Gå til innhold

Hvorfor jobber du fulltid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes også man har plikt til å bidra til samfunnet ved å jobbe normalt. Alle kan ikke jobbe redusert, da ville ikke ting gått rundt.

Anonymous poster hash: 7b2f8...610

Mange kan jobbe redusert. Vi har en ledighet på rundt 4%, hadde 100 000 gått ned i stilling (20%) hadde man hatt 100 000 x 40% stillinger og kunne fått flere mennesker i jobb. Grovt sett altså, det er ikke akkurat slik stillingsprosenter fungerer i praksis.

Poenget er bare at veldig mange kunne valgt en redusert stilling og ting kunne fortsatt gått rundt såfremt kompetansen var der. Arbeidskraften er der nok av, men kompetansen mangler innimellom. For å ikke snakke om at i fremtiden med mer automatisering og mer robotarbeid i industri m.m, vil der ikke være nok arbeid til alle om alle skal jobbe så mye som nå.

Jeg tror mange nyutdannende som sliter med å få relevant jobb ville gjerne takket ja til 20% stilling om de kunne fått relevant erfaring. En måte å få vist at man vil og kan, noe som kanskje kunne ført til fast ansettelse. Så i noen tilfeller kan det tjene mange andre mennesker om en selv går ned i stilling.

Anonymous poster hash: b2972...904

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange kan jobbe redusert. Vi har en ledighet på rundt 4%, hadde 100 000 gått ned i stilling (20%) hadde man hatt 100 000 x 40% stillinger og kunne fått flere mennesker i jobb. Grovt sett altså, det er ikke akkurat slik stillingsprosenter fungerer i praksis.

Poenget er bare at veldig mange kunne valgt en redusert stilling og ting kunne fortsatt gått rundt såfremt kompetansen var der. Arbeidskraften er der nok av, men kompetansen mangler innimellom. For å ikke snakke om at i fremtiden med mer automatisering og mer robotarbeid i industri m.m, vil der ikke være nok arbeid til alle om alle skal jobbe så mye som nå.

Jeg tror mange nyutdannende som sliter med å få relevant jobb ville gjerne takket ja til 20% stilling om de kunne fått relevant erfaring. En måte å få vist at man vil og kan, noe som kanskje kunne ført til fast ansettelse. Så i noen tilfeller kan det tjene mange andre mennesker om en selv går ned i stilling.

Nå klarte jeg skrive feil tall øverst, men regner med folk ser hva jeg mente

Skrevet

Jeg jobber redusert, 80%, selv om jeg og mannen min har lavlønnende yrker i helsevesenet. (800000 totalt), tre barn og boliglån. Mannen min ønsker også 80%, men foreløpig kan han ikke det pga jobben. (han må ta igjen de 20% han er borte, så for han vil det kun bli stress). 

Det er klart vi må prioritere, kun en bil, arver det meste av barneklær og utstyr, ikke hytte og båt akkurat heller. Men føler absolutt ikke vi mangler noe. Og barna får ferier og gå på fritidsaktiviteter som de vil. Men det er lenge siden jeg kjøpte meg et nytt plagg :o

• Liker 1
Skrevet

Med det lønnsnivået vi har i Norge i dag, virker det helt utrolig på meg at noen velger å jobbe fulltid. Og da særlig når man har små barn.

Jeg jobbet fulltid noen år rett etter endte studier, og fytti katta hvor slitsomt det var. Og så vanskelig å få ornet ting når man var på jobb hver dag.

Nå jobber jeg 80% og det samme gjør mannen. Og det gjør virkelig underverker for både familieliv og energinivå. Jeg tror aldri jeg skal begynne å jobbe fulltid igjen. Selv når barna blir store, tror jeg at en fridag til trening og hobbyer osv vil gi mer glede enn de siste 20% i lønn.

Økonomisk handle det om prioriteringer. Vi trenger jo ikke større materielle goder i dag, enn vi gjorde da jeg var barn på 80-tallet, gjør vi vel?

Anonymous poster hash: 8d4fa...0f5

1) Fordi jeg er alene med barn og 80% i min jobb ville ikke gått.

2) Fordi jeg trives veldig godt i jobb, barnet trives i bhg og jeg har muligheter til flexi og avspasseringer så dagene ikke blir for lange.

