Gå til innhold

Ukepenger til 18-åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg var 18...bla-bla-bla...dagens ungdom bortskjemt....bla-bla-bla...

Samma gnålet hver gang en ungdomsforelder spør om råd (og med stor sannsynlighet fra småbarnsforeldre).

Anonymous poster hash: e74e8...0de

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk 400 kr mnd + penger til busskort.

Har aldri forstått det der med at ungdommer på videregående 'må' ha jobb ved siden av skolen, de er på skolen 30-35 timer i uken, så går det noen timer på å gjøre lekser i tillegg. De har allerede en fulltidsjobb med skolen. De fleste av oss syns det holder med de 37,5 timene i uken vi er på jobb, hvorfor skal en 18 åring jobbe mer en vi gjør?

Anonymous poster hash: 60b11...70c
  • Liker 2
Skrevet

Samma gnålet hver gang en ungdomsforelder spør om råd (og med stor sannsynlighet fra småbarnsforeldre).

Haha! :fnise:  :fnise:  :fnise:  Jeg er absolutt ikke en småbarnsforelder ;)

Skrevet (endret)

Hva slags gjerrige foreldre er det folka her har hatt? Er da absolutt ikke uvanlig at en 18-åring bruker 400 i mnd på å spise ute. Det tilsvarer 1 resturantbesøk og en kebab. Nesten alle jeg gikk på vgs med hadde råd til å spise på Subway flere ganger i uka.

Endret av mr92
  • Liker 1
Skrevet

Hva slags gjerrige foreldre er det folka her har hatt? Er da absolutt ikke uvanlig at en 18-åring bruker 400 i mnd på å spise ute. Det tilsvarer 1 resturantbesøk og en kebab. Nesten alle jeg gikk på vgs med hadde råd til å spise på Subway flere ganger i uka.

Hvor spiser du hen?

400kr for meg er 2-3 resturanger besøk (lille Saigon, rice bowl etch..)

Anonymous poster hash: 3d728...0c6

Skrevet

Jeg er 18 år og får 1500 kr hver av mor og far som da blir 3000 kroner i måneden. Dette skal dekke alt og jeg kan ikke spørre om noe "mer" bare fordi. Mange av dere vil kanskje synes at jeg er bortskjemt og får alt for mye. Men med de jeg kjenner som bare får penger når de spør, typ 100 kroner de gangene de spør, ender jo opp med å sløse bort disse pengene. Jeg som får en fast sum kan porsjonere disse ut og det er lettere å sette over på sparekonto da. De fleste jeg kjenner som får penger når de spør er de som har foreldre som har spart penger for dem siden de var små. Skal sies at jeg jobber tre ganger i uken og det er slitsomt for ungdom å jobbe med full skole i tillegg, derfor skjønner jeg at mange ikke har skaffet seg jobb. De dagene jeg jobber slutter jeg på skolen 1545, starter på jobb 1600 og er ferdig 2230, det suger ut energien så jeg skjønner at mange ungdom kanskje utsetter det å skaffe seg en jobb siden det tar mye tid. Skal sies at det er gull verdt med arbeiderfaring noe jeg har merket selv da det er mye lettere å få jobb da. Nå sporer jeg nok veldig av, men synet på det mange av dere mener en ungdom skal bruke av penger virker veldig urealistisk.

Skrevet

Jævelig sært å gi attenåringen sin uke/månedspenger, trenger du ekstra tråd til putene du syr?

Anonymous poster hash: 6106b...935
  • Liker 3
Skrevet

Jeg fikk 1000kr mnd og mer penger dersom jeg trengte noe mer.

Foreldrene mine har over gjennomsnittet med penger, ingen av vennene mine fikk så mye, de fikk kanskje rundt 7-800kr å rutte med.

Anonymous poster hash: a042e...017

Skrevet

Tenker jeg også, her er det mange prinsippfaste sjeler som enten ikke har barn selv, eller som er småbarnsforeldre. Du har faktisk plikt til å forsørge ditt barn til det er ferdig på VGS, noe de fleste 18 åringer går på.

Anonymous poster hash: 12a45...dfb

• Liker 2
Skrevet

Få seriøst 18-åringer ukelønn?? :skratte: Hve skjedde med å skaffe seg ærlig og redelig arbeid?

• Liker 3
Skrevet

Få seriøst 18-åringer ukelønn?? :skratte: Hve skjedde med å skaffe seg ærlig og redelig arbeid?

VGS og svensk innvandring ( som gjør det umulig for ungdom uten erfaring å få jobb) var vel det som skjedde med det...

• Liker 2
Skrevet

VGS og svensk innvandring ( som gjør det umulig for ungdom uten erfaring å få jobb) var vel det som skjedde med det...

Jeg fikk stipend på VGS som holdt i lange baner. Fikk ikke mye heller.

• Liker 2
Skrevet

Det er faktisk sykt vanskelig for ungdom å få seg ekstrajobb i dag. Hvem ville du ansatt. En uerfaren 18 åring eller en 25 år gammel serviceinnstilt svenske med masse erfaring? Jeg jobbet også da jeg gikk på vgs, og det var OK det, men i dag er det mye vanskeligere å skaffe seg ekstrajobb enn da jeg var ung.

Kan godt være at det er vanskelig noen steder, men at det er sykt vanskelig for alle ungdom er jeg ikke enig i. Jeg skrev innlegget du siterte og er selv tjue år gammel, altså er det bare to år siden jeg var atten og gikk på vgs. 

Jeg søkte på mange jobber i fjor ettersom det er stor konkurranse hvor jeg studerer, så jeg vet det kan være vanskelig, men fikk jobb til slutt. En må gjerne søke på litt mer enn bare butikkjobber.

Anonymous poster hash: 102de...d8f

• Liker 1
Skrevet

Bor du hjemme ( som de fleste gjør) får du ikke stipend.

• Liker 4
Skrevet

Kan godt være at det er vanskelig noen steder, men at det er sykt vanskelig for alle ungdom er jeg ikke enig i. Jeg skrev innlegget du siterte og er selv tjue år gammel, altså er det bare to år siden jeg var atten og gikk på vgs.

Jeg søkte på mange jobber i fjor ettersom det er stor konkurranse hvor jeg studerer, så jeg vet det kan være vanskelig, men fikk jobb til slutt. En må gjerne søke på litt mer enn bare butikkjobber.

Tror det er lettere for 20 år gamle studenter enn 18 år gamle vgs elever. Her i Oslo er det i alle fall veldig vanskelig, mange studenter, mange svensker, mange med mer erfaring. +at foreldre faktisk er pliktet til å forsørge barna sine så lenge de går på vgs, så jeg syntes virkelig ikke det er for mye forlangt.

• Liker 2
Skrevet

Tror det er lettere for 20 år gamle studenter enn 18 år gamle vgs elever. Her i Oslo er det i alle fall veldig vanskelig, mange studenter, mange svensker, mange med mer erfaring. +at foreldre faktisk er pliktet til å forsørge barna sine så lenge de går på vgs, så jeg syntes virkelig ikke det er for mye forlangt.

Hadde også jobber da jeg var atten, men de fikk jeg med letthet. To da jeg var femten (en hadde jeg et halvt år, den andre i fire), en da jeg var seksten (sommerjobb) en da jeg var sytten (begynte i den da jeg fylte atten, ettersom det var et krav for jobben). Kun en av disse var butikkjobb, resten fant jeg ved å forhøre meg rundt og lese stillingsannonser i lokale aviser. Flere av disse ønsket unge mennesker, kanskje litt pga tariff.

• Liker 1
Skrevet

Er reglene endret da? Er ikke så mange år siden jeg gikk ut av VG.

Skrevet

Jeg bodde hjemme (bor bare med pappa) og fikk nesten 2000 i måneden i stipend hele VGS (2012-2015), selv om pappa tjener veldig bra. Han har noe skattefradrag pga utleie og eget firma, så skattelistene viser 0 og wholaa stipend på meg. Stipendet ble bare ekstra lunsjpenger og ekstra penger til shopping for meg, i tillegg til ukepenger og senere penger fra egen jobb.

Stipendordningen funket nok ikke helt som tenkt alltid, men tror de har endret det nå da. 

Anonymous poster hash: dd910...58a

Skrevet

Først latterliggjør du de som får lommepenger, og så innrømmer du at du fikk det selv?  Er det virkelig så mye bedre å få det av staten enn å få det av foreldrene?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...