Gå til innhold

Hvorfor jobber du fulltid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

De får gjøre som de vil.

Nettopp. Ikke noe hylekort. Jeg aner ikke hvorfor du trodde/mente noen skulle lage et hylekor av andre voksne menneskers prioriteringer.

Anonymous poster hash: 8d4fa...0f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet de hvor mye de får i pensjon?

Jeg tror de har vel så god oversikt som de fleste andre. Hvordan det? 20% differanse i lønn utgjør jo faktisk ingen ruin av pensjonen ;)

Skrevet

Det som passer deg og din familie, er ikke nødvendigvis det som passer andre. Jeg jobber deltid, er veldig takknemlig for at jeg kan det, med en mann som jobber langt over 100%. Han trives med det. Dette fungerer for oss, men ikke for alle. Hvorfor er det vanskelig å forstå andres valg ? De har andre utfordringer, prioriteringer og ønsker en deg selv...

• Liker 7
Skrevet

Det som passer deg og din familie, er ikke nødvendigvis det som passer andre. Jeg jobber deltid, er veldig takknemlig for at jeg kan det, med en mann som jobber langt over 100%. Han trives med det. Dette fungerer for oss, men ikke for alle. Hvorfor er det vanskelig å forstå andres valg ? De har andre utfordringer, prioriteringer og ønsker en deg selv...

Det er klart. Men det er interessant å høre hvordan andre tenker. Noen trives veldig godt med jobben sin, andre ønsker virkelig å ha mye penger, noen sitter i en uheldig økonomisk posisjon osv. Det er mange grunner til at folk jobber fulltid. 

Skrevet

Jeg tror de har vel så god oversikt som de fleste andre. Hvordan det? 20% differanse i lønn utgjør jo faktisk ingen ruin av pensjonen ;)

WHAT!!! 20% i differanse kutter pensjon med MINST 20% . Jeg stiller LITT bedre, med at jeg har såpass høy lønn at jeg treffer høyeste pensjonsinnbetalinger selv med 20% trekk, men det har kun betydning i en relativt kort periode.    

• Liker 1
Skrevet

WHAT!!! 20% i differanse kutter pensjon med MINST 20% . Jeg stiller LITT bedre, med at jeg har såpass høy lønn at jeg treffer høyeste pensjonsinnbetalinger selv med 20% trekk, men det har kun betydning i en relativt kort periode.    

Jeg skjønner ikke hva som er så "what!"... Beklager, men har jeg sagt noe som sjokkerer deg? 

• Liker 1
Skrevet

man vet jo aldri om man er så heldig at man blir pensjonist.. Selvfølgelig er det viktig å tenke på fremtiden, men er også viktig å tenke på livet her og nå. Som når man har små barn som trenger en mor og far.. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er så "what!"... Beklager, men har jeg sagt noe som sjokkerer deg? 

Ja, du får det til å fremstå som om pensjonsytelsene er adekvate for flertallet. Og det er ganske sjokkerende.  Offentlige ansatte er de som er minst rammet av pensjonsombyggingen, men det er jo kun midlertidig. Og de straffes uansett mere enn andre for deltidsstilling. 

Skrevet

man vet jo aldri om man er så heldig at man blir pensjonist.. Selvfølgelig er det viktig å tenke på fremtiden, men er også viktig å tenke på livet her og nå. Som når man har små barn som trenger en mor og far.. 

Slik tenker jeg også. 

Det er selvfølgelig fornuftlig å tenke noe på dette med pensjon, slik at man vet at man kan klare seg greit. Men samtidig synes jeg mange overdriver betydningen av dette med pensjon. Livet handler ikke om å få mest mulig i pensjon. Det blir litt "den som tjener mest nå man dør, vinner" logikk for meg. 

Jeg tenker hele tiden fornuftlig økonomi, betaler ned gjeld, sparer i ulike spareløsninger osv. Pensjon er  faktsik bare EN av flere faktorer mhp økonomien.

Skrevet

Mange grunner, egentlig. For det første er jeg vokst opp med at det er sånn det er- moren min jobbet fulltid gjennom hele barndommen min og ga aldri inntrykk av at det var synd på meg eller slitsomt for henne, det var liksom bare normalen og det jeg ble vant med. For det andre er det snakk om penger selvsagt- både penger nå og fremtidig pensjon. Med seks barn, et høyt forbruk (overhodet ikke noe luksusgreier, men bare en sommerferie for åtte personer koster flesk) og digert huslån ville vi klart oss med redusert inntekt på en av oss, men vi ville merket det godt. Til slutt er jeg usikker på om redusert arbeidstid ville gitt reduserte oppgaver, eller bare redusert tid å gjøre like mye på :ler:

Det har hendt jeg ville tenkt at det var deilig å ha en dag fri i uka. Men jeg føler ikke at det er verdt pengene, enkelt og greit. Jeg synes vi har ganske mye tid sammen med barna, vi koser oss sammen på kvelder og i helger og ferier :)

• Liker 6
Skrevet

Ja, du får det til å fremstå som om pensjonsytelsene er adekvate for flertallet. Og det er ganske sjokkerende.  Offentlige ansatte er de som er minst rammet av pensjonsombyggingen, men det er jo kun midlertidig. Og de straffes uansett mere enn andre for deltidsstilling. 

Vi har åpenbart helt ulike oppfattninger om hva som er et tilstrekkelig inntektsnivå. Jeg lever på langt mindre enn mange nå, og er meget lykkelig med det. 

Jeg sier ikke at man ikke taper pensjon på å jobbe deltid, det forstår alle at man gjør. Spørsmålet er bare; er det noen krise? Hvor mye trenger man egentlig?

• Liker 1
Skrevet

Mange grunner, egentlig. For det første er jeg vokst opp med at det er sånn det er- moren min jobbet fulltid gjennom hele barndommen min og ga aldri inntrykk av at det var synd på meg eller slitsomt for henne, det var liksom bare normalen og det jeg ble vant med. For det andre er det snakk om penger selvsagt- både penger nå og fremtidig pensjon. Med seks barn, et høyt forbruk (overhodet ikke noe luksusgreier, men bare en sommerferie for åtte personer koster flesk) og digert huslån ville vi klart oss med redusert inntekt på en av oss, men vi ville merket det godt. Til slutt er jeg usikker på om redusert arbeidstid ville gitt reduserte oppgaver, eller bare redusert tid å gjøre like mye på :ler:

Det har hendt jeg ville tenkt at det var deilig å ha en dag fri i uka. Men jeg føler ikke at det er verdt pengene, enkelt og greit. Jeg synes vi har ganske mye tid sammen med barna, vi koser oss sammen på kvelder og i helger og ferier :)

Ja, antall barn er en viktig faktor. Takk for at du delte din erfaring med å ha mange barn :) Økonomi spilte absolutt en rolle i vårt valg om å kun få to barn. Da trenger vi heldigvis heller ikke ha et "digert huslån" ;)

• Liker 1
Skrevet

Har sett på muligheten til å jobbe redusert. I min nåværende jobb er det ikke er alternativ. Og ønsker ikke å skifte til en mindre spennende jobb for å få det til.

Men så har jeg 4 uker sommerferie, mellom 2 og 3 uker juleferie og 2 uker påskeferie. Alt med lønn. Så jeg føler meg ganske priviligert i min jobb selv om jeg jobber 100 % +. Det som kommer over 100% kan jeg avspasere utenom de overnevnte feriene.

Anonymous poster hash: 7df61...3bc

Skrevet

Fordi vi bor i Oslo og bolig er DYRT

Fordi jeg elsker jobben min

Fordi vi helt fint får en hverdag med 2 amå til å gå i hop.

På grunn av pensjonen

Fordi vi liker det slik.

Anonymous poster hash: c5b10...437
  • Liker 6
Skrevet

Fordi vi bor i Oslo og bolig er DYRT

Fordi jeg elsker jobben min

Fordi vi helt fint får en hverdag med 2 amå til å gå i hop.

På grunn av pensjonen

Fordi vi liker det slik.

Anonymous poster hash: c5b10...437

Finnes ikke noe bedre argument enn det :)  Glad for å høre om folk som trives med valgene sine :)

• Liker 2
Skrevet

Ja, antall barn er en viktig faktor. Takk for at du delte din erfaring med å ha mange barn :) Økonomi spilte absolutt en rolle i vårt valg om å kun få to barn. Da trenger vi heldigvis heller ikke ha et "digert huslån" ;)

Ja, dette er jo et supert eksempel på at folk og familier er forskjellige og velger det som passer dem best selv. Jeg ville aldri byttet bort ungene mine for en deltidsjobb og lavt huslån, for meg virker det trist. Mens andre rister på hodet over våre valg, og synes vi er fullstendig sprø :ler: Smaken er som baken, og godt er nå det.

Men jeg må si meg enig med AB #33 her- både jeg og mannen min har ganske gode betingelser på jobben. Jeg har sommertid og lang ferie, han jobber mye men er svært fleksibel. Det er ikke sikkert det hadde vært like enkelt med to fulle jobber i andre bransjer. Men generelt synes jeg at arbeidslivet i Norge er veldig familievennlig sammenlignet med andre land. Mange steder er det jo faktisk umulig å kombinere familie og jobb. Her går det jo som regel, selv om det i perioder kan bli hektisk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner godt at noen kan synes det er herlig med 6 barn, det er bare så veldig ikke for meg  :fnise:

Skrevet

At man har tatt gode valg, betyr ikke at man er priveligert. Vi har ikke spesielt godt betalte jobber, nei. Helt gjennomsnittlige statsansatte begge to :)

Det at du har mulighet til å ta et sånt valg gjør deg privilegert - for mange er det ikke en aktuell problemstilling.

Nå har jeg ikke barn, så min erfaring er ikke helt sammenlignbar, men jeg jobbet 80% et par år. Det var deilig med litt mer fritid, men den friheten det gir meg å ha litt romsligere økonomi når jeg jobber fullt er mye mer verdt, både på kort og lang sikt. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Til slutt er jeg usikker på om redusert arbeidstid ville gitt reduserte oppgaver, eller bare redusert tid å gjøre like mye på :ler:

Dette er grunnen til at jeg ikke jobber redusert. Ingen ville tatt over arbeidsoppgavene mine uansett, og jeg ville nok bare blitt mer stressa både på jobb og hjemme. :P

Ellers jobber jeg fulltid fordi jeg trives med det og er veldig glad i jobben min. Nå jobber mannen min litt redusert slik at barna får kortere barnehagedager, og jeg føler vi er veldig heldige som har råd til det.

Edit: Dessuten skriver du TS at du jobba fulltid noen år etter du var ferdig utdanna. Noen av oss er i disse årene rett etter utdanning nå. ;)

Endret av Sushi
  • Liker 1
Skrevet

Vi har åpenbart helt ulike oppfattninger om hva som er et tilstrekkelig inntektsnivå. Jeg lever på langt mindre enn mange nå, og er meget lykkelig med det. 

Jeg sier ikke at man ikke taper pensjon på å jobbe deltid, det forstår alle at man gjør. Spørsmålet er bare; er det noen krise? Hvor mye trenger man egentlig?

Man trenger nok til å betale for bolig og mat, hvilket i de fleste tilfeller ligger rundt det du får i garantipensjon, altså det du får etter 10 år som pensjonist. Kutter du 20% av det, må du følgelig ha nok penger til å kunne leve av resursene dine.

Det må du ha spart opp. Gitt at dere klarer spare opp endel penger, kan dere umulig ligge særlig under gjennomsnittlig i lønn ettersom en middels offentlig lønn ofte er helt adekvat for normalt livsgrunnlag som familie, men ikke stort mer enn det. 

Jeg har understøttet to som på grunnlag av kronisk sykdom har vært nødt til å leve på uføretrygd. Nå har de fått pensjon og har nok for å overleve, og takk og pris vil de kunne leve ut sitt liv på denne ytelsen siden de begge lever på gamle pensjonsløsning. Men de har levd lenge på det privilegium at jeg tjener svært mye og kan kaste penger rundt meg. Og som sagt, min pensjon er adekvat for den tiden jeg har pensjonsytelse, men etterpå ser jeg egentlig ikke noe poeng i å kaste bort tid på denne planeten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...