Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Den 4/18/2016 at 14.54, CecilieX skrev:

Kom over en liten kommentar i VG vedr. artikler om bloggere, og hvorfor de velger å skrive om dem. Jo, nettopp fordi de er noen av de mest leste. Ikke ny kunnskap dette, men nå er det også dokumentert.

http://imgur.com/RkBX2y3

Midterste spalte, som svar til leser

Edit: Artikkelen som var en av de mest leste var om Riise sin støtte til Anna Rasmussen (så slipper man å klikke seg inn og bidra enda mer til klikk på nevnte artikkel)

Merkelig at de ikke skriver om noe som faktisk kan ha betydning da, som den ekstreme eksponeringen av barn i disse bloggene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser det, men er det seriøst at de har menn som managere? Det står det, også er det flere menn som blogger med dem liksom. Femi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er mange skremmende holdninger blant bloggerne, og helt sinnsykt hva de er villige til å gjøre for oppmerksomhet. Bloggsirkuset har blitt det nye paradise hotel. Så nettopp en snap fra Krissssy med selv-test for klamydia i hånda med teksten "Altså.." 

Hvorfor gjør de dette egentlig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vackra skrev:

Syntes det er mange skremmende holdninger blant bloggerne, og helt sinnsykt hva de er villige til å gjøre for oppmerksomhet. Bloggsirkuset har blitt det nye paradise hotel. Så nettopp en snap fra Krissssy med selv-test for klamydia i hånda med teksten "Altså.." 

Hvorfor gjør de dette egentlig?

Penger. De virker ikke til å bry sig om hva de legger ut så lenge det gir klikk og penger i kassen.

Så uendelig trist når klikk-tørsten går ut over uskyldige. Spesielt barn :icon_frown:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zaza

Blogging har gått fra å være en hobby på jenterommet til å bli en kynisk reklamekanal. Og jeg tror at det autentiske, oppriktige forsvinner på veien. Så mye for å ville inspirere, glede og dele tanker med andre, når man i bunn og grunn ender opp med å bli en levende reklameplakat. Jeg tror at i mange tilfeller er det slik at pengene råder dessverre. Bare se hvor like innleggene er på de forskjellige bloggene, de skriver jo stort sett om det samme hele gjengen. Bildene er iscenesatte og like lite troverdige som reklamen jeg kjapt blar forbi når jeg leser ukeblad. De genererer klikk og tjener penger på noe så banalt som å fortelle oss hva de bruker dagene på, dette med den klisjefylte hyggelige venninnestemmen. Problemet er at de "uskyldige" hverdagsinnleggene i tillegg forteller oss hva vi bør kjøpe og leve. En kynisk verden som stimulerer til selvforherligelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linker til egen blogg igjen og et innlegg jeg kaller "Blogg til salgs!":
http://emiliesskap.blogg.no/1462815315_blogg_til_salgs.html

Dersom du av en eller annen grunn ikke ønsker å trykke deg inn, så er det kjappe resymeet at jeg som Norges kanskje største transblogger har fått en del tilbud om sponsormidler, men så langt har takket nei til absolutt alle. Først og fremst fordi jeg blogger anonymt og derfor ikke vil gi bort personalia til hvem som helst, men jeg har også en veldig begrenset økonomi og i det siste har det faktisk dukket opp tilbud på produkter jeg kunne tenke meg å prøve, og som jeg ikke har råd til å kjøpe selv med dagens budsjett. Likevel er jeg veldig usikker på hva jeg skal svare, for om jeg først begynner å si ja, vil jeg da klare å si nei til produkter jeg vet jeg ikke kan stå inne for, når jeg har fått kjenne på hvordan det er å ha noen ekstra kroner hver måned?

Troverdigheten min er noe av det mest verdigfulle jeg har som blogger, og jeg vet ikke om jeg er villig til å potensielt legge den ut for salg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Deltidsjente skrev:

Linker til egen blogg igjen og et innlegg jeg kaller "Blogg til salgs!":
http://emiliesskap.blogg.no/1462815315_blogg_til_salgs.html

Dersom du av en eller annen grunn ikke ønsker å trykke deg inn, så er det kjappe resymeet at jeg som Norges kanskje største transblogger har fått en del tilbud om sponsormidler, men så langt har takket nei til absolutt alle. Først og fremst fordi jeg blogger anonymt og derfor ikke vil gi bort personalia til hvem som helst, men jeg har også en veldig begrenset økonomi og i det siste har det faktisk dukket opp tilbud på produkter jeg kunne tenke meg å prøve, og som jeg ikke har råd til å kjøpe selv med dagens budsjett. Likevel er jeg veldig usikker på hva jeg skal svare, for om jeg først begynner å si ja, vil jeg da klare å si nei til produkter jeg vet jeg ikke kan stå inne for, når jeg har fått kjenne på hvordan det er å ha noen ekstra kroner hver måned?