Anonymous poster hash: 64906...abf

• Liker 1
Skrevet

Ts, du har tydelig ikke innsikt i lønnssystemet her i landet. Det at den norske gjennomsnittslønnen er så høy er selvsagt fordi de med høye lønninger øker snittet betraktelig. Veldig mange her i landet er i lavtlønnsyrker, og godt er jo det for alle dere i andre enden da noen må ha de jobbene også for å få samfunnet til å gå rundt.

Jeg er lavtlønnet og jobber fulltid. Skal jeg fortelle deg min rystende lave inntekt? 250 k i årslønn. Brutto. Jeg sitter igjen med ca 15-17 netto i måneden gjennomsnittlig, noen ganger mindre, andre ganger litt mer. Det går akkurat opp i opp, men jeg kunne aldri i verden gått ned i stilling og klart meg økonomisk. Før du prøver deg på å si at det bare er å bytte jobb, så er det ikke så enkelt for veldig mange.

Welcome to reality!

Anonymous poster hash: ea59a...9c4

• Liker 2
Skrevet

Jobber full tid både for lønnen sin del og pensjonen sin del. Når jeg var alene, eller nå når samboeren min studerer ser jeg at det er nødvendig for meg og jobbe fulltid. Trives så pass godt i jobben min også at det ikke gjør noe for min del og jobbe fulltid. Jobber turnus så har min del fri innimellom.

Skrevet

Tja.. For å legge opp penger så vi kan hjelpe barna med bolig, studier og bil!

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg nå faktisk bare jobbet fulltid hadde jeg vært glad. Nå er det mer 150-200%. Gjør det fordi jeg jobber i en bransje der det forventes at man alltid jobber og alltid er tilgjengelig, selv i ferier og helger. 

Ja, jeg er drittlei. 

Anonymous poster hash: 2437b...dff
Skrevet

Jeg ønsker selv å jobbe 70-80 %, men de jobbene finner jeg ikke.

Skrevet

Jeg jobber langt over 100%, så om jeg skulle jobbet bare 80% ville lønna mi gått ned ca 400000 i året. Det har jeg faktisk ikke råd til.

Anonymous poster hash: d85a7...5a8

Skrevet

Du som prioriterer barna dine sånn at du heller har lavere lønn og pensjon, du har vel ikke barna dine i barnehagen 100%? Du har vel aldri barnet i barnehagen den ekstra (eller de?) som du og barnefaren har fri?

Anonymous poster hash: 5a66a...46d

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber fulltid for mannens jobb-situasjon har vært veldig usikker. Nå ser det ut som det går rett vei, så kommer til å redusere. (Har mulighet for å øke igjenhvis det trengs)

Anonymous poster hash: bb8b6...a73

Skrevet

Jeg jobber fulltid for mannens jobb-situasjon har vært veldig usikker. Nå ser det ut som det går rett vei, så kommer til å redusere. (Har mulighet for å øke igjenhvis det trengs)

Anonymous poster hash: bb8b6...a73

Skrevet

Det var synd at du ikke føler du har noe rom for prioriteringer :( Det må være trist å føle at man er passasjer i eget liv på den måten. Jeg unner alle å kjenne at de velger sin vei i livet, ikke bare kaver for å holde hodet over vann :blomst:

Anonymous poster hash: 8d4fa...0f5

Dere har en fri dag i uken ekstra enn de som jobber fulltid, du får det til å høres kjempemye ut! Du har kanskje 8 timer mindre jobb per uke enn de fleste andre, det er ikke snakk om flere dager, det er strengt tatt ikke snakk om de høyeste prioriteringene heller. Jeg ser faktisk ikke at de 8 timene vil utgjøre stor forskjell på dine barn heller.. Ærlig talt, du snakker som om du jobber halv stilling.

• Liker 4
Skrevet

Du som prioriterer barna dine sånn at du heller har lavere lønn og pensjon, du har vel ikke barna dine i barnehagen 100%? Du har vel aldri barnet i barnehagen den ekstra (eller de?) som du og barnefaren har fri?

Nå er ikke jeg ts, men jeg jobber 80%, og nei, jeg har ikke barna hjemme en fast dag i uken :o

Jeg har alltid bare likt å jobbe 80% etter at jeg fikk barn, og jeg jobber i tillegg turnus, så har av og til flere fridager på rad... (akkurat for øyeblikket er jeg hjemme i foreldrepermisjon, men det er jo kun en kort periode).

Eldstemann som er på skolen får fri fra sfo en dag i uken, og han er der aldri om morgenen. Mellomste som er i barnehagen er der fra 10-15, men hver dag. 

80% gir meg fleksibilitet i hverdagen, jeg kan ha ett barn hjemme en gang i blandt, slik at vi får alenetid, jeg har tid nok til å handle/vaske/lage mat fra bunnen av etc etc, slik at familielivet ikke er så stressende i hverdagen.

Så det er for familien sin del, ikke bare barna. Og av og til har mannen min avspasering han må ta midt i uken, og da kan vi to ha fri sammen og gå på lunsjdate i tillegg til å få gjort forefallende arbeid hjemme.

Jeg har foreløpig ikke tenkt så mye på pensjon, men hvem vet hvor lenge vi lever? Bedre å ha tid nå, enn god råd når barna er store??

Skrevet

Jeg syns folk som frivillig jobber redusert virker litt late...

• Liker 5
Skrevet

Jobbet 80% da første barnet var 1-2 år. Etter det har jeg jobbet fulltid. Kunne godt tenkt meg å gå ned til 80% igjen, men mannen sliter med inntekten og noen må betale regningene.

Det er uansett en vanesak. Min dag begynner 06:30 og jeg kan sette meg for kvelden stort sett ca 21. Før jeg fikk barn hadde jeg sett mørkt på det, men nå synes jeg det er OK. Viktigste er at barna har det bra, og jeg får tid med dem.

Anonymous poster hash: 4e042...37d

Skrevet

Nå er ikke jeg ts, men jeg jobber 80%, og nei, jeg har ikke barna hjemme en fast dag i uken :o

Jeg har alltid bare likt å jobbe 80% etter at jeg fikk barn, og jeg jobber i tillegg turnus, så har av og til flere fridager på rad... (akkurat for øyeblikket er jeg hjemme i foreldrepermisjon, men det er jo kun en kort periode).

Eldstemann som er på skolen får fri fra sfo en dag i uken, og han er der aldri om morgenen. Mellomste som er i barnehagen er der fra 10-15, men hver dag.

80% gir meg fleksibilitet i hverdagen, jeg kan ha ett barn hjemme en gang i blandt, slik at vi får alenetid, jeg har tid nok til å handle/vaske/lage mat fra bunnen av etc etc, slik at familielivet ikke er så stressende i hverdagen.

Så det er for familien sin del, ikke bare barna. Og av og til har mannen min avspasering han må ta midt i uken, og da kan vi to ha fri sammen og gå på lunsjdate i tillegg til å få gjort forefallende arbeid hjemme.

Jeg har foreløpig ikke tenkt så mye på pensjon, men hvem vet hvor lenge vi lever? Bedre å ha tid nå, enn god råd når barna er store??

Jeg jobber 100%, mannen jobber 100% og barnet mitt er i barnehagen 2-3 dager i uken. Aldri har jeg problemer med å få gjort unna husarbeid, lage sunne middager, trene, ha tid til venner eller slappe av i sofaen. I tillegg har jeg full opptjent pensjon til den dagen jeg er pensjonist. For jeg akter ikke å gå hele livet og tenke at jeg kanskje aldri kommer dit, for i realiteten så blir vi bare eldre og eldre.

• Liker 2
Skrevet

Altså det er ikke alle jobber man kan redusere stillingsprosenten sin i, selv om mange later til å tro det.

Anonymous poster hash: b5228...afb

Skrevet

Jeg har nylig starta å jobbe etter permisjon med yngstemann. Har gått ned til 70% stilling fordi:

1) Jeg er så heldig at jeg har muligheten til det for en periode - uten å "prioritere oss i hjel"

2) Hele familien nyter godt av det i form av rolige morgener, korte dager i barnehagen, og lange ettermiddager hjemme,samt at jeg vanligvis ikke trenger å jobbe på kvelden for å ta igjen det jeg ikke fikk unna på jobben på dagen.

3) Mannens helsesituasjon er litt sådær, og er det noe han/vi _ikke_ trenger er det stress. Forebygging er m.a.o. også en vesentlig faktor her.

Når det gjelder pensjon, så har jeg omsorgspermisjon, og får dermed full opptjening av pensjonspoeng. Om jeg fremdeles jobber redusert når de årene jeg kan ha omsorgspermisjon m/full pensjonspoengopptjening er oppbrukt veit jeg ikke, men i så fall må jeg da sørge for å sette meg inn i pensjonssaker og starte egen sparing i tillegg.

Anonymous poster hash: 621fe...deb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...