Gå til innhold

Har jeg lov å sparke hunder som kommer og bjeffer mot meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal vanlige folk uten hundeinteresse sette seg inn i hundespråk? Hvorfor tror dere hundeeiere at alle andre skal tilegne seg samme ansvar og kunnskap om de beistene deres som dere selv? Sett deg inn i situasjonen til de som ikke liker eller er redd for hund i stedet, det burde vel være mye mer rimelig  Anonymous poster hash: 33d91...104

Fordi hunder nå engang finnes i samfunnet, enten du liker det eller ikke. Akkurat som det er lurt å ikke gå over gata på rød mann, så er det lurt å ikke sparke en hund. Visse ting må man bare lære seg. Og hvor vanskelig kan det være å lære seg å overse en hund, å ikke stirre, rope eller veive med armer og bein når en hund er i nærheten? Da slipper du jo nettopp den oppmerksomheten fra hunden du misliker så sterkt at du ser på den som et beist.

Anonymous poster hash: fe753...80f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du vil unngå å bli bitt og provosere en hund:

- IKKE stirr den i lynene, unngå øyekontakt.

- Ikke smile

- ikke veive med armer og bein (og i hvert fall ikke slå eller sparke)

- vær rolig

- snu deg vekk

Anonymous poster hash: fe753...80f

 

Å smile til en hund viser at man er vennlig, og vil ikke øke sannsynligheten for å bli bitt. Du vil nok øke muligheten for at en løs hund tar kontakt dersom du smiler til den, noe de som er redde for hunder selvfølgelig ikke ønsker, men den vil ikke oppfatte smilet til et menneske som flekking av tenner, dersom det var det du mente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd for katter da jeg var liten. Så snakket jeg med folk som hadde katter og lærte meg hva de forskjellige signalene til en katt betyr. Etter det har jeg ikke vært redd for katter. Jeg tok tak i det på barneskolen, så da burde virkelig voksne folk klare å bruke 5 minutter på å lære seg grunnleggende ting om hunder sitt kroppspråk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Har eg lov til å sparke de personene som kommer og kjefter på meg i forbindelse med jobben?

 

Nei. Men du kan forsvare deg hvis de truer deg med kniv eller pistol. Hundens eiere har ansvaret ift at hunden aldri (under noen omstendigheter!!!) går bort til fremmede hunder eller mennesker. Hvis man slipper løs bikkja, som går bort til en som ikke liker hunder og så blir sparket, er det utelukkende eierens feil. Alltid.

 

Har opplevd det et flere ganger, da har det fungert å stoppe, snu meg halvveis og gå rolig utenom i en liten bue for å vise hunden at jeg ikke er truende. Unngå direkte øyekontakt og åpne smil(vise tennene oppfattes som truende for enkelte hunder) Les litt om hvordan vi mennesker kan gi dempende signaler. Å sparke en bjeffende hund kan gjøre det verre.

Ja, det er nok det lureste for å unngå og bli skadet.

  

Nei, det er ikke lov. Det går ikke under selvforsvar, da bjeffing ikke trenger å bety at hunden ønsker å bite deg. Jeg vil også tro at det er større sjanse for at hunden biter deg om du prøver å sparke den. Det er viktig å huske på maktpyramiden.  Anonymous poster hash: 503a8...880

Bjeffing kan bety at den vil bite deg, men det er sant at hunden kan angripe tilbake dersom man sparker den. Men hvis man treffer rett sted, vil de aller fleste hunder bli redde og trekke seg unna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Hvorfor snakker du om å dytte den vekk? Nå har samtlige råd du har fått gått på å ignorere hunden, ikke se på den, snu deg bort, da synes jeg du skal prøve det først av alt.

Og kjefting på eieren når den får kontroll på hunden sin, for det er jo absolutt ikke greit at man har hunder som driver på slik løs.Anonymous poster hash: 3fc97...a11

 

Ja, kjefting er nok skikkelig effektivt. Da blir nok eierne såpass skremte at de aldri slipper løs hunden igjen.

 

Som sagt: Hvis du sparker/slår etter en hund som kommer løpende, så ØKER du sjansen for å bli bitt.

Ja, mer effektivt med et pistolskudd sånn sett. Hvis man ikke har "cowboyboots", da.

