Gå til innhold

Ukepenger til 18-åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får 1000,- i mnd, men bruker som regel mer enn dette. Av og til får jeg cash til å betale busskort som jeg trenger for å komme meg til skolen. Ellers har jeg litt penger oppspart fra sommerjobb.

Bruker f.eks:

Klær 400,-

Mat/café/spise ute 400,-

Fest 250,-

Busskort 350,-

Bursdagsgaver 150,-

Til dere som sier at 18-åringer burde jobbe: Skole er allerede 7 klokketimer per dag+lekser+fritidsaktiviteter+venner. I tillegg er det ekstremt vanskelig å få seg jobb.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får 1000,- i mnd, men bruker som regel mer enn dette. Av og til får jeg cash til å betale busskort som jeg trenger for å komme meg til skolen. Ellers har jeg litt penger oppspart fra sommerjobb.

Bruker f.eks:

Klær 400,-

Mat/café/spise ute 400,-

Fest 250,-

Busskort 350,-

Bursdagsgaver 150,-

Til dere som sier at 18-åringer burde jobbe: Skole er allerede 7 klokketimer per dag+lekser+fritidsaktiviteter+venner. I tillegg er det ekstremt vanskelig å få seg jobb.

Det eneste nødvendige jeg ser på listen din der er busskort. MÅ du spise ute hver mnd? MÅ du handle klær og feste for 800kr hver mnd?

Med 1000kr pr mnd så holder det i massevis. Så får han heller lære seg å prioritere og faktisk SPARE penger til ting man ikke trenger, men vil ha. Som festing, spise på restaurant osv.

Betaler man busskort og telefonregning selv så sitter man igjen med rundt 400kr pr mnd. Så får dere heller velge om dere vil bruke opp de pengene eller spare dem.

Anonymous poster hash: a97fc...266

• Liker 1
Skrevet

Bruker f.eks:

Klær 400,-

Mat/café/spise ute 400,-

Fest 250,-

Busskort 350,-

Bursdagsgaver 150,-

Herregud, for et budsjett. Foreldrene mine hadde ledd meg oppi trynet hvis jeg hadde våget å be om penger til å feste eller spise ute. Ikke noe av det du ramser opp er en nødvendighet en gang, med unntak fra busskortet. Når jeg leser sånne poster fra dagens bortskjemte ungdom så drømmer jeg meg tilbake til den dagens jeg begynte på VGS, for åtte år siden. Vi jobbet, sto på for det var sånn vi fikk lommepenger, og å gå siklende over foreldrene sine lommebøker eller gå til NAV var ikke noe samtale en gang. Nitti prosent av oss visste ikke hva NAV var en gang 😜

Anonymous poster hash: 0a1e4...577

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bruker f.eks:

Klær 400,- Du MÅ ikke bruke så mye hver måned. Sløsing

Mat/café/spise ute 400,- Du MÅ ikke spise ute for det beløpet HVER måned. Sløsing.

Fest 250,-

Busskort 350,-

Bursdagsgaver 150,-

Se det uthevede, for det er sløsing rett og slett. Ingen som trenger 800 per måned til tant og fjas. Videregående er ikke mange timene, for ofte har man ikke 7 timer hver dag. Lekser kan man gjøre i fritimer, venner MÅ man ikke være med hver eneste dag (dessuten treffer du mange av dem på skole og aktiviteter), du må heller ikke være med på en fritidsaktivitet hver dag. Dermed har du tid til å kunne jobbe en kveld (ca. 4 timer) hver uke + annenhver lørdag. Hadde jeg sløst på den måten der når jeg bodde hjemme, hadde jeg ikke fått penger hjemmefra til ting jeg hadde trengt. For å sløse, tjener ingen.

Red.: Strengt talt er det kun busskort hver måned som er en nødvendighet, det andre er bare tant og fjas fordi man velger det.

Endret av Jolene
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Får vel forsvare meg jeg da...

Jeg kan ikke huske sist jeg spiste ute, men hender jeg kjøper noe mat om jeg ikke skal hjem etter skolen. I tillegg får jeg ikke ekstra penger om foreldrene mine reiser vekk, og må da kjøpe mat selv. Har foreldrene mine glemt å kjøpe noe på butikken kjøper jeg det for egne penger (f.eks. vaskemiddel, frukt etc). Må også ofte kjøpe lunsj selv da vi ikke har brød hjemme. Kan be dem kjøpe f.eks yoghurt men kjøper den heller kald når jeg vil ha den. Kjøper derfor gjerne lunsj til 10-20 kr noen ganger i uka.

Jeg kjøper sjelden klær, men når et plagg fort koster 400kr har jeg regnet en gjennomsnittspris. Bare ei bukse (levis som varer) koster jo 1000 kr + andre klær + nye sko/jakker om jeg trenger det.

Fester absolutt ikke mye. Max en gang i mnd, ofte bursdag eller nå vorspiel til russekroer. Pengene her er inkludert transport (har en del venner som bor utenfor busstilbudet).

Søkte ca. 15 jobber i fjor uten særlig napp. Fikk deretter en sesongjobb fra April-Oktober og har tjent 25 000 kr (sesongarbeid). Har satt 20 000 av disse inn på sparekonto. Jeg vet ikke hva andre har, men jeg er på skolen fra 08.15-15.00 hver dag (okei 14.00 en dag og 15.45 en annen), resten kl 15.00.

Jeg bruker veldig lite penger sammenlignet med vennene mine og er den som unngår å kjøpe drink på byen, ikke kjøper bigbitemeny til 49 kr til lunsj. Ja, det går penger til noen unødvendige ting, men hvis hele gjengen bestemmer seg for å dra på café lar jeg ikke være å kjøpe noe for å spare penger når jeg har penger til det.

Og kjære alle folk: Jeg ber ikke om penger. Jeg får et beløp hver måned, 1000kr. 750 som jeg kan bruke på det jeg vil (mange får jo 200/uka=800/mnd) og får ting utenom. Det jeg bruker utenom har jeg tjent selv og jobbet for.

Endret av Drømmern
  • Liker 4
Skrevet

Jeg fikk ingenting, men fikk penger om jeg trengte det for kino, klær etc. Men så begynte jeg å jobbe når jeg var 16.. 

Samme her.

Anonymous poster hash: 3d728...0c6

Skrevet (endret)

Se det uthevede, for det er sløsing rett og slett. Ingen som trenger 800 per måned til tant og fjas. Videregående er ikke mange timene, for ofte har man ikke 7 timer hver dag. Lekser kan man gjøre i fritimer, venner MÅ man ikke være med hver eneste dag (dessuten treffer du mange av dem på skole og aktiviteter), du må heller ikke være med på en fritidsaktivitet hver dag. Dermed har du tid til å kunne jobbe en kveld (ca. 4 timer) hver uke + annenhver lørdag. Hadde jeg sløst på den måten der når jeg bodde hjemme, hadde jeg ikke fått penger hjemmefra til ting jeg hadde trengt. For å sløse, tjener ingen.

Red.: Strengt talt er det kun busskort hver måned som er en nødvendighet, det andre er bare tant og fjas fordi man velger det.

Jeg ville heller aldri brukt 400 på cafe/utemat i måneden... Men 400 i måneden på klær i gjennomsnitt, altså 4800 i året, er det mye altså? Tror de fleste VGS-elever får klær for mer enn dette i løpet av et år. Om Drømmern her vil kjøpe litt mindre klær, og heller "sløse" på å spise ute, så er det jo hans valg.

Dessuten så tror jeg ikke folk i denne tråden diskuterer det samme. Virker jo som bl.a. du Jolene tror at dette er "bonus-penger" i tillegg til det man trenger (ref. uthevet). Men sånn jeg forstår Drømmern, så får han disse pengene til å dekke sitt forbruk (altså i stede for, og ikke i tillegg til å få klær betalt av foreldre).

Hvis denne tråden skal bli vettug, så må man avklare premissene for ukelønn (hva har man ansvar for å kjøpe selv). Ellers blir det en "god dag mann økseskaft"-debatt.  

Endret av kanelsnurr
  • Liker 3
Skrevet

Når man er atten år burde man heller betale enn å få betalt om man bor hjemme!

Og dersom man hjelper mye til og er en ressurs går det vel opp i opp.

Men ukepenger kan man slutte med den dagen en er gammel nok til å få en ordentlig jobb synes jeg..

Anonymous poster hash: 94849...2fc

Skrevet

En 18 åring som går på VGS. Vi gir vår 1500. Da betaler vi busskort, nødvendige klær og mobil. Hun er flink å hjelper til hjemme da, lager en del middag og rydder og vasker. Skjønner ikke de som sier at 18 åringer ikke skal få penger av foreldrene.

Anonymous poster hash: 12a45...dfb
  • Liker 3
Skrevet

Når man er atten år burde man heller betale enn å få betalt om man bor hjemme!