Troverdigheten min er noe av det mest verdigfulle jeg har som blogger, og jeg vet ikke om jeg er villig til å potensielt legge den ut for salg.

Interessant tanke der!

Men jeg tenker, at så lenge du er åpen med hva som er annonse og sponset og hva som ikke er det så er det ok. Merk alt som er sponset, vær åpen og ærlig, så beholder du troverdigheten din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Deltidsjente Jeg skjønner hvorfor du vegrer deg, virkelig. Kanskje EN stor sponsor hadde vært noe for deg, dvs en som betaler for innlegg, ikke bare sender produkter som du må skatte av? På den måten kan du beholde integriteten din, avhengig av hva slags produkt du ønsker å annonsere for? :vetikke:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og @Deltidsjente, så hadde det jo vært utrolig bra med ærlige innlegg om hvordan produkter faktisk funker :) jeg stoler ikke et sekund på annonseinnlegg fra bloggere som synes alt er fantastisk, men kjøper gjerne noe om det er virker bra etter å ha lest en forumtråd etc. Ærlige omtaler er gull verdt :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner skepsisen din @Deltidsjente . Greit nok å velge det første produktet du vil vise fram. Sikkert noe du har siklet på lenge og hatt veldig lyst på å prøve. Neste produkt er sikkert også greit å si din ærlige mening om. Men etterhvert vil du bli tilbudt mye penger for produkter du egentlig ikke føler du kan stå inne for 100%. Og da har du rukket å bli vant med ekstra penger/eksklusive produkter. Da blir det vanskelig å si nei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Interessant tanke der!

Men jeg tenker, at så lenge du er åpen med hva som er annonse og sponset og hva som ikke er det så er det ok. Merk alt som er sponset, vær åpen og ærlig, så beholder du troverdigheten din.

Jeg har en følelse av at det kan bli vanskelig å holde seg ærlig når jeg blir betalt for å omtale produktet. Hvis de risikerer negativ omtale, går de heller til noen som lovpriser alt de blir betalt for å lovprise.

3 timer siden, Francis skrev:

@Deltidsjente Jeg skjønner hvorfor du vegrer deg, virkelig. Kanskje EN stor sponsor hadde vært noe for deg, dvs en som betaler for innlegg, ikke bare sender produkter som du må skatte av? På den måten kan du beholde integriteten din, avhengig av hva slags produkt du ønsker å annonsere for? :vetikke:

Her tar du opp noe viktig som jeg kuttet ut fra innlegget mitt for at det ikke skulle bli for langt og for sprikende - selv om jeg bare mottar produktet så regnes det fortsatt som skattbar inntekt, og dermed vil det i praksis bety at jeg går i tap. Det hadde kanskje vært noe med en stor sponsor som betaler for innlegg og betaler godt så jeg slipper alle disse småproduktene. Men dem tror jeg det er langt mellom, for de driver jo ikke med veldedighet, de ønsker jo å tjene penger de også.

3 timer siden, mamsi skrev:

Og @Deltidsjente, så hadde det jo vært utrolig bra med ærlige innlegg om hvordan produkter faktisk funker :) jeg stoler ikke et sekund på annonseinnlegg fra bloggere som synes alt er fantastisk, men kjøper gjerne noe om det er virker bra etter å ha lest en forumtråd etc. Ærlige omtaler er gull verdt :) 

Jeg er 100% enig i det du sier. Men jeg føler det er vanskelig å være ærlig når du blir betalt for å omtale noe, for hvem vil betale noen som kan finne på å gi produktet ditt negativ omtale?

