Gå til innhold

Har du en mening eller fordom du ikke sier høyt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk som sier "ta selvmord". Det heter å ta livet sitt, eller *begå* selvmord.

Anonymkode: 07b83...79e

Dette stemmer ikke helt.

Det er hovedsaklig to forklaringer på at folk sier "ta selmord". Den ene forklaringen er den du sikter til, altså at det gjerne sies av folk som stiller svakt språklig og som ikke er bevisste på uttrykket de bruker. Den andre forklaringen er derimot nettopp at noen er bevisste på uttrykket de bruker; flere mener (som et prinsipielt standpunkt) at man ikke skal kriminalisere selvmord, og at det derfor er feil å bruke verbet "begå" (ettersom man begår en forbrytelse eller kriminell handling). Jeg kjenner flere som arbeider med selvmordsforskning og -forebygging, som bevisst sier "ta selvmord".

Anonymkode: 030f8...ba8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke helt.

Det er hovedsaklig to forklaringer på at folk sier "ta selmord". Den ene forklaringen er den du sikter til, altså at det gjerne sies av folk som stiller svakt språklig og som ikke er bevisste på uttrykket de bruker. Den andre forklaringen er derimot nettopp at noen er bevisste på uttrykket de bruker; flere mener (som et prinsipielt standpunkt) at man ikke skal kriminalisere selvmord, og at det derfor er feil å bruke verbet "begå" (ettersom man begår en forbrytelse eller kriminell handling). Jeg kjenner flere som arbeider med selvmordsforskning og -forebygging, som bevisst sier "ta selvmord".

Anonymkode: 030f8...ba8

Det høres utrolig lite gjennomtenkt ut.  Om man synes "begå selvmord" er problematisk fordi det signaliserer at man utøver en kriminell handling så er det jo veldig spesielt å kun erstatte "begå" med "ta". Mener man "begå" er problematisk så burde jo i hvert fall selvmord  være problematisk. Om man virkelig ønsket å være bevisst på språkbruken så hadde man brukt "ta sitt eget liv" eller lignende. Da bruker man jo både språket riktig og unngår å bruke ord som signaliserer at det er en kriminell handling. 

Mord er de verste drapene. Man tok livet til Quisling, man myrdet han ikke. Han ble dømt til døden og da er det ikke mord. Norske soldater tar liv i krig. Men de er ikke mordere så lenge de skyter soldater og ikke bevisst dreper sivile. Man kan snakke om barmhjertighetsdrap, men ikke barmhjertighetsmord. Man kan være skyldig i uaktsomt drap, men ikke uaktsomt mord. Mord er overlagt drap og som ikke kan unnskyldes. 

Anonymkode: 64ebd...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det høres utrolig lite gjennomtenkt ut.  Om man synes "begå selvmord" er problematisk fordi det signaliserer at man utøver en kriminell handling så er det jo veldig spesielt å kun erstatte "begå" med "ta". Mener man "begå" er problematisk så burde jo i hvert fall selvmord  være problematisk. Om man virkelig ønsket å være bevisst på språkbruken så hadde man brukt "ta sitt eget liv" eller lignende. Da bruker man jo både språket riktig og unngår å bruke ord som signaliserer at det er en kriminell handling. 

Mord er de verste drapene. Man tok livet til Quisling, man myrdet han ikke. Han ble dømt til døden og da er det ikke mord. Norske soldater tar liv i krig. Men de er ikke mordere så lenge de skyter soldater og ikke bevisst dreper sivile. Man kan snakke om barmhjertighetsdrap, men ikke barmhjertighetsmord. Man kan være skyldig i uaktsomt drap, men ikke uaktsomt mord. Mord er overlagt drap og som ikke kan unnskyldes. 

Anonymkode: 64ebd...809

Jeg vet at jeg avsporet i tråden når jeg kom med det om selvmord, men vi trenger ikke å avspore mer nå enn det som allerede er gjort. Diskusjonen om hva som er riktig å skrive kan man ta en annen plass.

Anonymkode: 4b3a3...6ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2018 at 2:33 PM, AnonymBruker said:

Folk som spiser egen morkake.

