Gå til innhold

Utseendet viktig?


Ejlanka

Anbefalte innlegg

Menneskers utseende formes av hvilke sosiale grupper de tilhører.

Slik kan de finne "sine egne", og finne mennesker som assosierer seg med det samme som de selv.

Dette trenger ikke ha med egenutseende (vekt, hårfarge etc) å gjøre, men mer med klesstil og hvilken mote man følger. I enkelte grupperinger (kule gutter på 16 som skater f.eks) er en lutende holdning et "must", mens i andre grupper er dette uakseptabelt.

Mennesker former også sitt utseende etter sosiale grupper de ØNSKER å tilhøre. Ved å ha "riktig" utseende, og tilpasse sin væremåte kan man få omgangsvenner man selv ser som optimale.

Dette er vel ikke ukjent?

Noen ønsker å gå inn i stereotype grupper, der alle definerer seg selv som forholdsvis like. Noen ønsker å flyte mellom grupper, trekke det beste ut av hver gruppe, og ønsker å definere seg som mer åpne enn de som kun oppholder seg ett sted.

Jeg tror Lottemor har flyttet seg fra en sosial "gruppe" hun er blitt født inn i (datter av narkoman - taper - dårlig råd - lav intelligens - dømt av mange i samfunnet - dårlig eller veldig flink på skolen etc) til en gruppe hun selv definerer som mer vellykket (pen klesstil - alltid nysminket - oppfatter seg selv som intelligente over gjennomsnittet etc). Siden prosessen har vært tung - det er STORT sprik mellom disse gruppene - har en måte å flytte seg på vært å fordømme sin "fødte" gruppering sterkt, innad og utad. Det er et tøft valg hun har gjort, og sannsynligvis viktig for både henne og datteren. Hun kommer fra en ekstrem situasjon og benytter ekstreme midler/holdninger for å komme ut av den.

Jeg syns hun er tøff, og hun mildnes sikkert i sine holdninger etterhvert.

Egentlig dømmer hun ikke narkomane (tror jeg - hobbypsykolog), hun bearbeider tapet og hatet til sin far.

Personlig syns jeg utseende er viktig i den grad det har med velstelt / ren å gjøre, men er ikke så interessert i klesstil/kroppsform/ansiktsformer og at denne skal være "korrekt". Hadde jeg sett denne damen på gata med en gjeng slamper (som ble spurt om) ville jeg tenkt "tøff dame". Jeg er i en sosial gruppering (høyt utdannet - dress og hvit bluse - alltid nyfrisert - status er alle mulige elektroniske dingser etc) som til tider er UTROOOOLIG kjedelig. Derfor liker jeg å "svitsje" litt, og føler dette gir meg mye.

Alle dømmer etter utseende (min påstand). Men dersom man mister respekt for mennesker med andre verdier enn en selv, er man grundig ute og kjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det der tror jeg må være et av dummeste innleggene jeg har lest på KG noensinne. Det sier jo i grunnen det meste om intelligensen din.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leia i. i.

Sissan; flott innlegg! Hva slags fag studerte du på universitetet? Hehe.

:P

Vel. Jeg synes kanskje dette med "velstelt" er litt vel overdrevent i denne tråden. Men det henger kanskje sammen med at jeg deler verdier mer med raggete RV spirer enn glattsleika pappagutter. En langhårete gjenbruk stil kan være vel så gjenomtenkt som ny dress fra bogstadveien. Samme person kan bli observert i begge stiler, avhengig av andledning... Kanskje det egentlig problematiske er når en person ikke kan veksle i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke utseende eller vekt særlig viktig,men synes det er viktig at folk er rene og gjerne lukter godt!Lukt er spesielt viktig for meg når det gjelder det annet kjønn,da mest i en amorøs situasjon:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane

Jeg skulle ønske at jeg kunne svare at utseende ikke betyr noe særlig, men det er klart at jeg gjør meg opp et førsteinntrykk basert på hvordan folk ser ut. Hva ellers?

Men etter å ha lest en del av innleggene her, bør jeg jo skjerpe meg. Noen av dere er jo dumme som brød, kan hende dere tar dere riktig godt ut. Spooky!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere er jo dumme som brød, kan hende dere tar dere riktig godt ut.

Og noen av oss er usedvanlig intelligente og gjennomtenkte og kloke og ser ut som...eeehh... :hoho:

Vi har alle en oppvekst, oppdragelse, tanke, fordommer, meninger etc. som preger våre tanker om hvordan mennesker ser ut, er innvendig.

Jeg har heldigvis et liv som gir meg massevis av anledninger til å bli kastet sammen med masse ulike mennesker i rimelig intense og stressete situasjoner. Det krever maksimal ytelse fra alle parter. Jeg gjør meg helt klart tanker om hvordan mennesker er før jeg blir kjent med dem. Og så oppdager man at folk slett ikke er hvordan de ser ut. Jeg har fått meg mange slag på fordommene mine, og det er egentlig veldig bra, kanskje jeg en gang lærer, og kan si - og virkelig mene - at jeg ikke dømmer etter utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere virkelig på dere selv som mye bedre enn resten av verden?? *sjokkert*

Det siste jeg tenker på når jeg skal dra noen steder sammen med noen, er hva de har på seg. Sånt er valgfritt, og hvordan man oppfører seg er opp til hver enkelt.

Jeg misliker at folk later som om de er dummere enn de er.

Men jeg ser slett ikke ned på narkomane. Dere aner virkelig ikke hvor enkelt det kan være å havne i et slikt miljø. De er mennesker. Akkurat som dere. :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, det er ikke klærne som skaper mannen, selv om reklamen vil ha oss til å tro blindt på det.

Jeg er av den oppfatning at man må tro 100% på seg selv, være best i sin egen verden, bare for å klare seg i verden idag. MEN DET UTELUKKER IKKE EMPATI, TOLERANSE OG RESPEKT for andre mennesker som ikke er lik en selv!!

Må innrømme at jeg noen ganger føler meg som verdens peneste, og noen ganger like betydelig og vakkert som et ynkelig støvkorn... Men saken er, jeg har respekt for at andre kan se ut som de vil. Liker jeg iallefall og tro. Jobber med saken hver dag.

Jeg trenger ikke å like måten enkelte ser ut på, men jeg kan la være å kommentere negativt.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er kjempegøy at folk kler seg såpass forskjellig som vi gjør!!!Det hadde vært råkjedelig hvis vi alle hadde vært noenlunde lik.Personlig bor jeg på en liten øy hvor de fleste er ganske likt og kjedelig kledd,når jeg reiser inn til byn går jeg ofte å bare måper og glor!!Det er kjempegøy!!!!!!Folkene har på seg de sjuke kreasjonene!!!I stedet for å tenke:herregud,ka som feiler???!!! Så omfavner jeg det hele med wow!!!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...