AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #61 Skrevet 8. juli 2015 Du har tydeligvis ikke særlig mye menstruasjon. Når jeg bruker jakker som er regntette men som samtidig slipper igjennom luft vil til slutt ikke holde. Det skal faktisk i de aller fleste tilfeller ikke særlig mye til. Derfor oljeregntøy finnes vet du! Dette gjelder også for dette stoffet som er i noen tøybind. Så nå håper jeg at du gir deg. Jeg har kraftige blødninger. Veldig kraftige. Jeg er vant til å måtte bruke både største tampong og nattbind samtidig og skifte minst en gang i timen, og enda har jeg blødd ut både klær og sengetøy både titt og ofte. Innimellom har jeg valgt å sove i badekaret for å slippe å ødelegge senga. Med tøybind greier jeg meg uten tampong, og jeg trenger bare å skifte hver tredje time. Og kun en eneste gang på halvannet år har jeg hatt lekkasje; da hadde bindet flyttet seg mens jeg sov og lagt seg delvis utenfor trusa. Det er en helt ny verden hvor jeg til og med kan sove om natta uten å måtte stå opp hver time. PUL er det sperrelaget som brukes i tøybleier også. Tror du virkelig folk hadde brukt det til ungene sine hvis all urinen rant tvers gjennom? Det er jo ikke meningen bleiene/bindene skal ligge i væske og trekke; det er meningen å skifte når tekstilene har trukket til seg det de kan. Jeg regner med du skifter engangsbindene når de er fulle også? Anonymous poster hash: 7b374...071 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #62 Skrevet 8. juli 2015 Jeg har visst glemte å skrive en ordentlig oppdatering. Har testet fire forskjellige typer til nå. Rangerer dem fra 1-4 etter hva jeg har vært mest fornøyd med, men forstår at dette kan være individuelt. 1. Party in my pants: http://partypantspads.com/ 2: Gladrags: http://gladrags.com/category/28/GladRags-Cloth-Pads.html Jeg kjøpte mine her: http://no.iherb.com/GladRags 3: MaM: http://bereglede.no/index.php?main_page=product_info&products_id=675 4: Imsevimse: https://www.imsevimse.se/shop.pab?category=564|78Veldig myke og behagelige, men føles dessverre litt klumpete, mulig fordi de ikke har den ekstra sømmen? For meg som ikke blør så mye, holder det stort sett med truseinnleggene, da de funker mye bedre enn engangstruseinnlegg. Skal oppdatere om jeg kjøper mer, men tror det skal holde med den bunken jeg nå har. Jeg har ikke prøvd noen av de samme som deg, men min favoritt er: https://www.etsy.com/no-en/shop/cozycloth?section_id=12989480&ref=shopsection_leftnav_4 Jeg liker den typen med dobbelt sett knapper. Anonymous poster hash: 7b374...071
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #63 Skrevet 8. juli 2015 Har aldri hørt om tøybind før, men det høres bra ut, så jeg kan godt tenke meg å prøve det selv. Anonymous poster hash: 74654...de9 1
Gjest Sukkerbit Skrevet 8. juli 2015 #64 Skrevet 8. juli 2015 Jeg har kraftige blødninger. Veldig kraftige. Jeg er vant til å måtte bruke både største tampong og nattbind samtidig og skifte minst en gang i timen, og enda har jeg blødd ut både klær og sengetøy både titt og ofte. Innimellom har jeg valgt å sove i badekaret for å slippe å ødelegge senga. Med tøybind greier jeg meg uten tampong, og jeg trenger bare å skifte hver tredje time. Og kun en eneste gang på halvannet år har jeg hatt lekkasje; da hadde bindet flyttet seg mens jeg sov og lagt seg delvis utenfor trusa. Det er en helt ny verden hvor jeg til og med kan sove om natta uten å måtte stå opp hver time. PUL er det sperrelaget som brukes i tøybleier også. Tror du virkelig folk hadde brukt det til ungene sine hvis all urinen rant tvers gjennom? Det er jo ikke meningen bleiene/bindene skal ligge i væske og trekke; det er meningen å skifte når tekstilene har trukket til seg det de kan. Jeg regner med du skifter engangsbindene når de er fulle også? Anonymous poster hash: 7b374...071 Ja, flott for deg at du har den erfaringen du har. Men du må huske på at folk har forskjellig konsistens på menstruasjon og derfor vil ikke alle ha samme erfaring som deg og ting som funker for deg vil ikke funke for andre og motsatt. Jeg ville heller ikke brukt tøybleier på mine barn. Er det greit nå eller?