Anonymkode: b461f...bb0

Folk som spiser andres morkake.

Anonymkode: 07b83...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De uten liv som ikke tar ansvar for det. 

Jeg er da faen ikke interessert i deg. Hvem fortalte deg det? 

GUD???

Men da så ... da er alt plutselig logisk. 

Anonymkode: 04757...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det er best for alle parter å la ekstremt utviklingshemmede babyer dø en tidlig og verdig død.

- All synlig religion i offentligheten burde vært forbudt. Kirker er greit, men ikke andre religiøse bygg eller gardiner på kvinner.

- Aktiv dødshjelp burde vært tillatt. 

- Å få barn/kjæledyr er ingen menneskerett.

- Folk i dag blir støtt av absolutt alt. De er altfor opptatt til å være politisk korrekte at det går ut over rasjonell tenking.

- Vi burde stenge grensene for flykninger, og sende de fleste tilbake.

- Det store rasehatet i USA. Nei, jeg snakker ikke om at hvite hater og trakasserer svarte, heller omvendt. Og medias ensidige dekning av det. 

- Har ekstremt store fordommer mot folk som har chihuahua.

- I mitt voksende liv har jeg møtt ett barn som jeg liker. Ett.

- Vi burde ikke blande menneskeraser.

- Å spise hund og katt er helt greit.

- Folk som misbruker ordet rasist, så det nå har mistet all betydning.

- Voldtekts"menn" burde blitt kastrert. Kvinner og menn som lyver om voldtelt burde sitte inne.

- Vi trenger strengere straffer. 

- At man absolutt MÅ ha med en svart person i hver film/TV-serie.

- Tigermødre som ikke tåler kritikk av eget barn, selv om barnet er avkommet til Satan selv.

- Folk som kler seg ut som dyr og oppfører seg deretter burde blitt avlivet. Hos veterinær.

- Studenter har mer enn nok med penger.

- Folk som lever på trygd og ikke har en reell sykdom er parasitter.

- Hjemmeværende kvinner og kvinner som tar mannen sitt etternavn pga tradisjon setter kvinnekampen tilbake.

- Fordommer mot folk som ikke har guts nok til å stå opp for seg selv.

- Folk som ser på anime er som regel tapere.

- Innvandrere som snakker kebabnorsk, eller som har bodd her i mange år uten å lære seg språket. Respektløst.

- Det finnes bare to kjønn, og man kan ikke være født i feil kropp. Da trenger man en akuttinnleggelse på psyk.

- Folk som bruker matallergier som trendsykdommer.

- Fedmeoperasjoner skal betales av personen selv.

- Mange eldre er sinnsykt frekke i kjeften, og mangler oppdragelse.

- Folk som mener de selv er guds gave til menneskeheten fordi de stemmer MDG, SV, AP, RØDT. Dere er problemet, ikke løsningen.

- Folk som er imot pels.

- MeToo tok helt av, og ødela livet til mange uskyldige. Viser hvor jævlige mennesker er som sauer. Hilsen en sjeldent oppegående feminist.

Mye av dette sier jeg høyt, får vel også legge til lista; folk som ikke tør å si meningen sin i det offentlige i frykt for at andre skal mislike dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Peaches skrev:

- Det er best for alle parter å la ekstremt utviklingshemmede babyer dø en tidlig og verdig død.

- All synlig religion i offentligheten burde vært forbudt. Kirker er greit, men ikke andre religiøse bygg eller gardiner på kvinner.

- Aktiv dødshjelp burde vært tillatt. 

- Å få barn/kjæledyr er ingen menneskerett.

- Folk i dag blir støtt av absolutt alt. De er altfor opptatt til å være politisk korrekte at det går ut over rasjonell tenking.

- Vi burde stenge grensene for flykninger, og sende de fleste tilbake.

- Det store rasehatet i USA. Nei, jeg snakker ikke om at hvite hater og trakasserer svarte, heller omvendt. Og medias ensidige dekning av det. 

- Har ekstremt store fordommer mot folk som har chihuahua.

