Gå til innhold

Hva er det med sykepleiestudiet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Angrer ihvertfall noe fryktelig på at jeg valgte sykepleien....

Anonymous poster hash: 06677...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angrer ihvertfall noe fryktelig på at jeg valgte sykepleien....

Anonymous poster hash: 06677...c6a

Hvorfor? Kan du begrunne ordentlig?

Jeg vurderer det, men vil ikke begynne om jeg kommer til å angre. :P

Anonymous poster hash: 1be22...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg studere sykepleie og jeg er forberedt på at lønnen er lav og at jeg må jobbe turnus. Helt ærlig VIL jeg jobbe turnus, per nå jobber jeg på et sykehjem og jeg trives med å ikke ha en typisk 8-4 jobb. Jeg vil gjerne ta nattevakter også, rett og slett fordi jeg er et nattdyr. Skader ikke å jobbe i helgen heller, slik det er nå trives jeg godt med å jobbe annenhver helg, noen ganger flere helger på rad. Gjør meg ingenting å ha fri et par dager i uken og så jobbe helg liksom. Jeg vet at sykepleieryrket er vanvittig tøft, ser jo allerede fordommene som hagler i denne tråden. Som assistent jobber jeg så klart ikke slik som en sykepleier gjør, men jeg har vært vitne til regelrett ondsinnede pårørende altfor mange ganger, helt utrolig hvor mye sykepleiere må tåle å høre - og som oftest er det overhodet ikke grunnlag til å kjefte og hakke på jobben sykepleieren gjør. Det jeg gruer meg mest til er å takle slemme mennesker. Jeg er glad i å hjelpe andre og er et omsorgsfullt menneske, men jeg vet at der finnes slemme mennesker som bare vil oppnå å lage kvalme og fornærme og ydmykgjøre andre. 

 

 



Anonymous poster hash: 048b6...6cc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Unnskyld språket, men hva faen er en minilege?  
En lege under 160cm? En turnuslege?

 

Legestudiet og sykepleierstudiet har mange fellestrekk

Byggfag på vgs har mange likhetstrekk med byggingeniørstudiet

Helse- og sosialfag på vgs har mange likhetstrekk med sykepleierstudiet og lærerutdanningen

 

Flere profesjoner som arbeider med de samme brukergruppene og på de samme arbeidsplassene 

MÅ jo ha noen felles referanser når de skal arbeide sammen.

De må jo ha noen av de samme basiskunnskapene. 

 

Å omgås andre mennesker med andre yrkeserfaringer & andre utdanninger enn seg selv 
så lærer man nye ting, man plukker opp ting man ellers ikke ville ha lært og man gjør seg noen erfaringer man ikke ville ha gjort andre steder.

 

Kunnskapen "drypper over" på hverandre, selv om det ikke følger med et eksamensbevis med kunnskapen. Det går begge veier, selv i et hierarki. 

 

Det er jo ikke som at lærere, sykepleiere, leger eller barn- og ungdomsarbeidere slutter å lære nye ting så fort de avlegger siste eksamen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Kan du begrunne ordentlig?

Jeg vurderer det, men vil ikke begynne om jeg kommer til å angre. :P

Anonymous poster hash: 1be22...4d5

Etter 10 år i yrket er jeg sliten både fysisk og psykisk, jeg er lei av turnus og jobbing hver 3.helg. Jeg er frustrert over at det er dårlige karrieremuligheter. Jeg blir oppgitt over sparekniv, budsjetter, og stadig flere oppgaver men ikke flere hender. Jeg er lei meg for at jeg stadig har mindre tid og krefter til å ta meg av de som faktisk er grunnen til at jeg valgte dette yrket og fortsatt holder ut, pasientene.

Anonymous poster hash: 06677...c6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og så? Det er jo forsatt latterlig at du kaller en sykepleiere mini-leger.

Anonymous poster hash: ad574...844

Du har ikke tatt en stor utdanning selv? En sykepleiere? :fnise:

Anonymous poster hash: a4afc...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter 10 år i yrket er jeg sliten både fysisk og psykisk, jeg er lei av turnus og jobbing hver 3.helg. Jeg er frustrert over at det er dårlige karrieremuligheter. Jeg blir oppgitt over sparekniv, budsjetter, og stadig flere oppgaver men ikke flere hender. Jeg er lei meg for at jeg stadig har mindre tid og krefter til å ta meg av de som faktisk er grunnen til at jeg valgte dette yrket og fortsatt holder ut, pasientene.

Anonymous poster hash: 06677...c6a

Nei vet du hva. Som sykepleier kan man bli så utrolig mangt. Man kan ta master i mye forskjellig og man kan slippe å jobbe turnus og hver 3. helg alt etter hva man videreutdanner seg som. I tillegg er man uten tvil garantert jobb. 

