Kara W Skrevet 16. oktober 2015 #21 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg fikk ca det samme for 15 år siden, så det spørs litt hva det skal gå til om det er mye eller lite. Min ukelønn skulle dekke månedskort (gikk på skole i annet fylke så fikk ikke dekket), lunsj på skolen, fritidsaktiviteter, telefon og annet dill. Jeg fikk dekket klær som jeg trengte, men ikke dersom jeg bare hadde lyst på (hadde jeg f.eks en fult brukbar vinterjakke fikk jeg ikke ny bare fordi jeg syntes den var teit, men trengte jeg en fikk jeg ekstra penger til det. Jeg måtte også legge til selv dersom jeg ønsket meg en dyrere jakke enn det foreldrene mine syntes var "fornuftig").
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #22 Skrevet 19. oktober 2015 Til alle dere som sier at 18-åringer ikke skal få penger pga da er de voksne og skal få seg jobb for å tjene penger.. Det er faktisk ikke alle steder det flommer over av deltidsjobber til ungdom! Har selv en 18-åring som har holdt på lenge for å få seg en fast ekstrajobb i tillegg til at hun går på vgs. Hun begynte å lete før hun ble myndig, men da var alltid svaret at de vil ha 18-åringer og ikke de som ikke er myndige. Her vi bor er det veldig avhengig av bekjentskaper og foreldrenes kontaktverk om de finner seg ekstrajobb eller ei. Dessverre så har ikke vi det største kontaktnettverket da vi ikke er herifra... Og en 18-åring har jo også behov for penger, så da blir det foreldrene som må gi et bidrag. Faren og meg (bor ikke sammen) setter inn 500kr hver på konoten hennes i måneden. Da holder hun det meste selv, også hjelper heller vi til de gangene hun har behov for klær/sko/joggesko/frisør. Men da altså bare nødvendigheter. Er det f,eks et unødvendig klesplagg som en kjole eller ei merkebukse så får hun spare selv. Hun er veldig flink til å passe småsøstrene sine, passer husdyrene hvis vi er bortreist, passer lillesøsteren sin hvis både mannen min og meg jobber kveld (turnusarbeidere begge to), og likedan søsteren hun har hos faren når det er behov der. Hun deltar og naturligvis i husarbeid og daglige gjøremål. Synes likevel 1000kr er alt for mye. Anonymous poster hash: a97fc...266 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #23 Skrevet 19. oktober 2015 Får selv 500 kr i måneden for halvparten går til sparekonto. Vil si at jeg gjør en god del i hjemmet, men er ikke derfor jeg får penger. 200 kr i uken høres mye ut, men det kommer vel an på om dere betaler f.eks. telefonregning, kino, nødvendige klær, osv. Klarer du deg på 250 kr i måneden? Jeg har rundt 10-17 tusen og klarer meg såvidt, er 19 med ingen utgifter Anonymous poster hash: ec615...eab
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 19. oktober 2015 #24 Skrevet 19. oktober 2015 Klarer du deg på 250 kr i måneden? Jeg har rundt 10-17 tusen og klarer meg såvidt, er 19 med ingen utgifterAnonymous poster hash: ec615...eab Vær forbredt på en økonomisk smell når du flytter alene
Gravity Skrevet 19. oktober 2015 #25 Skrevet 19. oktober 2015 Klarer du deg på 250 kr i måneden? Jeg har rundt 10-17 tusen og klarer meg såvidt, er 19 med ingen utgifter Anonymous poster hash: ec615...eab Koss kan det ha seg at du såvidt klarer deg med 10-17000/mnd om du ikkje har utgifter ? 7
infectedsopp Skrevet 19. oktober 2015 #26 Skrevet 19. oktober 2015 Fikk ikke ukepenger, men fikk litt for husarbeid og sånn Hendte jeg fikk penger dersom jeg skulle på kino.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #27 Skrevet 19. oktober 2015 Fikk ikke ukepenger, heller ikke noe for husarbeid o.l. Hadde sommerjobb og fikk penger av slektninger til jul/bursdager inn på konto. Anonymous poster hash: e050a...d6d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #28 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg fikk 3000 i måneden frem til jeg fikk meg jobb når jeg var 18 :-) Var sikkert unormalt bortskjemt med ukepenger både hjemmefra og fra besteforeldre. Nå er jeg 19år, får ingen ukepenger, men pappa betaler mobilregning + busskort. Alt annet holder jeg meg med selv. Folk kan si så mye de vil at jeg får en økonomisk smell når jeg flytter ut, men synes selv jeg er ganske fornuftig selv om jeg har penger til å kjøpe det jeg vil og sparer rundt 10.000 i måneden nå når jeg har friår. Anonymous poster hash: dd910...58a
skruf Skrevet 19. oktober 2015 #29 Skrevet 19. oktober 2015 Synes likevel 1000kr er alt for mye.Anonymous poster hash: a97fc...266 Mtp hvor mye hun gjør i begge hjemmene så synes jeg ikke 1000kr er mye. Bare busskort og mobilregning drar noen kroner i måneden.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #30 Skrevet 19. oktober 2015 En 18 åring bør tjene penger selv, ikke få ukepenger.Anonymous poster hash: fb743...5f0 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #31 Skrevet 19. oktober 2015 Mtp hvor mye hun gjør i begge hjemmene så synes jeg ikke 1000kr er mye. Bare busskort og mobilregning drar noen kroner i måneden. Okei....tenkte at du mente hun fikk sånne ting utenom. Men hvis hun betaler alt sånt selv så er det kanskje ikke så ille. Anonymous poster hash: a97fc...266 1
skruf Skrevet 19. oktober 2015 #32 Skrevet 19. oktober 2015 En 18 åring bør tjene penger selv, ikke få ukepenger.Anonymous poster hash: fb743...5f0 Igjen; det er ikke alle steder det er så enkelt for en 18-åring å finne seg jobb utenom skoletid... 1
Gjest Gjest_Balian de Ibelin Skrevet 19. oktober 2015 #33 Skrevet 19. oktober 2015 en 18 åring er myndig. Jeg ser ikke noe grunn til at en 18 åring skal få ukepenger. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #34 Skrevet 19. oktober 2015 Nå var jeg i en litt spesiell situasjon som kommer fra gård (i tillegg til at jeg hadde to jobber utenom). Vi hadde den policyen at vi fikk penger for det vi jobbet ute, mens det vi gjorde av husarbeid var forventet (og vi gjorde en god del av det også). Fikk derfor ikke ukepenger, men penger etter hvor mye vi bidro i gårdsdriften og da var det etter tariff. Anonymous poster hash: 102de...d8f
skruf Skrevet 19. oktober 2015 #35 Skrevet 19. oktober 2015 Okei....tenkte at du mente hun fikk sånne ting utenom. Men hvis hun betaler alt sånt selv så er det kanskje ikke så ille.Anonymous poster hash: a97fc...266 Er forresten 1000kr i måneden hun får, ikke i uka
Fredsmegleren Skrevet 19. oktober 2015 #36 Skrevet 19. oktober 2015 Klarer du deg på 250 kr i måneden? Jeg har rundt 10-17 tusen og klarer meg såvidt, er 19 med ingen utgifter Anonymous poster hash: ec615...eab Jeg velger å ikke sløse bort penger på kosemat i kantinen når jeg kan få mat hjemme, jeg ønsker meg nødvendige klær og utstyr til jul og bursdag, jeg vurderer om jeg trenger noe før jeg kjøper det, jeg går ikke ut hver helg, merkeklær har ingen verdi for meg med mindre det er godt turtøy. Hvordan du klarer å bruke 10-17 tusen i måneden er meg en gåte når du får alle utgifter dekket. 1
solfaktor1 Skrevet 19. oktober 2015 #37 Skrevet 19. oktober 2015 Hvis han er veldig flink så kan du jo øke til 1000,- mnd. Det er hardt å være ung!
frk91 Skrevet 19. oktober 2015 #38 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg fikk 3000kr i mndspenger fra mine foreldre fra jeg var 18 år til jeg var ferdigutdannet. Synes dette var en grei ordning da jeg ikke trengte å jobbe mer enn annenhver helg under studiene, og fikk mye tid til å fokusere på skolen.
Kassiopeia Skrevet 19. oktober 2015 #39 Skrevet 19. oktober 2015 Synes heller ungdommer i den alderen burde jobbe litt framfor å tjene penger fra foreldrene ved å hjelpe til hjemme. På min arbeidsplass har vi mange ungdommer som jobber litt i løpet av måneden etter skoletid eller i helgene. De er ikke noe mindre flink enn oss som er i voksen alder. Når jeg først startet i jobben for noen år siden var den yngste av ungdommene 14 år gammel, og de andre var for det meste 16 år, samt et par på 18 år. For meg er det bare fordeler med at man får seg tidlig arbeidserfaring, trenger ikke å være mer enn ekstravakter i ny og ne, eller hele sommeren f.eks. Ikke bare får man erfaring med hvordan arbeidslivet fungerer, men det å få tjene sine egne penger, lære seg om forpliktelser og alt annet som hører med.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 19. oktober 2015 #40 Skrevet 19. oktober 2015 For øvrig, når jeg var 18 så fikk jeg beskjed om å finne meg en jobb om jeg trengte penger. Jobbet to jobber og fikk inn 2000 i måneden ✌
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå