Gå til innhold

Favolisheimen


Favole

Anbefalte innlegg

Åh, hvordan håndtere toåringer som egentlig bare reagerer helt normalt på en haug forandringer? :sukk: Den lille rampen kan virkelig få meg til å ville rive av håret til tider. Det er så mye tull i forbindelse med måltider, det at vi er hos besteforeldre som ikke er så nøye på at man skal sitte i ro ved bordet, ikke spise mellom måltider ++ gjør ikke saken så mye bedre. Han vil ha melk til kveldsmaten, får melk i glasset, ser på meg, begynner å le og tømmer melka på gulvet før han slipper glasset. Jeg blir irritert, han griner (og brøler litt tilgjort og ekstra høyt) og jeg blir sur på meg sjøl. Det er vel kanskje litt at all oppmerksomhet er brukbar for hans del? Og om han provoserer litt så får han en reaksjon, selv om den er negativ? Han hører ikke etter beskjeder i det hele tatt. Noe som igjen kan være reaksjon på alt nytt, pluss at besteforeldrene føyer seg maks etter ham. Han blir rett og slett litt ufordragelig. Bah.

Legginga har i det minste blitt bedre de siste par dagene da. Godt å avslutte kvelden på en fin måte, selv om han en halvtime tidligere gråt så tårene sprutet mens han ropte "mi mamma, min pappa!!". :sjenert: Æsj altså. 

Dette er det verste akkurat nå. Drit i amming som kanskje ikke funker, mann som er vekke og hva som helst... At guttungen ikke har det så fint som han burde ha det er helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Mye på en gang for flere en J. Han er jo også på full fart inn i trassalderen. 

Men altså. Å avslutte dagen i fred, med en god klem og kosestund, der all trass er parkert og "glemt" er en god ting. Når det gjelder rutine utgliding så snakk med foreldrene dine og spør om de kan hjelpe deg her ved å være konsekvent. 

Stor klem til deg - snart er tre uker gått av "alenemoringen". :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse alenemortendensene går nok aldri over :ler: Men det hjelper på å ha fyren litt nærmere ihvertfall, og det gledes!! Merkelig hvordan foreldrene våre var så nøye og konsekvente med oss, men så kommer barnebarna og alle regler fordufter :P 

Atter en dag med kaos er i gang, tror vi må kle på oss og komme oss ut snart. I snøen. Altså. Gi meg våååår! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjolleri

Det der gjør ungen min hele tiden, uten at det er endringer på gang 😛 Ikke bare for å få oppmerksomhet, han synes tydeligvis at han er så ustyrtelig morsom uavhengig av om vi reagerer eller ikke. Men selvsagt ekstra gøy å teste grenser. 

Tror kanskje jeg hadde kjørt "ignorere tull" metoden en periode så en slipper konflikt. Du er jo tross alt alene med 2åring og nyfødt, og gode vaner kan man være nøye på når pappaen kommer hjem igjen i hverdagen og bror har fått erfare at søstera er en naturlig del av hverdagen. 

Det gjør jo ikke all verdens om han spiser litt mellom måltidene eller driver med ramp, det er sjeldent med blir verdens ondeste sirkel. Jeg velger iallefall mine kamper siden det ellers blir konstant nei/korrigering da ungen kan være i rampemodus 80% av døgnet :ler:

Han eskalerer ingenting eller gjør vaner ut av det sålenge han ikke får negativ oppmerksomhet.

Tror nok det er like mye alder som det er ny baby. Og det er helt sikkert topp for ham å få masse oppmerksomhet av besteforeldre, og så gjør det jo ikke så mye at det sklir litt ut heller sålenge det ikke skaper større problemer. 

Med flere kids har man ikke overskuddet til å oppdra i enhver situasjon som en (knapt) orker med en, så jeg legger iallefall lista relativt lavt siden vi alltid har slitt med måltider(og før soving), men ser at det jo faktisk ikke blir krise av det  

Jeg prioriterer gode assosiasjoner til diverse viktige situasjoner(mat, soving), og gidder ikke måle meg med andre som mener de håndterer en situasjon perfekt og unngår all "upedagogisk håndtering"(det handler jo nemlig om at utfordringen gjerne aldri har vært der og de slipper forholde seg til jobben). Kjefting og korrigering konstant orker ingen, så da får det heller bli et glass i gulvet i ny og ne uten gigantiske konsekvenser og litt banan før middag. 

Sålenge det ikke fører til verdens mest ufordragelige barn og full spisenekt hver eneste middag er det jo null problem spørru meg!

Jeg gir glatt etter avogtil sålenge det ikke er uheldig/farlig atferd som gjentar seg konsekvent og stemningen holder seg bedre enn om jeg korrigerte enhver situasjon. 

Jeg elsker bestikkelser og sleipe triks :nigo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske det bare var banan før middag. Men ungen som omtrent aldri spør etter noe godt maser etter kjeks, is, har lært seg å si godteri og nekter å spise skiva si, men å spise rett fra påleggspakken - det funker. :murvegg: Han får jo ikke hver gang han spør, men jeg vet at han nok får et par kjeks ila dagen som jeg heller skulle sett var mat. Får han i seg sukker ol. mister han matlysta = sover dårlig og våkner gørrtidlig.

Nei, jeg får kjefte på mor & far for at de har kjeks i skapene heller. La toåringen være toåring innenfor rimelighetens grenser og håpe at han ikke ender med å hate meg eller søstera. Pappaen vil han ikke snakke med akkurat nå. Så... Ja.

Har fått tildelt helsesøster og avtalt hjemmebesøk, og jeg er sur allerede :ler: Den dama var vikar for vår faste hs på 10 mnd kontrollen til J, hvor hun snakket SÅ varmt om og virkelig anbefalte skrikekur i beste ferber ånd. :grine: Seriøst... Jeg sa klart ifra den dagen hva jeg mente om saken. Håper hun har endret seg ang det, hvis ikke får jeg et problem. Jeg kan jo alltids bytte, heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjolleri

Åja.... Kjeks ja. Det hadde jeg glemt :roll:

Jeg har konsekvent hverken kjeks eller druer i hus da det blir et jævla spetakkel uten like dagen lang med evig jakt på "kjeks og drue!". 

Ok, da støtter jeg forbud. Forklar at du ikke orker den helvetes kampen det blir, og kast restene som er der nå :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J vil baaare ha "åggurt" (yoghurt). Var så dum at jeg introduserte ham for vaniljekesam, gresk yoghurt, valnøtter, masse bær og litt honning, og jeg skjønner ham jo, for det er DRITGODT, men det er et helsikke med det jævla maset hele tida :ler: "Ikke middag, åggurt!!", "ikke bøsiv/kesmat/fokost, ÅGGURT!". Aaaah :ler: 

Bøyer meg i støvet, btw. Jeg husker jeg holdt på å frike ut bare pappaen til kidsa skulle på fotballkamp og jeg m¨åtte legge dem alene da J var på snuppa di sin alder :fnise: 

Du er FLINK! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druer, kjeks og yoghurt. Hva ER det med de tingene der? :daane: Særlig den gresk yoghurt med sitron, hoho, den er alt for digg. J kaller det kake, jeg er helt enig :ler: 

Herregud jeg skulle likt å bytta bort det kurset mot en fotballkamp, men hadde det vært tilfelle hadde det sikkert vært like krise der og da som at han er langt vekke og fikser seg jobb :laugh: 

:klemmer: all around!

E er to uker i dag, ææh! Det føles litt som hun alltid har vært her, det føles litt som hun har invadert oss :P Sært! Men hun er kjempefin og god :rodmer: Og veldig ulik broren. Når han våknet skulle alle andre også våkne, hun bare ligger der og studerer hva enn hun ser rundt seg. Det er lite lyd i henne, skriker kun om jeg er veldig treig med maten fordi J får hjelp/kos/hva enn. Jeg vet hvor fort det kan snu da, så det nyyyytes! (Mini-barf, gjør vi egentlig ikke narr av disse nyfrelste folka som bare nyter? :hoho:). J aksepterer henne litt mer for hver dag virker det som, selv om han for det meste ignorerer at hun er her. "Lillesøster fin! Suss i panna, og næsen!" :hjerte: Og mens han lener seg inntil henne stjeler han smokken, sier "MI sutta!!" og løper avgårde :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Blondie65 skrev:

Bøsiv :fnise:

Den tok tid ...

:ler:

Ikke greit å forstå alt disse små sier bestandig! Enda verre når det er skriftlig gjengitt og på en annen dialekt.

Men selv vi som har samme dialekt sliter innimellom, mamma og pappa roper stadig vekk "oversett!" når de ikke forstår et kvekk av hva J sier, mens jeg hører det han mener å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, Favole skrev:

:ler:

Ikke greit å forstå alt disse små sier bestandig! Enda verre når det er skriftlig gjengitt og på en annen dialekt.

Men selv vi som har samme dialekt sliter innimellom, mamma og pappa roper stadig vekk "oversett!" når de ikke forstår et kvekk av hva J sier, mens jeg hører det han mener å si. 

Det er det som er så herlig med dem. Er storesøster og tante så har opplevd småttiser med "rart" språk på nært hold selv om jeg ikke har barn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle aldri skrevet at E ikke har mye lyd i seg :hoho: Redninga ble ergobaby og tur ut! Kan de plutselig reagere på ting selv om de ikke har gjort det før? :klo: Hun har ikke reagert på noe såvidt jeg har registrert til nå, og jeg kan ikke komme på at jeg har spist noe nytt det siste døgnet. Kan jo bare være tilfeldig. Nå sover hun ihvertfall godt i babynestet sitt.

Er spent på hvordan det vil gå med vekta fremover. Jeg vil ha en dråpeteller i nakken hennes ellerno som kan fortelle meg hvor mye hun faktisk spiser. Mengden mme hun får i seg etter amming har enda ikke oversteget 30 ml, da er hun helt stappa. Prøver å ikke stresse med alt ammerelatert, men det er jammen ikke enkelt. Vil jo ikke at vekta skal gå for sakte opp, eller enda verre om den stagnerer eller går ned fordi det virker som hun får nok av meg. Ender vel med å stikke innom helsestasjonen annen hver dag :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er det som er så herlig med dem. Er storesøster og tante så har opplevd småttiser med "rart" språk på nært hold selv om jeg ikke har barn selv.

Barn og språk er veldig morsomt. :) Og så herlig å se, eh... Høre.. Utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg kjenner meg så igjen altså!! Man skulle så gjerne hatt et display på disse små, sånn at man hele tiden kunne sjekket hvor mye de fikk i seg! Eller sånn som datadyrene hadde, som viste om de begynte å få lave nivåer av mat, kos, lek eller snart trengte en vask! Hadde vært enklere ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, ja! Det hadde vært genialt :daane: Jeg bestiller sånn til neste kid! Det sa jeg vel egentlig når jeg satt i sofaen med J på brystet og lurte på om han fikk i seg noe... Funka'kke! :jolie: 

Og så blir jeg nesten litt snurt, igjen, for at jeg aldri fikk et sånt datadyr :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tekola

Jeg fikk heller aldri datadyr :ler:  (Mamma mente at diger bikkje, to marsvin og en kanin var nok :snurt:

Lyddemper (Minstemann har sluttet med smokk OG holder på å få tre-fire tenner på en gang) og display står på min bestillingsliste for neste unge, altså! :daane: 

Vær konsekvent, ignorer, eliminer fristelser og tell til ti baklengs er mine beste råd for å takle en toåring, uten at jeg noen gang følger dem slavisk selv :hoho: Frøkna er på vei ut av den fasen nå, og minstemann på god vei inn i den.... :daane: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipe mødre som nekta oss datadyr, ei sånn ei skal ihvertfall ikke jeg bli! :opplyser: 

Jeg føler meg som verdens verste mamma for den stakkars fyren. Men vi har blitt bedre venner igjen de siste dagene da. Det er ikke greit å forstå alt som skjer, selv om han nok forstår mer enn jeg gir han kred for. Og ikke vil han snakke så voldsomt mye om det heller. Men herregud, jeg ser det jo på hele ungen at han ikke akkurat stortrives med hvordan ting er nå :sukk: Har heldigvis fått inn mindre kjeks og mer mat i den lille kroppen i dag. Bare det hjelper mye på stemninga, han blir hakket mer medgjørlig. Merkelig det der ;) 

Det skal bli godt å komme hjem igjen, til barnehage og alt annet som er kjent. Selv om vi må i gang med å etablere nye rutiner. Søstera mi kommer til oss noen dager neste uke, fantastisk! Hun er sykemeldt for tiden, men ville gjerne bruke litt tid med oss når ting er som de er. Familie altså! Føler jeg har vunnet i familielotteriet, både med min side og svigers. :hjerte: En ting er sikkert, om E aksepterer vogn skal det bookes ei bestemor eller tante som kan trille litt mens jeg får kosa meg alene med J i ganske nær fremtid. Har selvfølgelig ikke med vogna hennes hit.....

Og mannen kommer hjem neste helg :hoppendeglad: Her-re-gud jeg gleder meg, åh!! Selv om jeg nesten begynte å grine når vi snakka før i dag, og han skulle ta seg en blund fordi han var sliten etter kurset. Fristet å si at han bare kunne bli værende der nede. Hormoner? Hvilke hormoner? :vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotell mamma&pappa altså... Jeg kommer til å trille ut herfra. :daane: Magen er ikke noe glad i bakst, men nybakte brød, kanelboller og, og, og... Åomaigad. Og nystekt loff og reker til kvelds. Frista litt med hvitvin, men morsmelk er vel helst alkoholfritt :P På tide å komme seg hjem og bort fra alt som smaker alt for godt. 

Er det noen av dere som er mer drevne på amming som har snøring på smerter som verken er brystbetennelse, sopp, sår eller noe annet åpenlyst? :klo: Det gjør noe så innihampen vondt og stråler liksom gjennom brystet, men kun på en side. Gjør vondt bare jeg tenker på at ungen skal legges til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Går det over når du er i gang ned matingen? I så fall kan det vel være utdrivningsrefleksen...

Ellers er min erfaring at de første seks ukene er litt humpete og vonde på ammefronten nesten uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...