Gå til innhold

Når 1 + 1 blir 3


FruFiolett

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ganske redd for å få svangerskapsdiabetes - jeg er ganske rundt, ikke direkte overvektig, men har flere kilo til overs for å si det sånn. Har ikke historikk på diabetes i familien, men ettersom jeg ikke har beveget meg en meter de siste ukene pga kvalmen og ikke akkurat spist så sunt som jeg burde kommer disse bekymringene krypende. Syns det virker som en kjempebelastning og en demper på den gleden man skal oppleve som gravid, og er så redd for å ha det! Huff, jeg vet jo at verken jeg eller baby har noe godt av at jeg går rundt og bekymrer meg, men det er neimen ikke lett å la være! Jeg skal på første svangerskapskontroll neste uke, håper virkelig ag legen min har noe positivt å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vi rundet 12 uker, og det føles så ufattelig deilig! Vi har vært på en ny UL idag, og det lille nurket har det som plommen i egget☺️ Gynekologen tok mål av alt mulig rart, og konkluderte med at alt man kan se så tidlig som nå ser helt perfekt ut, og vi kunne jo selvfølgelig ikke fått en bedre beskjed❤️ Bebis var superaktiv, og det var så morsomt å se den hoppe rundt☺️ Nå har vi fortalt om graviditeten til testen av familien også, samt våre nærmeste venner, og det er utrolig hyggelig at så mange er glad på våre vegne☺️ Det er deilig å kunne senke skuldrene et lite hakk i alle fall, og selv om det selvfølgelig er mange risikoer, så er det heldigvis så fint det kan bli med den lille, og det føles helt fantastisk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å få høre at alt ser bra ut, og koselig å dele nyheten med familie og venner. :hjerte:

Jeg har 5 dager igjen til 12 uker og vi har foreløpig kun fortalt det til noen få. Er veldig spent på å fortelle det til flere, det blir liksom mer virkelig for hver person som får vite om det. :)

Kjenner meg igjen i det du skriver om å senke skuldrene et lite hakk - det er vanskelig å slippe bekymringene helt. Vi får bare nyte så godt vi kan og ikke ta potensielle sorger på forskudd. Forhåpentligvis, og sannsynligvis, går dette veldig bra. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å få høre at alt ser bra ut, og koselig å dele nyheten med familie og venner. :hjerte:

Jeg har 5 dager igjen til 12 uker og vi har foreløpig kun fortalt det til noen få. Er veldig spent på å fortelle det til flere, det blir liksom mer virkelig for hver person som får vite om det. :)

Kjenner meg igjen i det du skriver om å senke skuldrene et lite hakk - det er vanskelig å slippe bekymringene helt. Vi får bare nyte så godt vi kan og ikke ta potensielle sorger på forskudd. Forhåpentligvis, og sannsynligvis, går dette veldig bra. :Nikke:

Det har vært kjempestas å fortelle folk om det, det er jo så stort☺️ Og dette blir første barnebarn, tantebarn, oldebarn på begge sider, så det er så hyggelig å se hvor glade folk blir❤️ Og det er veldig deilig med den "magiske" tolvukersgrensa, nå er sjansen så mye større for at vi skal få møte denne lille krabaten☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så innstilt på at kvalmen skal gå over når man kommer til uke 12, så nå er det en skikkelig nedtur hver eneste morgen jeg våkner og fortsatt er like dårlig. Jeg skjønner selvfølgelig at det ikke går over sånn på dagen, men jeg ønsker så innmari å kunne gå tilbake på jobb på mandag! Jeg er virkelig så innmari lei av å ligge på sofaen og føle meg helt grønn i trynet av denne kvalmen! Selvom det selvfølgelig er verdt det hvis baby har det bra, men det eeeeeer kjedelig😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, ja jeg skjønner at det er kjedelig! Har du vært sykemeldt helt til nå? Er det like ille hele dagen, eller kan du snakke med legen/jobben om å komme seg på jobb utover dagen hvis det blir bedre da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja jeg skjønner at det er kjedelig! Har du vært sykemeldt helt til nå? Er det like ille hele dagen, eller kan du snakke med legen/jobben om å komme seg på jobb utover dagen hvis det blir bedre da? 

