Gå til innhold

Favolisheimen

Fremhevede innlegg

Gjest Fjott
Skrevet

:ler:

Stakkars fyr! Leke duplo i mørket :P Jaja, det er jo bedre enn vræling. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste er bedre enn vræling :fnise: Han pleier dra med seg klosser i senga om han ikke får sove, og bygge litt der. Han slår som regel på Minionslyset sitt, men i dag droppet han visst det :P

Gjest Fjott
Skrevet
10 timer siden, Favole skrev:

Det meste er bedre enn vræling :fnise: Han pleier dra med seg klosser i senga om han ikke får sove, og bygge litt der. Han slår som regel på Minionslyset sitt, men i dag droppet han visst det :P

:rodmer:

Min bare klager høylytt. Og med duploene maser han alltid på dagtid om at jeg må hjelpe til med å sette mannen nedi førersetet(3 forskjellige), sånn type 439586042576438765 ganger - og det gidder jeg IKKE på kveldstid :ler: De kan nemlig ikke bare ligge oppi der, de må være fast og gjerne ha hodet stilt riktig vei :P

Skrevet

:ler: Jævla duplo, så gøy og irriterende på samme tid.

Fikk sove til 07 i dag også, deilig! (Du vet du er småbarnsmor når....). Lagde alt for sunne vafler som vi egentlig skulle ha med på tur, men J mente vi måtte spise dem med en gang. So we did! 

Ble en deilig fjelltur på ca 8,5 km med en god del stigning. Eller, for vanlige folk er det sikkert ikke så ille. Men når du er tjukkas og bærer en unge på ryggen og en på magen er alt tungt :ler: Når vi var nesten ved toppen ringte mannen og lurte på hvor vi var, så han kom etter, utrolig nok. Jeg ble rimelig glad, hadde begynt å grue meg til alle bakkene ned med ungene stroppa til meg. Går jo ikke an å snu halvveis når man ser at bakkene vil bli pyton på vei ned.... Så mens vi ventet på mannen spiste vi lunsj til en sjukt fin utsikt, kastet litt stener i vannet, J ropte etter sauen som gikk lengre opp i fjellet og leita etter eddiser :haar:

Etter mannen dro på jobb har ungene hylt om kapp, jeg var nær å stikke et par strikkepinner i ørene bare for å lette på trykket. Nå sover de og jeg har maks dårlig samvittighet for å ha vært sliten suremamma i kveld... Får prøve å legge ti kg plaster på det såret i morgen! 

Gjest Verdande
Skrevet

Du er så sprek! Jeg blir like imponert hver gang jeg :nigo:

Åh, det er så slitsomt med sånne dager. Man føler seg såå kjip! All medfølelse herfra :klemmer:

Skrevet

Spreking! Og så fint av mannen å komme etter! Og uff, skjønner at du føler deg kjip etter en sånn kveld - men sånn er det jo bare innimellom! Alle har sånne dager ... Det blir bedre i morgen (ned blanke ark og fargestifter tel!)

Skrevet

Veldig fint at han ble med selv om vi nesten var fremme når han ringte. Det ble så tungt mot toppen at jeg sa til J at vi kanskje måtte ringe luftambulanse for å komme oss hjem. "Nei mamma, ikke ammebelanse, ring brannmann sam! Brannmann sam har helikopter!" :ler: Søtnos!

Ble enda en fin tur i dag, en god del kortere, skikkelig familievennlig tur :) Nydelig natur :hjerte: J storkoste seg med vannmelon og sjokolade, er man på tur en lørdag er det vel innafor ;) Underveis ble det slått fast at pappaen er supermann, men han trenger ikke kunne fly, for det kan mamma. :laugh: På et punkt måtte vi klatre litt mens vi holdt i tau, ned gikk greit, men når vi skulle tilbake... Jeg har for korte bein til slikt! Men kom meg opp til slutt, og det er tydelig at denne toåringen min får med seg litt når vi motiverer ham til å gjøre ting sjøl. "No va du kjempeflink mamma, SÅ bra du kom deg opp der! :hoho::hjerte: Det er en fryd å høre på alt han har å si!

