Gå til innhold

Betale husleie hos samboer?


Gjest Myflower

Anbefalte innlegg

 

I de 4000 er fellesutgiftene inkludert.

Anonymous poster hash: 39fb3...00b

 

Åh, det var litt dårlig forklart av ts, da hun skrev i et innlegg at hun betale hele lånet hans. Da stiller ting seg litt annerledes. 

Anonymous poster hash: 59073...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja men det finnes en minstesatts, og den er ikke under 10 000 for å si det sånn..Anonymous poster hash: e52f9...854

man får ca 11000 kr utbetalt netto på minstesats på både dagpenger og aap.

Det jeg reagerer mest på i denne saken er hvorfor TS skal være hushjelpen hans når hun også betaler husleie?

Anonymous poster hash: d75c7...ef2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer mest på i denne saken er hvorfor TS skal være hushjelpen hans når hun også betaler husleie?

Anonymous poster hash: d75c7...ef2

Det er det som er mest kritikkverdig, ja. Og manglende vilje til å lempe på husleia så lenge samboer er arbeidsledig (med mindre TS har vært det lenge eller bruker unødvendig mye penger på andre ting).

Anonymous poster hash: bef30...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende å se hvor mange kvinner som ønsker å snylte på samboeren sin her. Håper han holder seg til sitt og ikke går i mannefella.



Anonymous poster hash: 0dfb2...e2c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er skremmende å se hvor mange kvinner som ønsker å snylte på samboeren sin her. Håper han holder seg til sitt og ikke går i mannefella.

Anonymous poster hash: 0dfb2...e2c

 

Enig. Bare fordi man bor sammen skal man ikke snylte, så enkelt er det faktisk. Det koster å bo uansett hvor du bor hen, men er du samboer med noen som har vært flinke nok til å kjøpe noe eget er det greit?! Jeg rett og slett forstår ikke denne logikken! :sjokkert:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange her på kvinneguiden som er hysterisk opptatt av at en samboer aldri skal bo gratis, men ærlig talt, jeg er helt uenig.

Samboeren til TS hadde måttet betale nøyaktig det samme i huslån dersom han hadde bodd alene. Positivt for han å få bo med henne, og positivt for henne å få bo med ham. Det å få en samboer bør ikke være for å raskere kunne betale ned på lånet..

Dersom TS hadde tilbudt seg å betale litt husleie for å bidra litt ekstra og hjelpe ham med huslånet, er det noe han burde blitt glad for. Men å kreve det? Blir jo helt på trynet. Spesielt når det er tydelig at TS ikke syns det er en rettferdig ordning.

Jeg og samboeren leier, og vi betaler like mye hver. Men hvis jeg hadde eid huset hadde jeg ikke krevd at samboeren skulle måtte betale noe annet enn felles utgifter for å bo der! Er jo bare en bonus å få være med ham 24/7😊

Endret av Søtefrøkna
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og samboeren leier, og vi betaler like mye hver. Men hvis jeg hadde eid huset hadde jeg ikke krevd at samboeren skulle måtte betale noe annet enn felles utgifter for å bo der! Er jo bare en bonus å få være med ham 24/7😊

Slitasje. Tapte leieinntekter.

Men det optimale er selvfølgelig å eie halvparten hver.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitasje. Tapte leieinntekter.

Men det optimale er selvfølgelig å eie halvparten hver.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

 

Jeg kjenner ingen i et vanlig hus eller leilighet som har en romløsning som egner seg til å leie ut til noen. Hvis man er utleier, er det vel en selvfølge at leietager får et eget rom i det minste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen i et vanlig hus eller leilighet som har en romløsning som egner seg til å leie ut til noen. Hvis man er utleier, er det vel en selvfølge at leietager får et eget rom i det minste.

Da bør du kanskje utvide vennekretsen din. Jeg har leid ut soverom i min leilighet før jeg fikk samboer, leid rom i leilighet hos andre og brukt airbnb. Og jeg er ikke den eneste.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du kanskje utvide vennekretsen din. Jeg har leid ut soverom i min leilighet før jeg fikk samboer, leid rom i leilighet hos andre og brukt airbnb. Og jeg er ikke den eneste.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

 

Dette er vel relativt vanlig. Det jeg siktet til, var utleie av rom med alle fasiliteter som bad, toalett, tekjøkken osv. I de tilfellene du skriver om, må leietageren nødvendigvis få benytte seg av utleiers fasiliteter. Hvor lenge kan noen orke å bo sånn nærmest på nåde og uten særlig privatliv?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har svart lengre opp og må bare gjenta meg. 

 

Det skaper betydelig mer misstemning og utrygghet for TS når hun betaler så mye i leie for å bo med samboer. Jeg mener ikke et slikt samboerskap er særlig hyggelig, målet burde da være at TS etter hvert kan være i stand til å kjøpe seg inn i leiligheten eller at de kjøper noe felles og det skjer ikke så lenge TS betaler så høy husleie. Jeg mener at TS burde betale renteutgifter og halvparten av felles kostnader, slik at hun er i stand til å spare til egenkapital samtidig.

 

Argumentet om at man betaler noen andres lån når man leier alene er ikke særlig relevant når situasjonen er slik TS beskriver. Et samboerskap er ikke sammenlingbart med et leieforhold i mine øyne.