Vært sykemeldt i fem uker nå, så begynner virkelig å bli lei! Men dessverre er det like ille hele dagen, og enda verre hvis det går mer enn tre timer siden sist jeg spiste noe :/ Håper virkelig det er sant som det sies at det skal gå over etter første trimester! ☺️ Og det lar seg absolutt gjøre å komme senere på jobb hvis det går over til å kun være på morgenen, all bedring er hjertelig velkommen her nå☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner faktisk å få kul på magen nå, og selv om det fortsatt er tidlig (13 uker nå) så er det ingen tvil om at det er babykul❤️ Har lagt på meg ganske mye også dessverre, ettersom jeg nå har ligget seks uker på sofaen...men satser på å bevege meg mer og mer når kvalmen gir seg (og det bør jommen meg skje snart!). Så kroppen generelt er litt større, men uten tvil med en ekstra ball på magen. Er fortsatt bekymret for svangerskapsdiabetes, så prøver så godt jeg kan å kutte ned på sukker, men det er neimen ikke lett. Skal ta glukosebelastningstest rett over jul, gruer meg - både fordi den visstnok smaker helt ufattelig kvalmende og ekkelt, og fordi jeg er nervøs for resultatet. Baby har sett helt normalt ut i størrelse frem til nå - men det syns kanskje ikke så tidlig? Skal prøve å være flink med sukkermengden fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg hatt skikkelige stikninger nederst i magen, særlig på venstre side! Er kjempevondt i noen sekunder, og så går det over igjen. Katastrofetankene kom selvfølgelig med en gang, og jeg var sikker på at jeg skulle miste (har jeg nevnt at jeg er kronisk pessimist med stor P? 😂🙊)! Men jeg har ikke blødd, symptomene er fortsatt tilstede, og  etter mange søk på Internett så har jeg nå konkludert med at det er livmoren som strekker på seg for å lage plass til den lille. Håper det stemmer! Skal til jordmor på kontroll fredag neste uke, håper vi kan få høre hjertelyd! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat vite at en av mine aller beste venninner er gravid etter nesten et år med prøving, og jeg er så glad! Jeg håper så inderlig at hennes lille spire holder seg fast så kan våre to små vokse opp sammen! ❤️

Symptomene mine begynner å slippe taket nå, nå er jeg bare litt kvalm på morgenen/formiddagen og hvis jeg blir sliten, og det er jommen en stor forbedring! Men samtidig kommer selvfølgelig de negative tankene om en MA da, det er typisk meg å være så negativ... I tillegg har jeg en masse rare stikninger i magen, og selv om jeg håper at det bare er livmoren mi som strekker på seg for å gjøre plass så blir jeg selvfølgelig småredd. Gleder meg veldig til å ha time med jordmor på fredag, håper vi får mulighet til å høre hjertelyd og til å lufte bekymringer! Skal til privat jordmor, har hørt så mye negativt om disse kommunale jordmødrene, så vi velger å ta privat i håp om å få god tid, samt bli sett og hørt. Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på første kontroll hos jordmor igår, og det var så stas☺️ Vi fikk høre hjertelyden på bebis, og hun målte magen, blodprosent og blodtrykk og alt var fint☺️ For en lettelse❤️ Vi snakket med henne en hel time, og hun tok opp dette med vekt, kosthold og sukker - det er jo et veldig aktuelt tema da jeh har noen kilo for mye. Og hun anbefalte lite sukker frem til glukosebelastningstesten jeg skal ta i januar, så jeg skal gjøre så godt jeg kan med det☺️ Alt som skal til for at bebis skal ha det bra er verdt å prøve❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er tilbake på jobb igjen idag! Og det er jommen meg en overgang, det er over åtte uker siden sist! Jeg skal ikke si at jeg er i hundre prosent form, for morgenene er fortsatt kjipe, men jeg håper at den gradvise bedringen jeg har hatt i jula bare fortsetter nå, sånn at jeg kan jobbe 100% fremover☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt nyttår alle der ute! Håper det ble en fin feiring av inngangen til det nye året igår, tenk at nå er 2016 her! Det ble veldig stille og rolig for vår del, jeg er mildt sagt utslitt etter noen dager tilbake i full jobb og mannen sliter med en halsbetennelse😕 Men vi hadde det hyggelig allikevel, og når jeg våknet groggy idag så føltes det nesten litt hyggelig å være en del av det store fellesskapet, for idag er det jommen meg flere enn meg som våkner og er kvalme! ☺️☺️

