Gå til innhold

Asylmottak i nabolaget

Fremhevede innlegg

Skrevet

Erdet gteit at kommunen bestemmer seg for å bygge et asylmottak i nabolaget, og dermed raserer verdien av eiendommene i området?

Anonymous poster hash: 487ca...585

Fakta er at det alt finnes mange asylmottak rundt om i landet. Disse allerede i nærheten av noens nabolag. Da kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe mer rettferdig at dette kommer i nærheten av ditt nabolag enn noen hvilket som helst andre.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erdet gteit at kommunen bestemmer seg for å bygge et asylmottak i nabolaget, og dermed raserer verdien av eiendommene i området?

Anonymous poster hash: 487ca...585

Nei, det er ikke greit i det hele tatt! Særlig hvis det er et strøk med mange eldre eller barnefamilier. Jeg ville protestert eller flyttet på flekken hvis protester ikke nytter. Det pleier å være protester fra de som bor der og historien kjenner tilfeller når kommunen måtte endre planene sine på grunn av voldsom protest fra naboene.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke greit i det hele tatt! Særlig hvis det er et strøk med mange eldre eller barnefamilier. Jeg ville protestert eller flyttet på flekken hvis protester ikke nytter. Det pleier å være protester fra de som bor der og historien kjenner tilfeller når kommunen måtte endre planene sine på grunn av voldsom protest fra naboene.

Da blir det jo bare lagt et annet sted. Hvorfor skulle det være mer greit for de som bor i det nabolaget?

Skrevet

Fakta er at det alt finnes mange asylmottak rundt om i landet. Disse allerede i nærheten av noens nabolag. Da kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe mer rettferdig at dette kommer i nærheten av ditt nabolag enn noen hvilket som helst andre.

Så du ser ingen mulighet til og endre praksis, ved og bygge asylmottak langt unna sivilisasjonen?

Skrevet

Nå vil jeg endre alt som man har satt som krav. Jeg vil ha lukkede strengt bevoktete mottak, pga. erfaring når vi vet at det koster liv og ikke ha det. Derfor bør asylmottak ligge lengst unna befolkede strøk. Mennesker som får opphold skal straks ut av mottak og inn i lokalsamfunnet. Mennesker med avslag skal sendes ut så fort som mulig. På den måten sparer vi liv her i landet og ikke minst kostnader.

Absolutt! Dette er den eneste fornuftige løsningen. 

• Liker 3
Skrevet

Da blir det jo bare lagt et annet sted. Hvorfor skulle det være mer greit for de som bor i det nabolaget?

Derfor må det Norske folk stå sammen. For ingen ønsker asylsøkere i nærheten av seg selv. Fordi man vet av erfaring hvor mye elendighet enkelte av disse drar med seg. Derfor må asylmottak bygges langt unna folk og tettsteder. Vi har nok av plass i dette land.

• Liker 2
Skrevet

Så du ser ingen mulighet til og endre praksis, ved og bygge asylmottak langt unna sivilisasjonen?

Det kan jeg være enig med, men tvilsomt om denne praksisen blir endret på. I realititen blir det sannsynligvis slik jeg skrev, at mottaket blir lagt i nabolaget til noen andre.

Skrevet (endret)

Hvis de som bor i det nye nabolaget ikke har noe imot, hvorfor ikke? Men hvis folk har imot, da må kommunen respektere dette. Jeg tror ikke noen vil ha verdien av boligen sin halvert (iallefall mens man fortsatt nedbetaler lån og kanskje må flytte på grunn av asylmottaket), så protestene er mer enn logiske. 

Kanskje SV/Ap/Rødt-nabolagene vil ikke ha noe imot?

Forresten, dette gjelder ikke bare asylmottak, men også rusmisbrukere og andre med problematisk oppførsel. Husker du Vollen-drapet? Naboene ble lurt og ikke ble fortalt hva slags enhet dette er. Slikt bør ikke skje.

Endret av Drizzt
Skrevet

Absolutt! Dette er den eneste fornuftige løsningen. 

Om man ønsker mer vold og drap i samfunnet. Da vil man ha slike mottak åpne og i lokalsamfunnet. Ønsker man mindre drap og vold, ja da vil man ha lukkede mottak langt unna folk og tettsteder. Dette er et valg man tar og det forteller noe om hva slags respekt man har for liv.

• Liker 1
Skrevet

Ja. Ett sted må det bygges. På samme måte som at fabrikker må legges et sted, krematorier må legges et sted, avfallsmottak må legges et sted, motorveier må legges et sted osv osv. Man kan ikke rydde plass langt uti skogen til alle uønskede virksomheter. Kjipt for dem som får slikt uønsket i nabolaget, men sånn er det. 

Anonymous poster hash: 840f9...50e
  • Liker 1
Skrevet

Hvis de som bor i det nye nabolaget ikke har noe imot, hvorfor ikke? Men hvis folk har imot, da må kommunen respektere dette.

Med hånda på hjertet tror jeg selv den rødeste SVer ville ha betenkeligheter om det ble bygget asylmottak på nabotomta.

Skrevet

Det kan jeg være enig med, men tvilsomt om denne praksisen blir endret på. I realititen blir det sannsynligvis slik jeg skrev, at mottaket blir lagt i nabolaget til noen andre.

Om folk protester nok og står sammen, samt velger riktig parti under valget. Da kan menneskeliv reddes. Man må ikke gi opp og bare akseptere det som skjer i samfunnet.

• Liker 1
Skrevet

Med hånda på hjertet tror jeg selv den rødeste SVer ville ha betenkeligheter om det ble bygget asylmottak på nabotomta.

Jeg er enig med deg :) Men det er jo de som påtvinger alle oss denne berikelsen, så de de bør stå først i køen å bli beriket. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med deg :) Men det er jo de som påtvinger alle oss denne berikelsen, så de de bør stå først i køen å bli beriket. :)

Realiteten er dessverre den at det aldri kommer til å skje.....

Skrevet

Her må du gå til sak mot kommunen. Dette er ikke akseptabelt. Stå på ditt.

Anonymous poster hash: 1d42c...edd
  • Liker 1
Skrevet

Hvis de ikke synes det er greit de heller, så får de også bare kjøre en protest.

Skrevet

Her må du gå til sak mot kommunen. Dette er ikke akseptabelt. Stå på ditt.

Anonymous poster hash: 1d42c...edd

På hvilket grunnlag? Hva med de som alt har et asylmottak i nabolaget sitt? Skal de saksøke kommunen fordi verdien på boligen er "forringet"?

Skrevet (endret)

Dette er ikke vanskelig å forstå, ikke stem Arbeiderpartiet, de har skylda.  Alt var såre vel helt til Stoltenbergregjeringen i 2011 sendte norske jagerfly ned for å bombe Libya, som om ikke det var nok så innsetter de sosialdemokrati, men nekter dem våpen til forsvar. Resultat: Strømmer av flyktninger, nød og elendighet. Hvorfor gjorde de det? NATO har da intet i Afrika å gjøre.

Nå er han generalsekretær i NATO som takk for den hjelpen han ga Bush, mens vi sitter igjen her med alle problemene, det er konsekvensen.

Selvfølgelig må vi hjelpe til, vi tar jo imot alt for få hvis vi skal fordele asylsøkere i h.h.t. vår krigsinnsats i Libya.  Terrorister må dere se på som en bonus.

Var det Martin Kolberg som gjorde konsekvensanalysen før vi tro til eller er de hjernedøde.

PS! Svarer bare de som er over 5 år og har opplevd dette.

Endret av Aladini
  • Liker 2
Skrevet

Ser at det mest sannsynlig er helt bortkastet å forsøke seg med et seriøst svar i denne tråden, men jeg prøver allikevel.....

Hva er det som gjør ditt svar bedre enn andres? 
Vi har 3 asylmottak i mitt nærområde. Ett av de er i samme boligstrøk, de andre innenfor få kilometer. Før disse asylmottakene kom var det masse skremselspropaganda om hvordan kriminaliteten ville blomstre, hvor mye narkotika som ville komme til bygda og hvordan alle jentene i nabolaget ville bli voldtatt....
Fakta er at etter 4-5 år med asylmottak har det ikke blitt registrert mer vinningskriminalitet, det har ikke blitt avdekket noe narkotikatrafikk (utenom det som allerede var fra før, blant lokalbefolkningen) og den eneste voldtekten som er anmeldt ble utført av en norsk, hvit turist på skiferie.

Jeg skal ikke påstå at asylmottakene har beriket lokalmiljøet, da vi knapt nok ser noe til noen av de som bor der, men det har i alle fall ikke forringet noe.

Til dere som mener at alle asylmottak burde plasseres lang unna folk: Hvordan mener dere at folkene her skal kunne klare å bli integrert i det norske samfunnet?

De trenger ikke integreres før de har fått opphold. Får de avslag så skal de jo bare ut av landet fortest mulig likevel. Har jo ingen hensikt med integrering da.

Hva tror dere egentlig isolasjon gjør med allerede skadede sinn? De med skadet sinn er farlige - isolert eller ikke. Derfor bør de ikke ha muligheten til å vandre ut i samfunnet som noen tikkende bomber. Vi har o sett hva det har ført til. 

Det har jo vist seg flere ganger at asylmottak som er avskåret fra omverden har mere opptøyer og bråk enn de som er sentrumsnære.

Det er jo faktisk slik at de som sitter på et asylmottak venter på å få saken sin behandlet. de venter på å få vite om de får varig opphold eller ikke. Hvorfor skulle de være interessert i å lage bråk? De vet jo at de da kommer i fengsel og da får "kjøpt" seg mere tid i Norge, og muligheten for opphold blir større. 

Da vet de jo i alle fall at de ikke får bli! Det er ofte ikke de som sitter i asylmottak som befinner seg høyest på statistikken når vi ser på kriminalitet. Det er heller de som har fått avslag, og ikke har blitt kastet ut enda, de som er her på ulovlig opphold og i enkelte saker de som har fått opphold på falskt grunnlag.

Selvsagt finnes det enkeltepisoder som strider mot dette, men i all hovedsak er det ikke noen grunn tl å frykte asylmottak i nærområdet.
(I tillegg får jo kommunen en god slump med ekstra penger for å ta i mot asylsøkere....så her drypper det litt på alle.....Kommunen får en slump med penger ja, men det drypper ikke noe av de på oss nordmenn. Se bare på hvordan det er i skolene, helsevesenet og eldreomsorgen. Det er på de områdene det kuttes mest. 
Anonymous poster hash: f7e3c...d4a

Anonymous poster hash: 065fd...883
  • Liker 3
Skrevet

Til dere som mener at alle asylmottak burde plasseres lang unna folk: Hvordan mener dere at folkene her skal kunne klare å bli integrert i det norske samfunnet?

De trenger ikke integreres før de har fått opphold. Får de avslag så skal de jo bare ut av landet fortest mulig likevel. Har jo ingen hensikt med integrering da.

Hva tror dere egentlig isolasjon gjør med allerede skadede sinn?

Anonymous poster hash: 065fd...883

Du svarer egentlig selv her. Ingen asylsøkere eller flyktninger har behov for integrering. Dem skal ut så fort som mulig. Din påstand om isolasjon som medfører at de blir skadd, er kun en påstand. De skal ikke sitte på ei celle. Det viktigste er at vi gir beskyttelse. Det er selvsagt også valgfritt og ta i mot vårt tilbud. Dem som ikke vil, kan selvsagt reise tilbake til sitt hjemland.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...