Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig spilles det med åpne kort, men for å få utbytte av kurset må man ta det selv, det blir umulig for oss andre å forklare et kurs som går over ca 15 timer.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Du trenger ikke forklare hele kurset. Et sammendrag er helt greit det :)

Det aller minste du kan gjøre er å forklare hvilke faktafeil ABen du siterte kom med. Du ropte faktafeil, så det burde jo være en enkel sak for deg.

Anonymkode: 04f4c...c79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Begge har misforstått. Man "gjør" ME, altså man er selv skyld i at man har ME. Man blir fortalt at om du ikke blir frisk, er det din egen feil. På forhånd siles folk ut. De som er klare (stoler blindt på opplegget) får grønt lys. De som er litt skeptisk eller stiller spørsmål, får ikke lov å bli med. Tror det koster 15 000, for en helg. Man får ikke lov å snakke med noen på utsiden hva det går ut på. Men man MÅ gå rundt å si "jeg er frisk", selv om man ikke er det. Siden man "gjør" ME skal man ignorere kroppens egne signaler om at man har nådd eller gått over tålegrensen. Dette har ført til at veldig mange ME syke har blitt ALVORLIG SYKE etter et slikt opplegg (man skal IKKE ignorere signaler), og flere har blitt DEPRIMERTE fordi de fortsatt er syke, og de har blitt fortalt at de ikke ønsker å bli frisk godt nok. Hele opplegget minner om en sekt. Det er alt jeg får til. Håper noen andre klarer å forklare hykleren Live Landmark og gjerne legge ved artikler som handler om hvor skadelig LP er. Tror det var en 13 år gammel gutt som tok selvmord etter dette kurset.

Anonymkode: affa8...473

Jeg har selv tatt kurset og ingenting av det jeg har uthevet stemmer. Dette er oppdiktede usannheter av folk som ønsker å sverte kurset. Myter i ME-miljøet. Men ME-miljøet er nå splittet i to, de som er positive til LP og de som ikke er det. Og det nytter ikke å komme til de som er negative å si at du har blitt bedre/frisk etter kurs, for da hagler det med kommentarer som: "Da har du ikke hatt ME" selv om du har liggert på et mørkt rom i årevis og har ME etter de strengeste kriteriene.

Grunnen til utsilingen tror jeg er fordi man må være motivert og klar og også forstå at LP er et treningsprogram og ikke en kur. Et treningsprogram krever egeninnsats og kursleder vil nok helst ha med de hun mener kan ha utbytte av kurset. De som er negative i utgangspunktet ville mest sannsynlig ikke hatt noe utbytte da de trolig ville motarbeidet og kverulert istedet for å ta til seg det kursleder prøver å lære deg.

Anonymkode: 9bd19...ed7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv tatt kurset og ingenting av det jeg har uthevet stemmer. Dette er oppdiktede usannheter av folk som ønsker å sverte kurset. Myter i ME-miljøet. Men ME-miljøet er nå splittet i to, de som er positive til LP og de som ikke er det. Og det nytter ikke å komme til de som er negative å si at du har blitt bedre/frisk etter kurs, for da hagler det med kommentarer som: "Da har du ikke hatt ME" selv om du har liggert på et mørkt rom i årevis og har ME etter de strengeste kriteriene.

Grunnen til utsilingen tror jeg er fordi man må være motivert og klar og også forstå at LP er et treningsprogram og ikke en kur. Et treningsprogram krever egeninnsats og kursleder vil nok helst ha med de hun mener kan ha utbytte av kurset. De som er negative i utgangspunktet ville mest sannsynlig ikke hatt noe utbytte da de trolig ville motarbeidet og kverulert istedet for å ta til seg det kursleder prøver å lære deg.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Hvordan kan et kurs fikse noe som er nevrologisk på noen timer? Hvorfor er det ikke anbefalt av det offentlige som ME sentere som er ekstremt strenge på å gi ME diagnose samt av NAV? Skal love deg at NAV hadde betalt de 15.000 kronene om det førte til at alle ME syke ble friske for det ville de spart inni helvete mye penger på.

For mange har fått ME diagnose uten at de har hatt det. Det er her alt har gått galt mht rykter om at mange med ME har blitt friske av noe som går på psyken. Psyken kan fikses i noen tilfeller. Det er en del psykiske lidelser som gir utslag på det somatiske og mye av det har likhetstrekk med ME. 

Det er derfor NAV nå går inn og ikke lar private spesialister eller indremedisinere bli anerkjent hos dem. At alle må igjennom det offentlige på sykehus med både psykologer, ernæringsfysiologer, fysioterapeuter samt en haug med prøver og utredninger. 

ME er en veldig vanskelig diagnose å sette nettopp fordi det ikke fins noen biomarkører og det gjør det heller ikke med visse psykiske lidelser som f.eks nevranesti. I tillegg så er det svindlerne. De som leser seg opp og faker. Eller de som aldri hadde ME, men som overbeviste omverden om det fordi de hadde en annen sykdom, ofte psykisk, som de ikke ville at folk skulle vite noe om.

Jeg skjønner at det er noen som nekter å ta til seg at ME ikke er psykisk selv om det kommer klinkende klart frem om en leser om diagnosen som er en anerkjent diagnose i dag. Herlig at mennesker uten noen kunnskap og som ikke er forskere på ME kan si at et kurs kan fikse ME når ikke engang leger og psykologer kan dokumentere det.

Du mener virkelig at unge mennesker som rammes ikke vil bli friske? At de synes det er morro å ligge inne på et mørkt rom uten venner, musikk, TV, gaming, festing og alt annet som hører til ungdomstiden fordi målet er å bli ufør før de fyller 20?

Eller at høyt utdannede og aktive mennesker som tjener mer enn gjennomsnittet plutselig fant ut at de ikke ville tjene gode penger lenger og ikke kunne reise, trene og oppleve alt livet har å tilby?

At jeg som var på topp i livet med god økonomi, stabilt ekteskap og et aktivt liv plutselig uken før jeg visste at jeg var gravid fant ut at jeg bare skulle kollapse og tilbringe flere måneder der jeg knapt var ute av soverommet? At jeg aldri kan dykke igjen fordi...ja hvorfor skulle jeg plutselig droppe en lidenskap? 

Det du snakker om å kurere er psyken. Og psyken min er sterkere enn de fleste. Påvist av psykolog faktisk. Og det av en offentlig psykolog som absolutt ikke kan lures eller bestikkes. Hva var det han sa igjen? Jo, pasienten er på totalt motsatt side av deprimert. Hun er veldig positiv, lever i nuet og ser mot fremtiden. Hun tar utfordringene hun får og gjør det beste ut av det. Det er ingen tvil om at hun føler sorg over det hun har mistet, men hun klarer å akseptere at ting er som de er og lever nå etter hva kroppen klarer. 

Men hei, om noen betaler kurset for meg så kan jeg gjerne ta det.

Men jeg går utifra at det er det samme som med motivasjons kurs på jobb. Der de drar frem hva en kan gjøre med livet sitt. Valget om hvem man omgir seg med, har man negative ting i livet så kutt dem ut, trives du ikke i jobben så finn noe som gir deg glede og mening. Du er sjefen i ditt eget liv og bare du kan gjøre deg lykkelig! Se på forholdet ditt, vennene dine, kollegane dine sjefen din, familien din. Hvordan får de deg til å føle deg? Drar de deg opp eller ned? Er det noen som påvirker deg negativt? Da burd du vurdere å ta noen valg om dette er mennesker du vil omgi deg med. 

Om du kunne gjøre hva som helst her i livet om du kunne velge! Hva ville du gjort med livet ditt? Bare du har makten til å gjøre de endringene. Bare du har makten til å følge drømmene dine! 

Høres det kjent ut?

Om jeg tar feil så klarer du fint å beskrive i korte trekk hva disse kurslederne formidler. Sånn som jeg akkurat gjorde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv tatt kurset og ingenting av det jeg har uthevet stemmer. Dette er oppdiktede usannheter av folk som ønsker å sverte kurset. Myter i ME-miljøet. Men ME-miljøet er nå splittet i to, de som er positive til LP og de som ikke er det. Og det nytter ikke å komme til de som er negative å si at du har blitt bedre/frisk etter kurs, for da hagler det med kommentarer som: "Da har du ikke hatt ME" selv om du har liggert på et mørkt rom i årevis og har ME etter de strengeste kriteriene.

Grunnen til utsilingen tror jeg er fordi man må være motivert og klar og også forstå at LP er et treningsprogram og ikke en kur. Et treningsprogram krever egeninnsats og kursleder vil nok helst ha med de hun mener kan ha utbytte av kurset. De som er negative i utgangspunktet ville mest sannsynlig ikke hatt noe utbytte da de trolig ville motarbeidet og kverulert istedet for å ta til seg det kursleder prøver å lære deg.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Hvordan kan du trene noe nevrologisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv tatt kurset og ingenting av det jeg har uthevet stemmer. Dette er oppdiktede usannheter av folk som ønsker å sverte kurset. Myter i ME-miljøet. Men ME-miljøet er nå splittet i to, de som er positive til LP og de som ikke er det. Og det nytter ikke å komme til de som er negative å si at du har blitt bedre/frisk etter kurs, for da hagler det med kommentarer som: "Da har du ikke hatt ME" selv om du har liggert på et mørkt rom i årevis og har ME etter de strengeste kriteriene.

Grunnen til utsilingen tror jeg er fordi man må være motivert og klar og også forstå at LP er et treningsprogram og ikke en kur. Et treningsprogram krever egeninnsats og kursleder vil nok helst ha med de hun mener kan ha utbytte av kurset. De som er negative i utgangspunktet ville mest sannsynlig ikke hatt noe utbytte da de trolig ville motarbeidet og kverulert istedet for å ta til seg det kursleder prøver å lære deg.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Jeg har sett den ene filmen som ble anbefalt tidligere i tråden nå, og det var veldig interessant. Og det du skriver understreker bare hva Thomas i filmen sa. Det er spennende å utforske mer av sammenhengen om hva vi tenker og reaksjoner i kroppen. Har erfart noe av det samme selv, nøkkelen til veldig mye sitter i hjernen vår. Tusen takk for ditt bidrag! 

Anonymkode: dc62c...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du trenger ikke forklare hele kurset. Et sammendrag er helt greit det :)

Det aller minste du kan gjøre er å forklare hvilke faktafeil ABen du siterte kom med. Du ropte faktafeil, så det burde jo være en enkel sak for deg.

Anonymkode: 04f4c...c79

Sammendraget lar vente på seg :ler: Kan ikke røpe hemmelighetene det tar tre dager og 17 000 kroner å lære vettu.

Anonymkode: 4a92f...3e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Hvordan kan du trene noe nevrologisk?

Hva med å se filmen og høre hva legen selv sier?

Anonymkode: 9bd19...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett den ene filmen som ble anbefalt tidligere i tråden nå, og det var veldig interessant. Og det du skriver understreker bare hva Thomas i filmen sa. Det er spennende å utforske mer av sammenhengen om hva vi tenker og reaksjoner i kroppen. Har erfart noe av det samme selv, nøkkelen til veldig mye sitter i hjernen vår. Tusen takk for ditt bidrag! 

Anonymkode: dc62c...7e0

Tusen takk, det var hyggelig å høre. Helt enig med deg, nøkkelen til veldig mye sitter i hjernen vår.

Anonymkode: 9bd19...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å se filmen og høre hva legen selv sier?

Anonymkode: 9bd19...ed7

Du tenker på dette konseptet? Recovery som kom til Norge rundt 2013?

 

Ny recovery-behandling på full fart inn i Norge

Et nytt og lovende behandlingsprogram om livsmestring og recovery for personer med schizofreni, bipolar lidelse og depresjon, er nå på full fart inn i Norge. Brukerens egne mål er utgangspunkt for behandlingen.

https://www.napha.no/content/13380/Ny-recovery-behandling-pa-full-fart-inn-i-Norge

 

Om mange ME syke har blitt friske av dette så hadde de ikke ME. De hadde en psykisk lidelse som slo ut somtatisk og som kan forveksles med ME. At de ble friske av dette vise at det kunne fikse opp i hodet og good for dem. Men man kan ikke tenke seg frisk av ME.

Igjen, hadde det vært påvist og dokumenter så hadde alle ME syke blitt sendt til behandling og ME hadde ikke eksistert lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt å si at folk som blir friske fra ME aldri har hatt ME. Med god egeninnsats har jeg blitt bedre fra ME. Er langt fra frisk, men at et mye mer fungerende liv nå!

Egeninnsats har mye å si. Å kalledet flaks at folk har blitt bedre synes jeg er direkte frekt! For fy som jeg har jobbet for å komme meg her jeg er idag! Betyr ikke at jeg er feildiagnostisert eller har flaks. Føler ofte det er "skummelt" å snakke om at en har blitt bedre! En blir beskyldt for det ene og det andre. Skikkelig kjipt rett og slett! Men jeg gleder meg over min egen fremgang!

Anonymkode: 66061...24e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir for dumt å si at folk som blir friske fra ME aldri har hatt ME. Med god egeninnsats har jeg blitt bedre fra ME. Er langt fra frisk, men at et mye mer fungerende liv nå!

Egeninnsats har mye å si. Å kalledet flaks at folk har blitt bedre synes jeg er direkte frekt! For fy som jeg har jobbet for å komme meg her jeg er idag! Betyr ikke at jeg er feildiagnostisert eller har flaks. Føler ofte det er "skummelt" å snakke om at en har blitt bedre! En blir beskyldt for det ene og det andre. Skikkelig kjipt rett og slett! Men jeg gleder meg over min egen fremgang!

Anonymkode: 66061...24e

Stor forskjell på å bli bedre og si at en er helt frisk som om ME’en er helt borte.

Jeg er bedre enn da ME’en først slo ut. Jeg var rask med å ta alle hensyn, energiøkonimisere, aktivtetsavpasning, lytte til kroppen, hvile og sove mye og ikke leve opp til hva folk rundt meg forventet av meg. Men jeg er langt ifra i nærheten av personen jeg var før jeg ble syk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som har blitt friske står ikke fram med det, nettopp pga sånne som deg som kommer med så mange usannheter og betviler deres historier. De velger heller å leve livet de har fått tilbake, framfor å dikutere med kverulanter. Men noen står fram og du kan lese historiene deres på Recovery Norge på FB.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Jeg er helt enig med deg! Selv har jeg blitt mye bedre fra jeg ble syk, men en kan ikke snakke om dette fordi da blir en beskyldt for feildiagnostisering, flaks,hadde blitt frisk uansett og mye annet. Dumt at en ikke skal kunne snakke om at en har blitt bedre og noen til og med frisk! 

Fokuset ligger desverre kun på å fotelle andre ME pasienter at en aldri kan bli frisk, en må ikke prøve for da blir en dårligere osv!

Anonymkode: 66061...24e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg! Selv har jeg blitt mye bedre fra jeg ble syk, men en kan ikke snakke om dette fordi da blir en beskyldt for feildiagnostisering, flaks,hadde blitt frisk uansett og mye annet. Dumt at en ikke skal kunne snakke om at en har blitt bedre og noen til og med frisk! 

Fokuset ligger desverre kun på å fotelle andre ME pasienter at en aldri kan bli frisk, en må ikke prøve for da blir en dårligere osv!

Anonymkode: 66061...24e

Nei, vi er faktisk utrolig glad om noen kan bli friske av ME. Men om de blir friske pga mentaltrening eller LP så var det jo tydeligvis noe psykisk som lå bak det da som sagt ME er nevrologisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Stor forskjell på å bli bedre og si at en er helt frisk som om ME’en er helt borte.

Jeg er bedre enn da ME’en først slo ut. Jeg var rask med å ta alle hensyn, energiøkonimisere, aktivtetsavpasning, lytte til kroppen, hvile og sove mye og ikke leve opp til hva folk rundt meg forventet av meg. Men jeg er langt ifra i nærheten av personen jeg var før jeg ble syk. 

 

Jeg er heller ikke inærheten av den samme personen jeg var før jeg ble syk, men noen kan faktisk bli frisk! Å si at de er feildiagnostisert blir feil. Noen blir helt friske! Legen min sier også at en kan bli frisk fra ME! Men nå er jo alt fokuset på at en ikke kan bli bedre og en må iallefall ikke snakke om at en har blitt bedre. Trist at det er sånn det har blitt!

Anonymkode: 66061...24e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er heller ikke inærheten av den samme personen jeg var før jeg ble syk, men noen kan faktisk bli frisk! Å si at de er feildiagnostisert blir feil. Noen blir helt friske! Legen min sier også at en kan bli frisk fra ME! Men nå er jo alt fokuset på at en ikke kan bli bedre og en må iallefall ikke snakke om at en har blitt bedre. Trist at det er sånn det har blitt!

Anonymkode: 66061...24e

Vel, legen på Aker sykehus på ME senteret som ikke lett gir ut diagnoser og helst ikke vil det nettopp fordi sjansen for å bli frisk fra ME er så minimal mener det motsatte.

Det er utrolig mange som har blitt feildiagnosiert. Det er nettopp derfor NAV nå verken anerkjenner Aasen eller Sturla lenger. Og flere av indremedisinere og andre private er også på vei ut mht til NAV nettopp pga det problemet. Det betyr at færre vil få ME diagnose nå fordi det er så stor prosentandel som får feil diagnose og det er som oftest de som blir friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Vel, legen på Aker sykehus på ME senteret som ikke lett gir ut diagnoser og helst ikke vil det nettopp fordi sjansen for å bli frisk fra ME er så minimal mener det motsatte.

Det er utrolig mange som har blitt feildiagnosiert. Det er nettopp derfor NAV nå verken anerkjenner Aasen eller Sturla lenger. Og flere av indremedisinere og andre private er også på vei ut mht til NAV nettopp pga det problemet. Det betyr at færre vil få ME diagnose nå fordi det er så stor prosentandel som får feil diagnose og det er som oftest de som blir friske.

ME er jo en utelukkelses diagnose. Så hvordan kan de da være feildiagnostisert?

Jeg var gjennom MR (for å utelukke svulst), blodprøver osv før jeg fikk diagnosen. Så hvordan kunne f.eks jeg da være feildiagnostisert? 🤔

Anonymkode: 66061...24e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem sier at ME er en nevrologisk lidelse? 

MS er en nevrologisk lidelse, den viser på MR, og den viser på prøver fra spinalveske. 

Tror dere roter sammen, ME er en psykisk lidelse, det er ikke engang en nevro psykologisk sykdom. 

Anonymkode: 14562...716

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri trodd mindre på ME enn det jeg gjør etter å ha lest denne tråden. «Bedre å være syk ennå være bare misslykka» tenker jeg . Da har man en unnskyldning til å ikke fikse livet liksom.  

Snakk om framsnakking og alvorliggjøring av egen sykdom!  Å sammenligne ME med MS og kreft er ganske frekt. MS og kreft er ofte dødelig, og noen har «kanskje hørt om»en som døde av ME. ME er ingen seriøs diagnose pr dd. Det blir det den dagen man kan testes for det. Ja, testing som går utover det pasienten selv forteller om. 

Trøst til de som blir triste: jeg tror på at du er syk. Men det er ikke sikkert det er ME, for det er ikke sikkert at ME finnes engang. Håper du blir frisk snart. 

 

 

 

Anonymkode: dcc36...ff2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier at ME er en nevrologisk lidelse? 

MS er en nevrologisk lidelse, den viser på MR, og den viser på prøver fra spinalveske. 

Tror dere roter sammen, ME er en psykisk lidelse, det er ikke engang en nevro psykologisk sykdom. 

Anonymkode: 14562...716

ME er ikke en psykisk lidelse. Så dette stemmer ikke.

Anonymkode: 66061...24e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Å sammenligne ME med MS og kreft er ganske frekt. MS og kreft er ofte dødelig, og noen har «kanskje hørt om»en som døde av ME. ME er ingen seriøs diagnose pr dd. Det blir det den dagen man kan testes for det. Ja, testing som går utover det pasienten selv forteller om. 

Anonymkode: dcc36...ff2

I England så har de bekreftet at et sykehuset har påført ME syke døden, pga at sykehuset presset ME syke pasienter for hardt. 

MS ble også ikke påvist før og var da psykisk lidelse, og det er en haug av andre sykdommer som før i tiden var psykisk, men som ikke er det i dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...