Gå til innhold

Har jeg lov å sparke hunder som kommer og bjeffer mot meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hvorfor skal vanlige folk uten hundeinteresse sette seg inn i hundespråk? Hvorfor tror dere hundeeiere at alle andre skal tilegne seg samme ansvar og kunnskap om de beistene deres som dere selv? Sett deg inn i situasjonen til de som ikke liker eller er redd for hund i stedet, det burde vel være mye mer rimelig 

Anonymous poster hash: 33d91...104

 

 

 

Igjen, så er det rådet jeg gir for å minske frykten hos ts. Det går an å ha kontroll på hunden, men det er også lov å ha den løs. Båndtvangen er der kun for viltet sin del. At vi hundeeiere ikke skal være til unødig ulempe for andre, er en annen sak. Men å sparke en hund som er løs, er en fryktellig dum idè. 

Treffer du feil eier og feil hund, risikerer du å enten bli skambitt eller slått ned. 

Hvis en treffer på en løs hund på skogstier o.l. så er eieren ofte så nær at han/hun kan se hunden og følge med. Hvorfor ikke bare rope til eier at hunden må i bånd? Så enkelt kan det faktisk gjøres.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Ofte når jeg går tur kommer hunder og bjeffer mot meg, de er ikke i bånd. Til nå har jeg ikke gjort noe, men en dag biter de kanskje meg. Har jeg lov til å sparke de bort med en gang de kommer mot meg? Jeg vil ikke bli bitt og få sykdommer, og det er ikke min feil at eieren ikke har de i bånd. Kan jeg gjøre dette, eller må jeg vente til jeg blir bitt for å forsvare meg?

Anonymous poster hash: 61009...e4b

 

Om du sparker de kan jeg garantere at de begynner å angripe og skade mennesker etterpå ,ja . Nei snu heller ryggen til de, som oftest bjeffer de for å få kontakt, eller de er utrygge på hvem du er.

Anonymous poster hash: 690d2...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lov til å sparke mennesker som kommer bort til deg og sier hei og spør hvem du er?

Anonymous poster hash: 3b19b...39c

Hvis du er overbevist om at de skal skade deg, så ja.

Fascinerende at så mange hundeeiere mener det er alle andres ansvar å forstå hundens språk.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og for dere som tror jeg er en dyremishandler, jeg ønsker ikke å sparke noen! Men jeg er redd for å bli bitt en gang og få en eller annen sykdom osv.. Eller stygge arr!

 

Kan det være en ide å ikke sparke dem, men dytte de bort med foten først?

Anonymous poster hash: 61009...e4b

 

Nei, snu ryggen til de og gå rolig bort uten å se på de. Det virker dempende på hunden, og den mister da sannsynligvis interessen for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, så er det rådet jeg gir for å minske frykten hos ts. Det går an å ha kontroll på hunden, men det er også lov å ha den løs. Båndtvangen er der kun for viltet sin del. At vi hundeeiere ikke skal være til unødig ulempe for andre, er en annen sak. Men å sparke en hund som er løs, er en fryktellig dum idè.

Treffer du feil eier og feil hund, risikerer du å enten bli skambitt eller slått ned.

Hvis en treffer på en løs hund på skogstier o.l. så er eieren ofte så nær at han/hun kan se hunden og følge med. Hvorfor ikke bare rope til eier at hunden må i bånd? Så enkelt kan det faktisk gjøres.

Men poenget er at hvis man sparker fordi man er redd så er det i panikk, og da spiller det egentlig ingen rolle at det er det verste msn kan gjøre. For det er det instinktet sier der og da. Da ser jeg selvfølgelig bort fra folk som sparker hunder for moro skyld, det er dyremishandling og straffbart.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for dere som tror jeg er en dyremishandler, jeg ønsker ikke å sparke noen! Men jeg er redd for å bli bitt en gang og få en eller annen sykdom osv.. Eller stygge arr! Kan det være en ide å ikke sparke dem, men dytte de bort med foten først? Anonymous poster hash: 61009...e4b

