Gå til innhold

Ukepenger til 18-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er eller har tenåring, hvor mye er vanlig å få i ukelønn?

Vår 18-åring får 200 kr uken. Han er veldig flink til å hjelpe til hjemme, og har mange faste ansvarsområder.

Jeg begynner å lure på om han får for lite. Sønnen til noen venner av oss får dobbelt så mye, samtidig som han gjør mye mindre i huset.

Anonymous poster hash: 6b7fb...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får selv 500 kr i måneden for halvparten går til sparekonto. Vil si at jeg gjør en god del i hjemmet, men er ikke derfor jeg får penger.

200 kr i uken høres mye ut, men det kommer vel an på om dere betaler f.eks. telefonregning, kino, nødvendige klær, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 bør holde når det er til godteri og kino liksom.

Han kan jo tjene penger selv til ekstra ting hvis han trenger.

 

 



Anonymous poster hash: 5ef8a...3a3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingenting, men fikk penger om jeg trengte det for kino, klær etc. Men så begynte jeg å jobbe når jeg var 16.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingenting, hadde en liten jobb jeg tjente pengene mine fra. 

 

Synes ikke 200 kr uken høres så lite ut egentlig. 



Anonymous poster hash: b3e8a...cf4
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

200 kr i uka er kanskje lite for en ungdom, men er det ikke vanlig at ungdom over 16 har en ekstrajobb og at ukelønn avvikles når de blir så store?

Hva hun selv da?

Anonymous poster hash: c591f...14d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk 200 kr i ukepenger på ungdomsskolen og videregående. brukte de som regel på mat i lunsjen på skolen:p dette er ca 10 år siden



Anonymous poster hash: 99a05...f07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke 18. Åringen en jobb der han tjener egne penger?

Anonymous poster hash: 42701...ea7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 18 fikk jeg noen ganger penger av foreldrene mine, dersom de ønsket det selv. Jobbet deltid i en butikk ved siden av skolen. Hvorfor jobber ikke 18-åringen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slutt på ukepenger her når jeg var 18. Har i grunn aldri hørt om 18-åringer som ukelønn, men det er kanskje slik det har blitt nå.

Jeg hadde helge- og feriejobb fra 16-årsalderen. Tjente et par tusen i mnd. Hvis det var noe spesielt, så spytta foreldrene mine i litt.

Det var forventet at jeg bidro i husarbeidet. Det er slikt man pleier å gjøre når man er voksen.

 

Er det noe rart de som vokser  opp i dag har store forventninger.



Anonymous poster hash: 94c00...2b7
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 18-åring bør ikke få ukelønn. Da er man voksen nok til å ha en liten jobb ved siden av skolen eller en sommerjobb man kan leve av resten av året. Det er bedre å betale han litt hvis han gjør noe spesielt, f.eks hjelper til med vedhogst en hel dag. Vanlig husarbeid bør en 18-åring gjøre uten å få penger for det.



Anonymous poster hash: 64a24...375
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mocchhaa

 

En 18-åring bør ikke få ukelønn. Da er man voksen nok til å ha en liten jobb ved siden av skolen eller en sommerjobb man kan leve av resten av året. Det er bedre å betale han litt hvis han gjør noe spesielt, f.eks hjelper til med vedhogst en hel dag. Vanlig husarbeid bør en 18-åring gjøre uten å få penger for det.

Anonymous poster hash: 64a24...375

 

 

Han eier jo ikke akk huset heller da. Enig i at det går ant å hjelpe til, men synes ikke det er noe galt at en 18 åring får litt ekstra penger. Jobb eller ikke. Synes det er fint å belønne noen som oppfører seg bra å hjelper til uansett. Man er fortsatt ung. Er ikke dermed sakt at de ikke kan eller burde prøve å få seg en jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke ukelønn i det hele tatt når jeg var 18 år gammel. Når jeg var 18 år gammel, så hadde jeg en jobb og tjente egne penger. Er det ikke mulig for sønnen din å få seg en deltidsjobb e.l.? 200,- i uken høres lite ut med tanke på hva ting koster den dag i dag. Men jeg synes at en som er 18 år har bare godt av å få seg en jobb på siden hvis han/hun vil ha mer penger å rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke ukepenger når jeg var 18. Begynte å jobbe om sommeren og helger/kvelder. 

 

Edit: og dette er bare 4 år siden. 

Endret av strawberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg var 17-18 fikk jeg 800kr i måneden for å "lære å porsjonere ut" haha! Mamma trodde visst jeg var håpløs økonomisk. Nå studerer jeg og jobber ved siden av og sparer 8000-10000 i måneden. Er ikke alltid kjempelett å få deltidsjobb, jeg brukte 11 (!!) måneder på å søke før jeg fikk napp!

Anonymous poster hash: 5e459...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 18åring betegnes som voksen og skal i mine øyne ikke "få" penger om han ikke hjelper til hjemme. Gjør han det kan han få litt. Synes 200 i uka slett ikke er lite.

Men hvorfor jobber han ikke?

Anonymous poster hash: a97fc...266

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 18åring betegnes som voksen og skal i mine øyne ikke "få" penger om han ikke hjelper til hjemme. Gjør han det kan han få litt. Synes 200 i uka slett ikke er lite.

Men hvorfor jobber han ikke?

Anonymous poster hash: a97fc...266

Sorry, fikk ikke med meg at han er flink hjemme. Da synes jeg 200 kr er nok.

Anonymous poster hash: a97fc...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som sier at 18-åringer ikke skal få penger pga da er de voksne og skal få seg jobb for å tjene penger..

 

Det er faktisk ikke alle steder det flommer over av deltidsjobber til ungdom! Har selv en 18-åring som har holdt på lenge for å få seg en fast ekstrajobb i tillegg til at hun går på vgs. Hun begynte å lete før hun ble myndig, men da var alltid svaret at de vil ha 18-åringer og ikke de som ikke er myndige. Her vi bor er det veldig avhengig av bekjentskaper og foreldrenes kontaktverk om de finner seg ekstrajobb eller ei. Dessverre så har ikke vi det største kontaktnettverket da vi ikke er herifra...

 

Og en 18-åring har jo også behov for penger, så da blir det foreldrene som må gi et bidrag. Faren og meg (bor ikke sammen) setter inn 500kr hver på konoten hennes i måneden. Da holder hun det meste selv, også hjelper heller vi til de gangene hun har behov for klær/sko/joggesko/frisør. Men da altså bare nødvendigheter. Er det f,eks et unødvendig klesplagg som en kjole eller ei merkebukse så får hun spare selv. 

 

Hun er veldig flink til å passe småsøstrene sine, passer husdyrene hvis vi er bortreist, passer lillesøsteren sin hvis både mannen min og meg jobber kveld (turnusarbeidere begge to), og likedan søsteren hun har hos faren når det er behov der. Hun deltar og naturligvis i husarbeid og daglige gjøremål. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...