Gå til innhold

Har jeg lov å sparke hunder som kommer og bjeffer mot meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jeg faktisk enig i. Hunder har godt av å gå uten bånd innimellom, men man må selvfølgelig ta hensyn til andre. Selv finnes jeg ikke redd hunder, men forstår at andre kan være det. Personlig tror jeg det i stor grad handler om manglende evne til å lese hunder, men det er en annen sak.

Er det ikke båndtvang i Norge, da? Eller er det spesielle unntak som gjelder i skog og mark? Jeg syns det er veldig uansvarlig å la hunder gå uten bånd, både fordi det er mange som er redd for hunder som kan bli skremt av at en hund kommer bort til dem, og fordi en hund uten bånd kan løpe bort til andre hunder som er aggressive og ende opp i slosskamp. 

Ellers så syns jeg det virker selvsagt at man ikke skal slå/sparke et dyr, men jeg forstår at man kan gjøre irrasjonelle ting hvis man får panikk. Hundeeiere, ta ansvar!

Anonymous poster hash: 434bd...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er det eiers ansvar at hunden ikke forstyrrer og plager andre (med f.eks å komme løpende mot dem og bjeffe). Og det er ikke andres ansvar å lære seg hundespråk for å kunne takle slike situasjoner.

Når det er sagt så vil det jo bare være til egen fordel å gjøre nettopp det. For hvis man setter seg litt inn i hundens atferd og kroppspråk så blir man kanskje mindre redd hvis en hund kommer bjeffende og løpende mot en. Fordi da forstår man mer hvorfor hunden gjør det, og hvorfor sjansen for at hunden biter er liten. (Og hvorfor sjansen for at hunden biter ØKER hvis man selv eskalerer situasjonen ved å sparke/slå etter hunden).

Selvfølgelig, og jeg har selv sagt at selv om instinktet sier at man skal sparke så er det ikke nødvendigvis det lureste man kan gjøre. Og selvfølgelig er det dumt å være så redd, men noen ER jo det og poenget er at disse menneskene ikke er dyrehatere eller dyremishandlere.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg sett en hundeier agere voldelig mot noen som forsvarte seg mot en aggressiv og truende hund så hadde vedkommende fått en smak av egen medisin. Og i motsetning til deg så kan jeg si med sikkerhet at det ville blitt en særdeles suksessfull handling fra min side. 

Anonymous poster hash: 33d91...104

Hadde jeg sett en tilfeldig person angripe en hundeeier som forsvarer hunden sin som blir angrepet så hadde den tilfeldige personen fått smake sin egen medisin. Og i enda mer motsetning til deg så kan jeg enda sikrere si at det hadde blitt en særdeles suksessfull handling fra min side.

Anonymous poster hash: 1f38c...d99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke båndtvang i Norge, da? Eller er det spesielle unntak som gjelder i skog og mark? Jeg syns det er veldig uansvarlig å la hunder gå uten bånd, både fordi det er mange som er redd for hunder som kan bli skremt av at en hund kommer bort til dem, og fordi en hund uten bånd kan løpe bort til andre hunder som er aggressive og ende opp i slosskamp. 

Ellers så syns jeg det virker selvsagt at man ikke skal slå/sparke et dyr, men jeg forstår at man kan gjøre irrasjonelle ting hvis man får panikk. Hundeeiere, ta ansvar!

Anonymous poster hash: 434bd...b57

Det er båndtvang nå. Men ikke alltid. Den gjelder fra 1. april til 20. august og er laget for å beskytte dyr/dyreunger. Så fra og med neste fredag, 21. august, kan hunder være løse. Det finnes egne bestemmelser enkelte steder der det er båndtvang hele året, og det finnes også egne områder der hundene kan være løse også når det er båndtvang, Oslo har for eksempel hele 10 slike steder.

Men det folk ofte glemmer er at en forutsetning for å ha hunden løs er at man har kontroll. At man vet hunden kommer på innkalling. Har man en hund som gir blanke f i noe som helst av innkalling og som bare stikker av kan man ikke ha hunden løs.

