Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er også lei :D Jeg leser ikke blogger, kun om jeg leter etter matoppskrifter (som fiskeboller), likevel er ikke bloggverdenen til å unngå, spesielt hva gjelder "de store", da leser vg.no/db.no daglig.

"SOPHIE ELISE KLØDDE SEG I RUMPA!! Dagbladet har forsøkt å nå henne for en kommentar, uten å lykkes"

"Voe legger ned bloggen!" "Voe har begynt å blogge igjen!"

Jeg bryr meg ikke, eller, jeg kan jo ikke la være å berømme forretningsansen deres, da "nevnt i media = flere klikk = mer penger". 

Faktisk leser jeg en del forum, fordi folk sine meninger er interessante, men jeg får ingenting ut av å lese blogger, fordi det er et enmannshow.

Enkelte toppbloggere kan det da heller ikke være sunt å følge, spesielt om man er ung og lett påvirkelig. La oss se "mammatilmichelle", Anna Rasmussen*, som skal være ganske så 'pop' hos unge lesere, 10-12-åringer. Om jeg hadde ei datter på den alderen, ville jeg nedlagt forbud mot å lese bloggen hennes, da jeg ikke synes noe om å være 20 (eller hva hun er) og ha 3 barn med 3 forskjellige menn. Da sender man feil signaler, mener jeg, også kombinert med det faktum at hun visstnok ikke (?) har særlig med utdanning og har vist seg noe avkledd i tillegg

Toppbloggere skaper et bilde, og det er ikke enkelt for lesere å skille mellom hva som er ekte og falskt.

*Da tid er noe jeg har mye av, har jeg lest 22 sider her på KG om tråden dedikert til henne - alt jeg vet om Anna er det andre har skrevet der.

Jeg skulle ønske at media slutta med å bry seg og å gjengi hver eneste ting disse bloggerne tenker og mener og gjør. Jeg vil ha undersøkende journalistikk, som Dagbladets sak mot SOS Rasisme. Hemoroiden min er mer spennende enn at tøyta Sohpie Elise oppfordrer til Freia påaskeeggboikott eller hvem i bloggverden som ligger med hvem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
5 timer siden, Lammelåret skrev:

Og hvorfor legger foreldre ut kjærlighetserklæringer til småbarn på bloggen sin? Slik at de kan lese det om fem år? Eller for å demonstrere morskjæleiken? Det er en snodig ting å gjøre..

Jeg tror alternativ 2. De skal vise hvor gode mødre de er og ønsker å bli hyllet for det. Litt morsomt at samtidig som de vil vise sine gode sider så fremstår de som enda mer selvsentrerte enn de allerede er. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Dessverre bak betalingsmur: http://pluss.vg.no/2016/06/20/2442/2442_23712262 : Handler om at toppbloggere gir ulovlige medisinske råd .

Oppdatert:

Dagbladet har også skrevet om saken, slik at man kan få med seg innholdet: http://www.kjendis.no/2016/06/21/kjendis/ernering/helsevesen/internett/blogg/44566837/#_ga=1.133524110.1026420873.1439991700

Også hos Aftenposten: http://www.aftenposten.no/norge/Mattilsynet-Bloggere-gir-ulovlige-medisinske-rad-566930b.html

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er å håpe da, at rette myndighet innfører konsekvenser for bloggeren som bryter regelverket. ikke uventet er det ingen av bloggerne som ønsker å kommentere saken. Kjent strategi, man bare lukker øyne og ører for kritikk og fortsetter som ingenting har hendt. Blir verre å diskredisere Mattilsynet, eller moderere dem bort slik som ellers skjer.

Jeg erkjenner at jeg er skuffet over den manglende oppfølgingen av bloggeren på andre områder. Brudd på markedsføringsloven handler også om å utnytte den sårbare unge delen av leserskaren, men FO følger jo ikke dette opp. Datatilsynet og Barneombudet skyver ansvaret over på hverandre i forhold til retten til privatliv for bloggerbarna. 

Hittil er det vel bare Statens legemiddelverk og Skatteetaten som har raslet med sablene, men det er å håpe at også andre instanser kommer på banen. 

Endret av CecilieX
Endret til korrekt myndighet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement

Jeg skrev i tråden på aktueltforumet at jeg mener annonsørene må stilles til ansvar. Hvorfor skal offentlige instanser holde på med disse drittungene som ikke respekterer grenser eller andre mennesker, når de kan gå direkte til kilden for løgn og bedrag? Ja til å bøtlegge bedrifter som lyver i blogger og forøvrig ikke respekterer lover og regler for hva og hvor man kan markedsføre ulike produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MinnaMilanda skrev:

Jeg skrev i tråden på aktueltforumet at jeg mener annonsørene må stilles til ansvar. Hvorfor skal offentlige instanser holde på med disse drittungene som ikke respekterer grenser eller andre mennesker, når de kan gå direkte til kilden for løgn og bedrag? Ja til å bøtlegge bedrifter som lyver i blogger og forøvrig ikke respekterer lover og regler for hva og hvor man kan markedsføre ulike produkter.

Men disse store kommersielle bloggerne er voksne folk som vasser i millioninntekter ved å fungere som reklamekanaler. Andre selvstendig næringsdrivende hadde aldri fått holde på med så mange åpenbare brudd på retningslinjer og regelverk. Hvorfor får kommersielle toppbloggere det? Fordi de er unge kvinner som spiller på utseende og derfor ikke bør tas alvorlig? Dette er voksne folk med millionlønn og de bør behandles deretter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/30/2016 at 17.25, Tom/Loki skrev:

Er jo bare å la vær å lese da

Hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at å være lei av blogger og bloggere generelt ikke nødvendigvis går på selve innholdet i bloggene, men de endeløse bruddene på markedsføringsloven og åndsverksloven som bloggerne er pliktige til å sette seg inn i. Samt innselgingen av produkter som svangerskapsplanlegging, kostholdsprodukter, kosmetiske injeksjoner og kontaktlinser uten et snev av verken kompetanse eller kritisk sans til hva de selv går god for og ansvar for hvordan de påvirker leserne sine. 

Så, er det å "slutte å lese blogger" veien å gå når man har et kritisk blikk på hva store, selvstendig næringsdrivende registrert som AS i Brønnøysundregisteret lirer av seg gjennom tre daglige innlegg i en gjennomkommersialisert markedskanal som det en blogg som MtM.no, SE.no, CBE.no, og AB.no er i dag? Blogger som nettaviser trykker til sitt bryst og eksponerer videre?

Hvorfor skal akkurat bloggerne være fritatt for kritikk når de drar inn millioner til bedriften sin på å selge naive lesere til annonsørene?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cement
51 minutter siden, Ultiva skrev:

Men disse store kommersielle bloggerne er voksne folk som vasser i millioninntekter ved å fungere som reklamekanaler. Andre selvstendig næringsdrivende hadde aldri fått holde på med så mange åpenbare brudd på retningslinjer og regelverk. Hvorfor får kommersielle toppbloggere det? Fordi de er unge kvinner som spiller på utseende og derfor ikke bør tas alvorlig? Dette er voksne folk med millionlønn og de bør behandles deretter.

Bloggere får ikke holde på som de vil selv om annonsørene stilles til ansvar. En annonsør som bøtelegges for villedende eller ulovlig markedsføring, kan eventuelt rette kravet videre mot bloggeren - hvordan de løser dette er deres problem.

Jeg tror at dette vil ha en preventiv effekt, og sånn sett er den beste løsningen for å beskytte forbrukerne. At bloggere får et manus med korrekt produktinformasjon de må forholde seg til, er bedre enn at de slippes løs for deretter å (evt) få bøter. Da er jo forbrukerne allerede lurt og skaden er skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MinnaMilanda skrev:

Bloggere får ikke holde på som de vil selv om annonsørene stilles til ansvar. En annonsør som bøtelegges for villedende eller ulovlig markedsføring, kan eventuelt rette kravet videre mot bloggeren - hvordan de løser dette er deres problem.

Jeg tror at dette vil ha en preventiv effekt, og sånn sett er den beste løsningen for å beskytte forbrukerne. At bloggere får et manus med korrekt produktinformasjon de må forholde seg til, er bedre enn at de slippes løs for deretter å (evt) få bøter. Da er jo forbrukerne allerede lurt og skaden er skjedd.

Jeg er helt enig med deg i at annonsørene må stilles til ansvar. På lik linje med bloggerfirmaene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement
15 minutter siden, Ultiva skrev:

Jeg er helt enig med deg i at annonsørene må stilles til ansvar. På lik linje med bloggerfirmaene.

