Gå til innhold

Hvorfor jobber du fulltid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

De har staten. Alenemødre er priviligerte.

Anonymous poster hash: 0a9bd...de4

De fleste alenemødre jobber...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner litt hva du mener, jeg har selv en kronisk sykdom som gjør at jeg har mindre energi enn folk flest.

Men om jeg og du jobber redusert for å hente oss inn ifht helse, så opplever iallefall ikke jeg det som kvalitetstid ifht denne debatten.

Jeg jobbet redusert en periode fordi jeg var helt utmattet og slet med å komme gjennom dagen. Da føltes jo ikke den reduksjonen som "kvalitetstid", det blir jo mer noe man må for at man skal klare fysisk å fungere på grunnleggende ting.

Der andre friske bruker X antall frigitte timer på "fornuftige ting" bruker "ufrivillig deltidsansatte"(det er jo relativt ufrivillig når man ikke føler seg frisk nok til å håndtere fulltid greit) den ekstra tiden på å reparere/forebygge helsen.

Og da kaller iallefall ikke jeg det en ren "fri prioritering", men noe man må for å klare å stå i jobb overhodet på sikt.

To helt forskjellige ting.

Nå hadde jeg jo klart å jobbe fulltid, så det er jo et valg. Og det valget gjør at livet føles bedre og gir meg mer "kvalitet". 

Og som mange sier til meg, så er det jo mer øknomisk fornuftig å jobbe fulltid og så bli utbrent og sykemeldt, enn å jobbe deltid og holde seg i jobb. Så jeg blir jo "straffet" øknomisk av å opptre fornuftig og langsiktig. Men det føles i alle fall mye riktigere og sunnere for meg. Og ikke minst med tanke på barna. Å kjøre seg ned i "utbrent grøfta" med to små barn, tar jeg ikke sjansen på.

Anonymous poster hash: 8d4fa...0f5

Skrevet

Nå hadde jeg jo klart å jobbe fulltid, så det er jo et valg. Og det valget gjør at livet føles bedre og gir meg mer "kvalitet".

Og som mange sier til meg, så er det jo mer øknomisk fornuftig å jobbe fulltid og så bli utbrent og sykemeldt, enn å jobbe deltid og holde seg i jobb. Så jeg blir jo "straffet" øknomisk av å opptre fornuftig og langsiktig. Men det føles i alle fall mye riktigere og sunnere for meg. Og ikke minst med tanke på barna. Å kjøre seg ned i "utbrent grøfta" med to små barn, tar jeg ikke sjansen på.

Om fulltid resulterer i utbrenthet har man vel ikke muligheten, da er det et kortsiktig prosjekt.

Skrevet

Om fulltid resulterer i utbrenthet har man vel ikke muligheten, da er det et kortsiktig prosjekt.

Jeg vet jo ikke, men jeg frykter det i alle fall. Jeg var helt utslitt av å jobbe fulltid før vi fikk barn. Så nå etter at vi fikk barna har jeg altså jobbet 80%. Noe jeg kjenner er absolutt nok. For meg.

Skrevet

Dere har en fri dag i uken ekstra enn de som jobber fulltid, du får det til å høres kjempemye ut! Du har kanskje 8 timer mindre jobb per uke enn de fleste andre, det er ikke snakk om flere dager, det er strengt tatt ikke snakk om de høyeste prioriteringene heller. Jeg ser faktisk ikke at de 8 timene vil utgjøre stor forskjell på dine barn heller.. Ærlig talt, du snakker som om du jobber halv stilling.

Anonymous poster hash: 5a66a...46d

8 timer mindre jobb i uka utgjør faktisk en del for de som har en krevende hverdag. Jeg ville hvertfall vært glad for å kunne jobbe litt mindre selv, hadde kunne fått unna mange praktiske ting som nå må gjøres på kvelds og nattestid om jeg hadde hatt 8 ekstra timer til rådighet. 

Anonymous poster hash: 2437b...dff

• Liker 1
Skrevet

8 timer mindre jobb i uka utgjør faktisk en del for de som har en krevende hverdag. Jeg ville hvertfall vært glad for å kunne jobbe litt mindre selv, hadde kunne fått unna mange praktiske ting som nå må gjøres på kvelds og nattestid om jeg hadde hatt 8 ekstra timer til rådighet. 

Anonymous poster hash: 2437b...dff

Ja, ikke sant.

Og for meg handler det nok også veldig mye om å slippe 5 jobbdager på rad. Å bryte opp arbeidsuka i to bolker gjør det hele langt mer overkommelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ingen. Ville også antatt at en familie med sels barn enten var sektmedlemmer eller kom fra en fremmed kultur. Fatter ikke hvorfor det er frekt. Anonymous poster hash: 3bdc1...415

Naboen min skal ha nr 5 nå, de er etnisk norske, barnehagepedagog og tømrer.

Jeg jobber 100%. Fordi vi trenger pengene. Mannen min har blitt uføretrygdet, of det fører jo med seg mindre lønn.

Akkurat nå er jeg hjemme i permisjon, har 80% lønn. Og det går jo greit. Men når minstemann skal begynne i barnehage, så koster jo det en del ekstra og.

Har mulighet til å gå ned til 80% stilling om jeg føler det blir for mye med full jobb og barn, men da blir det økonomiske trangere.

Gjest Keikolina
Skrevet

Jeg kjenner ingen. Ville også antatt at en familie med sels barn enten var sektmedlemmer eller kom fra en fremmed kultur. Fatter ikke hvorfor det er frekt.

Anonymous poster hash: 3bdc1...415

Ja, jeg også. Enten en form for sekt eller utenlandske.

Skrevet

Med det lønnsnivået vi har i Norge i dag, virker det helt utrolig på meg at noen velger å jobbe fulltid. Og da særlig når man har små barn.

Jeg jobbet fulltid noen år rett etter endte studier, og fytti katta hvor slitsomt det var. Og så vanskelig å få ornet ting når man var på jobb hver dag.

Nå jobber jeg 80% og det samme gjør mannen. Og det gjør virkelig underverker for både familieliv og energinivå. Jeg tror aldri jeg skal begynne å jobbe fulltid igjen. Selv når barna blir store, tror jeg at en fridag til trening og hobbyer osv vil gi mer glede enn de siste 20% i lønn.

Økonomisk handle det om prioriteringer. Vi trenger jo ikke større materielle goder i dag, enn vi gjorde da jeg var barn på 80-tallet, gjør vi vel?

Jeg jobber fulltid. Jeg er alene med alle utgifter. Behøver pengene slik at jeg får råd til å leve også og ikke kun ha penger til det mest nødvendige

Skrevet

Med det lønnsnivået vi har i Norge i dag, virker det helt utrolig på meg at noen velger å jobbe fulltid. Og da særlig når man har små barn.

Jeg jobbet fulltid noen år rett etter endte studier, og fytti katta hvor slitsomt det var. Og så vanskelig å få ornet ting når man var på jobb hver dag.

Nå jobber jeg 80% og det samme gjør mannen. Og det gjør virkelig underverker for både familieliv og energinivå. Jeg tror aldri jeg skal begynne å jobbe fulltid igjen. Selv når barna blir store, tror jeg at en fridag til trening og hobbyer osv vil gi mer glede enn de siste 20% i lønn.

Økonomisk handle det om prioriteringer. Vi trenger jo ikke større materielle goder i dag, enn vi gjorde da jeg var barn på 80-tallet, gjør vi vel?