3 timer siden, Inocybe skrev:

Jeg tror jeg skjønner skepsisen din @Deltidsjente . Greit nok å velge det første produktet du vil vise fram. Sikkert noe du har siklet på lenge og hatt veldig lyst på å prøve. Neste produkt er sikkert også greit å si din ærlige mening om. Men etterhvert vil du bli tilbudt mye penger for produkter du egentlig ikke føler du kan stå inne for 100%. Og da har du rukket å bli vant med ekstra penger/eksklusive produkter. Da blir det vanskelig å si nei. 

Det er nettopp dette jeg frykter selv, at jeg etter hvert blir så avhengig av denne ekstrainntekten at jeg begynner å fire på prinsippene mine. DET er skummelt!

Kanskje like greit å fortsette å si nei. I alle fall inntil videre, for jeg har en følelse av at tilbudene vil bli langt flere når jeg står frem og identiteten min blir kjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den barberhøvvelen CBE reklamerer for er så fantastisk og effektiv at den barberer bort halve hælen i tillegg..... :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
13 timer siden, Deltidsjente skrev:

Jeg har en følelse av at det kan bli vanskelig å holde seg ærlig når jeg blir betalt for å omtale produktet. Hvis de risikerer negativ omtale, går de heller til noen som lovpriser alt de blir betalt for å lovprise.

Her tar du opp noe viktig som jeg kuttet ut fra innlegget mitt for at det ikke skulle bli for langt og for sprikende - selv om jeg bare mottar produktet så regnes det fortsatt som skattbar inntekt, og dermed vil det i praksis bety at jeg går i tap. Det hadde kanskje vært noe med en stor sponsor som betaler for innlegg og betaler godt så jeg slipper alle disse småproduktene. Men dem tror jeg det er langt mellom, for de driver jo ikke med veldedighet, de ønsker jo å tjene penger de også.

Jeg er 100% enig i det du sier. Men jeg føler det er vanskelig å være ærlig når du blir betalt for å omtale noe, for hvem vil betale noen som kan finne på å gi produktet ditt negativ omtale?

Det er nettopp dette jeg frykter selv, at jeg etter hvert blir så avhengig av denne ekstrainntekten at jeg begynner å fire på prinsippene mine. DET er skummelt!

Kanskje like greit å fortsette å si nei. I alle fall inntil videre, for jeg har en følelse av at tilbudene vil bli langt flere når jeg står frem og identiteten min blir kjent.

Du og de du svarer setter fingeren på det som er problemet med reklame på blogg. Du som blogger havner i skvis, fordi du ikke står fritt til å skrive ærlig om produktene. Da må man ha integritet nok til å bare reklamere for de produktene man kan stå inne for. Mulig du heller burde være aktivt ute og ta kontakt med de som du ønsker å reklamere for fordi du kjenner produktene fra før, heller enn å bli kontaktet av dirmaer med ukjente produkter.

Selvfølgelig er det slik at de produktene man leser om på blogger er positivt beskrevet, og tidligere så trodde man jo på det. Når bloggeren nå skal leve av dette og blir en såkalt markedsføringsblogger så er det jo ikke troverdig lenger. Det blir en tap - tap situasjon fordi man anbefaler produkter som ikke lever opp til leserens forventning, og så forsvinner troverdigheten, jo mindre troverdig jo færre leseren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.5.2016 at 18.00, Vackra skrev:

Syntes det er mange skremmende holdninger blant bloggerne, og helt sinnsykt hva de er villige til å gjøre for oppmerksomhet. Bloggsirkuset har blitt det nye paradise hotel. Så nettopp en snap fra Krissssy med selv-test for klamydia i hånda med teksten "Altså.." 

Hvorfor gjør de dette egentlig?

Deres lojalitet ligger hos de som forer dem med gratis produkt og penger, ikke hos leserne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis vi skal tenke mer sosiologisk (og det bør vi jo alltid), når det kommer til de her bloggerne, som stemmer av sin generasjon, så viser det jo hvor besatte de er av seg selv og ikke minst hvor få grenser de har. Det er jo ganske urovekkende synes jeg....

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og hvorfor legger foreldre ut kjærlighetserklæringer til småbarn på bloggen sin? Slik at de kan lese det om fem år? Eller for å demonstrere morskjæleiken? Det er en snodig ting å gjøre..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.5.2016 at 12.58, chilinøtt skrev:

Den barberhøvvelen CBE reklamerer for er så fantastisk og effektiv at den barberer bort halve hælen i tillegg..... :roll:

Effektiv sei du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...