Gå til innhold

Hva er det med sykepleiestudiet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hallo i luken. Innholdet i disse to utdanningene er helt annerledes. Tror du virkelig 3 år sykepleie er 3 år av medisinstudiet?

 

Noen må begynne å bruke hodet sitt. 

Anonymous poster hash: f0b62...d7d

 

 Nei, absolutt ikke. Jeg ordla meg kanskje litt feil ser jeg. Det jeg egentlig ville frem til er at mange undervurdere sykepleiere i forhold til hvor mye fagkunnskap de sitter på.

Anonymous poster hash: 56246...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var et godt innlegg. At du føler på disse tingene viser jo bare at du tar jobben din på alvor og at du genuint virkelig bryr deg. Man trenger sykepleiere som deg :)

Anonymous poster hash: 330b9...db5

Takk. Problemet er at å føle på sånt dag ut og dag inn tar på. Du blir psykisk sliten av å kjempe for hver minste lille ting som burde vært en selvfølge. Jeg har kun jobbet et par år, men ser allerede at videreutdanning må til for at jeg skal fortsette innenfor helse. Det er synd at så mange forsvinner når de har blitt erfarne. En kan diskutere seg ihjel, men faktum er at legene ofte er avhengige av at dyktige sykepleiere observerer korrekt. Legene har det travelt, og minimalt med tid per pasient. Slik at sykepleierens observasjoner er kjempeviktige for pasientens behandling. Logisk nok er ikke nyutdannede (meg selv inkludert), erfarne nok til å sortere ut hva som er viktig og ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleierne er jo den gruppa som klager mest i Norge. Ja,jeg vet at jobben ikke er en drøm, men det finnes veldig mange andre yrker som er tyngre både fysisk og psykisk men der folk ikke sutrer like mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å studere i "voksen" alder (28) og har alltid hørt mange si at jeg burde vurdere sykepleien eller medisin - jeg er glad i og opptatt av mennesker og helt idealistisk sett synes jeg sykepleiere gjør en flott jobb. Men så kom andre ting med i min beregning.

 

Lønn ift. antall studieår, innsats i studiet, arbeidslivet og timer/arbeidsform etter studiet og innsats i forhold til hva man får tilbake i form av lønn for strevet (både penger og hvor givende jobben er) gjorde at jeg IKKE ville valgt sykepleie overhodet noen gang. Det er ikke for å være frekk jeg sier dette, for jeg synes det er beundringsverdig at folk fortsatt velger å gå inn i dette yrket med tanke på den belastning det har på kropp og sjel med alle de kutt og antall oppgaver dere har og de arbeidstider som dere går til. Jeg sier det fordi jeg tror man må være vanvittig innstilit på å ønske å hjelpe folk og på den idealistiske siden av studiet for å i det hele tatt orke.

 

Jeg innrømmer lett at jeg valgte psykologi som følge av at jeg ikke har det som kreves for å bli lege - og fordi jeg ikke "gidder" (vil/orker) å bli sykepleier med de timer, den dårlige lønnen og den belastningen fysisk og psykisk som kommer med det. Psykologi er kanskje mer krevende som studie når det gjelder antall timer selvstudie og er svært teoretisk, noe som passer meg fint, men den innsatsen du legger inn i de 5 årene du går på skole får du i det minste svært godt betalt for i de fleste områder når det gjelder lønn og arbeidsinnsats i ettertid. 

 

All respekt til dere som fortsatt velger sykepleien med andre ord, det er mange av oss som ikke har det som kreves for å takle kombinasjonen av tøff hverdag/"lav" lønn.



Anonymous poster hash: 560dc...3b2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det feil å stille krav da? Og gjelder dette alle? Sykepleieryrket er etter mitt inntrykk er tøft yrke, både emosjonelt og fysisk. Det er mye ansvar, mye å gjøre, og for mange er døden en vanlig del av arbeidshverdagen. Da er det kanskje ikke rart at noen klager over lønn eller turnusordninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Problemet er at å føle på sånt dag ut og dag inn tar på. Du blir psykisk sliten av å kjempe for hver minste lille ting som burde vært en selvfølge. Jeg har kun jobbet et par år, men ser allerede at videreutdanning må til for at jeg skal fortsette innenfor helse. Det er synd at så mange forsvinner når de har blitt erfarne. En kan diskutere seg ihjel, men faktum er at legene ofte er avhengige av at dyktige sykepleiere observerer korrekt. Legene har det travelt, og minimalt med tid per pasient. Slik at sykepleierens observasjoner er kjempeviktige for pasientens behandling. Logisk nok er ikke nyutdannede (meg selv inkludert), erfarne nok til å sortere ut hva som er viktig og ikke.

Det forstår jeg godt :(

Forvaring er hele diskusjonen rundt hvem som er "viktigst" er tullete! Det er teamwork der alle har sin funksjon og alle er avhengige av hverandre. Det er ingen konkurranse

Lykke til videre ihvertfall, håper du holder ut! :)

Anonymous poster hash: 330b9...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, turnus er noe drit, og lønna er lav. Dette er da allmen viten, og kan ikke komme som noe sjokk i løpet av studiet. Kan man ikke leve med det, så får man helle velge seg noe annet å studere og ikke syte over det etterpå.

 

Så fordi man visste om det på forhånd og "valgte det selv" er det ikke lov å kjempe for at sykepleiere skal få bedre arbeidsforhold? Les det som LoveTrain skriver, det er utrolig slitsomt å ha en arbeidshverdag hvor man hele tiden er underbemannet og får pålagt masse arbeidsoppgaver som er helt utenfor fagfeltet. Hvis ikke sykepleierne selv står på og jobber (maser, klager, syter, whatever) for bedre vilkår, faktisk ting som er helt grunnleggende, er det ingen andre som gjør det for dem.

Anonymous poster hash: ae5b1...75a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så fordi man visste om det på forhånd og "valgte det selv" er det ikke lov å kjempe for at sykepleiere skal få bedre arbeidsforhold? Les det som LoveTrain skriver, det er utrolig slitsomt å ha en arbeidshverdag hvor man hele tiden er underbemannet og får pålagt masse arbeidsoppgaver som er helt utenfor fagfeltet. Hvis ikke sykepleierne selv står på og jobber (maser, klager, syter, whatever) for bedre vilkår, faktisk ting som er helt grunnleggende, er det ingen andre som gjør det for dem.

Anonymous poster hash: ae5b1...75a

 

Selvfølgelig har de lov til det,men her har sykepleierne laget ris til egen stump og det må de innse.

 

Norsk Sykepleierforbund jobbet i årevis for å få fjernet hjelpepleierne fra sykehus og sykehjem. Hovedargumentet var at kompetansen måtte heves,og dette skulle skje ved at hjelpepleierstillinger ble omgjort til spl.stillinger.Til slutt ble hjelpepleierutdanningen fjernet,til stor glede for mange profesjonsarrogante sykepleiere.I dag er hjelpepleierutdanningen erstattet med helsefagarbeider en utdanning som er svært lite populær.Å gå i flere år på skole for å utføre skylleromsarbeid og ha minimalt med pasientkontakt er det få som vil.

 

Så nå må sykepleierne ta rumpevask og bleieskift selv.Det er et ganske dårlig trekk å fjerne dem som avlaster deg og det begynner sykepleiere ute i arbeidlivet nå å kjenne på kroppen.Sykepleierforbundet har gjort sine medlemmer en stor bjørnetjeneste her.

Anonymous poster hash: f0bea...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nemlig de fleste går inn på studiet med gode tanker om å gjøre en god jobb, hjelpe mennesker etc.

Etter 3 år kommer de ut av studiet, kravstore som få. Lønna er altfor lav, turnus er noe dritt, de vil ikke jobbe med ditt og datt, kravene og misnøyen er der nesten før de kommer i jobb. Nesten så de står med streikebåndet og parolen klar før de i det hele tatt er i gang. :)

Hva i all verden foregår på det studiet, i og med at det som kommer ut av studiet er så totalt ulikt det som går inn?

Anonymous poster hash: b09e0...be7

Samme gjelder politiet.

De fester sammen.

Anonymous poster hash: f1825...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke engang BEGYNT på sykepleien og synes allerede at turnus er noe dritt. For det er det :P Det er skikkelig dritt å være ferdig på jobb kl 23 og begynne kl 07:30 dagen etter. Ugh. Og alle andre er tydeligvis enig med meg :P 

 

Men jeg ønsker å bli jordmor, og da har jeg i alle fall større sjanse for å ikke ha like mye turnus. 



Anonymous poster hash: 08462...a12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er det feil å stille krav da? Og gjelder dette alle? Sykepleieryrket er etter mitt inntrykk er tøft yrke, både emosjonelt og fysisk. Det er mye ansvar, mye å gjøre, og for mange er døden en vanlig del av arbeidshverdagen. Da er det kanskje ikke rart at noen klager over lønn eller turnusordninger.

 

TS mener visst at sykepleiere ikke skal ha ytringsfrihet :P Han må ha opplevd noe grusomt som gjør at han har et så stort hat mot så mange mennesker

Anonymous poster hash: 08462...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvfølgelig har de lov til det,men her har sykepleierne laget ris til egen stump og det må de innse.

 

Norsk Sykepleierforbund jobbet i årevis for å få fjernet hjelpepleierne fra sykehus og sykehjem. Hovedargumentet var at kompetansen måtte heves,og dette skulle skje ved at hjelpepleierstillinger ble omgjort til spl.stillinger.Til slutt ble hjelpepleierutdanningen fjernet,til stor glede for mange profesjonsarrogante sykepleiere.I dag er hjelpepleierutdanningen erstattet med helsefagarbeider en utdanning som er svært lite populær.Å gå i flere år på skole for å utføre skylleromsarbeid og ha minimalt med pasientkontakt er det få som vil.

 

Så nå må sykepleierne ta rumpevask og bleieskift selv.Det er et ganske dårlig trekk å fjerne dem som avlaster deg og det begynner sykepleiere ute i arbeidlivet nå å kjenne på kroppen.Sykepleierforbundet har gjort sine medlemmer en stor bjørnetjeneste her.

Anonymous poster hash: f0bea...ded

 

Helsefagarbeidere gjør da like mye som hjelpepleiere og det utdannes fortsatt mange av dem, også voksne blir helsefagarbeidere. De har masse pasientkontakt og de deler ut medisiner og skifter sår. Hvor har du det i fra at de kun har skylleromsarbeid?

 

Jeg jobber på sykehjem og hos oss er det flest helsefagerbeidere/hjelpepleiere. Vi er få sykepleiere. Så få at det er et problem.

 

Jeg vet at det er annerledes på sykehusene og jeg er enig at det er tåpelig å kvitte seg med alle hjelpepleierne. Men når det stå i mellom en sykepleier og en hjelpepleier så er det bedre å ha sykepleieren, for h*n kan gjøre alt hjelpepleieren kan i tillegg til alle sykepleie oppgavene. Problemet er at h*n ikke får tid til alt. Men dette er et bemanningsproblem, som er tatt opp flere ganger i denne tråden. Det er det som er slitsomt med å jobbe i helsevesenet, konstante nedskjæringer.

Anonymous poster hash: c4807...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med mange av dere her i at sykepleiere gjør en viktig jobb, og jeg har jevnt over et god inntrykk av dem som mennesker, at de er sympatiske, medfølende og tar mennesker som trenger hjelp på alvor (og ja, enkelte er drittsekker. Men drittsekker finner man i ALLE yrker, og de er heldigvis i klart mindretall). Men jeg vil gjerne komme med noen generelle betraktninger her. Vil bare presisere at jeg ikke skjærer ALLE over én kam her, og innser at det også finnes enkelte professorer i sykepleie, "tunge" videreutdannelser og så videre. Jeg tenker primært på "vanlige" sykepleiere med 3 års utdannelse.

 

For det første: Ja, de har 3-årig høyere utdannelse. Da er det for meg en selvfølge at de tjener mer enn ufaglærte assistenter, helsefagarbeidere og lignende. Men jeg føler debatten blir veldig unyansert når man støtt og stadig slenger ut antall års utdanning som et isolert argument. Hvor tung og vanskelig utdanningen er har også noe å si, og jeg beklager, men jeg har ikke inntrykk av at sykepleie er noen utpreget vanskelig utdanning for folk med normale evner i livet. Jeg har venner som studerer alt fra siv.ing., jus og medisin, til venner som går sykepleie, barnehagepedagog og lærer. Den eneste forskjellen mellom disse studiene er faktisk ikke at de førstnevnte er 2-3 år lengre, altså! I mine øyne er sistnevnte faktisk mindre arbeidskrevende og rett og slett mindre vanskelig. 

 

For det andre: Jeg føler (og igjen, dette gjelder ikke alle sykepleiere) mange sykepleiere er veldig opptatt av å fremheve hvor viktig jobben deres er, og at leger og de som er "høyere i hierakiet" bare haster videre, bryr seg lite og er overbetalt i forhold til dem. Uten oss stopper helse-Norge. Og ja, det gjør nok det. Men uten folkene som brøyter og strør motorveien klokken 4 om natten stopper Norge også. Om renovatørene slutter å hente bosset vårt og håndtere dette ved anleggene har vi også problemer. Om juristene forsvinner mister vi rettsstaten. Om legene forsvinner stopper også helse-Norge. Om renholdsarbeiderne på sykehuset forsvinner stopper også helse-Norge.

 

Poenget her er at JA, sykepleiere er viktige. Men det er faktisk ikke Norges viktigste yrkesgruppe (tror ikke vi kan kalle NOEN det), for til syvende og sist er vi alle bare én brikke i et større bilde, hvor alle er avhengige alle for at AS Norge skal gå rundt. 



Anonymous poster hash: 2c7f7...3b4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har ikke engang BEGYNT på sykepleien og synes allerede at turnus er noe dritt. For det er det :P Det er skikkelig dritt å være ferdig på jobb kl 23 og begynne kl 07:30 dagen etter. Ugh. Og alle andre er tydeligvis enig med meg :P

 

Men jeg ønsker å bli jordmor, og da har jeg i alle fall større sjanse for å ikke ha like mye turnus. 

Anonymous poster hash: 08462...a12

 

Jordmødre har like mye turnus, de går i tredelt turnus. Så det er ikke noe mindre slitsomt. Men de har nok ikke en så fysisk tung jobb, siden pasientene deres kan klare seg selv stort sett ;)

Anonymous poster hash: c4807...6ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnus ER helseskadelig. 

Jeg synes " så slutt i jobben da vel!!! " er en veldig - veldig dårlig og kortsiktig løsning. 

 

Hvordan mener du samfunnet skulle klare seg uten turnus og sykepleiere? 

 

Jeg er fullstendig klar over at turnus er noe skikkelig møkk. Har jobbet turnus selv i flere år. Det funket ikke for meg, så da fant jeg meg noe annet å drive på med. 

 

Hvor skrev jeg slutt i jobben med en million utropstegn bak?

 

Man VET at man som sykepleier MÅ jobbe turnus. Sånn er det bare, og mest sannsynlig vil det nok fortsette å være sånn. Dersom dette er en måte man ikke kan arbeide på, så begyner man heller ikke på utdannelsen. Det burde da ikke være værre enn en det. Jeg kjenner flere sykepleiere som stortrives med å jobbe turnus, så noen må det jo også passe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så fordi man visste om det på forhånd og "valgte det selv" er det ikke lov å kjempe for at sykepleiere skal få bedre arbeidsforhold? Les det som LoveTrain skriver, det er utrolig slitsomt å ha en arbeidshverdag hvor man hele tiden er underbemannet og får pålagt masse arbeidsoppgaver som er helt utenfor fagfeltet. Hvis ikke sykepleierne selv står på og jobber (maser, klager, syter, whatever) for bedre vilkår, faktisk ting som er helt grunnleggende, er det ingen andre som gjør det for dem.

Anonymous poster hash: ae5b1...75a

 

 

Hvor har jeg skrevet at sykeleiere ikke skal jobbe for bedre arbeidsforhold? Opplys meg. Jeg skrev at det neppe kan komme som noe sjokk at man må jobbe turnus. Jeg skrev ikke et ord om underbemanning, arbeidsområder utenfor fagfelt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har jobbet MED dem? Går ut ifra at du har jobbet med et bredt spekter av sykepleiere, på forskjellige sykehus og institusjoner, og virkelig satt deg inn i hva vi gjør? Jeg er ikke høy på meg selv, jeg forteller deg hvordan yrket er. Det er hva det er.

 

Helt utrolig at du kan sammenligne sykepleiere med leger. 3 årig sypekpleierutdannelse sammenlignet med kanskje 6-7 års legestudie, inkl. praksis?

 

Det er jo slike påstander som gjør at dere mister troverdigheten. Hjelpe meg altså.

Anonymous poster hash: 5e5d9...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt utrolig at du kan sammenligne sykepleiere med leger. 3 årig sypekpleierutdannelse sammenlignet med kanskje 6-7 års legestudie, inkl. praksis?

 

Det er jo slike påstander som gjør at dere mister troverdigheten. Hjelpe meg altså.

Anonymous poster hash: 5e5d9...485

 

 

Slikt er jo vanlig her på KG..

For noen år siden var det en som skrev her  at hudpleiere kan sidestilles med hudleger når det gjelder kunnskapsnivå.

Anonymous poster hash: f0bea...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Nå er det ikke slik at langtidsskadene ved turnusarbed oppstår etter uke nummer én på jobb.

Og man får ikke utslag på en blodprøve om hvorvidt man vil få langvarige skader av det å arbeide turnus. 

 

Å være sykepleier er ikke helseskadelig i seg selv. Det medfører økt risiko for smitte, sykdom og belastningsskader. Turnusarbeid er skadelig uansett sektor. 

 

I mange andre deler av arbeidslivet diskuterer man 12-timersvakter, 6-timers arbeidsdager, innføre fire dagers arbeidsuke, etc. 

 

Man finner hele tiden løsninger til å tenke nytt for å bevare folk i jobb.

 

F.eks 
Ammepauser

Gratis trening én time i uka

Gratis frukt og grønt

Debrifing

60 åringene som får én ekstra ferieuke

Gratis fysioterapeut / bedrifthelsetjeneste

Andre arbeidsoppgaver under svangerskap i stede for full sykemelding

Fleksitid

Pendletid godkjent som en del av arbeidstiden

Etc. 

 

At turnus er helseskadelig er godt dokumentert.

Men den eneste måten å forebygge dette kan ikke være å ikke utdanne flere leger, sykepleiere, ingeniører, lastebilsjofører, ambulansepersonell, etc. 

 

Man må begynne å tenke nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slikt er jo vanlig her på KG..

For noen år siden var det en som skrev her  at hudpleiere kan sidestilles med hudleger når det gjelder kunnskapsnivå.

Anonymous poster hash: f0bea...ded

 

 

Det husker jeg. En blir jo nesten litt skadet av å være her inne, begynner å tro at det finnes flere som tenker slik. 

 

Husker også tråden om gestalterapeuten som mente hun var en psykolog. 

Anonymous poster hash: f0b62...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...