Er småbarnsmor med barn under skolealder. Er i forhold =to inntekter. Min mann jobber 80% etter langvarig sykdom med bivirkninger. Han var ute av arbeidslivet i nesten 4 år. Jeg jobbet 80%etter endt svangerskapspermisjon.vi har vanlig boliglån med billigste tente å oppdrive,vi har 1 bil (bor 5 km fra butikk og bhg,jobber 3mil unna begge 2),vi ferierer alltid hos foreldrene våre eller bor I telt om vi drar på bilferie. Vi sparer det vi kan spare. Har f.eks 10 år gammel bil,droppet noen forsikringer,arver alt tøy til barnet,handler kun matvarer på tilbud.

Til tross for dette måtte jeg av økonomiske grunner gå tilbake til full stilling etter 3 mnd redusert. Vi lå stadig lengre etter med regningene. Jeg har best betalt jobb i familien og jeg er kommunalt ansatt.

Jeg blir provosert når det legges fram at jeg har et valg. I vårt tilfelle er det ikke det,og jeg jobber derfor fullt med en del dårlig samvittighet for barnet!

Anonymous poster hash: 135cb...81a

• Liker 1
Skrevet

Flere har sagt det og for min del er det pensjon og at den stillingen jeg innehar er 100 pst . Jobber overtid gjør jeg også, som jeg tar ut som avspasering feks en fredag.

Anonymous poster hash: 8a4a9...2df

Skrevet

Er småbarnsmor med barn under skolealder. Er i forhold =to inntekter. Min mann jobber 80% etter langvarig sykdom med bivirkninger. Han var ute av arbeidslivet i nesten 4 år. Jeg jobbet 80%etter endt svangerskapspermisjon.vi har vanlig boliglån med billigste tente å oppdrive,vi har 1 bil (bor 5 km fra butikk og bhg,jobber 3mil unna begge 2),vi ferierer alltid hos foreldrene våre eller bor I telt om vi drar på bilferie. Vi sparer det vi kan spare. Har f.eks 10 år gammel bil,droppet noen forsikringer,arver alt tøy til barnet,handler kun matvarer på tilbud.

Til tross for dette måtte jeg av økonomiske grunner gå tilbake til full stilling etter 3 mnd redusert. Vi lå stadig lengre etter med regningene. Jeg har best betalt jobb i familien og jeg er kommunalt ansatt.

Jeg blir provosert når det legges fram at jeg har et valg. I vårt tilfelle er det ikke det,og jeg jobber derfor fullt med en del dårlig samvittighet for barnet!

Anonymous poster hash: 135cb...81a

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet ovenfor barnet deres fordi du jobber fullt, foreldre som jobber fullt og er tilstedet for barnet sitt er like gode foreldre som dem som jobber redusert! Ikke la deg provosere!

Anonymous poster hash: 8a4a9...2df

Skrevet

Jeg jobber fulltid fordi jeg har tatt lang utdanning og har ikke så mange årene igjen på å spare meg opp til en pensjon. Dessuten bor jeg i en by, og selv den bittelille leiligheten min kostet nesten 3 mill. Jeg er alene med to barn, far betaler ikke bidrag og jeg MÅ jobbe fulltid for å ha nok penger til å få ting til å gå rundt. Selvfølgelig hadde det vert fint å ha et valg om å bruke mer tid med barna og på meg men sånn er det ikke for veldig mange av oss.

Anonymous poster hash: 9d93e...10d

Skrevet

Jeg kjenner ingen. Ville også antatt at en familie med sels barn enten var sektmedlemmer eller kom fra en fremmed kultur. Fatter ikke hvorfor det er frekt.

Anonymous poster hash: 3bdc1...415

Jeg kjenner mange store familier med mange barn. Mor til samboer har født 9 barn, men så mange er nok noe mer uvanlig.
Skrevet

Jeg jobber fulltid fordi jeg jobber offshore med 2-4 rotasjon og dermed uansett får mer tid med barna mine enn de fleste andre foreldre i Norge idag. Inkludert deg, tipper jeg.

Så, nå kan vi sitte på hver sin høye hest og kikke på hverandre, bortsett fra at min hest antagelig er dobbelt så dyr og trippelt så fin som din.

Anonymous poster hash: b3632...1df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...