 

Men, jeg anbefaler TS å flytte ut selv om hun kanskje må betale litt mer for å bo alene. Hvis samboeren behandler henne slik ser han jo ikke på dette som noe permanent og et slikt samboerskap er det ingen vits i å være i.

Anonymous poster hash: 3e7e6...be5

 

 

Hvordan i all verden skal hun kunne kjøpe seg inn i en bolig med knapt over 4000 kr i måneden i inntekt? Får ikke rare boliglånet akkurat på det grunnlaget...

 

Og jo et samboerskap er så absolutt sammenliknbart med et leieforhold. Man skal da ikke drive snylte på sameboeren. Golddiggere er noe av det verste avskummet som fins.

Anonymous poster hash: f5ac3...2ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få en samboer bør ikke være for å raskere kunne betale ned på lånet..

 

Og det å bil samboer bør ikke være for å få gratis bolig...

Anonymous poster hash: f5ac3...2ea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel relativt vanlig. Det jeg siktet til, var utleie av rom med alle fasiliteter som bad, toalett, tekjøkken osv. I de tilfellene du skriver om, må leietageren nødvendigvis få benytte seg av utleiers fasiliteter. Hvor lenge kan noen orke å bo sånn nærmest på nåde og uten særlig privatliv?

Helt til man får samboer? Da blir det ofte litt folksomt. Tre er en for mye osv.

Anonymous poster hash: bef30...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de 4000 er fellesutgiftene inkludert.

Anonymous poster hash: 39fb3...00b

Betaler du 4000,- i leie utenom de felles utgiftene dere deler eller er 4000,- leie OG fellesutgifter? Altså 4000,- er total summen du betaler han i mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange her på kvinneguiden som er hysterisk opptatt av at en samboer aldri skal bo gratis, men ærlig talt, jeg er helt uenig.

Samboeren til TS hadde måttet betale nøyaktig det samme i huslån dersom han hadde bodd alene. Positivt for han å få bo med henne, og positivt for henne å få bo med ham. Det å få en samboer bør ikke være for å raskere kunne betale ned på lånet..

Dersom TS hadde tilbudt seg å betale litt husleie for å bidra litt ekstra og hjelpe ham med huslånet, er det noe han burde blitt glad for. Men å kreve det? Blir jo helt på trynet. Spesielt når det er tydelig at TS ikke syns det er en rettferdig ordning.

Jeg og samboeren leier, og vi betaler like mye hver. Men hvis jeg hadde eid huset hadde jeg ikke krevd at samboeren skulle måtte betale noe annet enn felles utgifter for å bo der! Er jo bare en bonus å få være med ham 24/7

 

 

Helt enig... Blir som hvis noen som sitter på med en bil, og etterhvert skal man forvente at de er med på å betale på billånet og forsikring, i tilegg til drivstoff. Smålig...

Anonymous poster hash: fccd5...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt enig... Blir som hvis noen som sitter på med en bil, og etterhvert skal man forvente at de er med på å betale på billånet og forsikring, i tilegg til drivstoff. Smålig...

Anonymous poster hash: fccd5...8b0

 

 

Det er da helt vanlig å betale sjåføren som kjører deg til byen i helga, ol.

Anonymous poster hash: f5ac3...2ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan kan huset ikke betale kommunale utgifter?

Anonymous poster hash: bef30...7f2

Det finnes steder i Norge uten offentlig vann og avløp. Antar det fremdeles finnes steder uten tvungen renovasjon.

I et samboerskap synes jeg det er naturlig at man betaler etter evne. Siden TS bidrar i huset med praktisk arbeid og samboeren har en godt betalt jobb synes jeg det er urimelig at TS skal betale for seg før hun får bedre inntekt.

Samboere skal støtte og hjelpe hverandre! Det at det blir dårlig stemning i heimen når du prøver å diskutere økonomi er et dårlig tegn. Flytt ut hvis du kan!

Endret av petterm
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes steder i Norge uten offentlig vann og avløp. Antar det fremdeles finnes steder uten tvungen renovasjon.

I et samboerskap synes jeg det er naturlig at man betaler etter evne. Siden TS bidrar i huset med praktisk arbeid og samboeren har en godt betalt jobb synes jeg det er urimelig at TS skal betale for seg før hun får bedre inntekt.

Samboere skal støtte og hjelpe hverandre! Det at det blir dårlig stemning i heimen når du prøver å diskutere økonomi er et dårlig tegn. Flytt ut hvis du kan!

Så da henter de vann i bekken og driter i skogen?

Anonymous poster hash: bef30...7f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da henter de vann i bekken og driter i skogen?

Anonymous poster hash: bef30...7f2

Vann fra egen brønn/borehull. Kloakk urenset rett i sjøen. Mange hus i Norge som ikke er offentlig vann og avløp. Sier seg sjøl at når det er 4-5 hus pr km vei så blir det for kostbart med kommunale løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann fra egen brønn/borehull. Kloakk urenset rett i sjøen. Mange hus i Norge som ikke er offentlig vann og avløp. Sier seg sjøl at når det er 4-5 hus pr km vei så blir det for kostbart med kommunale løsninger.

Og dette krever aldri vedlikehold?

Anonymous poster hash: bef30...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...