Og dersom man hjelper mye til og er en ressurs går det vel opp i opp.

Men ukepenger kan man slutte med den dagen en er gammel nok til å få en ordentlig jobb synes jeg..

Anonymous poster hash: 94849...2fc

de fleste 18 åringer går vel på VGS, skal manikke forsørge barn til de er ferdig med VGS mener du? Ikke rar det blir mye frafall med slike holdninger...

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville heller aldri brukt 400 på cafe/utemat i måneden... Men 400 i måneden på klær i gjennomsnitt, altså 4800 i året, er det mye altså? Tror de fleste VGS-elever får klær for mer enn dette i løpet av et år. Om Drømmern her vil kjøpe litt mindre klær, og heller "sløse" på å spise ute, så er det jo hans valg.

Dessuten så tror jeg ikke folk i denne tråden diskuterer det samme. Virker jo som bl.a. du Jolene tror at dette er "bonus-penger" i tillegg til det man trenger (ref. uthevet). Men sånn jeg forstår Drømmern, så får han disse pengene til å dekke sitt forbruk (altså i stede for, og ikke i tillegg til å få klær betalt av foreldre).

Hvis denne tråden skal bli vettug, så må man avklare premissene for ukelønn (hva har man ansvar for å kjøpe selv). Ellers blir det en "god dag mann økseskaft"-debatt.  

Jeg synes 400 i mnd er mye på klær. Selv bruker jeg langt mindre enn det, fordi jeg heller kjøper kvalitetsklær de få gangene jeg trenger noe.

Jeg tror ikke at dette er bonuspenger - tvert om. Å legge ord i munnen på meg er dårlig debattskikk. Jeg tok utgangspunkt i egen situasjon, som var at jeg fikk etter behov. Hadde jeg da hatt penger og sløst dem bort, hadde jeg ikke fått noe mer. I den situasjonen jeg skrev til, hadde jeg fått fortalt at jeg sløste med de pengene jeg fikk (altså ikke at det skulle vært "bonuspenger"). Lær deg å lese til neste gang er du snill. Mange unger sløser bort penger på tant og fjas, men klager likevel over at de ikke har noe særlig med penger. 800 kr på tull, er da for meg sløsing.

• Liker 1
Skrevet

Det argumentet at vgs tar så mye tid at en ikke kan jobbe kjøper jeg ikke. Hadde selv en ekstravaktstilling uten faste vakter, men skjedde opptil flere ganger at jeg tok bussen rett fra skolen til jobb og jobbet til ti om kvelden. Gjorde lekser og øvde til prøver på bussen og i pausen. Dette var selvfølgelig ikke hverdagskost, men gikk fint en gang i blant. I tillegg jobbet jeg i alle ferier og ofte i helgene. Fordi jeg stilte opp når de hadde behov for meg, ble jeg gjerne spurt på privat melding før alle andre ble spurt og de gir meg enda vakter når jeg spør etter, selv om jeg bor et annet sted i landet.

Det at en faktisk har jobbet før en søker ekstrajobb ved siden av studiene er en enorm fordel. Har fått beskjed av jobben jeg har nå at CV-en var medvirkende til at jeg fikk jobben jeg har nå.

Anonymous poster hash: 102de...d8f
  • Liker 2
Skrevet

Det er slitsomt å måtte jobbe i tillegg til skolen. Jeg vet

I tillegg tjener man ikke så mye i times lønn i den alderen.

Men det er en fin erfaring,så jeg ser ikke noe galt i at ungdommen

jobber toppen 4 timer i uka-pluss lommepenger.

• Liker 1
Skrevet

Det argumentet at vgs tar så mye tid at en ikke kan jobbe kjøper jeg ikke. Hadde selv en ekstravaktstilling uten faste vakter, men skjedde opptil flere ganger at jeg tok bussen rett fra skolen til jobb og jobbet til ti om kvelden. Gjorde lekser og øvde til prøver på bussen og i pausen. Dette var selvfølgelig ikke hverdagskost, men gikk fint en gang i blant. I tillegg jobbet jeg i alle ferier og ofte i helgene. Fordi jeg stilte opp når de hadde behov for meg, ble jeg gjerne spurt på privat melding før alle andre ble spurt og de gir meg enda vakter når jeg spør etter, selv om jeg bor et annet sted i landet.