  

Ville ikke sparket en hund som var på vei mot meg, da det kan få motsatt utfall av hva man ønsker. Om derimot en ukjent, løs hund angriper min hund i bånd så kan den fort få skotupp etter seg. Men det er for å beskytte min egen, og da gjerne i litt panikk fra min side.  :laugh:

Lurt med litt spisse, farlige sko da :) og en kjøkkenkniv på innerlomma.

  

Spark eieren, ikke hunden. ;)Anonymous poster hash: cb7cf...757

 

Dersom alle mennesker var "mr fantastic", hadde det vært et OK svar, men de aller fleste eierne kommer diltende etter etter 5-10 minutter. Skulle hatt juling.

 

Hvorfor skal ts sette seg inn i hundens språk når hen

tydelig ikke er interessert i dyr? Det er ikke ts sitt problem at andre skaffer seg hund, og det er eierens ansvar å ha kontroll

 

Ja,mdet er igrunn helt sant.

 

Da er det også eierens ansvar om jeg slår han ned for å sparke hunden min. Anonymous poster hash: 1f38c...d99

Nei. Hvis DU slipper løs kjøteren din så den skremmer dritten ut av folk, må du bare regne med at den blir skadet. Det er utelukkende din egen feil og du har da feilet som eier og burde revurdere om du noensinne burde ha ansvaret for en hund.

  

TS burde sette seg inn i hundens språk for å minske egen frykt. Det er da langt bedre, enn å sparke ei bikkje for så å bli skambitt?!

Ja, det er det nok. Men det er så synd at Norge er såpass ødelagt av inkompetente bikkeeiere at folk som enten ikke interesserer seg for hunder, er redde for hunder eller hater hunder liksom må føye seg etter de dårlige hundeeierne fordi de på død og liv skal slippe løs hundene sine. Det er ikke en menneskerett å verken være hundeeier eller slippe løs hunden sin (og strenge kriterier for at hunden får lov til å gå løs der det ikke er båndtvang), og det burde vært 3 mnd fengselsstraff for alle som slapp løs hunden sin der det oppstod en situasjon der hunden forlot eieren og skremte en turgåer o.l.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

det går under misshandling så nei det er ikke lov. en hund har lov til å bjeffe Anonymous poster hash: eccae...e7a

Nei, det er faktisk ikke lov å slippe løs en hund dersom den forlater eieren eller bjeffer på fremmede.

Hvos hunden derimot står bundet fast eller i hundegård på sin egen eiendom er det lov, men man kan da snakke om sjenanse.

  

Dersom en hund virker truende mot deg har man all rett til å forsvare seg. Det er selvsagt en grense her, men å dytte/sparke bort en hund på grunn av at den kommer mot deg og bjeffer mot deg er da virkelig ikke dyremishandling. Dette begrepet slenges rundt helt ukritisk. Dere utvanner begrepet og gjør at det ikke blir tatt like seriøst lenger.  Anonymous poster hash: b087f...085

  pluss!

Nei, det er helt uakseptabelt. En ting er hvis hunden faktisk angriper deg, men ikke hvis den kun bjeffer. 

 

Bjeffing betyr forresten ikke bare at hunden er sint og vil angripe. Det kan f.eks bety:

 

Vil du leke med meg?

Du ser spennende ut!

Kom og se på dette!

Du ser skummel ut!

Det spiller igrunn liten rolle hva som er årsaken til bjeffingen, eierne skal aldri under noen omstendigheter ha så lite kontroll på hunden sin at den løper bort til folk og skremmer dem. Klarer ikke eieren å ha kontroll, skulle hunden blitt tatt fra dem og plassert hos noen som har kontroll.

  

Da ville hunden til min bror og svigersøster vært skutt for lengst. De har henne i bånd da, men hun hadde en periode hvor hun bjeffet på fremmede.

 

Forøvrig ser jeg noen sparke en hund, annet enn i rent selvforsvar (som i at de faktisk blir angrepet, ikke bare bjeffet på) så sparker jeg dem.

  

Sikkert. For du er så sjukt tøff :)

Hvorfor kan ikke alle hundeeiere bare sette dyrene sine i bånd? Greit nok at du vil ha dyr, men det betyr ikke at vi andre skal måtte få den i fleisen når vi er ute. Og nei, selvom akkuratt din hund selvsagt er snill og ikke biter (det sier de alle), er det fortsatt snakk om et dyr. Med instinkter. Som du ikke kan kontrollere. Så ha dyret ditt i bånd så den slipper utrivelige møter med folk som helst vil ha den så langt unna som mulig. Anonymous poster hash: cadd6...55b

  

Bra skrevet!

