Gå til innhold

Hva er det med sykepleiestudiet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror nemlig de fleste går inn på studiet med gode tanker om å gjøre en god jobb, hjelpe mennesker etc.

Etter 3 år kommer de ut av studiet, kravstore som få. Lønna er altfor lav, turnus er noe dritt, de vil ikke jobbe med ditt og datt, kravene og misnøyen er der nesten før de kommer i jobb. Nesten så de står med streikebåndet og parolen klar før de i det hele tatt er i gang. :)

 

Hva i all verden foregår på det studiet, i og med at det som kommer ut av studiet er så totalt ulikt det som går inn?



Anonymous poster hash: b09e0...be7
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye fyll og knull på dette studiet. 



Anonymous poster hash: 16cb5...6e6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis.

Det tenkte jeg ikke på. Kanskje det er der surgeipen bygger seg opp?

Anonymous poster hash: b09e0...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis ja. De er en del av arbeidslivet lenge før de er ferdigstudert, så de vet mye om hva som skjer der ute. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det tenkte jeg ikke på. Kanskje det er der surgeipen bygger seg opp?

Det er i hvert fall der mange blir utnyttet uten lønn, så jeg skjønner godt at folk blir oppgitte og vil ha mer lønn for strevet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor er det de lærer at de burde betraktes som mini-leger og arbeidslivets navle og få lønn deretter?



Anonymous poster hash: b09e0...be7
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvor er det de lærer at de burde betraktes som mini-leger og arbeidslivets navle og få lønn deretter?

Anonymous poster hash: b09e0...be7

 

Wow, du hater virkelig sykepleiere.

Kanskje du burde holde deg hjemme resten av livet når du blir syk, uansett om det er pyskisk sykdom, kreft eller hva det er? Du trenger tydeligvis ikke disse "surgeiperne".

Anonymous poster hash: 0c6cc...b09

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror nemlig de fleste går inn på studiet med gode tanker om å gjøre en god jobb, hjelpe mennesker etc.

Etter 3 år kommer de ut av studiet, kravstore som få. Lønna er altfor lav, turnus er noe dritt, de vil ikke jobbe med ditt og datt, kravene og misnøyen er der nesten før de kommer i jobb. Nesten så de står med streikebåndet og parolen klar før de i det hele tatt er i gang. :)

 

Hva i all verden foregår på det studiet, i og med at det som kommer ut av studiet er så totalt ulikt det som går inn?

Anonymous poster hash: b09e0...be7

 

De står på kravene akkurat som lærere, leger, ingeniører, økonomer, snekkere, os.v.

Og det er bra.

De har ikke underskrevet en kontrakt på at de er samfunnets slaver bare fordi de jobber med syke mennesker, selvsagt skal de kunne forhandle om lønn på samme måte som andre. Det er en JOBB.

Anonymous poster hash: 0c6cc...b09

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvor er det de lærer at de burde betraktes som mini-leger og arbeidslivets navle og få lønn deretter?

Fordi vi er mini-leger, og fortjener lønn som står i forhold til arbeidet vi utfører?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, du hater virkelig sykepleiere.Kanskje du burde holde deg hjemme resten av livet når du blir syk, uansett om det er pyskisk sykdom, kreft eller hva det er? Du trenger tydeligvis ikke disse "surgeiperne". Anonymous poster hash: 0c6cc...b09

Jeg må ha med de å gjøre i jobbsammenheng. Heldigvis er jeg langt over de i "rang", men det er jo ikke til å unngå å høre de når jeg er innom pauserom etc.

Noen er flotte sjeler, men da helst de over 50.

Anonymous poster hash: b09e0...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Wow, du hater virkelig sykepleiere.

Kanskje du burde holde deg hjemme resten av livet når du blir syk, uansett om det er pyskisk sykdom, kreft eller hva det er? Du trenger tydeligvis ikke disse "surgeiperne".

Anonymous poster hash: 0c6cc...b09

 

wow, klarte du å tyde alt det der bare ved å lese hi og den ene kommentaren? :sjokkert:  fy flate for en menneskekjenner du er!! er helt imponert her jeg sitter. Fantastisk! :blomst:

Anonymous poster hash: 3c799...32b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er mini-leger, og fortjener lønn som står i forhold til arbeidet vi utfører?

Dere er jo ikke i nærheten en gang.  :ler:

Anonymous poster hash: ad574...844

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Dere er jo ikke i nærheten en gang.  :ler:

Vi tørker ikke akkurat bare rumper, hvis det er det du trodde? Finnes veldig mange forskjellige sykepleieroppgaver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tørker ikke akkurat bare rumper, hvis det er det du trodde? Finnes veldig mange forskjellige sykepleieroppgaver.

Ja og så? Det er jo forsatt latterlig at du kaller en sykepleiere mini-leger. 

Anonymous poster hash: ad574...844

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja og så? Det er jo forsatt latterlig at du kaller en sykepleiere mini-leger. 

Og hvorfor er det latterlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Ja og så? Det er jo forsatt latterlig at du kaller en sykepleiere mini-leger. 

Anonymous poster hash: ad574...844

 

minus en*** 

Anonymous poster hash: ad574...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o
Lønna er altfor lav, turnus er noe dritt, de vil ikke jobbe med ditt og datt, kravene og misnøyen er der nesten før de kommer i jobb. Nesten så de står med streikebåndet og parolen klar før de i det hele tatt er i gang. :)

 

  • Lønna er  lav 

Hvis du 

- ser på mangelen på  sykepleiere og spesialsykepleiere

- ser på behovet for å rekrutere flere ( lønn ER en viktig faktor )

- ser på  antall utdanningsår / studielån / år med tapt inntekt

- sammenligner med andre tre-årige profesjonsutdanninger

 

 

  • Turnus er noe dritt

 

 

Turnus DOBLER risikoen for psykiske lidelser

 

 

Turnus KAN føre til hjertesykdom - søvnproblemer - kreft - diabetes

 

 

Turnus øker faren for samlivsbrudd og skillsmisse. Ikke så rart. Hele det norske samfunnet er jo bygd opp rundt en 8-16 / 10-20 hverdag

 

 

Turnus øker risikoen for å bli ufør

 

 

Turnus med nattevakter dobler risikoen for brystkreft

 

 

 

Hva i all verden foregår på det studiet, i og med at det som kommer ut av studiet er så totalt ulikt det som går inn?

 

 

De går fra å ikke vite særlig mye om det å være sykepleier, til det å bli ferdig utdannet. De har stått i situasjoner de aldri før har vært i. De har lært om ting de ikke kunne. De har sett hvilke utfordringer som arbeidshverdagen byr på. 

 

Det er forskjell på å synse om sykepleieres arbeidshverdag og på det å være sykepleier som kjenner det på kroppen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er det latterlig?

Fordi en sykepleier er LANGT ifra en "mini"lege som du kaller det. Jeg jobber selv med sykepleiere og de er ikke i nærheten en gang. Snakk om å være høy på seg selv og yrket sitt. 

Anonymous poster hash: ad574...844

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fordi en sykepleier er LANGT ifra en "mini"lege som du kaller det. Jeg jobber selv med sykepleiere og de er ikke i nærheten en gang. Snakk om å være høy på seg selv og yrket sitt. 

Du har jobbet MED dem? Går ut ifra at du har jobbet med et bredt spekter av sykepleiere, på forskjellige sykehus og institusjoner, og virkelig satt deg inn i hva vi gjør? Jeg er ikke høy på meg selv, jeg forteller deg hvordan yrket er. Det er hva det er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...