Hvis du sparker eller dytter de bort før de har gjort noe, vil de garantert bite deg. Snu deg vekk i stedet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er livredd hunder! -og jeg jogger. Jeg synes det er kjempeubehagelig med løse hunder i skogen (joda eieren er sikkert i nærjeten...but still!) Og jeg blir også veldig redd når hunder løper ut av hagene sine, stiller seg opp ved siden av meg og bjeffer og følger etter med når jeg prøver å løpe/snike meg videre. Jeg har prøvd å snakke med en hundeeier som aler opp hvite små sinte pelsdotthunder... h*n har dem løs i hagen og påstår at de holder seg der. Det gjør de ikke! Har begynt å ta bilder for å bebise at de tar seg lufteturer alene i boligfeltet. Her bor det småbarn. Kjenner jeg blir mektig irritert når eieren bare sier "de bare bjeffer - og hopper - men de gjør deg ikke noe! De er som eieren , bare har det i kjeften!" Jeg driter i det - jeg hater hoppende og bjeffende hunder - selv om de bare vil "hilse på". Jeg er ikke interessert i å hilse på de! Så jeg skjønner ts svært godt - og kunne nok i panikk ha sparket hunden unna dersom den fortsatte å følge etter meg.

Anonymous poster hash: cd3fe...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget er at hvis man sparker fordi man er redd så er det i panikk, og da spiller det egentlig ingen rolle at det er det verste msn kan gjøre. For det er det instinktet sier der og da. Da ser jeg selvfølgelig bort fra folk som sparker hunder for moro skyld, det er dyremishandling og straffbart.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

 

 

Nei, det er ikke instinkt å sparke et dyr. Det er en innlært handling. Skal love deg at dersom du blir bitt av en hund du har sparket, så er det å sparke en hund kjapt avlært ;) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke instinkt å sparke et dyr. Det er en innlært handling. Skal love deg at dersom du blir bitt av en hund du har sparket, så er det å sparke en hund kjapt avlært ;)

Hvordan kan det være innlært? For veldig mange som er redde for hunder ER det faktisk instinkt å sparke og dytte, det er ikke noe man har lært.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, snu deg vekk ja? Skal vi også snu oss og ta den bak når hundeeiere vil ha seg noe eller? det er hundeiere sitt ansvar å holde skikk på hundene sine å ha forståelse for att ikke alle andre er komfortable med dyr. Kommer en hund mot deg er det bare å sparke den, og biter den skal den avlives. Så enkelt er det. Ble bjeffet på av en hund i dag, sa til dama at hun var en idiot, og heldigvis aksepterte hun det og så sin egen feil og gikk

Anonymous poster hash: 33d91...104

 

 

Hvis en hundeeier kommer for å ta deg (eller den?) bak har du et litt annet dilemma enn de som opplever at en hund bjeffer på dem. 

En hund som bjeffer er sjelden iferd med å angripe, som alle sier her. Den er usikker.

 

Et eksempel: En hund i blokka vår bjeffer som en gal (det høres helt vilt høyt og infernalsk ut) mot min hund når den er i stramt bånd og ikke får gitt signaler. Hvis eieren lar ham hilse uten bånd eller løs er han rolig og blid og hilser på min hund, mens med det samme båndet strammes forandres han til en rasende tyrann igjen. Usikker bjeffing, altså.

 

Om du da snur deg halvveis eller helt vekk sier du på hundespråk at du ikke er farlig, at du roer situasjonen og at du ikke er noen trussel. Mest sannsynlig vil du da oppleve at hunden roer seg ned. Sparker du sier du imidlertid til hunden at den har virkelig rett i at du er en trussel, og den vil gå i forsvar, altså bite (eller bli redd og stikke av, men det vet du ikke). 

 

Hundeeiere som vil ta deg bak er et utrolig søkt eksempel uansett, men nå er det nå en gang sånn at mennesker og dyr har ulikt språk, så å takle et truende menneske og et truende dyr vil være veldig forskjellig. Man må vite hvilket språk det er mest hensiktsmessig å bruke.

 

Fatter ikke at jeg orka å svare seriøst på dette, men jaja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bjeff betyr ikke nødvendigvis at hunden er sinna. 

 

Hunden til kjæresten min bjeffer en sjelden gang for å få oppmerksomhet. Skal jeg sparke til den da mener du? 

Det er annerledes når hunden bjeffer mot deg kontra når hunden bjeffer. 

Anonymous poster hash: b087f...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn? Jeg er ikke begeistret for barn. Kan jeg sparke ungen din? Det er din jobb å sørge for at den ikke kommer mot meg.

Dette er så latterlig. 

 

På hvilken måte virker et barn aggressiv og truende overfor deg? 

 

Du kan heller ikke sammenligne en hund med et barn. Intelligensnivået er svært forskjellig. 

Anonymous poster hash: b087f...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er annerledes når hunden bjeffer mot deg kontra når hunden bjeffer. 

Anonymous poster hash: b087f...085

 

Men allikevel betyr det i 99,9 % tilfellene "jeg er i ferd med å gå til angrep på deg" når en hund bjeffer mot noen. Hadde det vært tilfelle, hadde vi hatt langt flere hundebitt her i landet. 

 

Og jeg er forøvrig helt enig i at en del hundeeiere bør ta mer avstand, jeg synes ikke nødvendigvis det er hyggelig når hunder jeg ikke kjenner kommer opp til meg og bjeffer jeg heller, selv om jeg ikke er redd hunder, men jeg vet at det ville vært dumt for min del å eskalere situasjonen ved å sparke den, legge på sprang etc. 

Anonymous poster hash: 3fc97...a11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er overbevist om at de skal skade deg, så ja.

Fascinerende at så mange hundeeiere mener det er alle andres ansvar å forstå hundens språk.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

 

Du har heldigvis ikke lov til å angripe andre mennesker bare fordi du tror at de kan være farlige. Det kalles vold og er straffbart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men allikevel betyr det i 99,9 % tilfellene ikke "jeg er i ferd med å gå til angrep på deg" når en hund bjeffer mot noen. Hadde det vært tilfelle, hadde vi hatt langt flere hundebitt her i landet. 

 

Og jeg er forøvrig helt enig i at en del hundeeiere bør ta mer avstand, jeg synes ikke nødvendigvis det er hyggelig når hunder jeg ikke kjenner kommer opp til meg og bjeffer jeg heller, selv om jeg ikke er redd hunder, men jeg vet at det ville vært dumt for min del å eskalere situasjonen ved å sparke den, legge på sprang etc. 

Anonymous poster hash: 3fc97...a11

 

Her mangler det jo helt åpenbart et "ikke" :P

Anonymous poster hash: 3fc97...a11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har heldigvis ikke lov til å angripe andre mennesker bare fordi du tror at de kan være farlige. Det kalles vold og er straffbart.

Hvis folk kommer løpende mot deg og roper og virker truende har du lov til å dytte dem bort evt sparke dem bort, det kalles å forsvare seg.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis folk kommer løpende mot deg og roper og virker truende har du lov til å dytte dem bort evt sparke dem bort, det kalles å forsvare seg.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

Hvis folk gjør dette uten videre, så ville jeg faktisk valgt samme taktikk som med en hund for å ikke eskalere situasjonen ytterligere. Forsøke å komme unna uten å gå inn i en konflikt, samtidig som jeg så meg rundt etter eieren ... jeg mener, noen som  kan hjelpe. 

Anonymous poster hash: 3fc97...a11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk gjør dette uten videre, så ville jeg faktisk valgt samme taktikk som med en hund for å ikke eskalere situasjonen ytterligere. Forsøke å komme unna uten å gå inn i en konflikt, samtidig som jeg så meg rundt etter eieren ... jeg mener, noen som kan hjelpe.

Anonymous poster hash: 3fc97...a11

Ja, det er lett å si hvordan man burde reagere i en ideell situasjon. Men der og da er det ikke så lett tror jeg. Forestill deg at du går en tur i skogen og så faller det plutselig en huggorm ned fra et tre og i hodet ditt. Vil du da a) stå helt stille og tenke at du ikke skal eskalere situasjonen eller b) få panikk og veive og hyle selv om det kanskje ikke er så lurt? Jeg tror de aller, aller fleste ender opp på b).

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lett å si hvordan man burde reagere i en ideell situasjon. Men der og da er det ikke så lett tror jeg. Forestill deg at du går en tur i skogen og så faller det plutselig en huggorm ned fra et tre og i hodet ditt. Vil du da a) stå helt stille og tenke at du ikke skal eskalere situasjonen eller b) få panikk og veive og hyle selv om det kanskje ikke er så lurt? Jeg tror de aller, aller fleste ender opp på b).

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

Selvsagt er det eiers ansvar at hunden ikke forstyrrer og plager andre (med f.eks å komme løpende mot dem og bjeffe). Og det er ikke andres ansvar å lære seg hundespråk for å kunne takle slike situasjoner.

 

Når det er sagt så vil det jo bare være til egen fordel å gjøre nettopp det. For hvis man setter seg litt inn i hundens atferd og kroppspråk så blir man kanskje mindre redd hvis en hund kommer bjeffende og løpende mot en. Fordi da forstår man mer hvorfor hunden gjør det, og hvorfor sjansen for at hunden biter er liten. (Og hvorfor sjansen for at hunden biter ØKER hvis man selv eskalerer situasjonen ved å sparke/slå etter hunden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...