Vår er flink på innkalling helt til han ser en annen hund, fordi han ELSKER dem, ikke kan forestille seg at de er sinte og vil leke med alle. Derfor har vi ham sjelden løs, fordi vi vet han ikke vil komme om han ser en annen hund. Eller en katt. 

Endret av Rainbow
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så latterlig. 

På hvilken måte virker et barn aggressiv og truende overfor deg? 

Du kan heller ikke sammenligne en hund med et barn. Intelligensnivået er svært forskjellig. 

Anonymous poster hash: b087f...085

Det er nok helt riktig. Mange bikkjer er smartere enn grinete småunger som løper rundt og hyler for full hals.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan det være innlært? For veldig mange som er redde for hunder ER det faktisk instinkt å sparke og dytte, det er ikke noe man har lært.

Frykt er bare en tanke. En reell fare utløser en handling. Innlært og impuls er to forskjellige ting. 

Jeg har fobi mot huggorm. Møter jeg på en, reagerer huet med frykt, mens kroppen mine sier meg at dette ikke er en direkte fare. Altså, det er mulig å ha såpass impulskontroll at man ikke sparker en hund. Spesielt i ts sitt tilfelle. TS har jo sagt at han har klart å la være til nå, ergo så har han bevist at han eier impulskontroll. Nå er det mer snakk om å sparke i ren frustrasjon. Ikke over løse hunder, men for å vise eierne av disse hundene om at ts er møkk lei slike situasjoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykt er bare en tanke. En reell fare utløser en handling. Innlært og impuls er to forskjellige ting.

Jeg har fobi mot huggorm. Møter jeg på en, reagerer huet med frykt, mens kroppen mine sier meg at dette ikke er en direkte fare. Altså, det er mulig å ha såpass impulskontroll at man ikke sparker en hund. Spesielt i ts sitt tilfelle. TS har jo sagt at han har klart å la være til nå, ergo så har han bevist at han eier impulskontroll. Nå er det mer snakk om å sparke i ren frustrasjon. Ikke over løse hunder, men for å vise eierne av disse hundene om at ts er møkk lei slike situasjoner.

Dette svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor er det innlært når det er snakk om mennesker som er veldig redd for hunder?

Og jeg snakket ikke om å se en huggorm på avstand, men at den feks plutselig var i berøring med deg eller at den plutselig var veldig nære og virket hissig. Altså at du følte at du opplevde reell fare. Det er det jeg snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor er det innlært når det er snakk om mennesker som er veldig redd for hunder?

Og jeg snakket ikke om å se en huggorm på avstand, men at den feks plutselig var i berøring med deg eller at den plutselig var veldig nære og virket hissig. Altså at du følte at du opplevde reell fare. Det er det jeg snakker om her.

Jeg svarte deg. Frykt og fare er to forskjellige ting. Lær deg å kjenn forskjellen, så slipper du å handle irrasjonelt i møte med hund. 

TS har vist impulskontroll. Ergo er det ingenting som tilsier at ts plutselig begynne å sparke hunder nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte deg. Frykt og fare er to forskjellige ting. Lær deg å kjenn forskjellen, så slipper du å handle irrasjonelt i møte med hund.

TS har vist impulskontroll. Ergo er det ingenting som tilsier at ts plutselig begynne å sparke hunder nå.

Men jeg snakket ikke primært om ts, men om de som er veldig redd for hund. Og når du nå sier "handle irrasjonelt" mener du da fremdeles at det er snakk om noe innlært. For det høres mer ut som impuls for meg.

For øvrig er jeg ikke (lenger) redd for hunder, men jeg vet at mange er det og det tar lang tid å bli kvitt den redselen. Og det er ikke morsomt å stemples som dyrehater fordi man har et slikt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg snakket ikke primært om ts, men om de som er veldig redd for hund. Og når du nå sier "handle irrasjonelt" mener du da fremdeles at det er snakk om noe innlært. For det høres mer ut som impuls for meg.

For øvrig er jeg ikke (lenger) redd for hunder, men jeg vet at mange er det og det tar lang tid å bli kvitt den redselen. Og det er ikke morsomt å stemples som dyrehater fordi man har et slikt problem.