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #65 Skrevet 8. juli 2015 Men du må huske på at folk har forskjellig konsistens på menstruasjon og derfor vil ikke alle ha samme erfaring som deg og ting som funker for deg vil ikke funke for andre og motsatt. Nettopp. Folk har ulike erfaringer, og det må være lov for alle å dele sine. Men noen har ingen erfaringer med tøybind i det hele tatt (som du), og jeg forstår ikke helt det store behovet for å dele denne mangelen på erfaringer (spesielt når ikke den teoretiske kunnskapen engang er på plass). Du må regne med å bli motsagt når du kommer med usanne påstander. Går jeg inn på en tråd om zoologi og hevder at blåhval er en fisk, vil jeg måtte forvente det samme, uansett hvor mye jeg personlig synes den ligner. Anonymous poster hash: 7b374...071 6
Gjest Sunhands Skrevet 8. juli 2015 #66 Skrevet 8. juli 2015 Jeg har ikke prøvd noen av de samme som deg, men min favoritt er: https://www.etsy.com/no-en/shop/cozycloth?section_id=12989480&ref=shopsection_leftnav_4 Jeg liker den typen med dobbelt sett knapper.Anonymous poster hash: 7b374...071 De så veldig ålreite ut, men jeg er ikke så fan av flanell. De har kanskje ikke i økobomull, men vet du om noen har i bomull der?
Gjest Sunhands Skrevet 8. juli 2015 #67 Skrevet 8. juli 2015 Nettopp. Folk har ulike erfaringer, og det må være lov for alle å dele sine. Men noen har ingen erfaringer med tøybind i det hele tatt (som du), og jeg forstår ikke helt det store behovet for å dele denne mangelen på erfaringer (spesielt når ikke den teoretiske kunnskapen engang er på plass). Du må regne med å bli motsagt når du kommer med usanne påstander. Går jeg inn på en tråd om zoologi og hevder at blåhval er en fisk, vil jeg måtte forvente det samme, uansett hvor mye jeg personlig synes den ligner.Anonymous poster hash: 7b374...071 Jeg er nok litt enig, og jeg spurte nettopp om erfaringer for å slippe en del forutinntatte holdninger om tøybind eller eww og æsj, som er ikke akkurat er så hjelpsomt. Samtidig tror jeg ikke dere kommer til å kunne overtale hverandre og må nok bare enes om at dere er uenige. Selv er jeg så glad jeg endelig kom over kneika og faktisk kjøpte noen for å prøve, og jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til engangs.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #68 Skrevet 8. juli 2015 De så veldig ålreite ut, men jeg er ikke så fan av flanell. De har kanskje ikke i økobomull, men vet du om noen har i bomull der? Cozycloth har bare med flanell, tror jeg. Men det er vanvittig mange som selger tøybind på Etsy, deriblant økologiske. Søker du rundt der, finner du det meste du kunne finne på å ønske deg og enda litt til. https://www.etsy.com/no-en/shop/SweetSparrowDesign?section_id=14880697&page=1 Denne selgeren bruker økologisk bomull. Jeg har vurdert å bestille derfra, men har ikke kommet så langt, og nå ser det ut til at jeg har funnet den fasongen og typen som passer meg best, så da blir det nok ingenting av heller. Anonymous poster hash: 7b374...071
Lulilelu Skrevet 8. juli 2015 #69 Skrevet 8. juli 2015 Ja, flott for deg at du har den erfaringen du har. Men du må huske på at folk har forskjellig konsistens på menstruasjon og derfor vil ikke alle ha samme erfaring som deg og ting som funker for deg vil ikke funke for andre og motsatt. Jeg ville heller ikke brukt tøybleier på mine barn. Er det greit nå eller? Men herregud da. Du kan ikke uttrykke din mening om noe du ikke engang har prøvd. Jeg har selv veldig mye og tykk menstruasjon med masse klumper både før og under menstruasjon. Jeg brukte bind og tamponger i mange år frem til jeg tok i bruk menskopp og tøybind. Jeg er mye mer fornøyd nå og kommer aldri til å gå tilbake til tamponger og bind. Ikke påstå noe som du ikke har noe erfaring med. 4
peppermyntete Skrevet 9. juli 2015 #70 Skrevet 9. juli 2015 Til tross for visse frekke bidrag i tråden her må jeg si jeg har blitt veldig inspirert av å lese! Dere svarer godt for dere damer! Tror jeg skal teste ut tøybind, i alle fall som nattbind. Høres mye bedre ut!