- I mitt voksende liv har jeg møtt ett barn som jeg liker. Ett.

- Å spise hund og katt er helt greit.

- Folk som misbruker ordet rasist, så det nå har mistet all betydning.

- Voldtekts"menn" burde blitt kastrert. Kvinner og menn som lyver om voldtelt burde sitte inne.

- Vi trenger strengere straffer. 

- At man absolutt MÅ ha med en svart person i hver film/TV-serie.

- Tigermødre som ikke tåler kritikk av eget barn, selv om barnet er avkommet til Satan selv.

- Folk som kler seg ut som dyr og oppfører seg deretter burde blitt avlivet. Hos veterinær.

- Studenter har mer enn nok med penger.

- Hjemmeværende kvinner og kvinner som tar mannen sitt etternavn pga tradisjon setter kvinnekampen tilbake.

- Fordommer mot folk som ikke har guts nok til å stå opp for seg selv.

- Folk som ser på anime er som regel tapere.

- Innvandrere som snakker kebabnorsk, eller som har bodd her i mange år uten å lære seg språket. Respektløst.

- Det finnes bare to kjønn, og man kan ikke være født i feil kropp. Da trenger man en akuttinnleggelse på psyk.

- Folk som bruker matallergier som trendsykdommer.

- Fedmeoperasjoner skal betales av personen selv.

- Mange eldre er sinnsykt frekke i kjeften, og mangler oppdragelse.

- Folk som mener de selv er guds gave til menneskeheten fordi de stemmer MDG, SV, AP, RØDT. Dere er problemet, ikke løsningen.

- Folk som er imot pels.

- MeToo tok helt av, og ødela livet til mange uskyldige. Viser hvor jævlige mennesker er som sauer. Hilsen en sjeldent oppegående feminist.

Mye av dette sier jeg høyt, får vel også legge til lista; folk som ikke tør å si meningen sin i det offentlige i frykt for at andre skal mislike dem.

Fy faen. Jeg håper virkelig ikke at jeg kjenner deg i virkeligheten. Her var det mye skrekkelig, jeg blir kvalm. 

Anonymkode: ea679...382

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke de som vil forby ekteskap mellom homofile\lesbiske går langt nok. Man burde også forby ekteskap mellom heterofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fy faen. Jeg håper virkelig ikke at jeg kjenner deg i virkeligheten. Her var det mye skrekkelig, jeg blir kvalm. 

Ja til og med jeg reagerte på noen av de der. Og det skal ekstremt mye til før jeg reagrer på hva andre mener.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eugene Onegin skrev:

Ja til og med jeg reagerte på noen av de der. Og det skal ekstremt mye til før jeg reagrer på hva andre mener.

Det var bekmørkt og hårreisende. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

How-I-feel-when-people-say-negative-stuff-about-me-on-the-interwebs.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Peaches skrev:

How-I-feel-when-people-say-negative-stuff-about-me-on-the-interwebs.jpg

Du er nok ikke lei deg for det i det hele tatt, og det er meg også revnenede likegyldig. 🤮

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eugene Onegin skrev:

Folk har alltid reagert på at jeg er for pelsbruk, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det reagerte jeg ikke på.

Endret av Eugene Onegin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Peaches skrev:

Jeg er heller ikke mot pels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eugene Onegin skrev:

Det reagerer jeg ikke på. Har aldri hat noe problem med pelsbruk-

Det var ment som en ironisk kommentar til dere som ikke vil være mer spesifikke på hva dere er uenige i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment som en ironisk kommentar til dere som ikke vil være mer spesifikke på hva dere er uenige i.

Ok jeg skal sitere de jeg reagerte litt på

Jeg reagerer ikke på at du skriver at voldtekts menn skal kastreres. Jeg reagerer på at du ikke ser ut til å mene at kvinner som voldtar ikke skal straffes på samme måte.

Endret av Eugene Onegin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eugene Onegin skrev:

Ok jeg skal sitere de jeg reagerte litt på

...

Hadde håpet på en begrunnelse også. Forøvrig er den nest siste ment humoristisk. De burde derimot legges inn på lukket avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...