Ja, jeg mener enda at det ikke er snakk om å handle på impuls. Og jeg snakker om ts. For er det ikke det en diskuterer i denne tråden? Vil du snakke generelt, anbefaler jeg deg å starte egen tråd :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener enda at det ikke er snakk om å handle på impuls. Og jeg snakker om ts. For er det ikke det en diskuterer i denne tråden? Vil du snakke generelt, anbefaler jeg deg å starte egen tråd :)

Det har vært mange innom tråden med egne historier og tolkninger, ikke bare jeg :) De fleste klarer å diskuterere flere sider AB en sak i samme tråd.

For øvrig virker det som om du ikke helt er enig med deg selv. Først er det innlært, så er det irrasjonelle handlinger pga frykt? Og hvordan og av hvem er det innlært? Det gir ikke mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Her kommer en observasjon, etter å ha lest denne tråden.

Fascinerende hvor tøffe mange her er i trynet, de erklærer at de glatt ville ha sparket en hund som kommer dem i møte, og ikke gidder de å lytte til erfarne hundefolk. Noen her sier at det ikke er deres ansvar å lære hundespråk. Man må ikke det, men hadde det ikke vært litt lettere å google i fem minutter enn å fortsette å gå rundt og være engstelig for hver pelsdott de måtte møte på veien? Alle vet at man ikke skal tråkke på en hoggorm som ligger der, men når det gjelder en hund, så er det plutselig andre regler. Hunder er en del av samfunnet idag, og så klart skal hundeeiere være sitt ansvar bevisst, så klart, men det hjelper mye for andre at man vet litt mer om disse dyrene, man treffer jo på minst en hund hver dag, og dessverre også idiotiske hundeeiere. Kan ikke dere som er så tøffe prøve ut disse rådene fra hundefolk istedet for å hausse hverandre opp med forslag til hvordan man skal banke livsskiten ut av bikkja uten å bli bitt sjøl.

Jeezes, fatter ikke at jeg gidder, er som å prøve å resonnere med de fjolsene som absolutt må trykke på den røde knappen selv om det står "DON'T PUSH THE BUTTON" med store illevarslende bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært mange innom tråden med egne historier og tolkninger, ikke bare jeg :) De fleste klarer å diskuterere flere sider AB en sak i samme tråd.

For øvrig virker det som om du ikke helt er enig med deg selv. Først er det innlært, så er det irrasjonelle handlinger pga frykt? Og hvordan og av hvem er det innlært? Det gir ikke mening.

Hvis du ikke har forstått hva jeg mener til nå, så tviler jeg på at det nytter å forklare dypere. Anbefaler deg heller å ta kontakt med en ekspert på frykt og fobier for å få hjelp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en observasjon, etter å ha lest denne tråden.

Fascinerende hvor tøffe mange her er i trynet, de erklærer at de glatt ville ha sparket en hund som kommer dem i møte, og ikke gidder de å lytte til erfarne hundefolk. Noen her sier at det ikke er deres ansvar å lære hundespråk. Man må ikke det, men hadde det ikke vært litt lettere å google i fem minutter enn å fortsette å gå rundt og være engstelig for hver pelsdott de måtte møte på veien? Alle vet at man ikke skal tråkke på en hoggorm som ligger der, men når det gjelder en hund, så er det plutselig andre regler. Hunder er en del av samfunnet idag, og så klart skal hundeeiere være sitt ansvar bevisst, så klart, men det hjelper mye for andre at man vet litt mer om disse dyrene, man treffer jo på minst en hund hver dag, og dessverre også idiotiske hundeeiere. Kan ikke dere som er så tøffe prøve ut disse rådene fra hundefolk istedet for å hausse hverandre opp med forslag til hvordan man skal banke livsskiten ut av bikkja uten å bli bitt sjøl.

Jeezes, fatter ikke at jeg gidder, er som å prøve å resonnere med de fjolsene som absolutt må trykke på den røde knappen selv om det står "DON'T PUSH THE BUTTON" med store illevarslende bokstaver.

