Gå til innhold

stemmer du rødt eller blått ?


Gjest anonym

stemmer du rødt eller blått  

  1. 1. stemmer du rødt eller blått

    • rødt
      71
    • blått
      29


Anbefalte innlegg

Gjest HardtArbeid

Da lurer jeg på hva slags partier du regner som røde og sosialister.

Er du ikke kjent med at massemorderne Stalin, Mao, Pol Pot osv, også bekjente seg til sosialismen? Dagens norske sosialister har nok gitt opp å drepe de som er uenige, men deres ideologi er fortsatt uforenelig med demokratiske prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HardtArbeid

Er det typisk blått å tilbringe lang tid foran skjermen og studere hvem som har skrevet hvilke innlegg til hvilke klokkeslett, notere ned hva de stemmer og deretter trekke forhastede slutninger?

I så fall tror jeg fankern tute meg jeg trekker meg fra det blå laget.

Du vet like godt som meg at det tar under èt minutt å sjekke postings-tidspunktet til de røde i denne tråden.

Forøvrig tror jeg ikke du noengang har tilhørt hverken det blå laget , eller andre partier som fremelsker demokratiet.

Sier "HardtArbeid", som har en feriedag. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

HardtArbeid; du er kanskje klar over at høyresiden både her i landet og i de fleste andre land var betydelig mer positive til Hitler enn venstresiden var positive til Stalin, Mao og Pol Pot..? Eller mener du at RV sin politikk er identisk med det du kaller "de røde," og at du dermed utelater AP og SV?

Senterpartiet, for eksempel, som i dag er blant de rødgrønne, var jo også særdeles positive til NSDAP sine suksesser i Tyskland. Mye mulig at de fortsatt hadde vært positive, hvis det ikke var for at Tyskland i dag er en del av EU.

By the way; i motsetning til deg har jeg faktisk vært både hatt tillitsverv i og vært ansatt i et av de blå partiene. Det viser vel kanskje kvaliteten på hva du "tror," jf. ditt forrige innlegg.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror noe av feilen idag er at alle drar historiske slutninger og bruker dette som argumenter for/imot det ene eller andre.

Det man hadde trengt, var en "stikke-fingeren-i-jorda-akkurat-nå"-undersøkelse som viser hva partiene faktisk gjør i praksis. Greit med svada og valgløfter som brytes med en gang valget er over for å skaffe nye allierte. Jeg synes faktisk partiene på forhånd skulle forlikte seg til hvem de vil samarbeide med.

Så slipper jeg som f.eks. motstander av KrF å oppdage at jeg stemte på f.eks. Arbeiderpartiet som plutselig vil samarbeide med dem jeg liker minst.

Valg for meg, er nå blitt til å stemme på det minst uspiselige partiet som heller ikke vil samarbeide med dem jeg avskyr mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg tror noe av feilen idag er at alle drar historiske slutninger og bruker dette som argumenter for/imot det ene eller andre.

Det man hadde trengt, var en "stikke-fingeren-i-jorda-akkurat-nå"-undersøkelse som viser hva partiene faktisk gjør i praksis. Greit med svada og valgløfter som brytes med en gang valget er over for å skaffe nye allierte. Jeg synes faktisk partiene på forhånd skulle forlikte seg til hvem de vil samarbeide med.

Så slipper jeg som f.eks. motstander av KrF å oppdage at jeg stemte på f.eks. Arbeiderpartiet som plutselig vil samarbeide med dem jeg liker minst.

Valg for meg, er nå blitt til å stemme på det minst uspiselige partiet som heller ikke vil samarbeide med dem jeg avskyr mest...

Helt enig! Jeg får mark ved tanken på Senterpartiet i regjering, for eksempel, på samme tide som magen allerede er full av de samme markene etter noen år med KrF.

Valget for meg står kun mellom to partier; AP og Høyre. AP samarbeider med tøysepartiene SV og SP, mens Høyre samarbeider med KrF og i tillegg er dønn avhengig av støtte fra klient- og halvhjernepartiet FrP. Det dreier seg med andre ord om å velge det minste ondet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror mange føler det slik.

Men så lenge vi ikke beskylder tyske trettenåringer i å være skyld i den andre verdenskrigen, kan vi vel heller ikke argumentere med hvilke parti som gjorde ditt og datt for førti til hundre år siden?

Men partiene må gjerne stå til ansvar for hva de gjør idag, og hva de ønsker å gjøre imorgen, og selvsagt hva de gjorde for fem år siden.

Synd ikke media bruker mer tid på dette, å skolere større deler av Norges befolkning i politikk. Politikk er viktig.

Å stemme på grunnlag av alkoholpriser osv. blir for meg HELT feil. Demokrati er et fordummende samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HardtArbeid
HardtArbeid; du er kanskje klar over at høyresiden både her i landet og i de fleste andre land var betydelig mer positive til Hitler enn venstresiden var positive til Stalin, Mao og Pol Pot..? Eller mener du at RV sin politikk er identisk med det du kaller "de røde," og at du dermed utelater AP og SV?

Senterpartiet, for eksempel, som i dag er blant de rødgrønne, var jo også særdeles positive til NSDAP sine suksesser i Tyskland. Mye mulig at de fortsatt hadde vært positive, hvis det ikke var for at Tyskland i dag er en del av EU.

By the way; i motsetning til deg har jeg faktisk vært både hatt tillitsverv i og vært ansatt i et av de blå partiene. Det viser vel kanskje kvaliteten på hva du "tror," jf. ditt forrige innlegg.

:wink:

1. Det var i de politisk konservative/liberale kretser i storbyene de fleste motstandsgrupper under 2. vk ble rekruttert fra, og organisert av. Det er det ingen tvil om.

2. Jeg anser ikke AP idag for å være et sosialistisk parti. Men SV og RV er det. Det legger de heller ikke skjul på.

3. Jeg anser det som en stor ulykke for landet om SP får politisk innflytelse.

4. Fint hvis du har engasjert deg på den blå siden i partispekteret. Jeg regner vel og merke ikke FrP for å være hverken blått, eller seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
1. Det var i de politisk konservative/liberale kretser i storbyene de fleste motstandsgrupper under 2. vk ble rekruttert fra, og organisert av. Det er det ingen tvil om.

Jeg vet ikke hvilke historiebøker du har lest, med mulig unntak av Høyres historie (1884 - 1984) - men denne påstanden din er i beste fall særdeles tvilsom. Les litt mer, så skal du se at vi fort kan bli enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg stemmer selvsagt RV.

...og du sverger til at norske politiske partier kan ta i bruk våpenmakt mot sine landsmenn som er motstandere av partiet ditt?

...eller ligger dere lavt med det litt spesielle tiltaket for tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og du sverger til at norske politiske partier kan ta i bruk våpenmakt mot sine landsmenn som er motstandere av partiet ditt?

...eller ligger dere lavt med det litt spesielle tiltaket for tida?

Vi ligger litt lavt med den væpna revolusjonen for tida, vi trenger flere stemmer!

Så dumme spørsmål gidder jeg ikke svare på. La oss få mene hva vi vil!

Er du den samma gjesten som jeg diskuterte kapitalisme vs sosialisme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi ligger litt lavt med den væpna revolusjonen for tida, vi trenger flere stemmer!

Så dumme spørsmål gidder jeg ikke svare på. La oss få mene hva vi vil!

Er du den samma gjesten som jeg diskuterte kapitalisme vs sosialisme med?

:ler: Enig med deg, Diktern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Er du den samma gjesten som jeg diskuterte kapitalisme vs sosialisme med?

Jeg har aldri diskutert noe annet enn demokrati vs sosialisme med noen. Det er mellom de begrepene det oppstår en konflikt. De kan ikke forenes. Har aldri sett noen konflikt mellom kapital og hverken sosialisme eller demokrati. Kapital trengs i begge samfunnsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har aldri diskutert noe annet enn demokrati vs sosialisme med noen. Det er mellom de begrepene det oppstår en konflikt. De kan ikke forenes. Har aldri sett noen konflikt mellom kapital og hverken sosialisme eller demokrati. Kapital trengs i begge samfunnsformer.

Mener du, gjest, at det ikke er forskjell på kapital og kapitalisme?

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Mener du, gjest, at det ikke er forskjell på kapital og kapitalisme?

:o

Kapitalisme er ikke noe annet enn anvendelse av kapital. Om denne anvendelsen skjer til beste for en nasjon, dets folk, og demokratiet, så spiller det ikke så stor rolle hvem som er "anvenderen". I den vestlige verden, er kapital anvendt i en balansert mix i statlig og privat regi. Med ubetinget suksess. Kapital anvendt av sosialistiske regimer, har bare vært en tragedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to,..

ja, eller tre

Senterpartiet og sv i regjering ...fnys... blir så irritert av at folk tror jeg stemmer SV bare fordi jeg er lærer. Herre jemini som lærer kan man jo stemme på dem alle. Alle skal jo gi skolen et løft ... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapitalisme er ikke noe annet enn anvendelse av kapital. Om denne anvendelsen skjer til beste for en nasjon, dets folk, og demokratiet, så spiller det ikke så stor rolle hvem som er "anvenderen". I den vestlige verden, er kapital anvendt i en balansert mix i statlig og privat regi. Med ubetinget suksess. Kapital anvendt av sosialistiske regimer, har bare vært en tragedie.

OK. Da er det bare mange "blå" gjester her inne da. Og folk sier at det bare er late sosialister som bruker kvinneguiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...