Gå til innhold

Hylland-Eriksen: 1.5 mill innvandrere frem til 2050 takk


Gjest Valhalla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Valhalla

Og kommentaren fra antirasistisk senter fyren er jo priceless.Merk særlig journalistens latterlige formulering om vi kan klare dette eller om vi har for stor "fremmedfrykt". LOL!

– STORT POSITIVT POTENSIAL

Khalid Salimi, kunstnerisk leder Stiftelsen Horisont

Khalid Salimi, tidligere leder for Antirasistisk Senter, nå kunstnerisk leder for Stiftelsen Horisont, synes Thomas Hylland Eriksens visjon om massiv innvandring bygger på relevante ideer:

– Tankene fra Thomas Hylland Eriksen er mer enn bare aktuelle, de må, håper jeg, lede til en seriøs debatt også på politisk nivå. Jeg tror at vi har undervurdert betydningen av demografiske endringer i et samfunn. Kanskje skyldes det ofte at man har et økonomisk blikk på demografien. Man snakker om å øke eller redusere folketall av økonomiske årsaker. Men man må jo også trekke frem de sosiale sidene. Jeg tror de psykiske og kulturelle endringene innvandringen medfører representerer en sunn endring av samfunnet.

– Er Hylland Eriksen realistisk? Kan Norge klare dette, eller er vi for preget av fremmedfrykt?

– Dette kommer til å skje uansett om vi liker det eller ikke. Derfor er det desto viktigere at vi tenker høyt om det, slik at vi kan foregripe begivenhetene og ta ut det maksimalt positive potensialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den utstøtte

Detta blit fott! særlig når de skal hente ektefelle i hjemlanet og få hit mor og far, og få 4 barn.

Det eneste Thomas ikke har tenkt på er barnehavedekningen, men det ordner Jens og Kristin.

Thomas er genial. At ingen har tenkt på dette tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Khalid er inne på noe viktig,den demografiske endringen. Norge vil bli totalt forandret fordi noen nisser drømte om et multikulturelt felleskap,herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis denne tråden er representativ for norsk kultur og norske holdninger, må jeg si at jeg gleder meg til THEs visjon nærmer seg fullbyrdelse.

Det er mange ting man kan gremmes over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begrunn hvorfor det er flott

Fordi Norge trenger arbeidsinnvandring for å opprettholde vårt gode velferdssystem. Vi trenger rett og slett flere til å arbeide i landet vårt.

Med det sagt, så mener jeg ikke at man skal ukritisk ta inn hvemsomhelst, men utdannede mennesker som ønsker å gjøre en innsats.

Hele Europa foreldes pga. lav fødselshyppighet. Eneste måte å gjøre noe med dette på kort sikt (20-30 år) er å importere arbeidskraft.

Eller har du kanskje noen andre, lettvinte løsninger Valhalla? Gjerne noe svart/hvitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Eller har du kanskje noen andre' date=' lettvinte løsninger Valhalla? Gjerne noe svart/hvitt?[/quote']

Mulatter, med andre ord?

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Eller har du kanskje noen andre' date=' lettvinte løsninger Valhalla? Gjerne noe svart/hvitt?[/quote']

Ikke lettvinte. Jeg foreslår at vi tar tak i de problemene som måtte oppstå ved lavere befolkning nå. Historisk har det vist seg at lavere befolkning ikke nødvendivis førte til lavere levestandard,tvert i mot.

Jeg forstår at vi diskuterer to vidt forskjellige former for innvandring. En ting er å ta inn kvalifisert arbeidskraft rekrutert fra utlandet,en helt annen er å åpne grensene ukritisk å tro at ved å øke befolkningen vil det nødvendigvis føre til at de jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lettvinte. Jeg foreslår at vi tar tak i de problemene som måtte oppstå ved lavere befolkning nå. Historisk har det vist seg at lavere befolkning ikke nødvendivis førte til lavere levestandard,tvert i mot.

Du må ikke glemme Norges historisk gode velferdssystem, som vil bli ytterligere belastet når 40 prosent av befolkningen er pensjonister eller utenfor arbeid av andre grunner.

Det ville selvfølgelig ikke vært noe problem i et land uten et slikt velferdssystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Historisk har det vist seg at lavere befolkning ikke nødvendivis førte til lavere levestandard,tvert i mot.

og din dybdekunnskap i demografi kommer hvorfra sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Elementært, Ivanka.

Det er 650 år, sånn omtrent, siden svartedauen. Vi har det betydelig bedre i etterkant av denne befolkningsnedgangen enn man for eksempel hadde det 650 år tidligere.

(Nut)case closed.

og din dybdekunnskap i demografi kommer hvorfra sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elementært, Ivanka.

Det er 650 år, sånn omtrent, siden svartedauen. Vi har det betydelig bedre i etterkant av denne befolkningsnedgangen enn man for eksempel hadde det 650 år tidligere.

(Nut)case closed.

og din dybdekunnskap i demografi kommer hvorfra sa du?

ah, slående logikk. :wink:

min dybdekunnskap i demografi sier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...