Absolutt bloggbedriftene også. Tanken er at annonsørene og bloggere får ordne opp seg i mellom, og ikke minst at forbrukerne beskyttes best mulig. Det er lite trolig at en annonsør ikke vil søke erstatning av en blogger dersom bloggeren har dratt avgårde med løgner som er helt way off det annonsøren har briefet dem på.

Ikke helt likt, men i nærheten av måten et reklamebyrå jobber. De forholder seg til kundens produktinformasjon og så lenge annonsøren godkjenner før publisering kan vedkommende ikke i ettertid skylde på reklamebyrået for feil innhold i reklamen. Og vice versa. Noe forenklet sagt.

 

Endret av MinnaMilanda
Føyd til et par ord i en setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Tom/Loki skrev:

Er man lei trenger man jo ikke å lese, så enkelt .

Akk, dette vår tids svar på alt som er mer komplekst enn å ta på seg skoene: bare å la være. Bare la være å lese, la være å bry seg, la være å se på, la være å uttale seg,  la være å gjøre noe som helst som skaper gnisninger og utvikling. Hvor fører det oss om vi ser på dette med samfunnsperspektivbrillene på? Spørsmålet er ikke nødvendigvis rettet til deg, du trenger ikke svare. Hvis vi alle satte oss på ræva og lot være å bry oss om negative tendenser vi ser og reagerer på;  hvem gagner det? Jeg kan svare selv. De som uten skrupler og samvittighet tjener penger på andres usikkerhet, utnytter barn og unges usikkerhet, ungdom som også må få lov til å ha forbilder (ikke alle kan ha Freddy Mercury som idol, jeg innser det, men han prøvde kun å selge meg musikken sin), forbilder som ofte kynisk pusher produkter på dem, produkter som kan være skadelige, men uansett gjør bloggerne rike og ungdommene kunne like gjerne brent pengene sine. De får ikke god musikk, engang. 

I

 

 

Endret av Francis
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok blitt sagt før, men trenger å si det igjen. For å kutte ut blogger så må man jo kutte ut alle nettaviser. For voksne mennesker som leser nyheter som betyr noe, så er det umulig å ikke bli peppra med blogger relaterte innlegg. Jeg sluttet å lese blogger for en god stund siden. Alikevel er trynene til flere bloggere veldig synlige i det som pleide å være seriøse nettaviser. Bloggverdenen er umulig å unngå, uansett. Når det blir en big deal at SE har gått opp 9 kg og at hun er "bifil" og dette blir slått opp i Norges største aviser så slipper man ikke unna bloggverdenen. For ikke å snakke om det syke fokuset på Anna Rasmussen. Ja, vi kan slutte  å lese blogger hvis de irriterer oss, men bloggerene er jo overalt- dermed er de umulige å unngå. Og jeg henger meg på trådstarters poeng; Jeg er så lei bloggverden at jeg vil spy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom/Loki
9 timer siden, Francis skrev:

Akk, dette vår tids svar på alt som er mer komplekst enn å ta på seg skoene: bare å la være. Bare la være å lese, la være å bry seg, la være å se på, la være å uttale seg,  la være å gjøre noe som helst som skaper gnisninger og utvikling. Hvor fører det oss om vi ser på dette med samfunnsperspektivbrillene på? Spørsmålet er ikke nødvendigvis rettet til deg, du trenger ikke svare. Hvis vi alle satte oss på ræva og lot være å bry oss om negative tendenser vi ser og reagerer på;  hvem gagner det? Jeg kan svare selv. De som uten skrupler og samvittighet tjener penger på andres usikkerhet, utnytter barn og unges usikkerhet, ungdom som også må få lov til å ha forbilder (ikke alle kan ha Freddy Mercury som idol, jeg innser det, men han prøvde kun å selge meg musikken sin), forbilder som ofte kynisk pusher produkter på dem, produkter som kan være skadelige, men uansett gjør bloggerne rike og ungdommene kunne like gjerne brent pengene sine. De får ikke god musikk, engang. 

I

 

 

Har du hørt om Ironi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi er å uttrykke det stikk motsatte av hva man mener, samtidig som det tydelig kommer frem hva man faktisk mener.

Hvor er ironien her?: Er man lei trenger man jo ikke å lese, så enkelt .

Endret av Cornucopia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...