Gjest Uhumskheter Skrevet 9. juli 2015 #71 Skrevet 9. juli 2015 Blir det ikke mange halvtomme vaskemaskinvasker?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #72 Skrevet 9. juli 2015 Blir det ikke mange halvtomme vaskemaskinvasker? Jeg vasker de sammen med håndklær. En kald skylling først og deretter vanlig 60 graders vask. Som oftest blir de med i tørketrommelen også. Jeg vet mange skyller de i kaldt vann eller legger de i bløt rett etter bruk for å hindre flekker, men det gidder ikke jeg; jeg bare ruller de sammen og kaster de i skittentøyskurven. Alle flekker pleier å forsvinne når jeg gjør det på denne måten også, og skulle det en gang komme til å skje at en flekk blir sittende, foretrekker jeg det framfor skylling for hånd og bøtter med bløtlagte bind. Men det må man jo selvfølgelig vurdere selv. Anonymous poster hash: 7b374...071 1
Gjest Sunhands Skrevet 9. juli 2015 #73 Skrevet 9. juli 2015 (endret) Blir det ikke mange halvtomme vaskemaskinvasker? Jeg putter dem i en sånn wetbag som jeg har liggende i skittentøyskurven. Når de skal vaskes har jeg bare hatt den stående i vasken med kaldt vann et par timer før jeg har vasket dem på vanlig 60 graders vask sammen med andre ting. Man har jo som regel en sånn vask en gang i måneden. Men en sånn kald skylling på maskinen først som annen bruker foreslår høres jo lettere ut. Fint å plukke opp tips fra andre her. Cozycloth har bare med flanell, tror jeg. Men det er vanvittig mange som selger tøybind på Etsy, deriblant økologiske. Søker du rundt der, finner du det meste du kunne finne på å ønske deg og enda litt til. https://www.etsy.com/no-en/shop/SweetSparrowDesign?section_id=14880697&page=1 Denne selgeren bruker økologisk bomull. Jeg har vurdert å bestille derfra, men har ikke kommet så langt, og nå ser det ut til at jeg har funnet den fasongen og typen som passer meg best, så da blir det nok ingenting av heller. Anonymous poster hash: 7b374...071 Åh, jeg burde jo absolutt sjekket Etsy før jeg kjøpte dyrt her i Norge. Der er det jo startpakker med wetbags også. Digget de med batikkfarger..hehe Endret 9. juli 2015 av Sunhands
Gjest Sukkerbit Skrevet 9. juli 2015 #74 Skrevet 9. juli 2015 Men herregud da. Du kan ikke uttrykke din mening om noe du ikke engang har prøvd. Jeg har selv veldig mye og tykk menstruasjon med masse klumper både før og under menstruasjon. Jeg brukte bind og tamponger i mange år frem til jeg tok i bruk menskopp og tøybind. Jeg er mye mer fornøyd nå og kommer aldri til å gå tilbake til tamponger og bind. Ikke påstå noe som du ikke har noe erfaring med. Jeg skreiv i mitt første innlegg at det passer nok bedre for de som ikke blør like mye som meg. Men dette var det visst noen som engasjerte seg svært mye i. Så herregud tilbake.
Gjest Sukkerbit Skrevet 9. juli 2015 #75 Skrevet 9. juli 2015 Nettopp. Folk har ulike erfaringer, og det må være lov for alle å dele sine. Men noen har ingen erfaringer med tøybind i det hele tatt (som du), og jeg forstår ikke helt det store behovet for å dele denne mangelen på erfaringer (spesielt når ikke den teoretiske kunnskapen engang er på plass). Du må regne med å bli motsagt når du kommer med usanne påstander. Går jeg inn på en tråd om zoologi og hevder at blåhval er en fisk, vil jeg måtte forvente det samme, uansett hvor mye jeg personlig synes den ligner. Anonymous poster hash: 7b374...071 Jeg har til nå ikke sagt noe som er usant. Skjerpings!