En ting kan jeg si deg; sparker du bikkja mi så får du juling så tenna fyker.   Anonymous poster hash: e2835...ad3

  

Enda en tøffing? Tro meg, møter du på en person som ikke har noe imot å sparke en hund, og du velger å gå til fysisk angrep på personen, så er det ikke du som vinner den kampen for å si det sånn. Heller ikke hos politiet.

Har du lov til å sparke mennesker som kommer bort til deg og sier hei og spør hvem du er?  Anonymous poster hash: 3b19b...39c

 

Idiotisk svar.

 

Hvorfor skal vanlige folk uten hundeinteresse sette seg inn i hundespråk? Hvorfor tror dere hundeeiere at alle andre skal tilegne seg samme ansvar og kunnskap om de beistene deres som dere selv? Sett deg inn i situasjonen til de som ikke liker eller er redd for hund i stedet, det burde vel være mye mer rimelig  Anonymous poster hash: 33d91...104

 

Helt sant! Helt enig.

 

Har du barn? Jeg er ikke begeistret for barn. Kan jeg sparke ungen din? Det er din jobb å sørge for at den ikke kommer mot meg.

 

At du sammenligner barn med hunder, som er rovdyr (og voksne) beviser at du ikke kan noe som helst om hunder. Og barn.

 

Hvis barnet kommer løpende mot meg med noe skarpt på en aggressiv måte så blir det sparket til ja. Vær du sikker. Anonymous poster hash: 33d91...104

Haha, for en måte å skrive på. "Med noe skarpt på en aggressiv måte"

Tro meg, barn er ikke farlige. De lever ikke etter instinkter som hunder gjør, de har ikke rukket å få bagasje på lik linje som mange voksne hunder har. Det fine er jo at dersom du sparker en unge, får du straff for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Barn kan bite, klype, slå og sparke ganske hardt. Kan jeg fremdeles sparke til ungen din?

  

Du er ikke helt god, du?

OOO uhm eh.. idiot! Jeg er faktisk dønn seriøs, bruker du vold må du regne me vold tilbake. Hund er kanskje ett dyr for deg, men familiemedlem for andre. Anonymous poster hash: e2835...ad3

 

Haha, du ser ikke på hunder som dyr? Beklager å fortelle deg det, men om du har hund så har du feilet som eier - på absolutt alle måter. Et av hovedkriteriene for å være en god hundeeier er å behandle hunden som en hund. Nei, det er ikke ungen din. Litt ironisk at folk som hater barn (ikke nødvendigvis deg) behandler hunden sin som et barn, og kaller den "barnet mitt" eller et "familiemedlem". En hund er en hund, og lovmessig skal den behandles som et barn. Hvis den skal være like mye verdt som et menneske, må vi begynne å putte truende bikkjer i fengsel. Kan dele celle med menneskefamiliemedlemmene sine.

 

Skrikende unger er truende for hørselen min. Kan jeg sparke dem?

 

Dette blir bare dummere og dummere. Sukk.

 

Nå er ikke en hund et barn hellerAnonymous poster hash: 8e829...da4

 

Hey, en som har skjønt det! Hvorfor signere som anonym ;) ?

 

Nei, jeg ser ikke forskjellen på en liten drittunge og en hund. Her blir det fremstilt som at alle hunder som bjeffer er agressive pitbuller.

  

Hva fremstiller du unger som, da? Det er jo helt tydelig at du ikke er noe enn en aggressiv fjomp selv, som ikke kan noen verdens ting om verken barn eller hunder. Stygt å si det, men hadde vært litt morsomt om du fikk deg et bitt av en bikkje en gang. "Den skulle bare koze"

Du kan ikke utøve vold mot en hund bare fordi du tror den er aggressiv. Ikke før den faktisk angriper deg/andre har du lov til å bruke vold. Det samme gjelder mennesker, eller synes du det hadde vært greit om jeg hadde tatt deg ned og knekt armen din med en armbar fordi jeg ikke likte hvordan du kom joggende mot meg?

 

Men det hadde vel ikke gått for du er mr. bol.

Hohohohohohohoho. :fnise:

En hund som knurrer og/eller bjeffer kan sammenlignes med et menneske som står og sikter på deg med pistol. Kan jo hende han bare tuller, da? Eller sier hei?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det finnes hjelp å få mot hundefobi, eksponeringsterapi skal være bra har jeg hørt. Tenk så deilig å slippe å få panikk ved synet av en bjeffende hund!