Mange her er ikke tøffe da, de er genuint redde. Greit at det ikke er lov til å sparke fordi man bare er "lei" av hunder, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har forstått hva jeg mener til nå, så tviler jeg på at det nytter å forklare dypere. Anbefaler deg heller å ta kontakt med en ekspert på frykt og fobier for å få hjelp :)

Som sagt; så er jeg ikke redd lenger :) Så jeg har fått hjelp, og der lærer jeg blant annet det jeg har forsøkt å forklare deg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest pærecider

Mange her er ikke tøffe da, de er genuint redde. Greit at det ikke er lov til å sparke fordi man bare er "lei" av hunder, altså. Anonymous poster hash: 11c01...7b2

Jeg har forståelse for at folk er redde, men da bør de innrømme det istedet for å late som om de er tøffe. Enhver oppegående hundeeier tar hensyn til det. Men hvis du som hundeeier hadde sett noen som tupper til bikkja di, hvordan tror du at du hadde reagert? Jeg hadde i alle fall ikke tenkt, stakkars, personen var sikkert redd, jeg hadde jo bare hatt øye for den klynkende redde bikkja mi. Jeg har bikkjene løse når båndtvangen er over, og de er aldri lenger unna meg enn ti meter, selvsagt kaller jeg dem inn når jeg ser at noen som er redde/sier at de er redde dukker opp. Derfor er det en fordel å vite hvordan man skal håndtere situasjonen hvis man er redd for hunder og ofte kommer borti dem. Jeg har mine fobier, og da er det mitt og bare mitt ansvar å håndtere dem. Enten ved å unngå disse situasjonen, og dermed hindre meg i å gjøre ting jeg ønsker, eller å lære meg å takle dem.

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå opplevd å ha blitt bitt av en hund som jeg ikke såg. Den var i hagen sin,det var busker som gjerde, men den kom hoppende ut derfra uten at jeg visste at den var der og den bet meg i armen. Den hunden hadde veldig langt bånd så den klarte å komme seg ut igjennom busken og på fortauet. Fikk heldigvis bare et blåmerke. Må ha Vært noe gale med den hunden, for tror ikke det er normalt. Jeg gikk på andre siden av veien da jeg skulle hjem for å ikke bli bitt en gang til, den bjeffet og prøvde å komme bort .skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øker sjansen for å bli bitt å sparke en hund. Dessuten er vold helt forkastelig, enten det er mot mennesker eller dyr. En hund som kommer bort er gjerne nysgjerrig og vil hilse. Det er få, om ingen, hunder som løper bort til folk uprovosert for å bite. Selvsagt bør eiere ha kontroll på hunden og lære den at den ikke kan gå bort til fremmede, men det hender noen ikke burde hatt hund, og noen ganger kan hunden finne på å hilse, nselv om den er trent.

Om du vil unngå å bli bitt og provosere en hund:

- IKKE stirr den i lynene, unngå øyekontakt.

- Ikke smile

- ikke veive med armer og bein (og i hvert fall ikke slå eller sparke)

- vær rolig

- snu deg vekk

Jeg har møtt på noen mennesker som er som deg, som misliker hunder sterkt og i tillegg veiver med armer of bein og roper til meg. Da har det hendt at hunden kommer bort (jeg har den løs i skogen når det ikke er bøndtvang), for den lurer på hva som er i veien med deg, hvorfor mennesket oppfører seg så rart. Kanskje vedkommende vi, leke? Er det en unghund, kan den da finne på å hoppe opp (min er en gammel, rolig hund og gjør ikke det), og da bryter helvete løs.

Vær så snill, bare gå rolig forbi uten å gjøre så mange fakter, som om man var psykisk utviklkngshemmet. Da går hunden rolig forbi også. Og ja, jeg mener eieren skal ha kontroll på hundene sine, men den blir aldri en robot. Og det finnes dårlige eiere, men man sparker ikke hunden av den grunn.

Anonymous poster hash: fe753...80f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn? Jeg er ikke begeistret for barn. Kan jeg sparke ungen din? Det er din jobb å sørge for at den ikke kommer mot meg.

Dette :)

Anonymous poster hash: fe753...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...