestemme om jakke eller mobil var viktigst. For foreldrene vil det koste det samme uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #56 Skrevet 20. oktober 2015 Er det virkelig vanlig å gi 18-åringer ukepenger?? I min omgangskrets er det heller tvert imot vanlig at voksen ungdom som bor hjemme er med og betaler for seg! Jeg måtte betale en symbolsk sum hver måned for mat da jeg bodde hjemme. Det var vel bare 2-300 kr, men likevel. Han er 18, og kan jobbe og tjene penger selv. Anonymous poster hash: 36ac0...d7d 1
Kara W Skrevet 20. oktober 2015 #57 Skrevet 20. oktober 2015 Er det virkelig vanlig å gi 18-åringer ukepenger?? I min omgangskrets er det heller tvert imot vanlig at voksen ungdom som bor hjemme er med og betaler for seg! Jeg måtte betale en symbolsk sum hver måned for mat da jeg bodde hjemme. Det var vel bare 2-300 kr, men likevel. Han er 18, og kan jobbe og tjene penger selv. Anonymous poster hash: 36ac0...d7d Man har forsørgerplikt så lenge barna sine går på skolen, så dette er nok ganske vanlig, ja. Om det kommer i form av en fast sum, eller at foreldrene dekker mobil, busskort, kino osv varierer fra familie til familie. Jeg mener at barn som fortsatt går på skole ikke skal betale foreldrene sine for å få lov til å bo hjemme. Da kan man heller diskutere hvilke faste utgifter de skal dekke selv. 4
Jolene Skrevet 20. oktober 2015 #58 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg er enig i at man skal hjelpe til hjemme uavhengig av hva man får av penger. Opplegg av typen "50.kr for å støvsuge, 10 kr for å gå ut med søppel" mener jeg blir feil. At man f.eks kan vaske bilen for penger er derimot OK, da vedlikehold av bil ikke er en naturlig del av barns hverdag. Barn er forskjellige, og for noen er det sikkert like greit å bare få dekket det de trenger, Jeg mener dog at barn har godt av å lære seg til å måtte spare og prioritere pengene sine så tidlig som mulig. Da mener jeg et det er bedre å gi dem et fast beløp som de kan forvalte selv, så får de selv bestemme om de synes det er best med ny mobil, å spise i kantinen hver dag eller å spare til moped, men at de ser at de ikke kan få alt. Da slipper man også at foreldre skal sette seg til doms over hva pengene skal brukes til, av typen "Du kan få penger til ny jakke, men ikke til ny mobil". La heller barnet selv få bestemme om jakke eller mobil var viktigst. For foreldrene vil det koste det samme uansett. Det uthevede er jeg enig i. Som regel når jeg trengte noe, fikk jeg ikke penger for å kjøpe det. Jeg og mamma dro for å handle det jeg trenger. Har alltid hatt et nær forhold til mine foreldre. Angående det med sparing og forvalte penger selv; jeg måtte også spare dersom det var noe jeg ville ha som gikk utenom. Ville jeg ha en dyr bukse måtte jeg spare til det selv. Vi ble tidlig lært opp til verdien av penger. Dette trodde jeg var en vanlig del av oppdragelsen til barn, men tydeligvis ikke.
karamariell Skrevet 20. oktober 2015 #59 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg er 18 og får ikke ukepenger, men får om jeg trenger penger (til sosialliv, mat, busskort etc) Jeg får derimot penger fra en annen kilde hver måned, så det er ikke såå ofte jeg spør om penger.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #60 Skrevet 20. oktober 2015 Når man går siste året på videregående går det konstant i prøvelesing og innleveringer, noen fag er også mer krevende enn andre. Lærerne anbefaler oss på starten av skoleåret å ikke ha jobb fordi de selv merker at det går utover resultatene våre. I Rogaland er det også ekstremt mange rundt beinet for tiden på deltidsjobber i matbutikk, klesbutikk, bensinstasjon, osv på grunn av arbeidsmangelen. Jeg får 400 i måneden, men unødvendige klær, drikke, kantinemat, inngangspenger til klubber, kino, buss, osv må jeg betale selv. Anonymous poster hash: cdc30...505 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå