Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på å mene noe og å hetse. 

Anonymkode: 2c96a...669

Prøv å ikke se så mørkt på det:-)

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg allerede gjort. Rart du enda ikke har fått det med deg.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Tja, om du kjenner til ME så er det ikke så rart. 

 

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Tja, om du kjenner til ME så er det ikke så rart. 

 

:fnise:

Ok, da så... :fnise:  Jeg kjenner absolutt til ME

Anonymkode: 9bd19...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å ikke se så mørkt på det:-)

Anonymkode: 1f910...cfe

Du begynner å gå tom for argumenter nå skjønner jeg. 

Anonymkode: 2c96a...669

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Barndom den viktigste forklaring på uhelse.

Dag Øystein Nordanger, psykolog og forsker ved Uni Research Helse i Bergen, mener at denne studien bekrefter noe vi allerede vet: Negative barndomsopplevelser har sterk effekt på helsen vår. Ikke bare gjelder det den psykiske helsen, men også den somatiske helsen og sykdommer som for eksempel kreft, hjerte-karsykdommer og diabetes."

https://forskning.no/2015/02/barndommen-slar-tilbake

https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/hvordan-krenkede-barn-blir-syke-voksne-uf.html

Anonymkode: 9bd19...ed7

Jeg gjentar det jeg skrev nå som jeg har lest kilden din og ber deg leser lenken min igjen fra Kreftforeningen.no om myter vedrørende kreft.

Myte 10: Man kan få kreft av stress og traumatiske livshendelser

Det er ikke direkte så enkelt, men kroppens immunforsvar kan bli betraktelig svekket når den utsettes for stress over tid. Hvis kreft allerede ligger latent i kroppen, kan svekket immunforsvar påvirke videre utvikling. Det finnes imidlertid ingen dokumentasjon på at stress fører til kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du begynner å gå tom for argumenter nå skjønner jeg. 

Anonymkode: 2c96a...669

Var ment som et godt råd. Slik at du ikke tenker så hetsende på dette.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da så... :fnise:  Jeg kjenner absolutt til ME

Anonymkode: 9bd19...ed7

:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ment som et godt råd. Slik at du ikke tenker så hetsende på dette.

Anonymkode: 1f910...cfe

Tulling!

Anonymkode: 2c96a...669

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at vi hetser alvorlige syke,dere velger å tolke det feil.

Vi bare stiller spørsmål med alle de som stadig får ME. Det skal liksom være under 1% av befolkningen,men det er langt flere enn det som mener de har det. 

Og alle vi som "hetser" kjenner til folk som hevder de har ME,men som absolutt ikke er av typen "alvorlig". Alle som er alvorlig rammet av dette har jeg sympati for,og jeg synes det er trist for dem at folk bruker deres diagnose til å få ytelser fra NAV. Tenk på de som er rammet av dette,så går det haugevis av folk rundt og sier de har det samme?Men som lever helt vanlige liv?

 

Anonymkode: 7ab54...149

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva? Jeg har da aldri skrevet at det er bevist at ME er psykisk? Det jeg derimot skriver og som er hentet fra artikkelen fra Forskning.no er at en traumatisk barndom kan føre til diverse sykdommer i voksenlivet, deriblant kreft, hjerte/kar, diabetes for å nevne noen.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Det er heller ikke bevist.

Anonymkode: e2766...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som mener at vi hetser alvorlige syke,dere velger å tolke det feil.

Vi bare stiller spørsmål med alle de som stadig får ME. Det skal liksom være under 1% av befolkningen,men det er langt flere enn det som mener de har det. 

Og alle vi som "hetser" kjenner til folk som hevder de har ME,men som absolutt ikke er av typen "alvorlig". Alle som er alvorlig rammet av dette har jeg sympati for,og jeg synes det er trist for dem at folk bruker deres diagnose til å få ytelser fra NAV. Tenk på de som er rammet av dette,så går det haugevis av folk rundt og sier de har det samme?Men som lever helt vanlige liv?

 

Anonymkode: 7ab54...149

Det er fordi tallene er feil. Det er MANGE flere med kronisk sykdom enn det tallene sier. Faktisk er det umulig å måle akkurat nå, for det stiger ikke, det hopper. Bare se rundt deg, hvor mange har MS nå i forhold til 30 år siden?

Anonymkode: e2766...28f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoneyes
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener at vi hetser alvorlige syke,dere velger å tolke det feil.

Vi bare stiller spørsmål med alle de som stadig får ME. Det skal liksom være under 1% av befolkningen,men det er langt flere enn det som mener de har det. 

Og alle vi som "hetser" kjenner til folk som hevder de har ME,men som absolutt ikke er av typen "alvorlig". Alle som er alvorlig rammet av dette har jeg sympati for,og jeg synes det er trist for dem at folk bruker deres diagnose til å få ytelser fra NAV. Tenk på de som er rammet av dette,så går det haugevis av folk rundt og sier de har det samme?Men som lever helt vanlige liv?

 

Anonymkode: 7ab54...149

Hvis oxfordkriteriene blir lagt til grunn vil omtrent 2% av befolkningen ha ME, men det eneste kriteriet er langvarig utmattelse. Og som sagt mange ganger tidligere, det vil jo omfatte alle mulige årsaker, fra depresjon til utbrenthet. Disse har ikke ME. Ved bruk av canadakriteriene eller de internasjonale konsesuskriteriene vil omtrent 0,2% av befolkningen være rammet. 

Man kan ikke leve et vanlig liv med ME, kriteriet for en med mild variant er at aktivitetsnivået er redusert med minst 50%. Og selv med "bare" mild ME har man et kraftig redusert liv med mange alvorlige symptomer.

I tillegg er det mange som sier at de har ME hvis de er litt slitne, akkurat som noen sier de er deprimerte hvis de bare er nedfor noen dager. Ingen av de har sykdommen. 

Jeg er helt enig i at det skal og bør stilles spørsmålstegn ved de som evt lever vanlige liv. Men av og til kan jeg også se tilsynelatende frisk ut å klare å gjøre tilnærmet normale aktiviteter en stund, men jeg betaler alltid for det etterpå. Jeg kan også handle på butikken, men det betyr ikke at jeg er frisk. Ingen ser (stort sett) smerter og kvalme. 

Men som sagt er jeg helt enig i at det stilles spørsmålstegn ved de som faker seg til en diagnose, for det går jo bare ut over oss som virkelig har sykdommen. Og en av grunnene til at jeg tror mange av oss reagerer så sterkt, er at vi er så vant til å måtte forsvare oss selv fordi sykdommen ikke alltid synes utenpå og vi kan i korte perioder gjøre "vanlige" ting og at så mange har så store meninger om at det ikke er en virkelig sykdom, at vi bare er late. Jeg håper bare dere tror meg alle sammen på at dette er forb.... ekte, dette er ikke mye gøy, livet går fra meg mens jeg sitter på sidelinjen. Jeg har så mye jeg har lyst til å gjøre!!! 

Klem til dere alle, enten dere har ME eller ikke, enten dere er troll eller bare skeptikere, om dere vil lære eller ei. :hjerte:

Endret av Dragoneyes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er friske vil nok desverre aldri forstå. At det er folk som utnytter systemet er jo ikke til å feie under teppet, men viktig å ikke dra alle under samme kam. ME er en jævlig sykdom som ødelegger livet ditt! Fra og vere frisk og oppegående til å få livet sitt fullstendig snudd på hodet. Jeg for min del kunne heller valgt 100% jobb enn å vere syk og jobbe i en liten stilling. Taper mye i både lønn, feriepenger, pensjon osv. Ikke minst det sosiale og kunne fungere normalt i arbeid. Ingen drøm å bli syk!

Anonymkode: 66061...24e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk som er friske vil nok desverre aldri forstå. At det er folk som utnytter systemet er jo ikke til å feie under teppet, men viktig å ikke dra alle under samme kam. ME er en jævlig sykdom som ødelegger livet ditt! Fra og vere frisk og oppegående til å få livet sitt fullstendig snudd på hodet. Jeg for min del kunne heller valgt 100% jobb enn å vere syk og jobbe i en liten stilling. Taper mye i både lønn, feriepenger, pensjon osv. Ikke minst det sosiale og kunne fungere normalt i arbeid. Ingen drøm å bli syk!

Anonymkode: 66061...24e

Dette har heller aldri blitt benektet. Det er vel nettopp det som er poenget

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME og er ute og går tur hver eneste dag fordi det er den fysiske aktiviteten jeg har funnet ut at jeg klarer uten å bli dårlig etterpå. Jeg går ikke langt, da blir jeg dårlig. Jeg kan ikke kjøre bil fordi jeg blir svimmel av det. Jeg jobber ikke. Jeg studerer ikke. Jeg har ikke vært på ferie på ti år. Jeg har ikke festet siden jeg ble syk men jeg drar i bursdagsselskapene til de fire barna til bestevenninnen min fordi de betyr mye for meg. Da drar jeg rett hjem og sover etterpå. Jeg tar bussen til matbutikken for å handle og tar bussen hjem etterpå. Jeg er på kafe med en venninne en eller toppen to ganger i året. Begivenhetsrikt liv, ikke sant?

De som ser meg gå tur eller på butikken tenker sikkert at jeg er en svindler fordi jeg ser glad ut og prøver å pynte meg litt. Foreldrene som snakker med meg i bursdagsselskapene tror sikkert også at jeg er en svindler fordi jeg leker og er i godt humør mens jeg er der.

Det er faktisk ikke alt som synes på utsiden og dere kan ikke vite noe om en annens liv hvis dere ikke kjenner vedkommende ekstremt godt.

Anonymkode: 04f4c...c79

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alle å gå inn på Recovery Norge på FB å se filmen "Hva gjør syk og hva gjør frisk" Filmen er i tre deler og handler om to av de aller sykeste ME-pasientene i Norge og deres vei ut av ME. De er begge helt friske idag.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener at vi hetser alvorlige syke,dere velger å tolke det feil.

Vi bare stiller spørsmål med alle de som stadig får ME. Det skal liksom være under 1% av befolkningen,men det er langt flere enn det som mener de har det. 

Og alle vi som "hetser" kjenner til folk som hevder de har ME,men som absolutt ikke er av typen "alvorlig". Alle som er alvorlig rammet av dette har jeg sympati for,og jeg synes det er trist for dem at folk bruker deres diagnose til å få ytelser fra NAV. Tenk på de som er rammet av dette,så går det haugevis av folk rundt og sier de har det samme?Men som lever helt vanlige liv?

 

Anonymkode: 7ab54...149

Jeg har ME. Fungerer 18% stilling på jobb og klarer og fungere noelunne utenom dette. Så du mener at jeg som er syk ikke kan prøve å leve et "vanlig" liv itillegg til jobb? Ikke skal få delta i sosiale sammenheng osv?

Jeg har funnet en måte å balansere hverdagen med jobb og det og faktisk kunne fungere uteom. Noe som legen min også sier er veldig viktig. Målet er å komme tilbake så mye som muligi jobb. Gått fra 100% sykemelding til 18% jobb! Noe som jeg selv ser på som et stort fremskritt når livet blir så begrenset.

Har selv prøvd å jobbe mye, men å jobbe og alt en klarer uteom er å sove er ingen liv desverre. Ligge med spybøtten, migrene osv. Kjennes rett og slett ut som om en er alvorlig fyllesyk eller på vei til å få spysyken. 

Har alltid vert aktiv med trening, håndball, skole og jobb før jeg ble syk. Så har heller aldri lagt på latsiden for å si det sånn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Det er mye man ikke ser, og kronisk syke mennesker må ta ting i sitt tempo. Man tjener verken seg selv eller andre med å presse seg til man er døden nær. Man må passe på seg selv. 

Sender en klem til alle syke der ute. Pass på dere selv. Å ta hensyn til våre egne behov er det viktigste man kan lære❤️ 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler alle å gå inn på Recovery Norge på FB å se filmen "Hva gjør syk og hva gjør frisk" Filmen er i tre deler og handler om to av de aller sykeste ME-pasientene i Norge og deres vei ut av ME. De er begge helt friske idag.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Har ikke sett filmen. Ble disse friske ved hjelp av medisin, eller ble de bare friske?

Anonymkode: 1f910...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sett filmen. Ble disse friske ved hjelp av medisin, eller ble de bare friske?

Anonymkode: 1f910...cfe

Se filmen. Det starter med et foredrag av en lege, deretter forteller de to tidligere ME-pasientene sine historier foran forsamlingen. Tipper det er leger og psykologer som sitter å hører på. 

Anonymkode: 9bd19...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...