 

http://oslo-psykologene.no/fobier/behandling-av-fobier 

Folk som ikke har hund selv skal ikke rette seg etter folk som har hund, og ikke har kontroll på hunden sin. Her jeg bor er det faktisk så ille at enkelte har med seg våpen på tur. Her bjeffer de ikke bare heller, de biter. Ofte uten å bjeffe eller knurre først. Løper etter skigåere og hekter seg fast i benet. Og når hunden kreves avlivet, sitter eieren og griner og sier "men det er jo ungen min"

Ja,det skulle du tenkt på før. HundeEIERE må rette seg etter omverdenen. Og kanskje nettopp det inkompetente hundeeiere behøver er å bli skremt til å enten ha hunden i bånd, eller ha 100% kontroll på den til enhver tid.

Hilsen hundeeier som aldri i løpet av sine mange år som eier har opplevd at min egen hund har vært løs og skremt andre mennesker. Det er faktisk ikke så jævlig vanskelig å ha kontroll på hunden når man går tur ute altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne en bjeffende/knurrende hund med et mennese som står og sikter på deg med en pistol er nesten en verre sammenligning enn barn og hund.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke har hund selv skal ikke rette seg etter folk som har hund, og ikke har kontroll på hunden sin. Her jeg bor er det faktisk så ille at enkelte har med seg våpen på tur. Her bjeffer de ikke bare heller, de biter. Ofte uten å bjeffe eller knurre først. Løper etter skigåere og hekter seg fast i benet. Og når hunden kreves avlivet, sitter eieren og griner og sier "men det er jo ungen min"

Ja,det skulle du tenkt på før. HundeEIERE må rette seg etter omverdenen. Og kanskje nettopp det inkompetente hundeeiere behøver er å bli skremt til å enten ha hunden i bånd, eller ha 100% kontroll på den til enhver tid.

Hilsen hundeeier som aldri i løpet av sine mange år som eier har opplevd at min egen hund har vært løs og skremt andre mennesker. Det er faktisk ikke så jævlig vanskelig å ha kontroll på hunden når man går tur ute altså.

 

Jeg er litt usikker på hvordan dette er et svar på mitt innlegg. Fobier er ikke gøy å ha, og hvis man kan bli kvitt dem er vel ingenting bedre enn det. Enkelte svar i denne tråden tyder på hundeskrekk heller enn dårlige hundeeiere, selv om jeg er skjønt enig i at det finnes nok av dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å smile til en hund viser at man er vennlig, og vil ikke øke sannsynligheten for å bli bitt. Du vil nok øke muligheten for at en løs hund tar kontakt dersom du smiler til den, noe de som er redde for hunder selvfølgelig ikke ønsker, men den vil ikke oppfatte smilet til et menneske som flekking av tenner, dersom det var det du mente.

Det kan de så absolutt gjøre, særlig om den er usikker på ulike typer mennesker. Det er barnelærdom.

Anonymous poster hash: fe753...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte når jeg går tur kommer hunder og bjeffer mot meg, de er ikke i bånd. Til nå har jeg ikke gjort noe, men en dag biter de kanskje meg. Har jeg lov til å sparke de bort med en gang de kommer mot meg? Jeg vil ikke bli bitt og få sykdommer, og det er ikke min feil at eieren ikke har de i bånd. Kan jeg gjøre dette, eller må jeg vente til jeg blir bitt for å forsvare meg?

Anonymous poster hash: 61009...e4b

Du høres da direkte voldelig ut. Hunden har ikke gjort deg noe så jeg ser ikke hva problemet ditt er? Kan jeg sparke deg hvis du kommer og roper mot meg?

Anonymous poster hash: ac006...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan de så absolutt gjøre, særlig om den er usikker på ulike typer mennesker. Det er barnelærdom.

Anonymous poster hash: fe753...80f

 

Ja, utdatert barnelærdom. Hunder skiller mellom kroppsspråket til hunder og mennesker, og det er forsket på dette med hvordan hunder leser ansiktene våre.

 

Ikke bare kan de lett skille mellom blide og sure ansikter, men de har lært seg å se på høyre side av et menneskeansikt for å lese våre følelser. Dette er noe mennesker gjør med hverandre, helt ubevist, fordi høyre side av ansiktet viser følelsene våre bedre. Hunder gjør også dette i møte med mennesker, men IKKE med sine artsfrender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde.. Jeg jogger i en stor skog med masse bikkjer som løper rundt, og har aldri opplevd at de kommer mot meg og bjeffer! Dette tror jeg umulig kan være et problem men hvis du er redd for hunder så skjønner jeg at du frykter at det kan skje. Eierne er vel aldri langt bak og de jeg løper forbi ofrer meg lite oppmerksomhet..

Anonymous poster hash: f3f89...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde heller sparket eieren. Utrolig respektløst å la hunder gå løse, tenk på de som er livredde eller veldig allerergiske? Ikke særlig kult at hunder kommer løpende og bjeffende mot deg da, uansett om den er glad eller ikke. Jeg har ikke særlig peiling på hunder så det hadde vært veldig ubehagelig og skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på folk som sier til redde personer at de skal snu ryggen til hunden. Som en som selv kjenner adrenalinet pumpe når store bjeffende hunder nærmer seg meg så er det helt utenkelig å fjerne blikket fra hunden. Hvis jeg ikke vet hvor hunden er så blir jeg iallefall nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller sparket eieren. Utrolig respektløst å la hunder gå løse, tenk på de som er livredde eller veldig allerergiske? Ikke særlig kult at hunder kommer løpende og bjeffende mot deg da, uansett om den er glad eller ikke. Jeg har ikke særlig peiling på hunder så det hadde vært veldig ubehagelig og skremmende.

 

Det har jeg full forsåelse for. Har ikke hund selv nå, men passer hunden til kjæresten med jevne mellomrom. Jeg har alltid hunden i bånd. Hunden elsker oppmerksomhet, men både jeg og kjæresten mener begge at det er opp til personen vi treffer om de vil hilse på ham eller ikke. 

 

Men, jeg synes ikke det er respektløst å la hunden gå løst, men det kommer litt an på hvor man går. Hvis man f.eks vet om et turområde hvor det "aldri" gå noen andre så ser jeg ikke problemet (forutsatt at de er en lydig hund som kommer på innkalling."

 

Forøvrig (og dette er ikke spesielt til deg) Jeg ville faktisk aldri sparket eller brrukt vold mot et barn. De ande innleggene var myntet på de som mener "jeg skjønner meg ikke på hunder, kan jeg da sparke de hvis de kommer bort til meg."  Jeg skjønner meg ikke på unger, men jeg forsår jo at jeg ikke kan bruke vold mot dem av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i hunder, og jeg ble i barndommen bitt slik at jeg fortsatt har et (riktignok lite) arr. Likevel kunne jeg selvsagt aldri funnet på å sparke til en hund som kom nær meg. Sjansen for at de faktisk vil angripe meg er liten, men hvis jeg sparker til dem øker selvsagt den faren dramatisk.

 

La oss være reale her, TS: Dette handler tross alt ikke om å forsvare seg fra et angrep. Intet angrep har funnet sted. I beste fall er det snakk om å skulle avverge et fremtidig angrep, og da må naturlig nok sannsynligheten for at det faktisk er et angrep i vente være overveldende.

Du sier at du "ofte" møter hunder som holder på slik, altså har dette skjedd mange ganger. Du sier også at de "kanskje biter en dag". Med andre ord har du ofte møtt hunder som bjeffer mot deg, og ikke én gang har det vært forvarsel for et bitt. Så du forsvarer deg mot noe som ikke har skjedd, utført av et vesen som etter all verdens sannsynlighet ikke har til hensikt å gjøre deg noe. Det er åpenbart ikke greit.

Men enten du synes det er greit å tuppe til en og annen bjeffende bikkje eller ikke: Hvis dette først bunner ut i frykt, da må jo eneste hensyn være å minimere risikoen. Du har vel ikke noe genuint ønske om å sparke hunder bare for sport, du ønsker å verne deg selv på en eller annen måte. Da må du jo skjønne at å plutselig sparke til en hund, og dermed gjøre den minst like redd og usikker som deg, er en elendig idé. Egentlig har det ingenting å si om du bryr deg om hva det forteller om folk hvis de sparker til dyr som straff for eierens utilstrekkelighet eller ikke, selv når dyrene etter all sannsynlighet ikke mener det særlig vondt: Også fra et rent personlig sikkerhetsperspektiv er det forferdelig utaktisk å "sparke preventivt".



Anonymous poster hash: b04b1...5de
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...