Jeg kjenner fortsatt ikke noe liv i magen, men det er jo tidlig enda. Venter spent hver eneste dag, men aner jo ikke helt hva jeg skal forvente meg heller, hihi☺️ Om litt over en uke er det både glukosebelastningstest og OUL, og jeg er ganske nervøs for førstnevnte. Spesielt på hva den viser selvfølgelig. Er det noen som leser dette som vet om man får svaret med en gang? Eller kommer det i posten etter noen dager? Gleder oss veldig til OUL, håper at alt fortsatt er bra med lille bebisen! Vi håper å få vite kjønnet, men jeg er så sikker på at det er gutt i magen at det nesten ikke føles nødvendig, hihi🙊 Hvis det faktisk viser seg å være en jentebaby inni der så tror jeg faktisk jeg trenger noen dager til omstilling, for jeg er så sikker! Ikke at kjønn spiller noen som helst rolle, men magefølelsen for gutt er altså overraskende sterk! Skal bli spennende å se❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri meg som magen vokser! Syns nesten jeg kan se forskjell fra dag til dag, haha☺️ I tillegg er jeg konstant sulten og spiser derfor ganske mye også, så har en mistanke om at det er like mye foodbaby som vanlig baby😂 Spiser mye bær og sukkerfri yoghurt som anbefalt av jordmor da, samt grovt brød med sunt pålegg og relativt sunne middager, så jeg føler meg ganske flink ☺️ Var hos legen med urinprøve igår da jeg mistenker urinveisinfeksjon, der fant de sukker i urinen og måtte sjekke blodsukkeret mott umiddelbart, men det var på 4,8 (ikke fastende), så det var ingen grunn til bekymring i alle fall... Skal jo ta glukosebelastningstest på mandag og er fortsatt veldig spent på den, men er glad det så bra ut igår☺️

Bare fem dager igjen til OUL nå, og jeg skal sverge på at dagene aldri har gått så sakte som de gjør nå! Jeg eeeeer sååååå spent! Mest av alt på å få se lille igjen, men ikke minst for å få høre om alt fortsatt ser bra ut! Og å få vite kjønn selvfølgelig☺️ Jeg er som sagt helt og holdent overbevist om at det er en gutt, min kjære mormor som omtrent kjenner meg bedre enn jeg gjør selv tror derimot det er en jente. Men det er nok en liten gutt inni der tenker jeg😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 5 dager til OUL! Så spennende! :hoppe: Med en helg innimellom der er jo 5 dager så og si ingenting. :nigo: 14 dager til jeg skal og nedtellingen pågår for fullt. :)

Her vokser også magen om dagen, veldig rart og litt morsomt. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Kokos skrev:

Bare 5 dager til OUL! Så spennende! :hoppe: Med en helg innimellom der er jo 5 dager så og si ingenting. :nigo: 14 dager til jeg skal og nedtellingen pågår for fullt. :)

Her vokser også magen om dagen, veldig rart og litt morsomt. :fnise: 

Hihi, nei, 5 dager er jo egentlig ingen ting, men akkurat nå føles det såååå lenge! 🙊😂 

Det er så stas med voksende mager! Syns det er mer stas jo større den blir jeg, for jeg syns gravidmager er så fint! Ingen av de vanlige klærne mine passer lengre da, men det går fint☺️ Kjempestas med babykul❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten ikke tro at det endelig er FREEEEDAAAAG! Tror aldri jeg har hatt en så lang uke i hele mitt liv! Men denne følelsen har jeg savnet i alle de ukene jeg lå sykemeldt hjemme, nemlig følelsen av å låse meg ut av kontoret etter jobb på fredag, for den følelsen er fantastisk! Har klart å pådra meg en forkjølelse (er det noe som helst som IKKE angriper denne gravide kroppen?), så idag blir det sofa og ullsokker hele kvelden!

Så da sier jeg bare: GOD HELG! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne tilsendt av en venninne, og tenkte det var morsomt å prøve - bare for gøy selvsagt, for jeg troe egentlig ikke på alt dette☺️ Men gøy allikevel! Så, hvilket kjønn har babyen i magen?
 
Fosterets hjerteslag over 140 slag/minutt – Jente  ✔️ (163 på siste kontroll)
Fosterets hjerteslag under 140 slag/minutt – Gutt
  
 
Mamman er kvalm og kaster opp de første 12 ukene – Jente ✔️
Mamman er ikke kvalm og kaster ikke opp de første 12 ukene – Gutt
 
 
Mamma har dilla på sure og friske ting - Jente ✔️ (Klementiner for the win!)
Mamman har dilla på salte og fete ting – Gutt
 
  
Mamman plages av halsbrann – Jente ✔️
Mamman plages ikke av halsbrann – Gutt 
 
 
Mamman plages ikke av hodepine – Jente 
Mamman plages av hodepine – Gutt ✔️
  
 
Mamman legger på seg på hofter og rumpe – Jente ✔️
Mamman legger på seg bare på magen – Gutt
  
 
Mamman er ubekymra – Jente
Mamman er bekymra – Gutt ✔️
 
 
Mammans forslag å lage barn – Jente ✔️
Pappans forslag å lage barn – Gutt
  
 
Mamman taper sin skjønnhet under svangerskapet – Jente (De stjeler skjønnheten) ✔️ (Har aldri vært spesielt pen i utgangspunktet, men med alle de ekstra kiloene, alle kvisene i ansiktet og de alt for store puppene er ikke skjønnhet akkurat det første man tenker når man ser meg!😂🙊)
Mamman kler svangerskapet – Gutt
  
 
Pappan legger ikke på seg – Jente ✔️
Pappan legger på seg under svangerskapet – Gutt
 
 
Mammans nese vokser ikke under svangerskapet – Jente ✔️
Mammans nese vokser under svangerskapet – Gutt
  
 
Mamman plages med blødende tannkjøtt – Jente
Mamman plages ikke med blødende tannkjøtt – Gutt ✔️
 
 
Vokser håret på leggene fortere enn før – Jente ✔️ (Enoooormt mye fortere!)
Vokser håret som vanlig – Gutt
  
 
Mamman hovner mye opp på slutten av svangerskapet – Jente
Mamman hovner lite opp på slutten av svangerskapet – Gutt
 - denne kan jeg jo ikke svare på enda
 
Mammans føtter er som før – Jente ✔️
Mammas føtter er kaldere – Gutt
 
 
Mamman løfter koppen sin ved å ta rundt hele koppen – Jente
Mamman løfter koppen sin ved å ta i hanken – Gutt ✔️
 
 
Mamman viser fram hendene sine til andre med håndflata opp – Jente
Mamman viser fram hendene sine til andre med håndflata ned – Gutt ✔️
 
 
Mamman sover med hodet mot nord – Jente 
Mamman sover med hodet mot sør – Gutt✔️
  
 
Har den vordende mormor hårfargen i behold – Jente 
Har den vordende mormor grått går – Gutt ✔️
 
 
Vokser brystene mye – Jente ✔️
Vokser brystene lite – Gutt
 
 
Ikke så livlig baby i magen – Jente
Svært livlig baby i magen – Gutt ✔️
 
 
Barnet hikker mye – Jente
Barnet hikker lite – Gutt
- vet ikke
 
Mamman spiste mye grønnsaker, frukt og fisk før unnfangelsen – Jente
Mamman spiste mye kjøtt og melkeprodukter før unnfangelsen – Gutt 
- her tror jeg det er en god kombinasjon av begge
 
Mamman får liten eller ingen pigmentstrek på magen – Jente ✔️ (Ikke enda, men det kan selvfølgelig komme)
Mamman får lang og tydelig strek – Gutt
 
Rund mage – Jente 
Spiss mage – Gutt
- foreløpig veeeeldig rund, men regner med at det er for tidlig å se
  
Magen synlig bakfra – Jente
Magen ikke synlig bakfra – Gutt
- for tidlig å si
 
Magen er høy – Jente
Magen er lav – Gutt
- for tidlig å si
  
 
-    Legg sammen mammans alder ved unnfangelsen + måneden unnfangelsen fant sted: 
Oddetall – Jente ✔️ (28 + 9)
Partall – Gutt
 
 
-    Heng en ring i et hårstrå eller ei nål i en tråd og hold den rolig over magen:
 Går den i sirkler – Jente ✔️ (Dette prøvde jeg tre ganger med tre ulike ringer, og alle gikk i sirkel😳)
Pendler den fram og tilbake – Gutt
 
Da ble det faktisk 15 for jente, og 7 for gutt. Strider veldig imot min magefølelse, men skal innrømme at jeg stoler mest på min egen følelse altså☺️ Tirsdag kveld får vi forhåpentligvis svaret❤️
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...