Skrevet

Dere er skikkelige tur folk altså! Jeg blir fortsatt imponert og inspirert!! :) Er så gøy når barna liksom tar etter oss voksne med disse motivasjonreplikkene sine :ler: 

Skrevet

Jeg håper å kunne kalle oss skikkelige turfolk en dag ;) Et steg nærmere for hver tur? Synes det er så godt å være ute og viktig å gi ungene gode naturopplevelser :) Tror J gleder seg til vinteren, han snakket om at han ville gå på ski i dag :fnise: 

Når og hvordan har dere andre gjort det med bleieslutt? J sier hver dag, flere ganger om dagen, "å, mamma, no må eg tiss!", får tilbud om å gå på do, men ler og sier han tissa i bleien. Belønningssystem? Klistremerker? Vet ikke om han er helt klar, men begynner å tenke litt på det siden han blir så bevisst på hva han gjør. :klo:

Søndag, tre uker ferie er overstått og i morgen er det barnehage igjen. Det blir korte dager og sannsynligvis noen fridager fremover, men jeg skal ikke nekte for at det blir godt med bittelitt roligere dager. Samtidig kjenner jeg veldig på et behov for å være litt alene med J. Og nå som E roer seg greit hos pappaen og han også får henne til å sove, må vi snart finne litt tid til at bare vi to kan dra ut. Vi trenger kvalitetstid!

Gjest Fjott
Skrevet

Ungen digger boka om "potta", og vil gjerne øve - men tror faktisk ikke han helt skjønner enda at han faktisk må på do for det er iferd med å skje liksom.

Jeg tenker vente leeeeenge, men din er jo mer utvikla enn min :ler: Det blir nok klistermerker ja, men akkurat nå driver vi med mat&avtaler - og det er en lang vei å gå. Så jeg sparer dogreiene til han er 3 år tror jeg. Og så må vi jo ta smokken og på et tidspunkt, nå er han fullstendig smokkoman! Sitter med minst 5 smokker i hånda om han kan, og må ha med seg reven sin overalt. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Fjott skrev:

Ungen digger boka om "potta", og vil gjerne øve - men tror faktisk ikke han helt skjønner enda at han faktisk må på do for det er iferd med å skje liksom.

Jeg tenker vente leeeeenge, men din er jo mer utvikla enn min :ler: Det blir nok klistermerker ja, men akkurat nå driver vi med mat&avtaler - og det er en lang vei å gå. Så jeg sparer dogreiene til han er 3 år tror jeg. Og så må vi jo ta smokken og på et tidspunkt, nå er han fullstendig smokkoman! Sitter med minst 5 smokker i hånda om han kan, og må ha med seg reven sin overalt. 

Bok om potte? Jeg må Google! J har jo vært vant med å gå på do for å bæsje siden han var syv-åtte måneder, så han skjønner jo konseptet. Tror kanskje vi må kjøpe en sånn ring for å sette oppå + en krakk, istedet for at vi holder ham. Han er litt der nå at han gjemmer seg når han kjenner han må, men kommer løpende akkurat idet det kommer litt i bleia. Men alt til sin tid, er ikke noe must å bli bleiefri nå. Selv om det hadde vært deilig :ler: 

Smokk ja.... :daane: Jeg har brukt ferien på å avvenne på dagtid, han får kun ha den til soving på kvelden. Eller, noen få unntak har det vært, og de gangene han har fått den på dagtid (enten på tur eller for å slappe av i sofaen om han har vært potte sur), så har han faktisk sovnet. Og merker stor forskjell på språket hans iløpet av disse få ukene.

* * *

Mandag, ferien er over og J er tilbake i barnehagen. Det er så stille her at jeg måtte slå på tv'en for å ikke bli gal av å høre meg sjøl tenke :ler: Han ville gjerne dra selv, så da ble det sånn selv om jeg faktisk kunne hatt han hjemme litt til. Men han ble veldig glad for å se både barn og ansatte :Nikke: Mor derimot er litt skuffa.. Men er sikkert helt teit av meg. Men spør nå ungen om han har hatt en fin ferie når han har vært borte i flere uker da vel.. Synes jeg. :sjenert: Ikke at ungen bryr seg, han tenker nok ikke så mye over det :P 

Gjest Fjott
Skrevet (endret)

http://www.adlibris.com/no/bok/potta-9788293335207

potta.jpg

Vi har og sånn barnering og krakk, men foreløpig er mest konseptet og ikke praksisen gøy :ler:

Så rart at de ikke spurte om noe? Er de litt sånn uinteresserte generelt, eller var det bare idag? Vi har sånn "samlebarnehage" for de få ungene i bydelen som ikke skal ha ferie de to siste ukene i juli - og en gira unge kasta far ut fordi han ville leke :PMasse voksne å få oppmerksomhet fra, helt nye leker og aaaaaaalt er gøy. 

Endret av Fjott
Skrevet

Eneste spørsmålet var om han hadde spist frokost 🙄 Men jeg ble stående igjen mens hun fulgte ham inn på kjøkkenet og snakket i vei om soving, bruk av smokk, bleie/do osv. Kommer veldig an på hvem som tar imot synes jeg! Er ikke det at han ikke blir tatt godt imot eller møtt på en dårlig måte, men når vi er eneste folka i garderoben kan de jo spandere noen minutter på "hvordan har du hatt det og hva er nytt med deg", synes jeg.

Dagen hadde vært fin da! De hadde vært åtte unger totalt i barnehagen i dag, rolig og fint :)

Gjest Verdande
Skrevet

Hos oss spør de til og med hva ungene har gjort i helgen, absolutt litt merkelig :klo:

Tenkt noe mer ang. bytte osv?

Skrevet

Er jo det jeg er vant med, spørsmål om helga har vært fin osv. 

Vi har ikke kommet så mye lengre i forhold til bytte. Tenker litt at vi vil se hvordan det er på storbarn, men samtidig er det noe med helhetsinntrykket som nå er litt rævkjørt. I tillegg virker det som mannen tar litt lett på det, og det er frustrerende!

Skrevet

Kjedelig hvis mannen tar lett på en sånn type ting.

Trodde det var vanlig prosedyre og nesten folkeskikk og spørre hvordan man har hatt det når man har hatt ferie?! I barnehagen til ungene spør de alltid etter hver helg også. Spør om helgen var bra og om de har vært ute på noe spesielt osv :) 

Håper at det blir bedre enn du har trodd på stor avdeling sånn at dere slipper styret med bytting og sånn...Du har jo sagt ifra om ting så får håpe at de tar det til seg skikkelig!

Skrevet

Han er litt sånn "ja men det går helt sikkert fint", og det gjør jo sikkert det. Jeg er villig til å se an hvordan det fungerer på storbarn og hvordan han trives det. Virker jo ikke som det er trivselen det er noe i veien med. Han snakker om ungene og vil gjerne dit for å leke med dem osv. Men jeg vil jo sikkert være unødvendig oppmeksom på ALT :sjenert: 

Og nå prøver jeg å overtale meg selv til at det ikke var noe galt i går som førte til at han våknet rundt halv elleve og hylte som om han fikk juling. Han gråt og gråt og gråt :grine: Herregud så fælt! Han sier han ble redd og lei seg, men ikke hva som var skummelt, så jeg vet ikke. Tok litt tid før han roet seg, endte med at han kun ville sove om han fikk sove i vår seng. Såå da fikk han sovne der, bar ham tilbake etter hvert da.. Hater når slikt skjer og han ikke får til å forklare. :sukk: Alt vel i morges da, heldigvis.

Gjest Fjott
Skrevet

Sånn gjør min og om dagen, hver kveld omtrent- men det har gitt seg gradvis. Kom liksom utfra intet, og ingenting spesielt som har skjedd. Tror det er utviklingen i hodet, jeg. Type at de kanskje får mer mareritt eller kvepper til om de våkner fra tung søvn eller noe. 

Snakket med ham om det før leggetid, og forklarte at ingenting er farlig og mamma er i stua osv. Og etter det ble det faktisk mye bedre :)

Skrevet

Vår pleier også (relativt ofte, faktisk) å få sånne gråtetokter på nettene, der han virker redd. Gjerne sånn mellom elleve og ett på natta. Det virker som at det er mareritt. Han er forresten utrolig skvetten i våken tilstand også. Tør ikke ta på eller nærme seg enkelte ting (store pyntefigurer, avkammet kattehår og sånne slimete leker er visst noe av det hesligste i verden). Jeg tilskriver det alderen, jeg, altså :Nikke:  

Skrevet

Det er nok sikkert helt normalt, bare veldig uvant her. Han skrek litt i søvne i går kveld også, men var ikke samme vrælinga og han våknet ikke av det heldigvis. :) 

Dagens mål: se gjennom de 567890000 bildene av E for å finne et til dåpskaka. Nå får jeg svi for at jeg aldri tok nyfødtbilder eller andre oppstilte greier mens hun var knøttliten. :laugh: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...