Thorn Skrevet 9. juli 2015 #76 Skrevet 9. juli 2015 (endret) Jeg skreiv i mitt første innlegg at det passer nok bedre for de som ikke blør like mye som meg. Men dette var det visst noen som engasjerte seg svært mye i. Så herregud tilbake. Det er jo et helt greit bidrag om du faktisk hadde testet tøybind selv, eller valgte å formulere det på en måte som tydeliggjorde bedre at det ikke var dine egne erfaringer du kom med. Slik som du la det frem virket det som om du selv hadde dårlige erfaringer, men slik jeg har forstått det gjennom tråden har du faktisk ikke prøvd tøybind? I så fall syns jeg det blir feil å legge det frem som om du har det. Sånn siden vi snakker om andres erfaringer: jeg hadde tidligere mye kraftigere mens med styrtblødninger, og har blødd utenfor utallige bind pga at de ikke har klart å ta unna. Det var faktisk pga noen andres positive erfaringer med tøybind og kraftig mens at jeg bestemte meg for å prøve. Tilfeldigvis ble blødningene mine mye svakere omtrent på samme tid (hurra for p-piller!), men jeg tviler overhodet ikke på at tøybind fint kan passe ypperlig også for folk med kraftige blødninger. Noen typer er sannsynligvis bedre enn andre, men slik er det jo med vanlige bind også. En annen ting å være obs på er at helt nye bind kan ha dårligere absorberingsevne enn "innvaskede" bind, så det kan godt hende at noen av dem med dårlige erfaringer har vært ute for det. Edit: forresten har du rett i at mange tøybind er uten plast, faktisk er alle mine det. Mine har ingen form for sperrelag, kun stoff tvers gjennom. Har likevel ikke blødd gjennom Endret 9. juli 2015 av Thorn 3
Thorn Skrevet 9. juli 2015 #77 Skrevet 9. juli 2015 Jeg prøvde lunapads for noen år siden. Dessverre blødde jeg for mye til å kunne bruke det fast og det endte med at jeg gikk tilbake til vanlige bind. Jeg har lenge lurt på om jeg skal prøve menskoppen. Men er redd for å ikke få den ut igjen. Noen erfaringer?Anonymous poster hash: 53711...ed0 Den store menskopp-tråden - 78 sider med erfaringer og tips!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #78 Skrevet 9. juli 2015 Tusen takk for mange fine råd! Har hatt lyst til å prøve ut tøybind lenge nå. Det blir jo en investering. Jeg har prøvd damebeger en stund og klundrer så mye. Det sitter ikke godt, jeg kjenner det og det er fryktelig vanskelig å få ut. Så det var ikke noe for meg. Anonymous poster hash: d030c...923
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #79 Skrevet 9. juli 2015 Tusen takk for mange fine råd! Har hatt lyst til å prøve ut tøybind lenge nå. Det blir jo en investering. Jeg har prøvd damebeger en stund og klundrer så mye. Det sitter ikke godt, jeg kjenner det og det er fryktelig vanskelig å få ut. Så det var ikke noe for meg. Anonymous poster hash: d030c...923 Da har ikke en som passer deg. Høres ut som du burde ha en litt mindre. Anonymous poster hash: 678d2...97a
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #80 Skrevet 9. juli 2015 Noen som vet om det går ann å bruke tøybind som truseinnlegg om man sliter med urinlekkasjer? Hater virkelig vanlige truseinnlegg Jeg får Tena på blå resept så det koster meg jo ikke noe, men det føles helt forferdelig ut å gå med, det lukter faktisk verre med truseinnlegg enn før jeg begynte å bruke truseinnlegg, også er det så forferdelig miljøsvinn! Jeg trenger heldigvis kun å bytte innlegg to ganger om dagen, men det blir jo over 700 innlegg i året... :O Anonymous poster hash: fa533...be0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå