Gå til innhold

stemmer du rødt eller blått ?


Gjest anonym

stemmer du rødt eller blått  

  1. 1. stemmer du rødt eller blått

    • rødt
      71
    • blått
      29


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dersom alle sosialister hadde dødd i en enorm ulykke hadde det vært trist i 2-3 dager, så kunne man tredd inn i en ny, frisk og FRI verden.

USA er et godt eksempel på det. Se på militæret f.eks. hvor fattige mer eller mindre blir tvunget inn for å klare seg økonomisk og få en utdannelse. Frihet for de som er født rike, mente du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at jeg gidder å sjekke, men tror jeg har rett som vanlig.

Monstermagnet har nok rett i at dette

FRP

Høyre

Venstre

KRF

SP

AP

SV

RV

er den korrekte rangeringen

(selv om det å plassere partiene langs en ren ventre/høyre-akse selvsagt er et temmelig snevert analyseverktøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg gidder å sjekke, men tror jeg har rett som vanlig.

Uansett, det blir feil å gradere etter rødt/blått eller konservativ/sosialistisk. Selv FRP, som mange mener tilhører det ytterste høyre i Norsk politikk, har "røde" meninger om mange ting.

Venstre er i alle tilfelle det partiet som er nærmes Høyre i de fleste saker. Den største forskjellen mellom de to partiene er vel at Høyre skal privatisere for enhver pris, mens Venstre vil privatisere der det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, det blir feil å gradere etter rødt/blått eller konservativ/sosialistisk.

Ja, det var vel kanskje litt lettere før da skillelinjene var klarere, og "alle" partiene ikke var over hele skalaen. Eller så bare oppfattet jeg det slik siden jeg var yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stemmer seff rødt...

Men jeg tror faktisk at om man ser på dagens politikk er sp mer sosialistisk enn ap. Ap og høyre er de partiene som stemmer mest likt om saker i stortinget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke at jeg gidder å sjekke, men tror jeg har rett som vanlig.

Du har rett i at du ikke gidder å sjekke. Og ett av to riktige er i hvert fall betydelig bedre enn gjestenivået.

Forskjellen ligger kort og godt i det faktum at Venstre er gammelt, lite og uforutsigbart - og dermed skifter litt plas alt etter hvem landsmøtet måtte finne på å velge som leder.

Det kan vel også diskuteres om SP ligger til høyre eller venstre for AP, dersom man bruker en gammeldags høyre-/venstreakse. På noen ting er SP dønn konservative (f.eks. har partiet de mest fremmedfiendtlige velgerne bortsett fra klientpartiet FrP), på andre områder har de beveget seg langt ut i SV-land.

Men pytt, de om det.

Jeg har forresten ikke trykket på noen av alternativene, fordi jeg ved forrige valg stemte både blått og rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen ligger kort og godt i det faktum at Venstre er gammelt, lite og uforutsigbart - og dermed skifter litt plas alt etter hvem landsmøtet måtte finne på å velge som leder.

..sier Trøffelen som har omtrent samme forhold til Venstre som Valhalla har til muslimer. (haterdere-haterderehaterdere) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

..sier Trøffelen som har omtrent samme forhold til Venstre som Valhalla har til muslimer. (haterdere-haterderehaterdere) :-)

Neida, jeg bare synes litt synd på partiet. MEn hvis du har sett litt i Venstres historie, ser du jo at partiet både har hatt en haug med avskallinger/splittelser, og at det også i den senere tid har gjort et betydelig antall sideskift ift. støtte til borgerlig eller sosialdemokratisk regjering og så videre.

Dét kan jo være blant forklaringene opå at oppslutningen har dalt fra rundt 100 % i 1884 til rundt 2 % i dag. En annen forklaring kan være kvinnelig stemmerett...

Uansett har jeg faktisk rett i beskrivelsen, dét vet til og med dere fire som fortsatt elsker Venstre.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes egentlig ikke det er riktig å dele opp norske partier ut fra rødt eller blått, fordi de etter min meningn enten klumper seg sammen på midten eller polariserer seg (RV eller Hvit Valgalianse). Derimot bruker jeg ofte oppdelingen individsorientert eller fellesskapsorientert. Ut fra denne oppdelingen stemmer jeg fellesskapsorientert med en stenk av individsorientering, altså Ap med Stoltenberg som statsminsiterkandidat.

Piglet

PS Har ikke derfor ikke stemt i avstemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes egentlig ikke det er riktig å dele opp norske partier ut fra rødt eller blått, fordi de etter min meningn enten klumper seg sammen på midten eller polariserer seg (RV eller Hvit Valgalianse). Derimot bruker jeg ofte oppdelingen individsorientert eller fellesskapsorientert. Ut fra denne oppdelingen stemmer jeg fellesskapsorientert med en stenk av individsorientering, altså Ap med Stoltenberg som statsminsiterkandidat.

Piglet

PS Har ikke derfor ikke stemt i avstemningen.

er HELT uenig. Til syende og siste i politikken så er det en venste og en høyre-akse. Det eksisterer ikke noe slikt som sentrum eller grønt alternativ, dette er kun undergrupper av Høyre-venstre aksen.

jeg er forøvrig mann og stemmer rødt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...