Anonymous poster hash: 048b6...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei vet du hva. Som sykepleier kan man bli så utrolig mangt. Man kan ta master i mye forskjellig og man kan slippe å jobbe turnus og hver 3. helg alt etter hva man videreutdanner seg som. I tillegg er man uten tvil garantert jobb. 

Er det noe vi ikke har er det dårlige karrieremuligheter!  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tatt en stor utdanning selv? En sykepleiere? :fnise:

Anonymous poster hash: a4afc...818

Skulle det vært morsomt? ;) Jeg retta jo på det rett etterpå. 

Anonymous poster hash: ad574...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

...

Hva i all verden foregår på det studiet, i og med at det som kommer ut av studiet er så totalt ulikt det som går inn?

Anonymous poster hash: b09e0...be7

 

 

Jeg har møtt mange fantastiske sykepleiere av begge kjønn, både under studier og ferdigutdannede. Du har nok bare vært uheldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er mini-leger, og fortjener lønn som står i forhold til arbeidet vi utfører?

 

Innebærer det også at en snekker er en mini-arkitekt? Elektrikeren en mini-sivilingeniør? Resepsjonisten mini-hotellsjef?

Anonymous poster hash: 0d5c9...230

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på at tråden min lokket frem opp til flere sykepleiere som bekrefter teorien min i hovedinnlegget.  :laugh:



Anonymous poster hash: b09e0...be7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Innebærer det også at en snekker er en mini-arkitekt? Elektrikeren en mini-sivilingeniør? Resepsjonisten mini-hotellsjef?

Spørs helt hva man legger i begrepet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var student så ønsket jeg faktisk å bli sykepleier for å hjelpe andre mennesker i en sårbar situasjon. Det gikk ikke mange ukene som ferdig utdannet før jeg begynte å kjenne sparekniven skjære, langt inn til benet. Etter som årene har gått så har det blitt verre og verre. Snart forstår jeg ikke hvordan dette skal gå!

Jeg blir sint og provosert!

 

Jeg klarer ikke lenger å hjelpe pasientene mine. For det er så innih*** mye annet tull jeg skal gjøre! Jeg skal være vaktmester, kokk, servitør, vaskedame og resepsjonist i tillegg til sykepleier. Jeg rekker ikke oppgavene min lenger.

 

Jeg blir frustrert, og da blir man lett opprørsk. Jeg blir kampklar og klager. Det er jo systemet det er noe feil med, så absolutt. Mindre og mindre penger inn, færre folk og flere oppgaver. Jeg er så lei!



Anonymous poster hash: c4807...6ec
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hva man legger i begrepet.

Skremmende at du anser deg selv for å være en mini-lege..

Anonymous poster hash: bd101...6f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må ha med de å gjøre i jobbsammenheng. Heldigvis er jeg langt over de i "rang", men det er jo ikke til å unngå å høre de når jeg er innom pauserom etc.

Noen er flotte sjeler, men da helst de over 50.

Anonymous poster hash: b09e0...be7

*dem

*dem

*dem

*den siste de'en din var riktig.

Anonymous poster hash: 0c6cc...b09

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skremmende at du anser deg selv for å være en mini-lege..

Anonymous poster hash: bd101...6f8

 

Jeg er helt enig!

 

Men, dessverre, enkelte sykepleiere er utrolig høye på seg selv og tror ofte de vet bedre enn leger. Å kalle seg mini-lege når man er sykepleier og har tatt 3-årig utdanning er helt latterlig og litt skremmende. 

 

Jeg er sykepleier selv, og jeg er gift med en lege. Jeg kan ikke en brøkdel av hva han kan faglig sett. Og det er jo ikke noe rart. Han har gått 6 år studie, hatt turnustid, gått noen år som assistentlege og tilslutt tatt gruppe 1 tjeneste og er nå spesialist og overlege på sitt fagfelt. Man kan ikke sammenligne den utdanningen og erfaringen han har med mitt 3-årige studie og den erfaring jeg har jobbmessig. 

 

Men ja, jeg møter av og til på sånne som hun du siterte som tror de er mini-leger.....heldigvis er de i et mindretall på min avdeling. 

 

Når det er sagt så trives jeg godt i yrket mitt, og jeg trives med turnus. Lønna er heller ikke så verst, jeg har 100% stilling og lang ansiennitet. 

Anonymous poster hash: 66044...03c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

*dem

*dem

*dem

*den siste de'en din var riktig.

Anonymous poster hash: 0c6cc...b09

 

Takk for ditt viktige bidrag.  :icon_lol:

Anonymous poster hash: b09e0...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for ditt viktige bidrag.  :icon_lol:

Anonymous poster hash: b09e0...be7

 

Tråden din er jo meget viktig i seg selv.

Bare masse oppgulp fra en bitter klagende person.

Anonymous poster hash: 0c6cc...b09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...