Det at en faktisk har jobbet før en søker ekstrajobb ved siden av studiene er en enorm fordel. Har fått beskjed av jobben jeg har nå at CV-en var medvirkende til at jeg fikk jobben jeg har nå.

Anonymous poster hash: 102de...d8f

Det er faktisk sykt vanskelig for ungdom å få seg ekstrajobb i dag. Hvem ville du ansatt. En uerfaren 18 åring eller en 25 år gammel serviceinnstilt svenske med masse erfaring? Jeg jobbet også da jeg gikk på vgs, og det var OK det, men i dag er det mye vanskeligere å skaffe seg ekstrajobb enn da jeg var ung.

• Liker 2
Skrevet

Dere som er eller har tenåring, hvor mye er vanlig å få i ukelønn?

Anonymous poster hash: 6b7fb...dcd

Ineg verdens ting.

Anonymous poster hash: d36e7...473

Skrevet

Det er slitsomt å måtte jobbe i tillegg til skolen. Jeg vet

I tillegg tjener man ikke så mye i times lønn i den alderen.

Men det er en fin erfaring,så jeg ser ikke noe galt i at ungdommen

jobber toppen 4 timer i uka-pluss lommepenger.

Hvis de klarer å finne en jobb lett, alså det må gå mye tid til søking av jobber-skolegangen er viktigere.

• Liker 1
Skrevet

"ikke

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk sykt vanskelig for ungdom å få seg ekstrajobb i dag. Hvem ville du ansatt. En uerfaren 18 åring eller en 25 år gammel serviceinnstilt svenske med masse erfaring? Jeg jobbet også da jeg gikk på vgs, og det var OK det, men i dag er det mye vanskeligere å skaffe seg ekstrajobb enn da jeg var ung.

Spørs hvilken jobb man har lyst på. Jeg jobbet med en 16 åring på et sykehjem, og hun skiftet blant annet bleier på folk. Jeg har hatt både 16-17 åringer i barnehagen til sønnen min som har arbeidet som vikarer. Jeg har hatt kjent folk som har arbeidet i kassen fordi at de har troppet opp, blide med CV og blitt ansatt på flekken. Sånn går da dagen.... Personlig, kommer jeg til å oppfordre sønnen min til å dra fra Norge og søke lykken andre steder i verden! 

Skrevet

Spørs hvilken jobb man har lyst på. Jeg jobbet med en 16 åring på et sykehjem, og hun skiftet blant annet bleier på folk. Jeg har hatt både 16-17 åringer i barnehagen til sønnen min som har arbeidet som vikarer. Jeg har hatt kjent folk som har arbeidet i kassen fordi at de har troppet opp, blide med CV og blitt ansatt på flekken. Sånn går da dagen.... Personlig, kommer jeg til å oppfordre sønnen min til å dra fra Norge og søke lykken andre steder i verden! 

Et sykehjem går an å jobbe på for en Vgs-elev, men barnehage blir verre. Datteren min er på skolen fra 8.40-15.30 hver dag. Så hun hadde ikke kunne jobbet i barnehage som ekstrahjelp. Barnehage er såvidt meg bekjent ikke åpen på helg (enda...) heller, så da utegår det. Butikker har hun vært innom overalt, men det er mange om beinet. Sykehjemmene her vi bor har mange vikarer, da særlig de som går helsefagarbeider og jobber på sykehjem/aldershjem i tillegg. Sykehjemmene foretrekker en som går helsefagarbeider kontra en vikar som går idrettslinja.

Det er vanskelig mange steder for å få seg jobb nå i disse dager. T.o.m godt voksne står ii lang arbeidledighetskø. 

Anonymous poster hash: 8f728...9ca

• Liker 1
Skrevet

Et sykehjem går an å jobbe på for en Vgs-elev, men barnehage blir verre. Datteren min er på skolen fra 8.40-15.30 hver dag. Så hun hadde ikke kunne jobbet i barnehage som ekstrahjelp. Barnehage er såvidt meg bekjent ikke åpen på helg (enda...) heller, så da utegår det. Butikker har hun vært innom overalt, men det er mange om beinet. Sykehjemmene her vi bor har mange vikarer, da særlig de som går helsefagarbeider og jobber på sykehjem/aldershjem i tillegg. Sykehjemmene foretrekker en som går helsefagarbeider kontra en vikar som går idrettslinja.

Det er vanskelig mange steder for å få seg jobb nå i disse dager. T.o.m godt voksne står ii lang arbeidledighetskø. 

Anonymous poster hash: 8f728...9ca

enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...