Gå til innhold

Utseendet viktig?


Ejlanka

Anbefalte innlegg

Gjest Nathalie

Selvfølgelig er utseendet det første jeg ser på når jeg f.eks. har vært på sjekker'n o.l. Men har ikke typen vært interessant innvendig, har jeg droppet ham uansett hvor pen og lekker han har vært. En type som kanskje ikke er sååå glansbildepen, har jeg kanskje "huket" tak i likevel, fordi han er veldig interessant!

Men når det kommer til å "velge" seg venner! NEI!! Da ser jeg ALDRI på utseendet! Om min venn/venninne er tykk eller tynn, høy eller lav, mørk eller lys, - det er meg revnende likegyldig så lenge jeg liker ham/henne slik de er INNI!!! Jeg har venner som alle er veldig forskjellige i utseendet, men for meg er alle vakre! Fordi jeg kjenner deres indre, nemlig! Og jeg liker det indre, og dermed blir også disse menneskene vakre utenpå!

Dessuten, som så mange andre har skrevet her; - hva er stygt og hva er pent? Vi har jo alle forskjellig smak!!

:o Kjenner jeg blir både forbannet, trist, skuffet osv. på grunn av det Lottemor skriver. :-? Skjønner meg ikke riktig på mennesker med denne typen holdninger. Men uansett hva slags holdninger du har, Lottemor, så respekterer jeg det vanligvis. Men jeg klarer ikke helt å akseptere det du skriver, men jeg skal ikke repetere alt det de andre har sagt mot deg her inne, for jeg mener det samme som de andre som er UENIGE med deg skriver.

Jeg er tydeligvis blant de menneskene som Lottemor ser på som dumme. Ikke er jeg særlig pen, jeg er overvektig, jeg har liten tro på meg selv, jeg har ikke siste mote i klær, jeg sminker meg ikke alltid, det er ikke alltid jeg tar på meg annet enn jobbklærne før jeg drar på butikken...

...men jeg gikk ut fra skolen med 5'ere og 6'ere....

Jeg har møtt mye fordommer mot meg i mitt liv, så det er kanskje derfor jeg er veldig tolerant mot andre mennesker.. Men det verste jeg vet er mennesker som dømmer andre før de kjenner deres indre! Det har jeg fått merke SÅ mange ganger selv i mitt liv, så akkurat DET tolerer jeg bare ikke! Jeg antar ut i fra dine innlegg, Lottemor, at du er blant dem som ser på meg på gata og tenker for deg selv eller sier til din rå-pene venninne "Hun der burde vel holde seg til salat istedenfor å gå ut og spise. Hun er vel på McDonalds hver dag omtrent"

Well, surprise: Jeg er ikke det!

Og det er heller ikke alle andre som er feite!

Du ser kanskje på narkomane og tenker "Snakk om idiot som har begynt med det tullet der! La ham/henne dø bort i en rennestein"

Surprise again: Det er ikke alle som har tatt det valget fordi det så kult ut!!

Nei, slike fordommer som du tydeligvis har, Lottemor, gjør meg SYK! :cry: Jeg synes rett og slett SYND på deg som ikke vet bedre når du faktisk er en voksen kvinne! Håper virkelig ikke du overfører alle dine fordommer til din lille datter...

It's a sick, sick world....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare gi Nathalie en klem *klemmer Nathalie* og si:

Ikke ta deg nær av Lottemor sine holdninger...verden er ikke så håpløs som det kan virke, jeg kjenner mange hjertevarme mennesker som har inkluderende holdninger og gjør en innsats for å gjøre verden litt mer gjestmild for oss alle.

Folk flest er heldigvis mest opptatt av egenskaper fremfor image.

Lottemor graver sin egen grøft, og slike tankegrøfter skal det jordskjelv til for å endre. Desverre er det få av oss som slipper unna emosjonelle naturkatastrofer...

La oss håpe hun har noen der for seg om boblen sprekker. Som vi sår, vi høster..men noen ganger skjer et mirakel..

Jeg vil heller forøske å være mirakelet som forbarmer meg over de som ikke "fortjener" det, enn å være den som fordømmer.

Kanskje får jeg det ikke til (vi alle har vel noe vi sliter med å akseptere), men jeg vil iallefall prøve! Derfor gir jeg Lottemor en klem også *klemmer Lottemor som motstrebende dytter meg bort* :blunke: og sier; lykke til med fremtiden.

Vennlig hilsen

Pisces :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, utseende er ikke viktig.

Jeg bryr meg ikke om hvordan folk ser ut, for jeg er ikke med de pga utseende deres, men pga deres personlighet.

Selv om en person går kledd som en slask, ser ustelt ut på håret og er narkoman/alkoholiker, så kan personen være hyggelig, grei, snill, sjarmerende........men det er jo så mange der ute som ikke gidder å se på sånne personer som medmennesker..... :x

Jeg liker også å være med folk som er på " mitt plan ", men jeg dømmer de ikke pga utseende.

Jeg respekterer folk uavhengig av valgene de har tatt i livet sitt.

Tar de narkotika.....greit nok, det er deres liv, men jeg har ikke rett til å dømme dem pga det.

De har rett til å bli behandlet som mennesker og bli møtt med respekt. De er da mennesker de og da, som desverre har tatt den feile veien i livet.

Men skal de dømmes pga det? Nei! Jeg synes faktisk synd på dem, for alle har vendt ryggen til dem. De har ingen! De er helt alene og det er ikke alltid det er deres feil nei.....

Jeg respekterer ikke mennesker som snakker og dømmer andre pga utseende, livstilen deres, hvilke klær de går med, ja alt i alt.

Det så lavmålt som det går an å bli.

Jeg har ikke verdens fineste klær og jeg prøver å se mitt beste ut hele tiden, men det er ikke lett når man ikke har så mye penger til pene klær.

Har du tenkt på det lottemor? Venninnen din har det kanskje helt greit med seg selv og hvordan hun ser ut.

Greit nok at du kommer med råd, men vil hun ikke, så vil hun ikke og jeg synes du skal respektere det.

Og man kan faktisk diskutere, snakke sammen med og gå ved siden av folk uten at det skal ha noe som helst med stilen deres å gjøre i det hele tatt.

Jeg synes det blir feil når folk må nå opp til en viss standar for at de skal bli godtatt av andre. Jeg godtar folk som de er og det burde andre og.

(et lite eksempel:  

om du hadde gått på gaten og sett en kvinne i 20 års alderen med et barn stå med en hel jeng slamper/halv slampete mennesker midt i byen hva hadde du tenkt om henne da?!  

Ikke si at du ikke hadde reagert for det hadde vel de fleste gjort om de ikke er slamper selv da.....)

Så hvis jeg ikke hadde reagert noe særlig så er jeg en slamper selv altså? :roll::hoho:

Det er så feil som det går an å bli.

Utseende er overhodet ikke viktig. Det er det som er under vi skal bli kjent med.

Og for å få respekt må man vise respekt. Og ja, jeg er imot det du sier lottemor, for med den slags holdning kommer man ikke langt.

Det er helt feil at folk skal på død og liv leve opp til en viss standar for å bli godtatt av andre.

Jeg håper mine barn ikke får den slags holdninger. Og hvis de får det, så har i såfall ikke lært det av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei utseendet er ikke viktig? Neiveeel.... og det sier dere, som gjentatte ganger har forklart hvordan jeg ser ut.... og min oppførsel.... og all den "forståelsen" på hvorfor jeg engang nå skriver som jeg gjør...

Waco

.....dere skulle bare visst hvor morro jeg har det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Hvist ikke utseende er viktig hvorfor er det innleg på innleg hær på Kg fra mennesker som leter etter den magiske slanke kuren,kjønnhets tips ,hår kurer,løs hår,celulitt kremmer og trenings aparater osv.....

Mennesker som ikke er fornøyd med kroppen sin og lever i et evig kav etter idal vekten....

Er jeg den eneste som tørr å være ærlig med meg selv og si rett ut at jeg bryr meg om utseende til meg selv og andre....og at jeg ikke vil bli sett sammen med mennesker som er noen slasker????

No har jeg ikk definert hva jeg mener er et vakkert menneske hær inne og dere kan konkludrere så my dere vil om jeg ville komentert deres vekt eller utseende og kles stil....

Vanlig vis så kommenterer jeg ikke mennesker som passerer meg på gaten,men jeg kommeneter vennene mine hvist jeg mener de trenger å høre at de må ta vare på seg selv litt bedre....

Jeg sier rett fra leveren at utseende er viktig,det ytre er viktig sånn er det i sammfunnet i dag og det vill neppe forandre seg med det første....

Er jeg et forferdeligt menneske for at jeg velger minne venner ut i fra hvordan de får meg virke utadd , så skal jeg si at jeg har ikke noe problemmer med å være en hækks eller hurpe om det så må være.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stønn. Tror ikke Lottemor har forstått hva vi mener.

En ting er å være opptatt av sitt eget utseende, det er ingenting i veien med å ønske å ta seg godt ut.

En helt annen ting er når en begynner å dømme folk etter utseende. Selvfølgelig er det det ytre som blir vurdert først, men som flere har sagt før, det er det indre som teller. Jeg gidder ikke omgås mennesker som ikke kan "gi" meg noe, bare fordi de har utseende med seg.

Det jeg tror de fleste her inne reagerer på er din mangel på respekt for andre folk, du dømmer folk du ikke kjenner, du gir dem rett og slett ikke en sjangs, og det bare på utseende.

Og jeg gjentar meg selv; hvem er det som kan utnevne seg til den eneste med fasiten på hva er fint, hva er stygt, hvem er dum, hvem er lur? Det vil til enhver tid være en diffinisjon, og vil iallefall ikke KUN la seg vurdere ut fra det ytre.

Du er nok ingen heks fordi om du velger dine venner utfra hvordan de ser ut, men du kan risikere en hel haug med mindre gode venner.

Jeg lurer ennå på hva som har gitt deg slik angst for hvem du viser deg sammen med, hvorfor er du så opptatt av hva andre sier?

Nei kanskje du heller skulle begynne å omgås folk i forskjellige miljøer, jeg skal fortelle deg at det kan berike livet en god del, og itillegg kan det nok hjelpe nokså bra på trangsynhet.

Lykke til med dine lekre venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lisa-Beth ikke innlogget

Hei Lottemor

Du er ikke et forferdelig menneske, men du har en overfladiskhet i din omtale av andre mennesker som skremmer vannet av meg.

Gidder ikke kommentere en del av dine vurderinger av mennesker som er litt A3 og t.o.m A5, fordi det blir for dumt! :evil:

Hvor gammel er du?

Nei, det har ikke alt å si, urettferdig overfor mange unge tolerante mennesker her inne.

Er dette en spøk? Begynner nesten å lure, når du snakker om bl.a dumme mennesker. Hvis man skulle definere dumhet i denne sammenhengen, hvem er egentlig dum her?

Hvem er de neste du ikke kan vise deg sammen med?

De over 70? De med en annen hudfarge? De med et handikap?

Lisa-Beth

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uffda

Jeg er egentlig litt som deg Lottemor, bare at jeg ikke dømmer så mye ut av utseendet, men av intellekt og hjerneomløp.

Jeg innrømmer lett at jeg foretrekker mennesker som er intelligente eller på andre måter usedvanlig oppegående mentalt sett.

Jeg liker å snakke med mennesker som tilfører meg noe intellektuelt, eller som har en god porsjon livsvisdom å øse av. Mennesker som alltid skummer overfladiske temaer, og som har mininmalt med innsikt i dypere emner, kjeder meg lett. Jeg er en snobb på mange måter, fordi jeg helst søker kontakt med personer som har større hjernekapasitet.

Ikke fordi jeg er så sabla skarp selv, men fordi jeg føler at de "drar" meg opp og gir meg bedre perspektiv.

De jeg er glad i, er jeg glad i uansett, men de jeg ringer til og har jevnlig kontakt med er de som jeg føler jeg kan diskutere med og utfordre/utfordres av. Jeg har "enkle" venner som jeg har hatt siden barneskolen, men de synes sikkert at jeg er fryktelig kjedelig å være sammen med i lengden også. Vi møtes bare på fest etc.

Når jeg møter nye mennesker så har jeg det med å dømme de etter blikket de har. Det er førsteintrykket. Så er det stemmen, og ikke minst, det de sier. Måten de sier ting på, og i hvilken grad kropp og øyne bygger opp under ordene. Utseende sier ingenting om mental kapasitet, og bryr meg null og niks. En del av de som har "fallt utenfor" er faktisk ganske filosofisk begavet, og det å bli deprimert (eller få andre psykiatriske diagnoser)er forøvrig en vanlig bieffekt av å være for smart. (Det betyr ikke at alle som er depirmerte er glupere enn de som ikke er deppa!)

Uansett, at så mange henger seg på jakten etter idealvekta og det "rette" utseendet har mest med et behov for å passe inn og bli annerkjent på de premissene som samfunnet (dvs, media i dag) til en hver tid anser som de mest verdifulle. I dag skal du være vakker, kreativ, smart og selvstendig. De fleste av oss velger en kategori å bli vellykket i.

Du velger utseende Lottemor, jeg velger hjerne.

Kanskje vi burde valgt selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Lisa-Beth

Jeg siterer:

Hvem er de neste du ikke kan vise deg sammen med?

De over 70? De med en annen hudfarge? De med et handikap?

*ler*

Skulle jeg bli fornærmet no???

eller har jeg på noen måte fronærmet deg???

Det ble stilt et spørsmål på Kg jeg svarer

Ærlig og siden de fleste ikke har samme oppfatning som meg så beggynner dere å bli fornærmet?

Har dere så dårlig selvbilde at dere tror at jeg på noen måte ville føle meg for priviligert til å eventuellt ha sammvær med dere om vi skulle ha truffet hverandre i en annen sammenheng....

Tror at dere har miss oppfatt mitt syn på hva jeg mener er et ordentelig menneske.....

Tror dere at alle mine venner er vannvitig "perfekte" mennesker???

De er streite mennesker,med sunne verdier og som bryr seg om hvordan andre oppfatter dem og hvordan de ser ut utad.....

Hvorfor er det så gale at jeg ikke føler at alkisene i parken ikke er verdt min energi....

Og at jeg ikke har sympati for narkiser....

Vil det si at jeg ikke respekterer menneser med en annen hud farge , eldre eller handicapete??

Nei det vil si at jeg har respekt for meg selv og vet at jeg er mye bedre enn de menneskene som ikke gjør noe for å lage livet bedre for seg selv.

De som flykter fra virekligheten eller bare sutrer og ikke stiller opp for seg selv....

hvorfor skall jeg sløse bort tid og energi på mennesker som ikke er verdt det ..... nei da skal jeg heller bruke mer energi på de jeg er glad i og meg selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummhet kan ikke merkes ved en dårlig klesstil eller dårlig hygiene! De av dere som tror det, bør vokse opp å kikke dere rundt!

At en "gi faan"-holdning kan sees på klærne og stilen til endel er jeg enig i, og at man ikke forstår "valgene" til alkoholikere eller narkomane, det gjør ikke jeg heller. (men så tror jeg vel heller ikke at de har satt seg ned å tenkt "hmm.. skal jeg bli brannmann? eller kanskje it-konsulent?.. NEI, vettdu, jeg blir alkoholiker!! eller kanskje narkoman?! høres bedre ut!)

Jeg har ganske mange forskjellige mennesker i min omgangskrets selv, alt fra tynne, slanke og pene mennesker til store, kraftige og kanskje mindre billedskjønne mennesker. Lange, hengslete filosofer og små, tette smartinger.

Noen har slitt med kviser når de var yngre (noen sliter med kviser enda), og har dermed litt sliten og i manges øyne "upen" hud, noen sliter med vekta, enten den ene eller den andre veien.

Alle sammen har forskjellig klesstil, og forskjellig oppfatning av hva som er stilig. For noen av dem betyr utseendet VELDIG mye, mens andre synes ikke det spiller så stor rolle!

En ting jeg kan si med hånden på hjertet er; dumheten, intelligensen ligger ikke som en selvfølge hos de av dem som har utseendet og klessmak som matcher "normalen".

Sånn generelt så er alle av dem intelligente og oppegående, men det er forskjell på IQ og EQ på dem, og det kan ikke sees hverken på holdningen deres eller klesstilen!

Jeg er ikke spesielt begeistret for "dumme mennesker" selv heller, men å nedverdige meg til å slenge dritt til dem? Neppe! da stiller jeg meg på en så lav linje at det gidder jeg ikke! Og med dumme mennesker mener jeg mennesker som ikke gidder! folk som kan, men som ikke gidder å prøve å forstå det mest logiske. Folk som er umulig å diskutere med, for di VIL ikke skjønne!

Men jeg holder meg for god til å slenge dritt til dem, jeg snur meg heller vekk å bruker tiden min på mennesker som gir tilbake.

Og dersom du er flau over dine venninder om de ikke passer innen din nedskrevne A4-ramme, da er du snever! Og går glipp av en masse lærdom og flotte mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor...du må ikke glemme.... det er sånn her på kg.... her persontrakkaserer man dem man er uenige med....

Waco

....det er slik kvinner diskuterer..... bare å venne seg til det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wOw :o

det bare krrryyr av personangrep !

Hvor ble respekten av andres væremåte/tankegang lagt i denne diskusjonen?

Og da mener jeg ikke Lottemors meninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lottemor

Du har på ingen måte fornærmet meg :sjarmor: , skal mer til enn det...

Jeg tilhører nok den delen av befolkningen som utad kan oppleves som vellykket :oops: .

Men sannheten er at jeg hater at folk setter meg i bås og behandler meg deretter pga hvordan jeg ser ut.

Det som gjør at jeg får sinnet i kok, er at du våger å påstå at du er mer verdt enn narkisene og alkisene du ser rundt i byen og i parker! :evil:

Du har jo pinadø et reduksjonistisk menneskesyn, jente!

Og Waco, ikke snakk om persontrakassering, her trengs det realitetsorientering!

Hva i h###### gjør at du kan tillate deg å rakke ned på andre menneske, hvis bakgrunn og forutsetninger du ikke har den ringeste peiling på??

Lisa-Beth

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lisa-beth..... når man minimaliserer meningsmotstanders verdi, er det å persontrakkasere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa-Beth ikke innlogget

Jeg er enig i definisjonen din, Waco.

Men her opplever jeg at ethvert angrep på meningsmotstanderens argumenter blir betraktet som personangrep...

I diskusjonens hete, tillater jeg meg å være direkte, når noen kan få seg til å påstå at man har høyere verdi som menneske enn andre!

Lisa-Beth

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan er jeg har fått den oppfattningen....

Jo det skal jeg fortelle deg Lisa-Beth......

Jeg er vokst opp i et hjem der min far var narkis og hvist jeg kan få si det sån så var han til bedre nytte død enn levende....

jeg gir en blanke f**** i hva unskyldningene deres er for at de drikker for det finnes ingen unskyldning god nokk for å ødelegge livene til familien sin!!!!!!

Så jeg kan si med hånden på hjerte at jeg har fulstendig rett til å dømme for jeg vet hvor jæææævlig det er å vare datter av en narkis......

Jeg er bedre enn som så og fortjener bedre enn som så.....og pga. det så må jeg kjemmpe ennda hardere for å komme meg opp der jeg vil......

Livet er hardt og det kan jeg skrive under på og om man ikke er kynisk og litt overfladisk så kommer man ingen vei hær i livet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lisa-Beth ikke innlogget

Lottemor

Jeg forstår deg litt bedre nå...hmmm

Jeg har også erfaring med narkomane og alkoholikere, men fra et annet ståsted enn deg. Jeg har utdanning og jobberfaring som har medført at jeg er på hils med mange av byens "utskudd", men vil på ingen måte motsi deg på at det å være familie eller stå i nær relasjon til misbrukere kan være et sant helvete.

Du har dine preferanser fra din far, men bildet for meg er nok litt mer nyansert.

Jeg er på ingen måte tilhenger av å forstå seg ihjel eller "sy puter under armene" på noen, vet at for en som er skikkelig hekta, selger en gjerne bestemora for et øyeblikks behovstilfredsstillelse...

Det jeg imidlertid reagerer på er ditt unyanserte bilde på å rangere folk etter hvor høy verdi en har. Verden er ikke svart/hvitt.

Kanskje dette heller burde vært en verdidebatt??

Ønsker deg lykke til videre, Lottemor, og synes det er flott at du har hatt styrke nok til å komme deg helskinnet (men sikkert skadeskutt) gjennom en høyst uforutsigbar oppvekst! :D

Starter ferie i dag :sjarmor:

ha en fortreffelig sommer alle sammen!

Lisa-Beth

:kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt uenig med deg Lottemor... blir nesten flau av å sitte her å lese det du skriver... Jeg hadde en venninne for noen år siden, som var litt spesiell.. Brydde seg lite om hvordan hun så ut, likte å være litt spesiell osv... Dette var på ungdomskolen... etter ungdomskolen så ville jeg ikke bli sett sammen med henne, fordi jeg rett og slett var flau over henne... antar at det er sånn du har det... og da må jeg bare få si en ting... på tide å bli voksen?

Jeg har tatt opp igjen kontakt med denne venninna mi nå, etter at jeg har blitt mere moden og voksen, og fått litt mer innsikt i hva som er viktig her i livet... Og hun er faktisk en av de mest fantastiske personlighetene som finnes. Og i tillegg er hun utrolig morsom, har karisma og utstråling og omsorg for andre mennesker... Om jeg har forstått deg rett så blir du flau over å bli sett sammen med folk som ikke er "perfekte" utifra dine øyne... da begynner jeg å lure på hvordan din selvtillit egentlig er, når du ikke tør å la folk være som de er (som jo betyr at du selv vil være "som alle andre", ikke skille deg ut osv)...

dette er ikke ment som noe angrep på deg, men jeg må si jeg ble kraftig provosert av å lese innleggene dine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hør nå her da, folkens...

Er det ikke en smule overdrevent å bli så himla sjokkerte og provoserte av at det finnes overfladiske mennesker???? (Lottemor - nå snakker jeg generelt, jeg aner ikke om du er overfladisk eller ei, men det du hittill har ytret her kan tolkes dithen)

Er ikke dette rett og slett et direkte resultat av den verdenen som vi selv har vært med å akseptere? Ved å kjøpe alskens dilldall av motemagasiner, lettvint kiosklitteratur, erstatte alminnelig kommunikasjon med TV, være mer opptatte av at våre døtre og sønner er blant de best utrustede hva klær og utstyr angår fremfor å dyrke de små sinnene deres og fore dem med inputs av en annen, mer ikke-materialistisk kategori? Ved å være mer opptatte av å krafse i K I Røkkes jet-set kvasi-private liv enn å lese om mennesker som faktisk har bidratt med ideer av mer åndelig og kreativ art?

Jeg er ikke sjokkert i det hele tatt, jeg. Men det føles ubehagelig. Tror vi skal bli enda flinkere å se igjennom folks fasade. Det sier i bunn og grunn ingenting om hverken intelligens, integritet eller holdninger. Bortsett fra at de har evnen til å finne ok klær. Og på overflaten se straight ut.

Nå finnes det forøvrig en drøss mennesker som ser temmelig shabby ut, men som har alskens talenter allikevel. Eksempler? Vibeke Løkkeberg, maleren med den gøyale, selvportretterte ståpikken, Sossen Krogh, Kjell Bekkelund, etc etc Noen av disse ville "på gata" blitt tatt for å være mer eller mindre hva som beskrives som lassiser.

Uffda gikk på mange måter rett hjem.

Synes også at Lottemor er temmelig tøff som stanger ivei her :wink:

Stå på, du. Men prøv samtidig å lær litt av de mange innleggene over her. Det står mye bra i dem.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...